Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Tlačové správy
20. október 2022

Igor Janckulík

Ľudia v Žilinskom kraji čakajú, že nový župan sa bude zaujímať o celý kraj

Mnohí ho poznajú ako zakladateľa Oravského záchranného systému či ako vládneho splnomocnenca pre rýchlostné cesty.

Ľudia v Žilinskom kraji čakajú, že nový župan sa bude zaujímať o celý kraj

Foto: archív IJ

Je podpredsedom Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK), avšak dva roky bez akýchkoľvek kompetencií. Na čele župy by rád nastavil hospodárne nakladanie s verejnými zdrojmi a podnietil väčší rozvoj ciest, zdravotníctva i cestovného ruchu. Zhovárali sme sa s kandidátom na predsedu ŽSK Igorom Janckulíkom. 

V minulých voľbách ste podporili kandidátku OĽaNO Eriku Jurinovú, teraz kandidujete proti nej. Prečo? 

Kandidovať na post predsedu ŽSK som zvažoval aj pred piatimi rokmi, ale nechcel som zbytočne trieštiť hlasy proti vtedajšiemu protikandidátovi Jurajovi Blanárovi. Chceli sme zmenu, no zmena by nemusela nastať, keby som kandidoval súčasne s Erikou Jurinovou. Vyšlo to a župankou sa stala Erika Jurinová. Čo však nevyšlo, boli ciele, s ktorými sa uchádzala o dôveru obyvateľov Žilinského kraja. 

Ako to myslíte? 

Po piatich rokoch musím s poľutovaním konštatovať, že mandát Eriky Jurinovej je pre mňa i môj tím veľkým sklamaním. Úrad Žilinského samosprávneho kraja je v rozklade. Za päť rokov máme už štvrtého riaditeľa úradu či absolútne nefunkčnú spoluprácu medzi odborom dopravy a Správou ciest ŽSK. 

Nefunkčnosť sa automaticky prejavuje v tom, ako sa opravujú, respektíve neopravujú cesty a mosty v kraji. Technika správy ciest je vo veľmi zlom stave. Hrozí nám, že vozový park, ktorý má aj 40 rokov, bude vyradený pre zlý technický stav a bude ohrozená zimná a letná údržba ciest. Táto oblasť je iba jeden z príkladov. Kandidujem preto, že nefungujú základné veci, župa nie je akcieschopná, chýba profesionálne vedenie a nerieši problémy ľudí.  

Nedalo sa to riešiť skôr? Ste predsa podpredsedom ŽSK. 

Dominantný vplyv ľudí blízkych hnutiu OĽaNO sa na chode úradu prejavuje negatívne, vytvára ťaživú, dusnú atmosféru. Pani županka sa na veľké nešťastie celého kraja obklopila ľuďmi, ktorí vyciciavali prostriedky úradu, demotivovali zamestnancov, ale nedokázali priniesť výsledky. 

Županka sa pri nastupovaní do funkcie riadila heslami očisty a transparentnosti úradu ŽSK. Ide o ušľachtilý cieľ, ale potrebujeme aj konkrétne činy. Treba vedieť pracovať, robiť rozhodnutia a následne si za svoje rozhodnutia niesť zodpovednosť. Poznám prostredie úradu, viem, že disponuje kvalitnou pracovnou silou.

Ako podpredseda naznačujete, že na rozhodnutia vedenia župy nemáte reálny dosah? 

Poslancom ŽSK som od roku 2013. Vo voľbách v roku 2017 som obhájil poslanecký mandát a začiatkom roka 2018 ma predsedníčka ŽSK Erika Jurinová navrhla na podpredsedu ŽSK pre oblasť dopravy. Túto funkciu som celé obdobie vykonával bezplatne a bez akejkoľvek odmeny. 

Začiatkom roka 2020 som sa písomne vzdal funkcie podpredsedu ŽSK, pretože som nesúhlasil s riadením kraja. Odmietal som nehospodárne nakladanie s finančnými zdrojmi, najmä v oblasti dopravy. Pani županka ma na základe mojej žiadosti mala dať odvolať zastupiteľstvom, no keďže tak do dnešného dňa neurobila, ostal som ako podpredseda bez kompetencií.

