Zdieľať
Tweetnuť
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Svet kresťanstva
09. 10. 2016, 15:02

Gender a transsexuáli: ako pápež provokuje vernosťou cirkevnému učeniu

Súčasný pápež sa pri preklenovaní rozdielov a hľadaní riešení neľahkých problémov často ocitá v situáciách, keď s jeho návrhmi majú problém obe strany.
Gender a transsexuáli: ako pápež provokuje vernosťou cirkevnému učeniu

Teória gender je zlo, ale osoby s inou sexuálnou orientáciou treba prijímať, povedal pápež František na tlačovej konferencii počas spiatočného letu z Azerbajdžanu. Ilustračné foto – TASR/AP

Najvýraznejšie sa to ukázalo pri oboch synodách o rodine a výslednom dokumente Amoris laetitia. Po minulotýždňovej návšteve Gruzínska a Azerbajdžanu sa v takej situácii ocitol opäť. Môžu za to dve silné vyjadrenia, ktoré sa u nás prekvapivo nestretli s výraznejšou odozvou. Jedno sa týka teórie gender, druhé prijímania ľudí s inou sexuálnou orientáciou.

Počas návštevy Gruzínska František zavítal aj do kostola Nanebovzatia Panny Márie v Tbilisi, kde si vypočul svedectvá miestnych obyvateľov. Následne na ne spontánne reagoval. „Ty, Irina,“ reagoval na svedectvo matky, „si pripomenula súčasného veľkého nepriateľa manželstva – teóriu gender. Dnes sa vedie svetová vojna, ktorá má zničiť manželstvo. Dnes sú tu ideologické kolonizácie, ktoré ničia, nie zbraňami, ale ideami. Preto sa potrebujeme brániť pred ideologickými kolonizáciami.“

Reakcie na pápežove tvrdé slová nenechali na seba dlho čakať. Kým francúzske prorodinné hnutie Manif pour tous ocenilo pápežov postoj, francúzska ministerka pre výchovu a vzdelávanie Najat Vallaud-Belkacem neskrývala svoje rozčúlenie.

Prečítajte si aj
Ako chrániť deti pred gender? Taliani majú rady pre rodičov Zdieľať

Proti teórii gender pritom František nevystúpil prvýkrát. „V Európe, v Severnej Amerike, v Latinskej Amerike, v Afrike, v niektorých krajinách Ázie prebiehajú skutočné ideologické kolonizácie. Jedna z nich – nazvem ju jasne jej menom aj priezviskom – je gender. Dnes sa deti – deti! – v školách učia, že každý si môže zvoliť svoje pohlavie. Prečo sa to učia? Pretože učebnice sú vlastníctvom ľudí a inštitúcií, ktoré na ne dávajú peniaze. Existujú ideologické kolonizácie, ktoré podporujú veľmi vplyvné krajiny,“ povedal František na stretnutí s poľskými biskupmi počas Svetových dní mládeže v Krakove.

O teórii gender pápež hovoril aj počas jednej z generálnych audiencií v minulom roku. „Súčasná moderná kultúra priniesla so sebou aj mnohé pochybnosti a veľa skepticizmu. Napríklad, kladiem si otázku, či takzvaná teória gender nie je tiež vyjadrením istej frustrácie a rezignácie, ktorá smeruje k zrušeniu pohlavnej rozdielnosti, pretože sa s ňou ďalej nevie konfrontovať. Nuž, takto riskujeme, že urobíme krok dozadu.“


Pápež František celebruje svätú omšu na štadióne v Tbilisi. Foto – TASR/AP

Napriek viacerým jasným vyhláseniam sa pápež v minulosti nevyhol obvineniam, že on sám je podporovateľom tejto ideológie. Práve tento prípad je ukážkovým príkladom pápežovho rozlišovania medzi hriechom a hriešnikom a nepochopenia, s ktorým sa tento jeho prístup stretáva. Keď sa pred rokom talianska homosexuálna spisovateľka Francesca Pardi v liste posťažovala pápežovi Františkovi na útoky, ktorým čelí zo strany niektorých katolíckych organizácií, asi ani sama nečakala, že sa dočká nejakej odpovede. Po necelom mesiaci jej však doručili list z Vatikánu, ktorý nenapísal samotný pápež, ale monsignor Peter B. Welles zo Štátneho sekretariátu, ktorý ročne reaguje na približne 60-tisíc listov adresovaných pápežovi.

Prečítajte si aj
Transsexuál chcel byť krstným otcom. Zasiahnuť musel Vatikán Zdieľať

Spisovateľka sa listom pochválila na sociálnych sieťach a médiá obligátne pápežské požehnanie na konci listu, ktoré vždy adresuje príjemcom korešpondencie, interpretovali ako požehnanie genderovej literatúre. „Pápežovo požehnanie v závere listu je určené konkrétnej osobe, a nie prípadným názorom, ktoré nie sú v súlade s učením cirkvi týkajúcim sa teórie gender,“ ohradil sa proti takýmto interpretáciám zástupca riaditeľa Tlačového strediska Svätej stolice Ciro Benedettini. Zároveň zdôraznil, že list apeloval na spisovateľku, aby šírila autentické ľudské a kresťanské hodnoty.     


