Adventná príprava 2022
Rebelka Mária
Celé adventné obdobie je čakaním na príchod Ježiša Krista. Ale veľmi dôležité miesto v ňom majú aj ďalšie biblické postavy. V cieľovej rovinke adventu je to hlavne Mária.

Neznámy autor: Panna a dieťa, 15. storočie, olej na dreve. Zdroj: Wikipedia
Na prvý pohľad nevinná legenda o tom, že tých, ktorých Boh odsúdil do pekla, Mária vpúšťala tajným vchodom do neba, ovplyvnila myslenie a vnímanie jej postavy na celé storočia.
Akoby proti sebe stáli spravodlivý Boh a milosrdná Mária. Do situácie sa vplietlo klišé psychologických charakteristík mužov a žien a stáročný strach z Boha a pekla.
Do výšky
Mária tak bola uctievaná ako akási bohyňa a dostala mnoho nadpozemských titulov. Kráľovná, žena, ktorá rozdrví hlavu hada či draka, tá, ktorá prehovára Boha, aby spasil ľudí, posledná ochrankyňa pred Božím hnevom (!) a pod.
Avšak aj tituly, ktoré jej právom patria, ju niekedy vynášajú do výšin, ktoré zahmlievajú príbeh jej denne žitej viery.
„Aj keď je to objektívna pravda, posunulo to Máriu, Ježišovu matku, za hranice možnosti napodobnenia, ba dokonca stotožnenia s ňou. Mohla byť iba uctievaná (...). Zdá sa, že sme Márii z Nazareta – podobne ako väčšine žien – nepreukázali práve veľkú láskavosť, keď sme ju vyniesli do takej výšky,“ pripomína Richard Rohr.
Návrat k pôvodnej Márii
Biblista Francesco Rossi De Gasperis sa snaží Máriu postaviť na zem, presne tam, kde stála a chce stáť: „Mária nie je žena z Ríma, Lúrd alebo Fatimy... Je to žena z Nazareta.“
A Hans Küng je presvedčený, že „osoba Márie sa potrebuje oslobodiť od istých (...) idealizujúcich obrazov, ktorými si ženy kompenzujú biele miesta v hľadaní vlastnej identity. Nejde tu o prehliadanie a už vôbec nie o popieranie Máriinho významu pre teológiu, cirkev a dejiny zbožnosti. Ide o viac, o návrat k pôvodnej Márii a interpretáciu jej osoby pre súčasnosť a odstránenie ochromujúcich klišé a stereotypov nepriateľských k ženám“.
Urobme jej radosť. Zbavme ju vybájených aj skutočných titulov. Nikdy si na nich nezakladala. A ukážme ju takú, aká skutočne bola.
Narodenie a detstvo
Biblia nám v súvislosti s Máriiným narodením a detstvom neposkytuje taký komfort ako v prípade Jána Krstiteľa či Ježiša Krista. O menách jej rodičov sa dozvedáme z apokryfného protoevanjelia podľa Jakuba z 2. storočia.
Podľa Wilhelma Brunnersa Mária inklinovala k apokalyptickému smeru, ktorý bol vo vtedajšom židovstve hojne rozšírený. Prezrádza to aj jej chválospev Magnifikát.
Apokalyptika očakávala skorý Boží príchod, ktorý premení celý svet. V tomto duchu začínal svoje pôsobenie aj Ježiš (Mk 1, 15). V Novom zákone nachádzame až mladučkú Máriu v nazaretskom dome, kde ju navštevuje anjel s odkazom o narodení Božieho Syna (Lk 1, 26 – 38).

