Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Kultúra
09. január 2023

Jojkárska Iveta

Je tam všetko, Rómovia, homosexuáli, missky, chrám, bordel aj Trebišov

TV JOJ začala od nedele vysielať seriál, ktorý sa označuje ako komediálny. Zábava to celkom je, ale sú tam aj iné ambície.

Je tam všetko, Rómovia, homosexuáli, missky, chrám, bordel aj Trebišov

Zuzana Mauréry a Alžbeta Ferencová ako matka s dcérou

Seriály TV JOJ sú niekedy zaujímavým barometrom toho, čo sa v spoločnosti deje a čím ona žije.

Pripomeňme, že na jeseň 2019, teda pár mesiacov pred parlamentnými voľbami pustila TV JOJ kriminálny seriál Za sklom. Ten sa stal istým fenoménom, lebo každý divák vedel, o kom to je a kto je kto.

A bolo jasné, že Robert Fico voľby môže fatálne prehrať, keď už aj súkromná televízia patriaca Tkáčovi a Jakabovičovi pustila seriál, ktorý hovorí o hrozných pomeroch v spoločnosti, teda najmä v polícii či vo vedení štátu. Ten seriál presne vystihol atmosféru na sklonku druhej Ficovej vlády, čo okrem jojkárov pochopil ešte aj Igor Matovič. 

Spoločnosť túžila po očistení policajných zložiek, súdov a po menej skorumpovaných politikoch.

Tvrdí chlapci z Trebišova. FOTO – TV JOJ

Je (možno) opäť pár mesiacov pred voľbami a TV JOJ spustila v nedeľu nový seriál s veľkými ambíciami. Nechce zrejme iba zabaviť či rozplakať, je tam zjavne aj snaha povedať niečo o náladách v spoločnosti či problémoch krajiny. 

Nie je to však politická záležitosť, akoby tentoraz bolo dôležité niečo iné ako skorumpovaná moc. Ako to nazvať? Že by polarizovaná spoločnosť? My – oni? Teda my v Bratislave, oni v zabudnutých regiónoch či naopak? Alebo my, tí morálne čistí, a oni, tí skazení? Napríklad prostitútky, šoubiznisoví ľudia hrajúci sa na charitu, zákerné missky, obchodníci s bielym mäsom... Alebo my bieli a oni počernejší, alebo heterosexuáli verzus homosexuáli? Všeličo sa tam objaví a poprepletá neuveriteľným spôsobom. 

Lebo tu ani tak nejde o to, aby bol dej dôveryhodný, je to dosť bláznivá jazda, kde sa môže udiať všeličo, aj zázrak v podobe kométy.

Aj vďaka českým autorom to napokon nevyzerá mravoučne či didakticky a nie je to veľmi politicky korektné. Zdieľať

To, že mala televízia vysoké ambície, naznačuje už fakt, že scenárista je uznávaný český autor Petr Kolečko a réžiu dostal na starosti popredný český filmár Jan Hřebejk.

Mám podozrenie, že voľba na českých filmárov padla najmä preto, aby seriál Iveta nedopadol ako klasická slovenská sociálna dráma, lebo mohlo to nabrať aj tento smer. Ale aby to bolo aj zábavné a s vtipným nadhľadom, na to sú asi lepší Česi. Oni to síce s tým láskavým humorom občas preháňajú, ale slovenské reálie ich našťastie do veľkého sentimentu nepúšťali.

Sympatické je, že sa tu povyťahuje veľa rôznych tém, ktorými krajina žije, ale nie je to nič čierno-biele. Hoci ciele sú ušľachtilé.

Televízia avizovala, že sa dotkne predsudkov v spoločnosti, ale asi aj vďaka českým autorom to napokon nevyzerá mravoučne či didakticky a nie je to veľmi politicky korektné, za čo je dnes divák vďačný. Nie je dopredu jasné, že Róm bude bezúhonný človek, kňaz bude úchylný a homosexuál dokonalý hrdina. Hoci nie vždy sa podarilo takémuto vzorcu vyhnúť. To divák uvidí najmä v poslednej časti, ale dá sa to prežiť.

Veľa scén pôsobí skôr ako skeče či ľahké paródie, naozaj vtipné je, keď trebišovskí chlapci prídu vymlátiť bratislavský bordel, také slovenské Pulp Fiction, keď jednoduchí Východniari zlikvidujú bratislavských zdegenerovaných konkurentov. 

