Kultúra 15. august 2022

Provokatívny dokument Americký komentátor hľadá odpoveď na otázku, čo je to žena

Michal Lukáč
Michal Lukáč

O dokumente, ktorý v Amerike vyvolal veľké ohlasy a ktorý ukazuje absurdnosť súčasnej debaty o pohlaví.

O dokumente, ktorý v Amerike vyvolal veľké ohlasy a ktorý ukazuje absurdnosť súčasnej debaty o pohlaví.

Jozefína Majchrák Jozefína Majchrák

Michal Lukáč

Americký komentátor hľadá odpoveď na otázku, čo je to žena
Foto: YouTube

Skúste definovať slovo „žena“ bez toho, aby ste použili samotné slovo „žena“.

Ak to nedokážete, ako môžete toto slovo používať a tvrdiť, že sa ženou môže stať hocikto?

To sú dve základné otázky, ktoré sa americký politický komentátor Matt Walsh snaží prebudiť v divákoch dokumentárneho filmu What is a Woman? (Čo je to žena?) a ktorými daný film jeho tvorcovia aj propagovali.

V Spojených štátoch bola premiéra tohto filmu v určitej časti spoločnosti veľkou udalosťou. Napriek prakticky úplnej nevšímavosti médií hlavného prúdu sa film stal na začiatku júna najsledovanejším filmom v amerických domácnostiach a vďačným objektom (no do značnej miery aj subjektom) verejnej debaty.

Určitú pozornosť film získal aj v našich končinách. Svedčí o tom to, že na Česko-Slovenskej filmovej databáze dokument ohodnotili stovky divákov. Súčasné hodnotenie filmu sa drží na hodnote 81 percent.

Dátum premiéry (1. jún) nebol náhodný. Išlo totiž o začiatok tzv. mesiaca Pride a tvorcovia filmu sa zrejme rozhodli týmto krokom podpichnúť zástancov niečoho, čo by sa dalo nazvať progresívnym liturgickým kalendárom.

Rozpútavanie kontroverzie už pred samotnou premiérou filmu prinieslo svoje ovocie. Stránka denníka The Daily Wire (o ktorom sme už obšírnejšie písali TU), ktorý film produkoval a na ktorého streamovacej službe si môžu diváci film pozrieť, sa v deň premiéry stala terčom tzv. DDoS útoku, ktorý spočíva v úmyselnom preťažení určitej stránky nadmerným množstvom žiadostí.

Napriek tomu sa film stal najsledovanejším streamom v histórii danej webovej stránky a útok tvorcom dokumentu poskytol príležitosť propagovať ho ako „film, o ktorom platí, že niekto nechce, aby ste ho videli“.

Čo ak som žena?

Na začiatku filmu sa Walsh rozhodne porozprávať s terapeutkou Gert Comfreyovou, ktorej odborom je práve rodová identita. Určovanie pohlavia podľa genitálií je prežitok, vysvetlí terapeutka Walshovi, a v súčasnosti už vieme, že existujú aj muži s vagínami a ženy s penismi.

„Mám rád vonné sviečky. Videl som Sex v meste. Ako viem, že nie som žena?“ opýta sa jej Walsh s kamenným výrazom tváre, na čo mu Comfreyová odpovedá, že práve takéto otázky sú veľmi často začiatkom cesty skúmania vlastnej rodovej identity.

Walsh sa jej napokon opýta, čo je to vlastne žena. Comfreyová s úsmevom odvetí, že je to „skvelá otázka“, ale ona „nie je žena, takže na ňu nevie odpovedať“.

V podobnom duchu sa nesú aj ďalšie rozhovory s „expertmi“, ktorí zastávajú radikálne otvorené názory na tematiku genderu. Walsh ich so stoicky pokojným vystupovaním „trollí“ a z času na čas ich ostrejšie, ale predsa len v rámci slušnosti podpichne.

Doktorky Marci Bowersovej, ktorá sa špecializuje na „operácie potvrdzujúce pohlavie“ (de facto zákroky meniace pohlavie), sa napríklad opýta, ako by reagovala, keby za ňou prišiel niekto, kto by požadoval odstránenie úplne zdravej končatiny.

Keď sa jej následne opýta, či medzi týmto myšlienkovým experimentom a gender problematikou nevidí nijakú analógiu, Bowersová to poprie.

Moja pravda, tvoja pravda

Vyhroteným sa však stane Walshov rozhovor s Patrickom Grzankom, profesorom genderových štúdií. Ten je podozrievavý voči Walshovej motivácii klásť danú otázku („Čo je to žena?“).

Keď mu Walsh vysvetlí, že „sa snaží dopracovať k pravde“, profesor mu odpovie, že ho tento prístup znepokojuje, pretože je „hlboko transfóbny“. Neustále spomínanie slova „pravda“ je podľa neho nezdvorilé.

Radikálny subjektivizmus sa následne stane aj predmetom diskusie Walsha a náhodnej panej z ulíc Los Angeles. Tá mu povie, že niečo, čo je pravdivé preňho, nemusí byť pravdivé pre ňu.

„Čo keby som povedal, že je mojou pravdou, že neexistujete?“ opýta sa Walsh. Pani je zaskočená, uvedomí si, že sa dostala do slepej uličky, ale musí svoje názory udržať konzistentnými, tak odvetí, že pokiaľ je to jeho pravdou, tak naozaj neexistuje.

