Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Kultúra
30. január 2024

O poľskom filme Objekt

Sledoval Karola Wojtyłu, spôsobil veľa zla a skončil na kolenách

Na jeseň mal v Poľsku premiéru film Objekt, ktorý jedinečným spôsobom ukazuje, ako chcela tajná polícia rozložiť cirkev.

Sledoval Karola Wojtyłu, spôsobil veľa zla a skončil na kolenách

Tajný policajt Bronek a kňaz Michal. Hrajú Mateusz Więcławek a Adrian Brząkała. Foto: TVP

Film nie je zatiaľ v slovenských kinách, ani nevedno, či sa do nich aj dostane. Ale v pondelok ho bolo možné vidieť v kinosále SNG v rámci Ozvien pražského 3Kino FilmFestu 2023.

Aj tento film ukázal, aká výnimočná je poľská kinematografia a ako sa nebojí veľkých drám, veľkých historických tém ani nových formálnych postupov.

Film poľského režiséra Roberta Glińského a scenáristu Andrzeja Gołdu nie je životopisom Jána Pavla II., hoci ten zohráva vo filme dôležitú úlohu.

Film je zasadený do šesťdesiatych rokov minulého storočia, do obdobia, keď sa v Krakove vo veku 38 rokov stal biskupom Karol Wojtyła. Tajná polícia ho intenzívne sleduje, potrebuje ho ovládať.

Tou najdôležitejšou postavou je mladý muž s fotoaparátom na krku. Zdieľať

Paradoxne ho najprv podceňuje, prostoduchým komunistickým pohlavárom sa biskup Wojtyła javí ako ľahko zvládnuteľný typ. Sú si istí, že naňho nájdu niečo, čím ho pritlačia. Milenku, nemanželské dieťa, slabosť pre chlapcov, lásku k peniazom, jednoducho nejakú ľudskú slabosť.

Tajná polícia naňho nasadí veľkú skupinu agentov, aby odhalila jeho neresti a mala ho pod dohľadom.

Mladý biskup je vo filme len sledovaným objektom, vidíme ho, iba ako vychádza zo svojho sídla, keď sa osobne lúči s návštevami, vidíme ho na omši, medzi ľuďmi v horách, s deťmi...

Hlavní hrdinovia sú však iní dvaja mladí muži a ešte jedna mladá žena.

Tou najdôležitejšou postavou je mladý muž s fotoaparátom na krku, Bronek.

Najprv ho vidíme, ako vášnivo fotografuje, zrejme má umelecké ambície, rád by urobil kariéru, ale k vplyvu či peniazom sa chce dostať rýchlejšie ako cez umenie.

Zanechá školu a prihlási sa do tajnej polície. Tá je nadšená zo svojej novej posily.

Bronek je bystrý, veľmi mu to páli, je pracovitý, ambiciózny, talentovaný. A s vášňou sa vrhá do práce.

Nasadia ho na aktivity cirkvi a najmä na sledovanie mladého biskupa.

Zistia, že má na to všetky predpoklady vrátane osobného zaujatia. Svoj vzťah k náboženstvu vysvetlí tým, že po vojne sa stal sirotou a vyrastal v detskom domove spravovanom mníškami, ktoré vraj z neho vybili všetku vieru v Boha.

Nevieme, či je to pravda alebo len dobrá historka pre podozrievavých šéfov.

Možno sa naozaj chce mstiť, možno má v sebe pýchu a ambíciu ukázať svetu, že Boh nie je, a preto sa on môže hrať s ľuďmi ako s bábkami, všetko je dovolené.

Na začiatku je nám aj sympatický. Aj jeho mladícke ambície, sny, aj jeho vášnivý vzťah so študentkou umenia, ktorá sa stane jeho ženou. Sú mladí, krásni, talentovaní, svet im o chvíľu môže ležať pri nohách.

Boha už nepotrebujú, stačí im láska, mladosť, ambície a u mladého muža aj atraktívna práca, ktorú však pred svojou manželkou pre istotu utajuje. Predsa len by to nemusela niesť ľahko.