Chudobný drsný východ, možno primitívny aj smiešny, ale zachovávajúci dajaké pravidlá aj v bordeli, verzus bohatý západ, kde je to kultivovanejšie a perverznejšie. Celkom táto zrážka dvoch podsvetí funguje.

Dôležitou témou je vo filme vzťah k Rómom či k vlastnému rómskemu pôvodu. Všetci tušíme, že počerná temperamentná Iveta bude mať nejaký vzťah k Rómom, hoci jej pobožná matka to popiera a dookola dcére opakuje, že oni nie sú „Romovia“. 

Matka je veriaca, áno, aj z toho sa robí posmech, nevkusný otrieskaný byt ovešaný svätými obrázkami, smiešna spoveď matky, ktorá nechce ani kňazovi prezradiť, aký hriech ju ťaží. A, samozrejme, bude aj téma interrupcie. 

Veriaca matka hlavnej hrdinky vyzerá najprv skôr ako karikatúra veriacej ženy, ale za to môže predovšetkým dosť nepresvedčivá východniarčina herečky Zuzany Mauréry. Jej postava je potom trošku jednorozmerná.

No kňaz a chrám tu hrajú napokon dôstojnejšiu úlohu, ako sa na začiatku javí, a napokon sa v tomto smere veľa zmení aj v živote Ivety, ktorá najprv opovrhuje matkinou zbožnosťou. Prezrádzať dopredu dej nebudeme. 

Seriál je ukotvený najmä v Trebišove, ktorý pôsobí trochu ako koniec sveta a civilizácie, ako škaredé miesto, z ktorého treba čo najskôr ujsť. A potom je tu nablýskaná Bratislava.

Je dosť možné, že Trebišovčania, ktorí nemajú zmysel pre humor, budú aj urazení, ako zo seriálu ich mesto vypadlo. Pôsobí veľmi nefotogenicky, ako spustnutý socialistický skanzen, kde sa darí len krčmám a bordelom.

Ale Trebišovčania môžu ostať pokojní, ľudia, ktorí sú v seriáli Trebišovčania, pôsobia napokon ľudskejšie ako mnohí veľkomešťania. A ani to mesto napokon nevyzerá ako úplne odpísané. A tá nablýskaná Bratislava občas vyzerá odpudzujúco, ako miesto, kde človek nemusí nájsť šťastie.

No a ešte jedna téma sa tu objaví. Homosexuáli či queer ľudia.

Samozrejme, keď sa Iveta dostane z Trebišova – trochu nešťastnou cestou – k modelingu a k súťaži krásy, stretne dosť ľudí s inou orientáciou, lebo vo svete modelingu, súťaží krásy a šoubiznisu to tak je.

Nie všetci ľudia s inakosťou pôsobia sympaticky či priateľsky. V tomto je seriál poctivý, aj v tejto skupine ľudí sa nájdu obchodníci so ženami, drogovo závislí či utrápení ľudia, ktorí sa snažia svoj údel niesť dôstojne. Jeden z hlavných hrdinov, módny návrhár v skvelom podaní Milana Ondríka, je krásne vymodelovanou postavou.

Inzercia

K prostorekej Ivete, ktorá je tak trošku závislá od alkoholu a nezáleží jej celkom na svojich kilách, je tento dokonalý estét s krehkou dušou i telom dobrým pendantom. A dá sa uveriť aj tomu, že tento prejemnelý muž je fascinovaný divokým dievčaťom z Trebišova. 

Milan Ondrík v úlohe módneho guru, homosexuála a Alžbeta Ferencová ako jeho chránenkyňa

Áno, seriál stojí a padá na Ivete. Na tom, ako je táto postava napísaná a zahratá.

Alžbeta Ferencová je takmer neznáma herečka, má už tridsať a účinkovala iba v niektorých zábavných reláciách, súťažila o titul miss a hrala v Paneláku. Žiadne veľké skúsenosti, ale zrazu na nej stojí aj padá celý drahý seriál.

Bol to risk, ale iná cesta nebola. Táto postava si žiadala herečku, ktorá má niektoré veci zažité a je silne autentická. 

Zároveň musí byť krásna, hoci nie tak tuctovo, a zároveň to musí byť taký ten uličnícky typ ženy, ktorá dokáže v krčme piť zarovno s chlapmi a mať u nich rešpekt, no a svoju citovú rozháranosť ukrýva za tvrdosť až krutosť. 