Čo to znamená? 

Pani županka ma od roku 2020 nepozýva na porady podpredsedov, ktoré sa pravidelne konajú každý týždeň, a neprizýva ma na žiadne rokovania, ktoré sa týkajú kraja.

Igor Janckulík pri ohlásení kandidatúry na predsedu Žilinského samosprávneho kraja. Foto: archív IJ 

Funkcií sa politici nevzdávajú ľahko, vy ste tak urobili. Čo konkrétne vám prekážalo? 

Za nehospodárne nakladanie s finančnými zdrojmi považujem zbabranú súťaž na prímestskú autobusovú dopravu, pre ktorú prichádza Žilinský samosprávny kraj každoročne o zhruba päť miliónov eur. Súťaž pripravovala nevhodná skupina odborníkov. Zbytočne vyhodené peniaze nám chýbajú na opravy a rekonštrukcie ciest, mostov, obnovu techniky správy ciest, zdravotnícke, sociálne či školské účely. 

Úrad pre verejné obstarávanie vyhodnotil súťaž na prímestskú autobusovú dopravu ako porušenie zákona o verejnom obstarávaní hlavne z dôvodu, že ŽSK použil priame rokovacie konanie. 

Bude to mať dopad na tender, respektíve župu? 

ŽSK pravdepodobne za porušenie zákona zaplatí vysokú pokutu. Za regióny Kysuce, Horné Považie, Turiec zamýšľa ÚVO uložiť ŽSK pokutu vo výške 1,3 milióna eur, za Oravu navrhuje sankciu vo výške 528-tisíc eur. 

Podľa môjho názoru bolo výhodnejšie spraviť dodatok ku zmluvám na prímestskú autobusovú dopravu, ako vyhlásiť súťaž na 2 až 3 roky. Od začiatku sa ukazovalo, že do  súťaže sa nikto neprihlási a priame rokovacie konanie bude protizákonné. Podľa županky vraj bol dodatok ku zmluvám na prímestskú autobusovú dopravu nezákonný. Niekoľkokrát som ju však žiadal o právne stanovisko, či je dodatok ku zmluvám zákonný alebo nezákonný. Do dnešného dňa som ho nedostal.

Čo všetko by ste chceli zmeniť a urobiť v prospech kraja i jeho obyvateľov z pozície župana vy?

Zasadzujem sa za silné regióny, pretože keď budú silné regióny, bude silný aj kraj. Chcem dosiahnuť, aby mal každý región v kraji primerané zastúpenie vo vedení župy. To znamená, že regióny Horné Považie, Kysuce, Liptov, Orava, Turiec budú mať v úrade ŽSK svojich podpredsedov. Úrad samosprávneho kraja musí byť partnerom obcí a miest. Musí im pomáhať riešiť problémy, aj keď sa netýkajú priamo župy. 

Ako konkrétne?

Príkladom sú cesty I. triedy. Je nutné zlepšiť stav ciest a mostov v kraji a zmodernizovať zastaranú techniku SC ŽSK. Treba znížiť čakacie doby na vyšetrenia magnetickej rezonancie a CT, zlepšiť dostupnosť ambulantnej starostlivosti. 

Inzercia

Je potrebné lepšie využívať eurofondy na rekonštrukcie a zlepšenie stavu ciest II. a III. triedy, modernizáciu škôl, nemocníc, domovov sociálnych služieb a rozvíjať prírodný a kultúrny potenciál. 

Dôležitá je podpora lokálnych tradícií, rozvoj kultúrneho turizmu, cestovného ruchu v prihraničných oblastiach. Chcem rozvíjať spoluprácu s bezprostrednými partnermi kraja, teda Moravskoslezským krajom na českej strane a Sliezskym a Malopoľským vojvodstvom na poľskej strane.

Je niečo, čo sa vám už zlepšiť podarilo?

