Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Svet kresťanstva
08. október 2016

Príbeh veľkého egyptského pápeža

Koptský pravoslávny kláštor Anba Bishoy v púšti Wadi Natrun (100 km severne od Káhiry) pripravuje film o koptskom pravoslávnom patriarchovi Šenudovi III. (†2012).
Príbeh veľkého egyptského pápeža

Ako informovala agentúra Fides, na filme budú spolupracovať biskupi a mnísi, ktorí osobne poznali patriarchu. Produkcia filmu sa deje so súhlasom Koptského pravoslávneho patriarchátu. Ešte pred niekoľkými mesiacmi varovala Rada laických kongregácií Koptskej pravoslávnej cirkvi pred výrobou filmov a televíznych seriálov o živote Šenudu III. bez cirkevného povolenia. „Príbeh pápeža Šenudu je vlastníctvom cirkvi“, preto je potrebný súhlas k jeho sfilmovaniu od príslušných cirkevných úradov, inak budú proti takémuto zámeru podniknuté právne kroky, uvádzalo sa vo vyhlásení Koptského pravoslávneho patriarchátu.

Počas vyše štyridsiatich rokov v úrade Šenuda III., nositeľ titulu „pápež Alexandrie a patriarcha stolca svätého Marka“, výrazne ovplyvnil profil jednej z najstarších kresťanských cirkví. 

Šenuda III. sa narodil ako Nazir Gayed Rafail v roku 1923 v Aboub, v provincii Asyut v Hornom Egypte. Po štúdiách dejín, archeológie a teológie v Káhire v roku 1954 vstúpil do kláštora Deir-es-Surian vo Wadi Natrun ako mních Abuna Antonios a knihovník. V roku 1955 bol vysvätený za kňaza. Pápež Cyril VI., vtedajší patriarcha Koptskej pravoslávnej cirkvi, ho následne vymenoval za svojho osobného sekretára. V septembri 1962 nasledovala vysviacka za „školského“ biskupa „anbu Šenudu“ s kompetenciou pre „náboženské vyučovanie a kresťanskú výchovu“. Voľba mena, ktoré abunovi Antoniovi poradil pápež Cyril VI., bola prorocká: Šenuda z Atripe (†466), archimandrita Bieleho kláštora v Hornom Egypte, patrí medzi najslávnejších a najplodnejších koptských učencov, pričom jeho spisy sú dnes roztrúsené v knižniciach po celom svete.

Nedeľné školy

Anba Šenuda dostal na starosť celé hnutie nedeľných škôl, ktoré podľa príkladu protestantských cirkví v roku 1918 inicioval Habib Girgis. Anba Šenuda už ako 16-ročný študent vyučoval deti v nedeľnej škole. Habiba Girgisa osobne spoznal počas svojho štúdia v káhirskom Koptskom pravoslávnom teologickom seminári, kde bol tento vtedy dekanom, a neskoršieho pápeža, ktorý zostal v seminári vyučovať exegézu a dogmatiku, prizval k spolupráci na vydávaní časopisu Sunday Schools Magazine. Koptská pravoslávna cirkev v roku 2013 kanonizovala Habiba Girgisa.

Anba Šenuda podporoval budovanie systému nedeľných škôl aj po svojom zvolení za pápeža a patriarchu Šenudu III. 31. októbra 1971. Dlhé roky on sám každú stredu prednášal pre veľké laické publikum pred káhirskou katedrálou sv. Marka. Tu len krátko poznamenajme, že v roku 1061 koptský patriarcha Christodoulos (Abd al-Masih 1047 – 1077) preniesol svoje  sídlo natrvalo z Alexandrie do Káhiry, aby mohol pestovať vzťahy s kalifmi. V Káhire sídlia jeho nástupcovia dodnes. Vráťme sa teraz späť do Káhiry konca 20. storočia. Hnutie nedeľných škôl Šenuda III. podporoval aj prostredníctvom písania teologických a duchovných spisov, pričom ich počet dosiahol trojciferné číslo a mnohé boli preložené do svetových jazykov.

Šenuda III., keď bol mladší. Foto: wikimedia

Pápež ekumenického dialógu

V októbri 1972 Šenuda III. ako prvý koptský pápež od kristologickej schizmy po Chalcedónskom koncile (451) navštívil konštantínopolského ekumenického patriarchu  a rímskeho pápeža.

V máji 1973 podpísali pápeži Šenuda III. a Pavol VI. vo Vatikáne Spoločné vyhlásenie, ktoré dosvedčuje, že obidve cirkvi – napriek rozdielnym formuláciám – učia to isté o Ježišovi Kristovi, preto je neodôvodnené obviňovať koptských pravoslávnych kresťanov z herézy monofyzitizmu, a teda spochybňovania ľudskej prirodzenosti Ježiša Krista. Čitatelia Postoja mi azda tentokrát odpustia, že citát uvediem v anglickom znení:

„We confess that our Lord and God and Saviour and King of us all, Jesus Christ, is perfect God with respect to His Divinity, perfect man with respect to His humanity. In Him His divinity is united with His humanity in a real, perfect union without mingling, without commixtion, without confusion, without alteration, without division, without separation. His divinity did not separate from His humanity for an instant, not for the twinkling of an eye. He who is God eternal and invisible became visible in the flesh, and took upon Himself the form of a servant. In Him are preserved all the properties of the divinity and all the properties of the humanity, together in a real, perfect, indivisible and inseparable union.“

V rokoch 1991 až 1998 bol Šenuda III. prezidentom Ekumenickej rady cirkví. Koptská pravoslávna cirkev je členom tohto grémia od jeho založenia v roku 1948. Angažuje sa predovšetkým v komisii pre vieru a cirkevný poriadok, do ktorej od roku 1969 patrí aj Katolícka cirkev. Teologický dialóg v rámci Ekumenickej rady cirkví zahŕňa staroorientálne a byzantské pravoslávne cirkvi, cirkvi reformácie, anglikánov, starokatolíkov a katolíkov.