Sú šesťdesiate roky, v umeleckom svete cítiť uvoľnenie aj ľahké opovrhovanie komunistickou mocou a jej agentmi.

Už si nevyberá prostriedky, stráca zábrany. Zdieľať

V Krakove sa začína budovať sídlisko Nowa Huta, moderné, je to znamenie nových čias.

No musí pritom padnúť aj veľký drevený kríž. Ľudia ho však prídu brániť vlastnými telami. Dokonca žiadajú, aby na novom sídlisku vybudovali kostol.

Polícia zasiahne, náš hrdina je v boji nasadený ako fotograf, kameraman. Prejde krstom ohňom, vidí, ako polícia strieľa, ako na zem padajú mŕtvi ľudia, a on ich chladnokrvne natáča.

Osvedčil sa, dostane vyznamenanie a jeho kariéra utešene napreduje. Nie div, že dostane aj krásny nový byt, mohli by mať s milovanou ženou krásny život.

Ale niečo sa začína kaziť.

Jeho tehotná manželka prichádza o dieťa, Bronek vie, že aj jeho vinou. Ale už je príliš posadnutý svojou prácou, vedie aj svoj osobný boj proti cirkvi. Už si nevyberá prostriedky, stráca zábrany.

Zameria sa na mladého kňaza Michala, ktorého by biskup rád poslal na štúdiá do Ríma. Bronek s ním nadviaže priateľský vzťah, preštuduje si jeho knihy, básne, chodí s ním na turistiku, vystupuje pred ním ako dobrý policajt, ktorý rozumie jeho poézii a chce sa rozprávať o viere v Boha. Presviedča ho, že všetci tajní nie sú zlí ľudia.

Niektorí kňazi boli ochotní donášať za peniaze, ale tí Bronka až tak nezaujali. Foto: TVP

Ale zároveň kňaza Michala tajne a systematicky ničí. Dá ho mučiť vo väzení, zinscenuje scénu, pri ktorej ho nafotí s mladou nahou ženou (kňaza predtým omámi), aby ho bolo čím vydierať.

No popri tom s ním šliape na kopce a hrá rolu priateľa, ktorý chce s mladým kňazom diskutovať o poézii či Bohu. Michal má podozrenie, tuší, že sa asi ocitol v nejakej cynickej hre, ale zároveň chce vidieť v ľuďoch dobro, asi si ani nevie predstaviť to zlo, ktoré ho chytilo do siete.

Inzercia

Pritom vidíme, že Bronek má k dispozícii aj iného kňaza, ktorý je ochotný nosiť informácie, ak dostane dobre zaplatené.

Ale tým náš agent pohŕda, nie je to ťažká méta. Potrebuje si dokázať svoje schopnosti na iných ľuďoch, na tých dobrých čistých, aby tí museli plniť jeho príkazy.

On je viac ako Boh. Reči o dobre či Božom milosrdenstve sú len pre deti.

Bronek ako prvý z komunistických pohlavárov pochopí, že Karol Wojtyła je oveľa nebezpečnejší súper. Zdieľať

Vidíme aj to, ako sa Bronek urputne snaží nájsť diskreditačné veci na mladého biskupa. Tajní biskupa Wojtyłu stále sledujú, odpočúvajú ľudí, ktorí ho navštevujú, vydierajú ťažko chorú ženu a vrcholom je scéna, keď chcú tajní dokázať, že mladý biskup má utajovaného syna.

Nevyjde to a Bronek ako prvý z komunistických pohlavárov pochopí, že Karol Wojtyła je oveľa nebezpečnejší súper, ako si spočiatku mysleli.

Keď o ňom hovorí pred svojimi nadriadenými, majú až pocit, že Bronek mladého biskupa obdivuje. Ale on len spoznal jeho silu.

Iste, je ním aj fascinovaný, vidí jeho nasadenie, charizmu, obľúbenosť u ľudí, talent viesť ich, ale o to vášnivejšie ho chce zničiť.

Aj jeho nadriadených občas prekvapuje urputnosť, s ktorou sa Bronek do veci vkladá. Akoby viedol aj osobný boj.