Ako politikovi sa mi podarilo presadiť začiatok výstavby rýchlostnej cesty R3 na Orave, keďže som bol dva roky splnomocnencom vlády pre rýchlostné cesty. Túto cestu som doslova vybojoval. Podarilo sa mi aj zlepšiť podmienky pre lekárov v zdravotníckych zariadeniach a začať s rekonštrukciami a opravami ciest v Žilinskom kraji.

Prečo ste v tom období skončili vo funkcii splnomocnenca pre rýchlostné cesty? 

Počas rokov 2016 – 2020 som pôsobil v národnom parlamente. Vládnu koalíciu som prestal podporovať po vražde Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej, vystúpil som vtedy z poslaneckého klubu. V Národnej rade SR som potom pôsobil ako nezaradený a nezávislý poslanec. 

Začiatkom roka 2019 som sa rozhodol, že vstúpim do KDH, kam som chcel priniesť skúsenosti tak zo súkromného sektora, ako aj z malej, regionálnej i veľkej politiky. 

Igora Janckulíka mnohí poznajú ako zakladateľa Oravského záchranného systému. Na snímke ako záchranár v akcii. Foto: archív IJ 

Už štrnásť rokov ste spätý s Oravským záchranným systémom. Čo to pre vás znamená a čomu presne sa venujete pri tejto dobrovoľnej činnosti?

Napriek všetkým politickým úspechom si nadovšetko vážim život. Oravský záchranný systém som založil s kamarátmi v roku 2008. Je to dobrovoľnícke združenie zamerané na vyhľadávanie nezvestných ľudí v horskom teréne a vo vode. 

Pri jeho založení sme si povedali, že ak sa nám podarí zachrániť čo i len jeden ľudský život, bude to mať zmysel. Za tie roky sa nám podarilo v spolupráci s ďalšími dobrovoľnými záchranárskymi zložkami zachrániť viac ako 50 ľudí. Toto považujem za najväčší úspech, záchranu každého ľudského života. 

Ide o náročnú prácu. Záchranári asi musia byť vnútorne silní...

Áno. Členovia tejto dobrovoľníckej organizácie sa stretávajú s rôznymi problémami ľudí, ktorí prežívajú ťažké životné situácie súvisiace s nezvestnosťou svojich príbuzných. Aj ja som sa musel dlho učiť, ako im lepšie načúvať a vedieť reagovať na to, čo potrebujú.

Dnes viem, že za to, kto som, vďačím rodine a blízkym, ktorí ma podporujú, nehovoriac o priateľoch, s ktorými už 14 rokov pomáhame v Oravskom záchrannom systéme. 

Okrem hlavnej činnosti - vyhľadávania nezvestných ľudí, pomáhame aj pri zabezpečovaní rôznych kultúrnych a spoločenských akcií. 

Počas pandémie ste bezplatne dezinfikovali mnohé inštitúcie.

Považovali sme to v tej zložitej situácii za samozrejmosť. Boli to stovky priestorov nemocníc, polikliník, škôl, domovov sociálnych služieb, úradov. Tak ako je pre nás prirodzené organizovať zbierky a stáť pri sociálne slabších rodinách, teda pomáhať tým, ktorí prepadávajú cez štátnu sieť sociálnej pomoci. 

Dajú sa využiť skúsenosti z tejto činnosti aj v politike? 

Pri práci v Oravskom záchrannom systéme som získal skúsenosti so štátnymi zložkami, ktoré nás niekoľko rokov po vzniku nášho združenia ignorovali a nemali záujem s nami spolupracovať. Hnevalo ma, že štátu nezáleží na pomoci, ktorú ponúkajú dobrovoľníci bez nároku na odmenu. 

Táto skúsenosť ma nakopla, aby som s tým niečo spravil. Preto som vstúpil do politiky. A s týmto cieľom v nej pôsobím doteraz – stáť pri ľuďoch, zvlášť pri tých, ktorí si uprostred zložitých životných skúšok sami poradiť nedokážu. O tom by to malo byť. 

Objednávateľ: Kresťanskodemokratické hnutie, Šafárikovo námestie 4, 811 02, Bratislava, IČO: 00586846
Dodávateľ: POSTOJ MEDIA, s. r. o., Pražská 11, 811 04 Bratislava, IČO:50205668

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.