Ako by sme sa zachovali, keby nejaký Ján Krstiteľ povstal dnes, opustil by katedrálu a vydal sa na nejaké lazy v pustej krajine s výzvou: „Zmeňte sa“?
Vlastnosti
Aj zo všetkých známych biblických epizód, v ktorých Mária hrá hlavnú alebo vedľajšiu rolu, vyplývajú jej vlastnosti: milostiplná, pokorná, premýšľavá, v ústraní, sedembolestná. Už oveľa menej sa hovorí o jej odhodlanosti, akčnosti, vnímavosti či rozhodnosti.
Anselm Grün sa zastavuje pri verši z Máriinho Magnifikátu: „Lebo zhliadol na poníženosť svojej služobnice. Hľa, od tejto chvíle blahoslaviť ma budú všetky pokolenia“ (Lk 1, 48). A poznamenáva: „Z tohto verša srší sebavedomie, ktoré v sebe náhle pociťuje mladé dievča. Vie, že Boh jej urobil veľké veci, ktoré z nej robia významnú osobu. Mária potom spieva o prevrátení všetkých hodnôt. Mária teda v nijakom prípade nie je poslušná a prispôsobivá žena. Je to rebelka.“
Zmena tradície
Krátka retrospektíva nás vráti k prvej pešej púti Márie, Jozefa a dvanásťročného Ježiša, ktorý sa stal právne dospelým, do Jeruzalemského chrámu (Lk 2, 41 – 51). Lukáš uvádza poznámku: „...ako bolo na sviatky zvykom...“.
Zvykom bolo aj to, že mladý prvopútnik sa držal svojich rodičov počas celého svojho pobytu. Nie však Ježiš. Ten sa držal svojho Otca. V prvý deň dospelosti zmenil stáročné rutiny. Urobil čosi rebelské. Od koho sa to naučil?
Panna
Nečakali by sme to, ale Máriino rebelstvo vyplýva z jej panenstva. Panenstvo je však oveľa širší pojem ako iba konštatovanie absencie sexuálneho spolužitia.
„Panna je tu predstavená ako ženská identita, ktorá je zakorenená pevne vo svojej múdrosti. Je to znak jej vnútornej slobody, ktorá sa neriadi podľa predpisov, ale podľa vlastného pocitu,“ ozrejmuje Linda Jaroschová.
Pri takomto správaní panna riskuje, že otvorenosťou voči svojmu vnútru stratí časť svojich priateľov. Napriek tomu to urobí tak, ako to cíti. V súlade alebo nesúlade s danou normou.
Zo všetkých známych biblických epizód, v ktorých Mária hrá hlavnú alebo vedľajšiu rolu, vyplývajú jej vlastnosti: milostiplná, pokorná, premýšľavá, v ústraní, sedembolestná. Už oveľa menej sa hovorí o jej odhodlanosti, akčnosti, vnímavosti či rozhodnosti. Zdieľať
Tehotná do hôr
Pokorná Mária by sa po svojom otehotnení pred spoločným životom s právoplatným manželom skrývala pred susedmi vo svojej izbe. Podobne ako Alžbeta (Lk 1, 24). Mária však napriek prvotným očakávaniam a radám lekárov vyrazila do hôr práve za Alžbetou.
Chce byť s niekým, kto má podobné skúsenosti. Je to rebelka.
Rozhodná na svadbe
Pokorná Mária by pri svadbe v Káne len ticho sklopila zrak a čakala, čo a či vôbec niečo Ježiš urobí. Ešte nikdy neurobil zázrak. Hrozí, že sa to môže skončiť fiaskom.
Napriek tomu je rozhodná: „Urobte všetko, čo vám povie“ (Jn 2, 5). Je to rebelka.
Najväčšie mariánske zjavenie
Mimochodom, viete, kde prebehlo najväčšie mariánske zjavenie? Nebolo to v jaskynke ani na vrchu, ale vo svadobnej miestnosti v Káne. A jej posolstvo bolo neotrasiteľné: „Urobte všetko, čo vám povie.“
Žiadne z ďalších pravdivých či „fejkových“ posolstiev neprekonajú silu jej rozhodnutia a nič väčšie už Mária ani nemôže povedať. Napriek tomu v Káne dodnes nestojí žiadna veľká svätyňa s jej menom.

Chvíle pre seba, sadnutie si v tichu a prítmí sviečky potrebujeme ako soľ.
Stojaca pod krížom
Pokorná Mária by sa nechala odviesť rímskou strážou, členmi rodiny alebo apoštolom Jánom vo chvíľach, keď umieral jej jediný syn. Ona zostala až do jeho ostatného výdychu (Jn 19, 25 – 30).
Aj keď neraz nerozumela jeho ceste a skutkom, neurazila sa a neodišla do zákulisia. Nechápala, nedávalo jej to logiku. Ale verila. Je to rebelka.
Členka novej cirkvi
Neskôr, keď jeho učeníci hovorili o tom, že Ježiš vstal z mŕtvych, ich mohla umlčať: „Nechcite uchlácholiť moju bolesť rozprávkami o zmŕtvychvstaní.“ Bolo to predsa proti všetkým zákonom a pravidlám. Presne ako v živote rebelov a rebeliek.
Uverila a vzala za svoju novovznikajúcu cirkev s novými rituálmi a pravidlami (Sk 1, 14). Je to rebelka.
Pod ochrannou vrstvou
Rebel Ján Krstiteľ mal v sebe dosť pokory a pokorná Mária často vykonala niečo rebelské. Divý burácajúci kráľ púšte mal aj svoju tichú stránku vecí. Premýšľavá žena mala v sebe aj čosi slobodné a nevypočítateľné.
Keď odstránime ochrannú vrstvu rutinných nánosov a klišé, môžeme objaviť netušené aspekty. A to sú vždy najdobrodružnejšie výpravy do tajov Biblie aj nášho vlastného vnútra.