Nie až taký univerzálny fenomén

Obyčajní ľudia na ulici, ktorí sa dostali do dokumentu, na Walshovu základnú otázku odpovedať väčšinou nevedia. Zväčša odpoveď nechajú na samotných ľuďoch, ktorí sa identifikujú ako ženy.

Walsh sa preto pokúsi nájsť odpoveď na svoju otázku na feministickom podujatí Pochod žien vo Washingtone. Neúspešne.

Do dokumentu sa neskôr dostane aj kmeň Masajov v Keni. Keď s jeho členmi Walsh prostredníctvom tlmočníka komunikuje, vyzerajú byť zaskočení. Čo je to „transgender“ alebo „nebinárna osoba“ a prečo sa ich ten Američan pýta na také zvláštne veci?

Walsh graduje odvážnosť svojich otázok, až sa Masajov napokon opýta, čo si myslia o existencii žien s penismi. Tlmočník si zrejme myslí, že zle počul, chvíľu premýšľa a potom z neho vyjde nesmelé „Čo?“.

Keď otázku preloží do miestneho jazyka, okolostojaci ľudia sa začnú smiať. Walsh sa miestnych opýta, či by sa chceli presťahovať do Ameriky. Dostane negatívnu odpoveď.

Poriadne prehnité korene

Nálada dokumentu, ktorá bola približne polovicu filmu odľahčená, sa rýchlo zmení na znepokojivú, keď Walsh začne rozprávať o koreňoch celého súčasného gender ošiaľu.

Spomína najmä dve mená – Alfred Kinsey a John Money.

Prvý menovaný bol presvedčený o tom, že sme všetci hlboko sexuálne bytosti, od kolísky po hrob. Jeho štúdie o sexualite detí boli často založené na údajoch, ktoré získal od usvedčených pedofilov, alebo na jeho vlastných sexuálnych experimentoch na batoľatách. Neslávne známymi sú tabuľky v jeho knihách, ktoré opisujú detaily o orgazmoch detí mladších ako jeden rok.

John Money, ktorý, mimochodom, vymyslel pojmy „rod“ a „rodová identita“, je zas známy kvôli svojim experimentom s Bruceom Reimerom. Keď došlo k chybe pri jeho obriezke, Moneymu sa podarilo presvedčiť jeho rodičov, aby mu nechali odstrániť semenníky a vychovali ho ako dievča.

Bruceovi následne podával hormóny a dokonca ho nútil, aby simuloval sex so svojím dvojčaťom Brianom, ktoré ostalo chlapcom. Obaja chlapci neskôr spáchali samovraždu, pričom Bruce sa pred ňou rozhodol znovu prijať mužskú identitu.

Otrasným je aj vystúpenie osoby menom Scott Newgent, ktorá je biologickou ženou preoperovanou tak, aby vyzerala ako muž. Trasie sa jej hlas a rozpráva o všemožných zdravotných komplikáciách, ktoré kvôli tranzícii sprevádzajú jej život.

„V Spojených štátoch máme päť nemocníc, ktoré dievčatám tvrdia, že za 70-tisíc dolárov môžu byť chlapcami. 67 percent týchto operácií je sprevádzaných komplikáciami,“ tvrdí Scott s tým, že pre ne takmer zomrela.

V súčasnosti sa venuje svojej organizácii TReVoices, ktorá bojuje proti zmenám pohlavia malých detí.

Ženskosť ako kostým

Walsh sa napokon zobudí zo zlého sna a začne konať. Najprv vystúpi na zasadaní školskej rady okresu vo Virgínii, v ktorom chlapec predstierajúci, že je dievča, v škole znásilnil niekoľko dievčat (o kauze sme podrobnejšie informovali TU).

Členom školskej rady povie, že „týrajú deti“, a prisľúbi im, že konzervatívci „len tak nesklapnú a neodídu“.

Neskôr vystúpi v televíznej relácii Dr. Phila, v ktorej sa tvárou v tvár stretne s obhajcami moderných teórií o rode (o danej debate sme písali TU). Tí takisto nevedia odpovedať na Walshovu otázku „Čo je to žena?“, na čo im komentátor povie, že chcú „zo ženskosti urobiť kostým, ktorý sa dá obliecť“.

(Mimochodom, jeho oponenti neskôr začali tvrdiť, že im diskusia s Walshom spôsobila psychické problémy. Televízna stanica preto danú epizódu odstránila z internetového archívu.)

A prečo ho tá téma vlastne tak zaujíma? Aj na túto otázku Walsh odpovedá: „Zaujíma ma pravda. Na základnej pravde záleží. Chcem žiť v spoločnosti, kde sa ľudia zaujímajú o pravdu a sú ukotvení v pravde. Záleží mi na deťoch a tieto šialené predstavy o pohlaví sú [vnucované] deťom a to ma dosť trápi. Záleží mi na ženách, ktorým sú kradnuté príležitosti.“

Walsh sa na konci filmu vracia domov a rozhodne sa svoju otázku položiť asi tej najpovolanejšej osobe – svojej manželke. A jednoduchosť jej odpovede vás možno prekvapí, ak sa rozhodnete pozrieť si tento film.

Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
Diskusia 0
Diskusia 0