Mních Eutyches žil v kláštore neďaleko Konštantínopola, bol oponentom nestoriánov, vo svojom učení spojil dve prirodzenosti Krista spôsobom, že potlačil jeho ľudskú prirodzenosť. Tomuto smeru sa hovorí monofyzitizmus. Foto: wikimedia

Inzercia

Politicky (ne)pohodlný patriarcha

V roku 1980 sa Šenuda III. musel z nariadenia egyptského prezidenta Anwara el-Sadata stiahnuť do kláštora Anba Bishoy, ktorý práve pripravuje film o jeho živote. Vo svojich kázňach koptský pápež ostro kritizoval Sadatovu reislamizáciu Egypta, opätovné zavádzanie islamskej šaríe a nedostatočnú ochranu kresťanov. Šenudovo domáce väzenie, ktoré koptský pápež využil na písanie duchovnej literatúry, zrušil až nový egyptský prezident Hosni Mubarak v roku 1984. Po návrate do verejného života  Šenuda III. bol už v kritizovaní štátnej moci zdržanlivejší, za čo sa mu Hosni Mubarak opakovane odvďačoval masovým zatýkaním radikálnych sympatizantov zakázaného Moslimského bratstva, ktorí ohrozovali a útočili na koptské chrámy a cirkevné inštitúcie.

Diaspóra, misie a mníšstvo

S reislamizáciou Egypta a nevyriešenými hospodárskymi problémami krajiny, ktoré ju podporovali, súvisí vysťahovalectvo koptských pravoslávnych kresťanov do Európy, Severnej Ameriky a Austrálie. Podľa najskromnejších odhadov dnes po celom svete žije 1,5 milióna Koptov. Politicky lojálny pápež začal intenzívne rozvíjať pastoráciu koptov v diaspóre. Podnikol 102 pastoračných ciest do celého sveta a zriadil 27 eparchií v zahraničí.

Egyptský autokrat Anwar Sadat (vpravo) s americkým ministrom zahraničných vecí Henrym Kissingerom. Foto: wikimedia

Šenuda III. tiež obnovil koptskú misijnú činnosť v africkom priestore, prerušenú na dlhé storočia islamskou porobou. Misionárov vyslal do Kene, Zambie, Zimbabwe i Južnej Afriky.

Veľký rozkvet počas vyše štyridsiatich rokov Šenudovho pontifikátu zaznamenalo koptské mníšstvo. Prostredníctvom nedeľných škôl i vlastnými opakovanými pobytmi v kláštore koptský patriarcha inšpiroval mnohých vzdelaných Koptov k mníšskemu životu. So Šenudovou pomocou sa kláštor sv. Antona Pustovníka pri Červenom mori stal opäť centrom koptskej mníšskej zbožnosti, čo platí aj o kláštoroch v púšti Wadi Natrum.

Silné kondolencie

Šenuda III. zomrel vo veku 88 rokov na srdcový infarkt 17. marca 2012 v Káhire. Veľký mufti Ali Gomaa,  najvyšší egyptský islamský duchovný, označil jeho úmrtie za „tragédiu a veľké nešťastie pre Egypt a jeho ľud“. Dokonca aj strana Sloboda a spravodlivosť, založená Moslimským bratstvom po egyptskej revolúcii v roku 2011, uznala Šenudov „významný príspevok“ k vnútornej i zahraničnej politike krajiny. 

Svoju sústrasť Koptskej pravoslávnej cirkvi tlmočila aj Katolícka cirkev. Vatikánsky hovorca Federico Lombardi v Ríme pred novinármi vyhlásil, že pápež Benedikt XVI. zahrnul zosnulého Šenudu III. do svojich modlitieb.

Pápež Šenuda III. na snímke z roku 2008, zomrel v roku 2012  vo veku 88 rokov. Foto: TASR/AP

Koptským pravoslávnym kresťanom, ktorí majú nanajvýš 10-percentný podiel na vyše 80-miliónovom obyvateľstve Egypta, kondoloval aj americký prezident Barack Obama. Vo vyhlásení ocenil Šenudov „príspevok k podpore mieru a spolupráce“. Patriarcha bol „obhajcom svornosti a zmierenia“.

Na film o tomto významnom pápežovi sa tak môžu tešiť nielen koptskí kresťania v Egypte a po celom svete.

Inzercia

Inzercia

Odporúčame

Medzináboženské stretnutie v Assisi: boli sme pri tom

Medzináboženské stretnutie v Assisi: boli sme pri tom

Zdá sa, že potreba medzináboženského dialógu a túžba po mieri je dnes veľmi silná. V talianskom Assisi sa v septembri uskutočnilo veľké medzináboženské a medzikultúrne stretnutie s názvom Smäd po mieri – náboženstvá a kultúry v dialógu. Táto iniciatíva má už tridsaťročnú tradíciu.