Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Svet kresťanstva
26. november 2022

Kapucín Felix Tkáč

Ani niektorí kňazi neveria tomu, že Boh nás môže milovať ako hriešnikov

V kláštore kapucínov v Pezinku sme prezentovali našu novú knihu Spovednica nie je vyšetrovacia miestnosť.

Ani niektorí kňazi neveria tomu, že Boh nás môže milovať ako hriešnikov

Foto: Postoj/Adam Rábara

Jedným z troch respondentov v novej knihe o sviatosti zmierenia Spovednica nie je vyšetrovacia miestnosť je kapucínsky kňaz Felix Tkáč. Uplynulý piatok po večernej svätej omši sme s ním diskutovali v priestoroch pezinského kláštora, kde pôsobí.

S bratom Felixom, ktorý je tiež misionárom milosrdenstva, sme sa rozprávali aj o strachu zo spovede. „Chodil som po ľudových misiách vyše dvadsať rokov a stále sem-tam misie robíme. Základná kerygma je, že Boh ťa miluje a nemôže ťa nemilovať. Keď spoznáme, ako nás Pán Boh miluje, kompletne sa nám zmení život, lebo nás jeho láska premôže,“ povedal v diskusii.

Felix Tkáč priznal, že ani niektorí kňazi neveria tomu, že Boh nás môže milovať ako hriešnikov. „Boh nemiluje môj hriech, miluje mňa a to je vážna vec.“

Známy kapucín si spomenul na kurz Filip, ktorý sa konal v Bratislave a v rámci ktorého chodili po meste a hovorili ľuďom, že Boh ich miluje. „Ľudia išli z kostola, týchto sme odchytávali a im sme to hovorili.“ Vtedy podľa brata Felixa zistili, že aj veriaci ľudia majú problém prijať, že ich Boh miluje.

„Ľudia, ktorí chodia v nedeľu do kostola, žijú v strachu z Boha,“ hovorí rehoľník, podľa ktorého je to často aj dôvod, prečo majú strach zo spovede. Neraz to vidno aj v spovednici, keď sa ľudia dookola spovedajú z nejakého hriechu, ktorý spáchali v minulosti, a neveria, že im Boh odpustil.

Foto: Postoj/Adam Rábara

Foto: Postoj/Adam Rábara

Ďalšia častá chyba, ktorej sa dopúšťame pri spovedi, spočíva v tom, že svoje hriechy nepomenujeme priamo a jednoznačne. „Sviatosť zmierenia je o tom, že tam poviem, ktoré hriechy som spáchal, úprimne oľutujem, dostanem rozhrešenie a pokánie. Takto by podľa mňa mala vyzerať normálna sviatosť zmierenia bez zbytočných rečí,“ hovorí Felix Tkáč.

Penitenti sa tiež pri spovedi niekedy zbytočne zamotávajú. „Stáva sa, že niekto príde a začne: Viete, to človek zhreší… Opýtam sa: Aký človek? No ja. A prečo hovoríte v tretej osobe? Prečo nepoviete: Ja som zhrešil? A každý hriech má meno. Poviem: smilnil som, kradol som, ohováral som, Boh nebol na prvom mieste v mojom živote,“ vysvetľuje rehoľník.

Inzercia

Na otázku, či to ľudia nerobia aj preto, že sa hanbia, odpovedá, že aj on sa hanbí, keď sa spovedá. „Myslíte, že keď sa ja spovedám, idem sa chváliť, čo som urobil? Prídem a poviem, urobil som toto, to a to, je mi to úprimne ľúto. Celá moja spoveď trvá tri minúty.“

Podľa Felixa Tkáča dnes spoveď často nahrádza duchovné vedenie a kňaz rozpráva dlhšie ako veriaci, ktorý povedal svoje hriechy. Ideálne duchovné vedenie je však mimo spovede.

Kňaza spovedníka viaže spovedné tajomstvo a k tomu, čo bolo raz povedané v spovedi, sa nesmie vracať. Aj keď penitent povie pri spovedi slová „to, čo minule“, kňaz sa nesmie vracať k tomu, čo povedal v minulosti.

Foto: Postoj/Adam Rábara

Foto: Postoj/Adam Rábara

Na konci diskusie Felix Tkáč odpovedal na otázky ľudí. Jedna z nich sa týkala toho, či môže ísť pápež teoreticky na spoveď k akémukoľvek kňazovi, reč bola aj o spovednej fakulte, teda o tom, že kňaz bez povolenia od ordinára spovedať nemôže.

Účastníkov diskusie zaujímalo aj to, či sa penitenti, teda tí, ktorí sa spovedajú, môžu rozprávať s niekým iným o tom, čo zaznelo v ich spovedi.

Odpovede na tieto a podobné otázky nájdete v knihe Spovednica nie je vyšetrovacia miestnosť, ktorú sme oficiálne prvýkrát prezentovali práve v Pezinku. Kniha je dostupná aj v našom e-shope.

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.