Kam za operou a klasickou hudbou
Organový festival, Konvergencie, BHS aj Kubínska hudobná jeseň
Prinášame tipy na koncerty klasickej hudby a opery na Slovensku či v blízkom okolí na nasledujúce dva týždne.

Klavírne súrodenecké duo LUCAS & ARTHUR JUSSEN. Foto: www.bhsfestival.sk
Organ, tanec a vznik hudby
Medzinárodný organový festival Ivana Sokola je najstarším organovým festivalom na Slovensku. Zakladateľom a dlhoročným dramaturgom podujatia bol sólista Štátnej filharmónie Košice Ivan Sokol.
Návštevníci 52. ročníka si budú môcť v druhej polovici septembra vypočuť koncerty nielen v Košiciach, ale aj v Rimavskej Sobote, Markušovciach, Sabinove, Jasove, Prešove, Spišskej Novej Vsi a Kežmarku.
Za všetky dávam do pozornosti koncert Ad Malleorum Ictus Allusio, čo v preklade znamená „alúzia na údery kladív“. Je to názov druhej časti skladby Nova Cyclopeias Harmonica z cyklu Apparatus Musico-Organisticus od Georga Muffata, ktorá zaznie na záver koncertu v sobotu 16. septembra o 19. h v Letohrádku Dardanely v Markušovciach. Pripomína sa tak aj legenda o vzniku hudby, podľa ktorej Pytagoras počul zvuky kladív z kováčstva a pochopil, že ich klopanie vytvára harmóniu.
Organista a dramaturg festivalu Štefan Iľaš zahrá na pozitíve (malý prenosný organ) skladby z rôznych období, od najstaršej zachovanej hudby pre organ až po súčasnú hudbu. Oba večery ozvláštni tanečným vyjadrením hudby Američanka Hope Dougherty.
Konvergencie
Druhá časť festivalu Konvergencie prináša odvážnu dramaturgiu koncertov nielen klasickej komornej hudby, ale aj koncertov multižánrových a nadžánrových. Z nich vyberám tri.
V nedeľu 17. septembra o 20. h vo františkánskom kostole to budú chorály, hymny a ľudové piesne zo Škandinávie. Speváčky súboru Trio Mediæval a jazzový trubkár a improvizátor Arve Henriksen uvedú program s názvom Rímur.
Ide o označenie epických piesní, ktoré sa na Islande ústne tradovali stáročia, a zároveň názov ich albumu z roku 2016. Diváci môžu poznať ich skladbu Just, ktorá sa objavila na soundtracku k filmu Paola Sorrentina Mladosť.
Exotický zážitok interpretácie stredovekých piesní ozvláštni hra na hardangerské husle. Ide o tradičný nórsky ľudový nástroj, ktorý sa podobá súčasným husliam. Má však dva rady strún. Vrchné štyri struny sú melodické, zatiaľ čo spodné struny sú tzv. súznejúce. Tých sa sláčik nedotýka a rozoznejú sa len chvením vrchných strún. Výsledkom je veľmi energický zvuk huslí. Názov majú podľa Hardangerského fjordu v západnom Nórsku neďaleko mesta Bergen.
Komorné teleso zložené z hráčov na klarinet (Branislav Dugovič), hoboj (Eduardo Martínez Caballer), husle (Peter Biely, Daniel Rumler), violu (Martin Ruman), violončelo (Jozef Lupták) a kontrabas (Romana Uhlíková) uvedie v piatok 22. septembra o 19. h v Klariskách vskutku unikátny program.
Najprv kvinteto pre klarinet a sláčikové nástroje The Dreams and Prayers of Isaac the Blind (Sny a modlitby Izáka Slepého) izraelsko-argentínskeho skladateľa súčasnej hudby Osvalda Golijova. Dielo vzniklo pod dojmom myšlienok stredovekého kabalistického rabína hľadajúceho vysvetlenie univerza v kombináciách písmen židovskej abecedy. Potom hobojové kvinteto Les rêves de Jacob (Jákobove sny) od francúzskeho skladateľa Dariusa Milhauda, ktoré je kontempláciou o snoch a víziách starozákonného proroka.
Záverečný koncert v nedeľu 24. septembra o 19. h v Moyzesovej sieni bude patriť dvom inšpiratívnym holandským sólistom, huslistke Isabelle van Keulen a klaviristovi Ronaldovi Brautigamovi. Ich viac ako dvadsaťročná spolupráca, oceňovaná kritikmi a cenami, je zárukou špičkovej interpretácie veľkých komorných diel majstrov klasickej hudby.
Husľové sonáty Césara Francka a Francisa Poulenca doplní v druhej časti záverečného koncertu festivalu Beethovenovo Klavírne trio č. 1 D dur „Geistertrio“, v ktorom sa k nim pridá riaditeľ festivalu, violončelista Jozef Lupták.
