Tlačové správy
02. január 2024

Filmová recenzia: Chlieb z neba: „Ty ho vidíš?“

Film „Chlieb z neba“ autora Giovanniho Bedeschiho je súcitným pohľadom na život ľudí bez domova, ktorý spája kresťanský motív pôrodu s atmosférou adventného očakávania a vianočnej radosti.

Príbeh nás zavedie do Milána, kde sledujeme Annibala a Lilli, dvoch bezdomovcov, ktorí náhle nájdu novorodenca v opustenom odpadkovom koši. Táto scéna nesie silné symbolické posolstvo a pripomína narodenie Krista v chudobných podmienkach betlehemských jaslí.

Príbeh filmu nesie hlboký kresťanský podtón, ktorý zobrazuje zázrak narodenia dieťaťa ako bod svetla uprostred temnoty bezdomovectva. Zdôrazňuje posolstvo nádeje, milosti a lásky, ktoré Vianoce prinášajú. Annibal a Lilli, ktorí prijímajú toto dieťa, sú pri svojom rozhodnutí ovplyvnení súcitným duchom, čo vytvára hlboký kontrast k ich každodenným problémom na ulici.

Kresťanský motív dieťaťa prichádzajúceho na svet sa stáva stredobodom filmu nielen v kontexte Vianoc, ale aj v celkovom posolstve ľudskej dôstojnosti a solidarity. Bezdomovci vytvoria na ulici malý "Betlehem" a my zisťujeme, že nie každý je schopný vidieť tento symbolický zázrak. Otvárajú sa otázky viery, vnímania a schopnosti vidieť krásu a nádej na nečakaných miestach.

Príbeh sa odvíja okolo ústrednej otázky, kto v našej spoločnosti vidí a kto nevidí dieťa, čo zároveň kladie otázku "Prečo?". Táto záhadná udalosť vedie postavy k stretnutiu s ľuďmi z rôznych spoločenských vrstiev, náboženstiev a rás, čo posilňuje jej univerzálne posolstvo.

Silným motívom, ktorý sa tiahne celým filmom, je život bezdomovcov a sociálna nerovnosť, ale nie agresívnym alebo explicitným spôsobom. Skôr nás vedie k zamysleniu. Film je veľmi sugestívny a mnohé zo života ľudí v príbehu sú len naznačené, pričom človek očakáva odpovede alebo nejaké retrospektívy života predtým, ako sa ľudia ocitli na ulici. Nič také sa však nedeje, a tak si ľudia nechávajú svoje životy zväčša pre seba a predstavivosť divákov. Niektoré emócie a správanie bezdomovcov však zasahujú do našej osobnej zóny a odpútavajú nás od celej nepríjemnej a afektovanej situácie, len aby sa odrazili v niektorých našich predsudkoch.

V príbehu nečakajte veľké zvraty ani nečakané konce. Od prvých scén je nám jasne ukázané, čo sa deje a ako a prečo sa všetko deje. Napriek tomu má tento film vďaka obsadeniu hlavných úloh (Donatella Bartoli a Sergio Leone) akúsi pokojnú dynamiku a dej sa vyvíja veľmi plynulo. Výbornú prácu pri dotváraní atmosféry tu odviedli aj Claudio Sanfilippo a Fabrizio Baldoni, ktorí sa postarali o hudbu a striedaním talianskych ľudových piesní a dramatických inštrumentálnych pasáží nádherne zladili príbeh a vytvorili fungujúci celok. V piesni „Bread From the Sky“ hudobný motív svojimi nástrojmi a vokálmi evokuje tému Blízkeho východu a v hudbe máme aj akýsi náznak a opis betlehemskej krajiny, nie v predstave rolničiek, romantického ohňa v krbe, svetiel a spievajúcich anjelov, ale ako skutočnej krajiny, kde sa táto historická udalosť pred viac ako dvetisíc rokmi skutočne odohrala.

"Chlieb z neba" prináša do sveta kinematografie nový pohľad na vianočnú tematiku. Bedeschi sa nebojí riešiť citlivú a tabuizovanú tému bezdomovectva, čím vedie divákov k zamysleniu sa nad sociálnymi otázkami. Tento film ocenený na Medzinárodnom katolíckom filmovom festivale v nás zanecháva hlboký dojem o sile lásky a nádeje, ktorú dokáže vianočné dieťa vniesť do života aj na tých najtemnejších miestach.

Tento film je veľmi dobrým prostriedkom na to, aby sa človek zastavil a zamyslel, ako je to v advente zvykom, nad svojím životom a celým zmyslom Vianoc a nad tým, že Vianoce nie sú ale o nádeji, ktorá prišla na svet pre každého z nás, a o rodine, ktorú si môžeme vziať za vzor priamo z betlehemských jaslí.

A ČO VY? VIDÍTE TO DIEŤA?

Marek Poštulka, Filmana

Pri vašom vianočnom stole sedí človek v núdzi. Viete si to predstaviť?

Blížia sa Vianoce a každý z nás plánuje, s kým zasadne za štedrovečerný stôl. Rozmýšľame, aký servis tento rok oprášime, či budeme mať dostatok príboru, aby sme sa naraz najedli celá rodina, alebo či sa vôbec zmestíme do malého bytu za jeden stôl. Mnohí z nás ešte niekde vtesnajú tanier naviac pre pocestného či núdzneho, lebo je to tradícia, ktorú robíme každoročne.

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, ktorí prispievajú od 5,- € mesačne alebo 60,- € ročne. Pridajte sa k nim teraz, prosím.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.