Zrejme to súvisí aj s tým, že jeho krásna žena upadá do ťažkej depresie, odcudzuje sa manželovi a ani narodenie dieťaťa manželstvo nezachráni.

Jeho žena dokonca dá svojho syna – napriek vyslovenému odporu Bronka – pokrstiť. A potom so synom opustí spoločnú domácnosť. Bronek má o dôvod viac nenávidieť cirkev.

Jeho urputnosť má hrozné následky. Obeťou je ten mladý kňaz, ktorý pritom bol zrejme aj jediným Bronkovým blízkym človekom.

Tajný agent dokonal dielo skazy. Mladého biskupa pritom neohrozil, Karol Wojtyła napriek všetkým úkladom pokračoval vo svojej misii.

Bronek sledoval hodiny, dni, roky krakovského biskupa Wojtyłu, ale nikdy sa s ním nestretol tvárou v tvár. Foto: TVP

Na konci vidíme zlomeného Bronka, prekročil hranicu, ktorú bol schopný ustáť. Je na kolenách, je v kostole, chce sa spovedať, nejde mu to, ale vie, že spáchal ťažký hriech.

Zo spovednice počuje iba pár slov o márnotratnom synovi. Neprezrádzam pointu, lebo divák od začiatku tuší, že tu je možný len jeden koniec. Hoci možno nečaká, aká ťažká a krutá bude cesta k nemu.

V závere vidíme iného Bronka.

Nie je to žiadny sladký happyend, ale nádej v tom je. Nečakajte jednoduchý evanjelizačný film. Je to veľmi ťažký film.

Vo veľkom využíva dokumentárne zábery, ktoré sú prirodzene zapojené do deja. Zdieľať

Občas máte pocit, že ľudia v kinosále ani nedýchajú. Také to je občas silné.

Tušíte, že presne takto to tá tajná polícia robila, takto intenzívne a kruto sa snažila rozkladať cirkev. O to ťažšie bude súdiť tých, ktorí to neustáli. Alebo inak: rozumieť tomu, ako to tajní robili, ako dostávali ľudí do situácií, ktoré nemali dobré riešenie.

A potom je tu ešte formálna vec. Film je natočený čiernobielo (iba v závere vidíme na čiernobielom zábere farebný obraz na okne kostola). A vo veľkom využíva dokumentárne zábery, ktoré sú prirodzene zapojené do deja.

Je to prestrihané tak, že to filmu dodáva veľmi autentickú podobu.

Vidíme Krakov šesťdesiatych rokov, historické dokumentárne zábery z krakovských klubov, námestí, kostolov či z inštruktážneho videa o vybavení tajnej polície.

Tým je to veľmi magické, lebo sa to môže javiť ako dokumentárny film. Ale je to pritom veľmi umne vystavaný scenár s dokonale gradovanými osobnými príbehmi a historickými dejmi.

O tom, ako komunistická tajná polícia intenzívne prenasledovala a chcela manipulovať cirkev a ničiť kňazov či veriacich, nebolo asi nič lepšie natočené.

S atraktívnym Bronkom sa mladí ľudia ľahko stotožnia. Zdieľať

Riaditeľ pražského 3Kino FilmFestu Vavřinec Menšl, ktorý film v Bratislave predstavoval, mi po skončení filmu hovoril, že chcú tento film dostať do českých škôl, aby o ňom mohli študenti diskutovať a aby aj vďaka nemu lepšie pochopili éru komunizmu.

Mohlo by to fungovať, lebo s atraktívnym Bronkom sa mladí ľudia ľahko stotožnia, na začiatku filmu sa v ňom možno niektorí aj uvidia.

V tom, ako sa chce presadiť, aký vie byť šarmantný, ako si získa krásne dievča. Vidíme, ako sa chce svetu predviesť a ukázať mu svoju silu, slobodomyseľnosť, talent.

Ale vyberie sa na veľmi zlú cestu, ktorá by mohla viesť do pekla. Ak by sa raz nezastavil.

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, ktorí prispievajú od 5,- € mesačne alebo 60,- € ročne. Pridajte sa k nim teraz, prosím.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.