Autorom výroku „nenávidieť hriech, ale milovať hriešnika“ je svätý Augustín (v stvárnení Petra Paula Rubensa, 1637 – wikipedia.org).

Zásadu odmietania hriechu, ale nie hriešnika pápež František zdôraznil aj počas tlačovej konferencie počas spiatočného letu z Azerbajdžanu. Opätovne odsúdil zlo teórie gender, ktorá ide proti prirodzenosti. Zároveň vydal osobné svedectvo. „V mojom živote kňaza, biskupa – aj pápeža – som sprevádzal osoby s homosexuálnou tendenciou i s homosexuálnymi praktikami. Sprevádzal som ich, viedol som ich bližšie k Pánovi, niektorí nemôžu, ale sprevádzal som ich a nikdy som nikoho neopustil. Toto je to, čo treba robiť. Osoby treba sprevádzať, ako ich sprevádza Ježiš. Keď osoba s takouto situáciou príde pred Ježiša, Ježiš jej istotne nepovie: ,Choď preč, lebo si homosexuál!´ Nie,“ povedal pápež František.

Pápež František o španielskom transsexuálovi

Minulý rok som dostal list od jedného Španiela, ktorý mi rozprával svoj príbeh od detstva a dospievania. Bolo to dievčatko, dievča, a mnoho si vytrpelo, lebo sa cítilo byť chlapcom, ale fyzicky bolo dievčaťom. Povedalo to mame už ako dvadsať-dvadsaťdvaročné a povedalo jej, že by chcelo podstúpiť chirurgický zákrok a všetky tieto veci. A mama ho poprosila, aby to nerobilo, pokiaľ je ona nažive. Bola vo vysokom veku a zakrátko umrela. A tak dievča podstúpilo operáciu.

Dnes je zamestnancom ministerstva v jednom meste v Španielsku. Išiel za biskupom a biskup sa mu veľmi venoval sprevádzaním. Je to skvelý biskup: „strácal“ čas, aby sprevádzal tohto človeka. Potom sa oženil; zmenil svoju občiansku identitu, oženil sa a napísal mi list, že by pre neho bolo útechou prísť so svojou manželkou: on, kto bol „ona“, ale je to „on“. A prijal som ich. Boli spokojní.

A v štvrti, kde býval, bol starý 80-ročný kňaz, staručký farár, ktorý zanechal faru a pomáhal tam vo farnosti sestrám... A bol tam nový [farár]. Keď ho uvidel, okríkol ho z chodníka: „Pôjdeš do pekla!“ Keď zašiel za starým farárom, ten mu povedal: „Kedy si bol naposledy na spovedi? Veď príď, príď, vyspovedám ťa a tak budeš môcť ísť na prijímanie.“

Pochopil si? Život je život a veci treba prijímať, ako prichádzajú. Hriech je hriech. Tendencie či hormonálne nerovnováhy spôsobujú mnoho problémov a musíme byť veľmi opatrní, aby sme nepovedali: „Veď je to všetko rovnaké, spravíme oslavu.“ Nie, takto nie. Ale každý prípad prijať, sprevádzať ho, skúmať ho, rozlišovať a integrovať ho. Toto je to, čo by dnes spravil Ježiš.

Zdroj: záznam z tlačovej konferencie pápeža Františka

Nielen homosexuáli, ale aj transsexuálne osoby sú v pozornosti pápeža Františka. Počas minuloročnej návštevy Neapola absolvoval obed s väzňami, medzi ktorými boli homosexuáli aj transsexuáli. Navyše počas spomínanej tlačovej konferencie vyrozprával príbeh španielskeho transsexuála Diega Neriu Lejárraga, ktorého s manželkou prijal vo Vatikáne (viac v rámčeku).  

„Rozlišovanie medzi chybou a chybujúcim, medzi hriechom a hriešnikom nie je bergogliovský výmysel, ale súčasť kresťanskej tradície,“ pripomína vatikanista Andrea Tornielli každému, komu sa pápežov prístup javí ako provokačný.

Odporúčame

Medzináboženské stretnutie v Assisi: boli sme pri tom

Medzináboženské stretnutie v Assisi: boli sme pri tom

Zdá sa, že potreba medzináboženského dialógu a túžba po mieri je dnes veľmi silná. V talianskom Assisi sa v septembri uskutočnilo veľké medzináboženské a medzikultúrne stretnutie s názvom Smäd po mieri – náboženstvá a kultúry v dialógu. Táto iniciatíva má už tridsaťročnú tradíciu.