Slovenský gospel valcujú chvály

Slovenský gospel valcujú chvály

Foto: TASR

Hoci sa piesne chvál a zvelebenia šíria na Slovensku už od 90. rokov, v poslednom čase pribudlo skupín, ktoré sa venujú worshipovej hudbe a v slovenskom gospele sa stali hlavným prúdom.

Popri chválových stáliciach, ako Rieka života, Timothy či Lamačské chvály, sa v priestore slovenskej kresťanskej hudby v súčasnosti darí skupinám ako EsPé, Godknows či Heartbeat. Ich hudba sa dostáva k tisíckam ľudí aj vďaka projektu Godzone, ktorého cieľom je prinášať evanjelium mladým ľuďom na Slovensku.

„Vieme, že tento svet potrebuje počuť silné posolstvo evanjelia, a chceme ho priniesť spôsobom, ktorý zasiahne – atraktívnym, kreatívnym a moderným,“ píše sa na webe projektu. A treba povedať, že Godzone to naozaj robí príťažlivo a vo veľkom štýle.

Nasvietené pódiá, dobrý zvuk, chválové koncerty a umelci, ktorí pôsobia moderne a sviežo.

Nie je to len o hudbe

Prečo zažíva worship na Slovensku v posledných rokoch taký rozmach? Podľa vedúceho projektu Godzone Júliusa Slováka je jedným z dôvodom to, že ľudia sú hladní po duchovne. Vyplýva to aj z ankiet, v ktorých sa účastníkov pýtajú, prečo na Godzone zavítali. Mnohí ako dôvod uvádzajú túžbu duchovne rásť.

„Uctievanie nie je primárne o hudbe, ale o tom, že to hýbe duchovným životom,“ hovorí pre Postoj Slovák, ktorý je zároveň lídrom kapely EsPé. Dodáva, že hudba pre neho nie je o kariére. „Náš život je o uctievaní Boha. Je nám jedno, či hráme doma alebo na veľkom pódiu. Kľúčové je, aké ovocie naša hudba prináša. Ak prostredníctvom nej ľudia spoznávajú Boha, je to super.“

Bohuš Živčák z misijného spoločenstva Rieka života prízvukuje, že chválová hudba je o zvelebení Boha, je teda určená na modlitbu. Pri nahrávkach svojich piesní sa preto v Rieke života zámerne vyhýbajú zložitým hudobným formám či viachlasom. Ich cieľom je, aby ich hudba bola čo najviac uchopiteľná aj pre menej hudobne zdatných ľudí.

Ľudové chvály

Boom chválových piesní nastal aj v iných krajinách a vplyv anglo-amerických kresťanských spoločenstiev na našu worshipovú scénu sa nedá poprieť. „Záujem o spevy v kongregáciách bol taký veľký, že austrálska cirkev Hillsong v priebehu jedného týždňa v roku 2005 zaznamenala omnoho väčší predaj albumov než všetky austrálske komerčné vydavateľstvá pop music spolu,“ píše Yvetta Kajanová vo svojej knihe Gospel music na Slovensku, ktorá mapuje gospelovú hudbu na Slovensku do roku 2008.

Viaceré piesne vytvorené v prostredí zahraničných spoločenstiev preložili slovenské skupiny a mnohé takmer „zľudoveli“ a spievajú ich kostolné zbory aj v malých dedinách. Kajanová píše napríklad o notoricky známej piesni Prišli sme ťa chváliť, ktorej originál Here I am to worship zložil Tim Hughes, líder chvál a riaditeľ centra Worship v Holy Trinity Brompton anglikánskej cirkvi v Londýne.

V roku 2001 za ňu získal ocenenie Dove Award of Gospel Music Association za pieseň roka. „Here I am to worship spievajú ľudia v rôznych náboženských denomináciách v Európe, Veľkej Británii, Austrálii, USA. Na pôde ‚oficiálne’ etablovaných rôznych cirkví sa tak vytvára zjednocujúci prvok medzi mladými ľuďmi v podobe hudby,“ hodnotí Kajanová.


Množstvo gospelových skupín sa stretáva každoročne na najväčšom open-air festivale Campfest (Foto:TASR/Ladislav Vallach)

Málo kreativity?

Súčasná prevaha „chváličov“ na gospelovej scéne sa, samozrejme, nepozdáva všetkým. Podľa hudobníka Jozefa Bubnára išli na úkor popularity chválových skupín do úzadia dlhodobo fungujúce kapely, ako napríklad Križiaci, Metelica, S2G Band a iné. „Tieto skupiny radosť a odkaz evanjelia skrývali často do hlbších textov, ich texty neboli len otvorenými chválami a vzývaním Ježiša,“ tvrdí Bubnár. „Chváličom“ tiež vyčíta málo originality a kreativity. „Posledné roky vyprofi lovali do popredia gospel music u nás akési napodobeniny austrálskeho Hillsongu,“ myslí si Bubnár, ktorý bol lídrom skupiny S2G Band.

Okrem toho je už sedem rokov klaviristom v skupine Peter Milenky Band. V poslednej dobe dosiahol viaceré úspechy v komerčnej hudbe aj v zahraničí. Slovák z projektu Godzone nepopiera, že rozšírená protestantská cirkev Hillsong udáva v chválovej hudbe trend. Na druhej strane je sám zástancom toho, aby slovenské kapely tvorili svoje vlastné kvalitné piesne.

Niektorým ľuďom prekáža aj forma vystúpenia worshipových skupín, ktoré počas koncertov často vyzývajú k modlitbe. „Veľa ľudí si chce prísť na koncert či festival len pokojne posedieť, započúvať sa do textov,“ hovorí organizátor gospelového festivalu Verím Pane Daniel Gašpierik. Na festivale, ktorý sa tradične organizuje v lete na Orave, vystupujú prevažne interpreti z kategórie „nechválových“. Tí majú podľa Gašpierika menej priestoru na prezentáciu ako worshiperi.

Živčák z Rieky života si myslí, že je dobré, ak v spektre slovenského gospelu tvoria chválové aj nechválové skupiny, treba však podľa neho rozlišovať, čo je zvelebenie. „Myslím, že je to vec rozoznávania, kde ma Boh volá. Ak je niekto výborný hudobník a tvorí hodnotné texty, pri ktorých sa človek zamyslí, je to fajn. Je však potrebné rozlišovať medzi zvelebením a hudbou ako kresťanským umením,“ upozornil.

Pestrá gospelová paleta

Aj keď chválové skupiny v kresťanskom hudobnom priestore hrajú momentálne prím, gospelová žánrová paleta je oveľa pestrejšia a okrem worshipových skupín na Slovensku funguje veľa ďalších projektov. Zaujímavým „zjavom“ v posledných rokoch je napríklad tvorivá skupina Poetica Musica. Tá vystúpila aj na nedávnych Svetových dňoch mládeže v Krakove.

Poetica Musica organizuje tematické programy na rozličné témy, ako Ochrana života, Milosrdenstvo či Advent, a skrze básne a poetické piesne ich interpretuje poslucháčom. „Chceme spoločne ponúkať krásu a hĺbku slova, ktoré je nesené melódiou. A je to taký zvláštny kruh. Sme predovšetkým inšpirovaní Slovom, ktoré je krása, dobro. Slovom, ktoré má zmysel a hĺbku. A toto Slovo pretkané do básní a piesní ponúkame svojim poslucháčom a sympatizantom, aby tiež pocítili, zažili krásu slova, dobro, hĺbku a zmysel posolstva,“ objasnil Postoju kňaz Martin Gnip, ktorý tvorivú skupinu posledných päť rokov tematicky aj manažérsky koordinuje.


Poetica Musica (Foto: facebook)

Kvalitne, no stále zadarmo

Problémom, s ktorým zápasia všetci naši gospeloví hudobníci, sú financie. „Osobne nepoznám nikoho, kto by sa na Slovensku vyslovene živil tvorením či interpretáciou kresťanskej hudby,“ hovorí Gnip. Niektorí chváloví interpreti sú zamestnaní v kresťanských spoločenstvách. Prevažná väčšina však má iné zamestnanie, takže denne zápasí so zlaďovaním pracovného a rodinného života popri povinnostiach v spoločenstve. „V Rímskokatolíckej cirkvi sme zvyknutí robiť všetko za pánbohzaplať.

Keď sa pokúsite vypýtať si peniaze za koncert, mnohí ľudia to stále berú tak, že nemáte radi Pána Boha a ste nenásytní,“ hovorí Živčák zo spoločenstva Rieka života. Spolu s kolegom a kolegyňou sú zamestnaní v kláštore redemptoristov, s ktorými chodia robiť do farností misie. Podľa Slováka treba veriacich viesť k tomu, že cirkev nie je charita. „Potrebujeme učiť ľudí, že veci nie sú zadarmo, že cirkevnie je charita, tá je iba časťou jej činnosti,“ uviedol.

Napriek tomu slovenský gospel prešiel počas svojej histórie dobrý kus cesty a mnoho interpretov dnes tvorí na vysokej profesionálnej úrovni. „Už to nie sú často prvoplánové až naivné texty či postupy. Mnohým interpretom sa darí hlboké a krásne posolstvá radostnej zvesti pretextovať nenásilným a príjemným spôsobom,“ zhrnul Gnip, ktorý je okrem projektu Poetica Musica už 20 rokov súčasťou kňazskej skupiny Kerygma.

Viacerým umelcom, ktorí vzišli z kresťanského prostredia, sa dnes darí získavať poslucháčov aj v širšom publiku. Príkladom sú speváčky Simona Martausová či Janais. Mária Podhradská a Richard Čanaky, ktorí dlho patrili k najvýraznejším osobnostiam slovenského gospelu, dnes majú tisíce fanúšikov medzi tými najmenšími. S projektom Spievankovo sú dnes slovenskou jednotkou v tvorbe hudby pre deti.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo