Ukrajina chce cirkevnú nezávislosť, patriarcha Bartolomej je zdržanlivý

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Ukrajina chce cirkevnú nezávislosť, patriarcha Bartolomej je zdržanlivý

Predseda ukrajinského parlamentu Andrij Parubij. Foto: wikimedia

Ukrajinskí politici vidia recept na prekonanie rozštiepenia ukrajinského pravoslávia v jeho nezávislosti od Moskovského patriarchátu.

Predseda ukrajinského parlamentu Andrij Parubij navštívil 19. novembra 2016 ekumenického patriarchu Bartolomeja, aby mu predložil rezolúciu, schválenú v júni tohto roka, ktorou ukrajinský parlament žiada čestnú hlavu svetového pravoslávia o uznanie autokefality pravoslávia na Ukrajine. V nezávislosti od Moskovského patriarchátu vidia ukrajinskí politici recept na prekonanie takmer štvrťstoročie trvajúceho rozštiepenia ukrajinského pravoslávia na tri väčšie jurisdikcie.

Ukrajinská pravoslávna cirkev Moskovského patriarchátu

Nástupkyňa bývalého Ukrajinského exarchátu Ruskej Pravoslávnej cirkvi v Ukrajinskej sovietskej republike má dnes 12 714 farností. Táto s odstupom najväčšia pravoslávna cirkev na Ukrajine má síce status rozšírenej autonómie, ale naďalej zostáva podriadená Patriarchátu Moskvy a celej Rusi. Jej najvyšší predstaviteľ je nositeľom titulu „metropolita Kyjeva a celej Ukrajiny“.

Ukrajinská pravoslávna cirkev Kyjevského patriarchátu

So 4 661 farnosťami predstavuje druhú najväčšiu pravoslávnu cirkev na Ukrajine. Po vzniku samostatného ukrajinského štátu sa jedna časť ukrajinského episkopátu, ktorá dovtedy patrila k Ruskej pravoslávnej cirkvi, usilovala dosiahnuť autokefalitu pre ukrajinské pravoslávie. Keď to Moskva odmietla, v roku 1992 metropolita Filaret Denysenko s podporou vplyvných ukrajinských politikov založil pravoslávnu cirkev nezávislú od Patriarchátu Moskvy a celej Rusi. Najvyšší predstaviteľ Ukrajinskej pravoslávnej cirkvi Kyjevského patriarchátu je nositeľom titulu „patriarcha Kyjeva a celej Rusi-Ukrajiny“.

Ukrajinská autokefálna pravoslávna cirkev

S 1 185 farnosťami predstavuje tretiu významnú pravoslávnu jurisdikciu na Ukrajine. Jej vznik súvisí s udalosťami v Rusku roku 1917 a s nasledujúcimi revolučnými vírmi. V tom období bol podniknutý pokus vyhlásiť nezávislý ukrajinský štát a paralelne s ním vytvoriť aj nezávislú národnú cirkev, ako to bolo bežné v pravoslávnych krajinách strednej, južnej a východnej Európy.

Skupina ukrajinsky národne zmýšľajúceho pravoslávneho kléru a laikov však nenašla biskupa, ktorý by vysvätil hierarchiu tejto novej cirkvi. Preto na zhromaždení v Kyjeve v roku 1921 rozhodla o vysviacke dvoch biskupov vkladaním rúk prítomného kléru a laikov. A hoci sa odvolávala na starokresťanskú cirkevnú prax, túto „vysviacku“ neuznala nijaká okolitá autokefálna cirkev. Hierarchiu pre Ukrajinskú autokefálnu pravoslávnu cirkev napokon riadne vysvätil metropolita Poľskej autokefálnej pravoslávnej cirkvi počas druhej svetovej vojny. Po nej sa táto cirkev mohla rozvíjať len v diaspóre. Znovuzrodenia na Ukrajine sa dočkala až v roku 1989. K hnutiu za autokefalitu sa pripojil celý rad ukrajinských duchovných z Ukrajinského exarchátu Ruskej pravoslávnej cirkvi. Jeden z hierarchov z diaspóry bol v roku 1990 na koncile Ukrajinskej autokefálnej pravoslávnej cirkvi vyhlásený za „patriarchu Kyjeva a celej Rusi-Ukrajiny“. Po jeho smrti už nebol zvolený nový patriarcha, ale len ustanovený správca patriarchátu.

Zjednotené pravoslávie ako stabilizačný faktor pre Ukrajinu

Ukrajinská pravoslávna cirkev Moskovského patriarchátu je jediná, ktorú okolité autokefálne pravoslávne cirkvi uznávajú za zákonnú pravoslávnu cirkev na Ukrajine. Ukrajinskú pravoslávnu cirkev Kyjevského patriarchátu a Ukrajinskú autokefálnu pravoslávnu cirkev dodnes považujú za „nekánonické“. Tri existujúce ukrajinské pravoslávne cirkvi nie sú navzájom vo sviatostnom spoločenstve.

Ukrajina má dnes vyše 45 miliónov obyvateľov. Podľa štatistických údajov z roku 2014 sa približne 74 percent ukrajinských občanov označuje za veriacich. Keďže pravoslávni kresťania majú v tejto skupine vyše 70-percentný podiel, konflikty medzi existujúcimi pravoslávnymi cirkvami predstavujú dôležitý destabilizačný faktor pre ukrajinskú spoločnosť. Ukrajinské pravoslávne cirkvi odlišuje predovšetkým postoj k susednému Rusku. Kyjevský patriarchát vníma Ruskú pravoslávnu cirkev ako predĺženú ruku prezidenta Vladimíra Putina.

Potvrdenie „zrelosti“ cirkvi

Po dvojhodinovom rozhovore Andrij Parubij vyhlásil, že Kyjev a Ekumenický patriarchát sú teraz bližšie k ustanoveniu autokefálnej ukrajinskej pravoslávnej cirkvi a že na tento účel pozval Bartolomeja I. na Ukrajinu. Ekumenický patriarcha bol však vo svojich vyjadreniach zdržanlivý, obmedzil sa len na vyslovenie obdivu a lásky k ukrajinskému ľudu a predniesol želanie čoskoro ho navštíviť.

Podľa pravoslávnej praxe nová cirkev vzniká tým, že ju ako nezávislú uzná ekumenický patriarcha. Ide o potvrdenie „zrelosti“ cirkvi, pretože autokefálna cirkev rozhoduje úplne samostatne o tom, kto ju bude viesť. Keďže na Ukrajine doposiaľ stroskotáva každé úsilie o zjednotenie troch existujúcich pravoslávnych cirkví, Andrejovi Parubijovi sa sotva podarilo presvedčiť Bartolomeja I. o „zrelosti“ pravoslávia na Ukrajine. 

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Novinka z vydavateľstva

Na pleciach obrov

Veľké pravdy viery, ako o nich meditovali a ako ich žili cir...

Na sklade. Odosielame ihneď.

O knihe
Cena u nás: 9,27 €

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo