Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Tlačové správy
21. december 2023

Toto je posledný rok, keď si pretočíte reklamu v Popoluške

Viac reklám ako filmov a seriálov nakoniec nie je až taký prehnaný výrok. Markíza a JOJ navyše plánujú pretáčanie reklám úplne zakázať.

Toto je posledný rok, keď si pretočíte reklamu v Popoluške

www.4ka.sk

Klasické televízne vysielanie pomaly, ale isto vytláčajú streamovacie služby ako je Netflix, Disney+, HBO Max a ďalšie. Dôvod je jasný – ak chcete na niektorej zo slovenských alebo českých staníc sledovať obľúbený film, musíte si pred televíznu obrazovku sadnúť vždy v čase, keď ide v TV programe.

Pri seriáloch je to ešte horšie. Scenáristi obvykle jednotlivé časti rozdelia takzvaným “cliffhangerom”, teda najdramatickejšou scénou, ktorej rozuzlenia sa dočkáte až na začiatku ďalšej časti. Kým pri klasickom vysielaní musíte na ďalší diel čakať niekedy aj celý týždeň, na streamovacích službách jednoducho kliknete na nasledujúcu časť, prípadne sa dokonca spustí automaticky.

Riešenie ponúkajú televízni operátori

Tradičné stanice v tomto smere držia nad vodou poskytovatelia televízneho vysielania cez internet. Tí okrem ponuky desiatok slovenských, českých aj zahraničných TV kanálov obvykle ponúkajú aj archív ich vysielania. Archív umožňuje sledovať akúkoľvek reláciu, film alebo seriál zo záznamu, kedykoľvek naň máte čas a chuť a dokonca si v ňom viete preskočiť aj reklamu.   

Ľudia vďaka nemu naše televízne stanice nepochybne sledujú oveľa viac. Podľa 4ky, ktorá ponúka 7-dňový archív, je sledovanie už odvysielaného obsahu najpoužívanejšou funkciou ich digitálneho vysielania 4KA TV. Archív vyžíva pri sledovaní približne štvrtina divákov, ktorý sledujú relácie v čase keď im to vyhovuje, napr. keď prídu domov po práci.

Komerčné televízie z archívov, v ktorých môžete relácie vyhľadávať aj podľa názvu, prípadne algoritmus vhodné filmy či seriály dokonca sám odporúča, jednoznačne ťažia. Napriek tomu teraz najväčší domáci hráči protestujú proti jednej z ich kľúčových funkcií – pretáčaniu reklám.

Inzercia

Markíza a JOJ nás budú reklamami a upútavkami kŕmiť aj počas sviatkov. Filmy natiahnu aj o štvrtinu

Ako informuje Živé.sk, dve najsledovanejšie domáce televízie chcú postupovať spoločne a od operátorov požadujú, aby divákom a svojim zákazníkom pretáčanie zakázali už od 1. februára 2024.

Za znižovaním komfortu treba hľadať najmä snahu získať viac peňazí z reklám, ktorými je program televíznych staníc už aj tak doslova prepchatý. Za všetko hovorí napríklad štedrovečerná Perinbaba na Markíze. Stanica má na ňu v programe vyhradené rovné 2 hodiny, no podľa portálu CSFD má celý film len 89 minút. Celú štvrtinu tak budú tvoriť práve reklamy. JOJ zas 116-minútové Pelíšky na 1. sviatok vianočný plánuje natiahnuť na rovných 150 minút.

Aj samotný argument televízií o stratených príjmoch pokrivkáva. 4ka totiž upozorňuje, že slovenskí operátori televízne stanice nešíria zadarmo. Za možnosť zaradiť ich do svojej ponuky platia Markíze, JOJ a ďalším nemalé licenčné poplatky za šírenie, ktoré potom musia prenášať na svojich zákazníkov. Časť poplatku za káblovku, satelit či IPTV služby tak nejde do vrecka operátorom, ale slovenským televíziám.

4ka v snahe zachovať komfort pre svojich zákazníkov podobný nátlak slovenských televízií odmieta a bojuje za to, aby divákom ponechala slobodu pretáčania. “Sami nakupujeme reklamný priestor v slovenských televíziách a chceme, aby naše reklamy videlo čo najviac divákov, no zákaz pretáčania v archíve nie je cesta, ako to docieliť. Iba sloboda pretáčania zaručí, že divák nestratí záujem o domáce televízie a lokálne programy,” píše 4ka.

Odporúčame

Pri vašom vianočnom stole sedí človek v núdzi. Viete si to predstaviť?

Pri vašom vianočnom stole sedí človek v núdzi. Viete si to predstaviť?

Blížia sa Vianoce a každý z nás plánuje, s kým zasadne za štedrovečerný stôl. Rozmýšľame, aký servis tento rok oprášime, či budeme mať dostatok príboru, aby sme sa naraz najedli celá rodina, alebo či sa vôbec zmestíme do malého bytu za jeden stôl. Mnohí z nás ešte niekde vtesnajú tanier naviac pre pocestného či núdzneho, lebo je to tradícia, ktorú robíme každoročne.

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, ktorí prispievajú od 5,- € mesačne alebo 60,- € ročne. Pridajte sa k nim teraz, prosím.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.