Tomáš Halík
V Katolíckej cirkvi nadišiel čas na ďalší koncil
„Súčasná kríza cirkvi otvára šancu na nové formy kresťanstva,“ hovorí český kňaz Tomáš Halík.

Zdroj: facebook Akademická farnost Praha – Salvátor
Cirkev sa nezaobíde bez reformy, dokonca s rizikom, že pre niektorých bude reforma radikálna a opustia cirkev, povedal český kňaz Tomáš Halík v rozhovore pre rakúsky regionálny denník Kleine Zeitung.
Halík sa zamyslel aj nad tým, ako môže pretrvať viera, keď už tradičné formy nefungujú. „To je jedna z najdôležitejších otázok našej doby,“ uviedol 74-ročný duchovný pre rakúske periodikum, ktoré cituje poľská agentúra eKAI.
Halík tiež hovorí, že pre duchovných nie je cestou vracať sa k predmodernému kresťanstvu ani k súčasnej forme kresťanstva ako k svetonázoru. Podľa významného teológa sa nevyhnutná zmena kresťanstva nemôže vyčerpať pri povrchných inštitucionálnych zmenách, ale je potrebné prehĺbenie spirituality a ekumenizmu a aj praktizovanie solidarity „so všetkými, ktorí sa cítia zodpovední za budúcnosť nášho spoločného sveta“.
Podľa názoru českého teológa by sa cirkev mohla formovať ako „škola kresťanskej múdrosti“: spoločenstvo študentov a učiteľov, spoločenstvo života, modlitby a štúdia, teda ako nová forma ideálu prvých univerzít.
V tomto kontexte vidí Halík príklad v službe kňazov v nemocniciach, v armáde a vo väzniciach. „Sú tam pre všetkých, nielen pre veriacich,“ podčiarkol Halík. Český teológ a sociológ je takisto skeptický voči mnohým novým hnutiam v cirkvi, najmä ak podľahnú sektárskej mentalite. Na druhej strane pozitívne vníma otvorené komunity ako Taizé a Sant’Egidio.
Podľa Halíka taktiež nadišiel v Katolíckej cirkvi čas na nový koncil. Nie je však podľa neho jasné, či by takýto koncil mohol byť zvolaný cez synodálny proces pápeža Františka.

Predstava, že za úpadok cirkvi môže liberalizácia teológie, je falošná, vyhlásil český kňaz na ekumenickej konferencii v Poľsku.
„Postmoderná doba so sebou prináša nové znaky a s nimi aj potrebu teologickej a duchovnej prípravy na ďalšie pôsobenie. Toto je synodálna cesta,“ povedal český teológ.
Tomáš Halík považuje univerzálne bratstvo, o ktorom hovorí pápež František v encyklike Fratelli Tutti, za eschatologický cieľ. Hovorí, že zhodne s obsahom encykliky povedie cestou naprieč dejinami. „Na tejto ceste sú však potrebné kroky na prehĺbenie vzájomného poznania a uznania. Ekumenické stretnutia môžu byť vždy povzbudením pokračovať v tejto ceste,“ povedal Halík.
Tomáš Halík upozornil, že návrhy na modernizáciu štruktúr cirkvi sa objavujú už vyše 150 rokov. Niektoré boli zrealizované po Druhom vatikánskom koncile, ďalšie ostali nedokončené a iné zmeny priniesla aktuálna reforma Rímskej kúrie. Niektoré návrhy sa objavili aj v synodálnej ceste v Nemecku. „Tieto hlasy a návrhy nesmú byť umlčané a ani bagatelizované,“ upozornil Halík.
Je však presvedčený, že skutočná prestavba domu sa nemôže začať od strechy, ale od základov. „Musíme sa pozrieť na to, čo sa deje so základom domu,“ podčiarkol Halík.
Na druhej strane poznamenal, že nie je vhodné porovnávať Katolícku cirkev s osudom Sovietskeho zväzu. Podľa Halíka zaznieva obvinenie, že pápež František a jeho reformy povedú ku kolapsu cirkvi, tak ako Gorbačovov pokus o reformu ZSSR viedol k jeho rozpadu.
„Františkova výzva na otvorenosť a sebakritiku skutočne pripomína Gorbačovovu glasnosť a synodálnu cestu perestrojky,“ dodal kňaz Halík.
„Ľudia, ktorí sa toho boja, v konečnom dôsledku ukazujú, že chápu cirkev ako totalitný systém a chcú to tak aj zachovať,“ povedal. Ich obavy sú podľa neho pochopiteľné, pretože systém cirkvi, ktorý vznikol ako protikultúra protestantizmu a moderny, „mal a má mnohé totalitné črty“. „V skutočnosti sú ohrození reformami pápeža Františka,“ dodal.
Halík podporuje reformný kurz pápeža Františka, pretože verí, že cirkev je niečo iné ako totalitný systém a že kolaps tohto systému môže oslobodiť a obnoviť skutočné jadro cirkvi.