Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Kultúra
08. november 2022

Ak chcete vyslať posolstvo, použite poštu

Ako Hollywood prestal rozumieť svojim divákom

Ako je americký filmový priemysel konfrontovaný s naozajstným filmovým vkusom divákov, ktorých nezaujíma progresívna politika.

Ako Hollywood prestal rozumieť svojim divákom

Foto: Pexels

Denník New York Times vydal text, v ktorom sa okrem problematiky sexuálneho zneužívania v Hollywoode venuje aj vzťahu komerčného úspechu a „woke“ posolstiev, ktoré sa americká filmová scéna snaží vysielať do sveta.

„Počas uplynulých troch rokov sme nezamestnávali nikoho iného ako ženy a farebných ľudí,“ povedal napríklad anonymný manažér, ktorý následne dodal, že niektorí z týchto ľudí zrejme neboli dostatočne schopní vykonávať prácu, ktorú dostali.

Okrem reálnej politiky Hollywoodu je však zaujímavé aj to, ako vysokopostavení ľudia v americkom filmovom priemysle vnímajú posolstvá, ktoré sa ich filmy snažia propagovať. Viacero z nich uznáva, že filmy, ktoré dávajú veľký dôraz na inkluzivitu, zrejme nie sú komerčne udržateľné.

Progresívny nerovná sa úspešný

Príšerne dopadol napríklad romantický film Bros – prvý romantický film zachytávajúci príbeh dvoch gejov vyprodukovaný veľkou filmovou spoločnosťou –, ktorý pri rozpočte 22 miliónov dolárov na produkciu a ďalších 30 miliónov dolárov na propagáciu počas prvého týždňa zarobil iba 4,8 milióna dolárov, pričom očakávaný zisk bol 8 až 10 miliónov dolárov.

Špecifickým prípadom je aj film Batgirl produkovaný spoločnosťou Warner Bros. Discovery. Štúdio zrušilo tento projekt, aj keď film bol už takmer dokončený. Svoje rozhodnutie nikdy úplne podrobne nevysvetlilo, ale naznačilo, že film nebol dostatočne kvalitný.

Podľa plánu mal byť tento film výstavnou sieňou diverzity – hlavnú rolu mala hrať latinskoamerická herečka, vedľajšiu rolu mala predstavovať transgender herečka, film napísali a produkovali ženy a režírovali ho dvaja moslimskí muži.

Niektorí ľudia v Hollywoode však nie sú ochotní prijať verziu o nedostatočnej kvalite zrušeného projektu. Dan Lin, producent, napríklad tvrdí, že keďže prichádza recesia, „diverzita bude prvou vecou, ktorá bude zrušená“.

Na toto tvrdenie zareagoval populárny americký bloger Rod Dreher, ktorý píše, že obyčajní ľudia nemajú záujem vidieť filmy, ktoré nie sú dostatočne kvalitné, bez ohľadu na „farbu kože, pohlavie, náboženstvo alebo sexuálnu orientáciu tvorcov“.

„Sú to len liberálne elity, ktoré, žiaľ, riadia inštitúcie ako štúdiá, médiá a vysoké školy, ktoré veria, že ‚rozmanitosť‘, ako ju definujú, má niečo spoločné s kvalitou,“ píše Dreher.

V prvom rade ide o zábavnosť

Keby existoval basketbalový tím, ktorý by začal dávať veľký dôraz na rasovú vyváženosť, a teda by na palubovku začal posielať viac Aziatov a Židov, podľa Drehera by to automaticky neznamenalo komerčný úspech, pretože divákom ide v prvom rade o to, aby videli dobrú hru, nie o rozmanitosť. Rovnaká logika podľa neho funguje vo filmovom priemysle.

Divákom podľa neho nezáleží v prvom rade na diverzite filmu, ale na jeho schopnosti zabávať. Aj filmu dávajúcemu dôraz na rozmanitosť sa môže dariť, ak je dobre natočený.

„Mohli by ste natočiť film o teologicky založených belošských južanoch v strednom veku, ktorí radi varia a cestujú, ale keby som o ňom počul iba hanu, nezaplatil by som 14 dolárov za to, aby som ho mohol vidieť len preto, že sú v ňom ľudia ako ja,“ poznamenáva Dreher.

Podľa neho to však ľudia v Hollywoode nedokážu pochopiť, pretože sa nechcú vzdať myšlienky, že umenie musí byť inherentne politické a moralistické.

Dreher potom naráža na rovnakú vec, akú si všimol aj komentátor Matt Walsh – spôsob, akým sú v súčasných filmoch prezentované „woke“ poučenia, nápadne pripomína nie veľmi podarené kresťanské filmy ťažkopádne nesúce morálne posolstvá.

Inzercia

Seriál z nemocničného prostredia New Amsterdam napríklad v nedávnej epizóde reagoval na zvrátenie rozsudku Roe vs. Wade. Seriál ukázal dramatické zábery ľudí bezradne sa obzerajúcich po ulici alebo plačúcich za obrazovkami svojich počítačov. Do epizódy sa dostal dokonca aj záber pohára kávy padajúceho na zem v spomalenom zábere.

Rod Dreher poznamenáva, že zatiaľ čo Hollywood dokázal v prípade nepodarených kresťanských filmov jasne definovať, prečo sa im komerčne nedarí, vôbec to nechápe v prípade „svojho vlastného náboženstva“, ktorým sú progresívne myšlienky.

„Ak chcete vyslať posolstvo, použite poštu,“ odkazuje Dreher filmárom.

Výnimočný Top Gun

Čo teda diváci naozaj chcú a čo funguje? Toto leto sme mohli vidieť veľký komerčný úspech filmu Top Gun: Maverick od Paramount Pictures. Tento film s rozpočtom 170 miliónov dolárov zarobil počas prvého víkendu 126,7 milióna dolárov a jeho celkové tržby sú v súčasnosti približne na úrovni 1,4 miliardy dolárov.

Analytik Shawn Robbins v júni poznamenal, že film „dokonale vystihol ducha doby“ a je „stelesnením dokonalého letného filmu“. Konzervatívni komentátori však za úspechom filmu videli aj niečo iné.

„Priznám sa, že keď som po prvýkrát počul, že sa pracuje na pokračovaní Top Gun, mal som obavy. Predstavil som si skupinu neatraktívnych pilotov mileniálov, ktorí nariekajú nad americkou históriou rasizmu (...) a oslavujú svoju rozmanitú sexualitu a pohlavie lietaním na F-18 v mene ‚rovnosti‘ a s dúhovými vlajočkami na uniformách,“ napísal napríklad Lincoln Brown zo Spectator Australia.

Namiesto toho diváci dostali film, ktorý síce využíva množstvo klišé, ale je to „klasický zábavný americký film“. Film, ktorý je zábavný a neberie sa príliš vážne, je podľa Browna „protilátkou proti woke a nihilistickému odpadu, ktorý Hollywood tak často produkuje“.

Top Gun: Maverick produkovali Jerry Bruckheimer, ktorý pracoval aj na prvom filme, a samotný Tom Cruise, čiže dvaja veteráni americkej filmovej scény. Vo filme sa pracuje s témami otcovstva, odvahy a patriotizmu, diváci viackrát vidia víťazne viať americkú vlajku.

Podľa Browna to poukazuje na to, že napriek tomu, čo si myslí Hollywood, stále existuje divácky apetít po „klasických, veľkých, trochu jednoduchých amerických filmoch“, ktoré sa nenechajú ovplyvniť progresívnymi požiadavkami.

„Rob si poznámky, Hollywood,“ poznamenáva Brown.

 

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.