Kubínska hudobná jeseň
Štátny komorný orchester Žilina pod vedením Leoša Svárovského vystúpi na festivale Kubínska hudobná jeseň. Vo štvrtok 21. septembra o 19. h v Divadelnej sále Mestského kultúrneho centra Dolný Kubín zaznie na úvod koncertu Prelúdium z Holbergovej suity pre sláčiky od nórskeho romantického skladateľa Edvarda Griega.
Potom sa predstavia dvaja sólisti. Najprv mladá, len 13-ročná flautistka Klára Valentovičová v Koncerte C dur pre zobcovú flautu od Georga Philippa Telemanna. Ide už od druhú mimoriadnu flautistku z triedy Pavla Stillera zo Základnej umeleckej školy Ladislava Árvaya v Žiline. V roku 2020 zvíťazila v medzinárodnej talentovej súťaži Virtuosos talent show, ktorú vysielala aj RTVS, vtedy trinásťročná Ajna Marosz, o dva roky neskôr sa národnou víťazkou stala už spomínaná Klára Valentovičová.
Vo virtuóznej Sonata per la Grand viola od Niccolò Paganiniho si vypočujeme srbskú violistku Andjelu Josifosky a v záverečnej časti koncertu Symfóniu č. 40 g mol od Wolfganga Amadea Mozarta.
Bratislavské hudobné slávnosti
Jedným z vrcholov 58. ročníka Bratislavských hudobných slávností bude ich druhý koncert. Filharmónia La Scala, orchester slávnej milánskej opery, sa predstaví pod taktovkou kolumbijského dirigenta Andrésa Orozco-Estradu. Spolu s Danielom Barenboimom a Gustavom Dudamelom patrí tento umelec do trojice najúspešnejších juhoamerických dirigentov našej doby.
Na úvod koncertu v sobotu 23. septembra o 19.30 h zaznie nádherná predohra z poslednej opery Gioachina Rossiniho Viliam Tell, ktorej hudobné motívy sú chronicky známe z reklám, zo zvučiek, z filmov i zo seriálov.
V Koncerte pre husle a orchester č. 3 Wolfganga Amadea Mozarta sa môžeme tešiť na majstrovstvo litovského huslistu Juliana Rachlina. Tento virtuózny koncert zaujme nielen melodickou bohatosťou, ale aj skladateľovou originálnou orchestráciou dychových nástrojov či hudobnou hravosťou a humorom vrcholiacim zakomponovaním ľudovej piesne o Willemovi z Nassau do záverečnej časti. Ďalším bonusom bude výnimočný zvuk Stradivariho huslí „ex Liebig“.
V druhej časti koncertu si vypočujeme Siedmu symfóniu Ludwiga van Beethovena, ktorú Richard Wagner označil za „apoteózu tanca“. Premiéra tohto diela zaznela 8. decembra 1813 vo Viedni na dobročinnom koncerte pre zranených vojakov a vdovy a siroty po vojakoch cisárskej rakúskej armády po bitke pri Hanau. A v orchestri sedeli nielen všetci významní hudobníci tej doby, ale za bicími nástrojmi aj trojica skladateľov Giacomo Meyerbeer, Johann Nepomuk Hummel a Antonio Salieri.
Druhá veta Allegretto dojala publikum tak, že si vynútilo jej opakovanie. Je to grandiózny, svetabôľom charakterizovaný smútočný pochod. Po vznešenej hlavnej téme zdržanlivo prednášanej hlbšími sláčikmi sa k nim vo violách a v čelách pridruží vášnivá melódia. Tento dvojspev znie čoraz vzrušenejšie, až kým klarinety nevylúdia prísľub útechy a spasenia. To už v atmosfére ustupujúcich napoleonských vojsk.
Z prvého týždňa Bratislavských hudobných slávností dávam do pozornosti ešte dva zaujímavé koncerty.
V utorok 26. septembra o 19.30 h sa predstaví holandské klavírne súrodenecké duo Lucas a Arthur Jussen, ktoré okrem iných formovala jedna z najvýznamnejších klaviristiek súčasnosti Maria João Pires. Po súrodeneckom due Katia a Marielle Labèque, ktoré v roku 2017 v súkromnom cykle uviedli diela Bernsteina, Ravela a Debussyho, tak zažijeme ďalší vzrušujúci večer komornej hudby pre dva klavíry. Na programe sú skvosty od Mozarta, Schuberta, Ravela, Debussyho a Rachmaninova.
Vo štvrtok 28. septembra o 19.30 h uvedie Slovenská filharmónia koncertné naštudovanie jednodejstvovej opery Jolanta od Piotra Iljiča Čajkovského. Je to krásna opera o slepej princeznej, ktorú uzdraví láska. Práve za interpretáciu tohto diela s berlínskymi filharmonikmi na festivale v Baden Badene získal Slovenský filharmonický zbor prestížne ocenenie Oper!Awards ako najlepší európsky zbor roka.