Ale divákovi je jasné, že to nie je bezcitný tvor, ale, naopak, vnímavý a súcitný. Napokon, len taká postava má šancu zaujať diváka.

Iveta nie je žiadny intelektuál, škola jej nešla a vlastne ani nevie, čo by mohla v živote robiť. Žiadne veľké ambície ani sny, ani predstavy.

Jediný cieľ: vypadnúť z Trebišova a od matky. Ale hoci je to jednoduchá bytosť, keby kráčal okolo nahý cisár a všetci by adorovali jeho šaty, no a nablízku by nebolo žiadne dieťa, aby zakričalo tú dôležitú vetu, tak práve Iveta by všetkým oznámila, že cisár je nahý.

V mnohých situáciách je práve ťažko zvládnuteľná, nevyrovnaná a nedisciplinovaná Iveta jediná normálna osoba. Napríklad keď sa missky musia hrať na charitu alebo keď modelky zákerne bojujú proti sebe, lebo len jedna môže získať kontrakt.

Iveta je silná a odvážna, dokonale ovláda aj manipuluje svoje okolie, no najväčšieho nepriateľa má v sebe samej. Musí dozrieť, odpustiť svojim rodičom a napokon prijať seba samu. Znie to ako klišé, ale tento druh klišé sa nikdy nezunuje. 

Takmer neznáma Alžbeta Ferencová v úlohe Ivety to niesla do veľkej miery na svojich pleciach. 

Ak vás nezaujme ona, tak vás nebude baviť ani seriál, čo ako dobre napísaný, vymyslený, zrežírovaný či nabitý vtipnými scénkami a hláškami.

Zuzana Mauréry v úlohe matky hlavnej hrdinky. Inak zamestnankyňa trebišovskej pekárne, ktorá sama vychováva dcéru.

Asi sa patrí spomenúť na Postoji aj to, že seriál rieši aj tému viery. Matka je príkladne zbožná, byt je plný svätých obrázkov a kostol tvorí podstatnú časť jej života. Ale zároveň nedokáže byť úprimná k sebe, k dcére – dokonca ani na spovedi. Jej zbožnosť nie je dokonalá, občas je aj neznesiteľná či smiešna, ale aj tak napokon nesie svoje plody, čo uvidíme na konci pri prekvapujúcich slovách jej dcéry. 

Kňaz v podaní vynikajúceho herca Jevgenija Libezňuka je v spustnutom prostredí východniarskej periférie dôležitou postavou a nie div, že dokáže osloviť aj mladých mužov, ktorí najprv chrámom opovrhujú. Ale keď je život čoraz komplikovanejší a mladí muži dozrievajú, charizmatický kňaz dokáže ukázať smer.

Jeden z mladých mužov, hľadajúci sám seba, napokon zúfalo kričí na svojho otca: „Pozri sa na Trebišov! Jediné, čo Trebišovu pomôže, je Boh!“ Vykričí to otcovi, ktorý vedie v meste bordel. Je to smiešne? Nie, alebo len na prvý pohľad.

Zdatní filmoví kritici určite budú seriálu vyčítať mnohé veci, ale ja v ňom vidím najmä ambíciu pomenovať v tejto spoločnosti niektoré veci. Napríklad neúprimné vzťahy, využívanie ľudí, odcudzenosť, egoizmus, osamelosť a bezradnosť mladých ľudí.

Dvaja mladí ľudia z Trebišova, ktorí hľadajú svoju cestu. Bude veľmi kľukatá. FOTO – TV JOJ

Iveta akoby toto všetko odhaľovala a ukazovala na potrebu hlbokých priateľstiev, dôveryhodných vzťahov, pokojne aj s homosexuálmi, lebo v tejto dobe je možno viac než inokedy dôležitá láska, súcit, podpora, priateľstvo, dobroprajnosť, a nie sexuálna orientácia či bratislavský alebo východniarsky pôvod.

A je tu aj téma rodiny, ktorá v prípade Ivety najprv katastrofálne zlyhávala, ale aj tak o ňu mladá žena stojí a túži po tom, aby fungovala, aby v nej boli normálne vzťahy a aby tvorila zázemie pre všetkých svojich členov, bez ohľadu na ich vieru, farbu pleti či životné neúspechy. Klišé? Ale ani toto klišé sa nezunuje.

Mimochodom, trúfate si odhadnúť, ako to v seriáli dopadne s interrupciou?

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.