Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Svet kresťanstva
04. apríl 2012

Kňaz Moravčík: Prestaňme z rozvedených robiť synonymum najväčšej hriešnosti

Karol Moravčík, kňaz a predseda Teologického fóra (TF), ktoré zverejnilo Výzvu za obnovu cirkvi, odpovedá na otázky Sveta kresťanstva. Stotožňuje sa TF so všetkými požiadavkami Pfarrer-Initiative?Vo všeobecnosti sa solidarizujeme s túžbami a činnosťou všetkých jednotlivcov a hnutí, ktoré sa na ...

Karol Moravčík, kňaz a predseda Teologického fóra (TF), ktoré zverejnilo Výzvu za obnovu cirkvi, odpovedá na otázky Sveta kresťanstva.

Stotožňuje sa TF so všetkými požiadavkami Pfarrer-Initiative?
Vo všeobecnosti sa solidarizujeme s túžbami a činnosťou všetkých jednotlivcov a hnutí, ktoré sa na pôde katolíckej cirkvi usilujú o rozvíjanie II. vatikánskeho koncilu a reformu cirkvi v jeho duchu. K takýmto hnutiam patrí aj Pfarrer-Initiative. TF sa však nemôže porovnávať s touto iniciatívou, preto sa ani nedá hovoriť o úplnom stotožnení. V detailoch dávame inde akcenty a niektoré vyjadrenia inak formulujeme. Preto sme sa aj v našej Výzve za obnovu cirkvi síce inšpirovali rakúskou výzvou, ale zohľadnili sme viac to, na čo treba klásť dôraz na Slovensku.

Koľko kňazov a z ktorých diecéz sú členmi TF a podporujú aktuálnu výzvu?
To je jeden z tých detailov. TF nie je kňazská ani masová organizácia, pôsobíme viac ako vzdelávací či výskumný inštitút, ale aj ako spoločenstvo praxe. Našu výzvu podporujú aktívni členovia TF, nedelíme sa na kňazov a nekňazov.

Čo sa skrýva za slovami „dávať verejný priestor na službu a svedectvo“ ženám a mužom, ktorých „miestne cirkevne spoločenstvo rozpozná v ich kňazskom povolaní“? Ako ma prebiehať toto rozpoznávanie?
Dôležité je, aby čím viacerí katolíci pochopili a žili, čo je teoreticky dávno formulované v našej cirkvi. Pri každom krste pripomíname, že pokrstený má podiel na Kristovom posväcujúcom, prorockom a kráľovskom poslaní. V realite sa to však neberie dosť vážne. Ľudí, ktorí to chápu a žijú, treba povzbudiť, aby sa nevzdávali a vydržali vo svojom svedectve, ktoré vyplýva z ich krstného kňazstva.

Každé skutočné spoločenstvo (farnosť) vie, kto sa len predvádza alebo len „šéfuje“, kto v komunite plní jednotlivé drobné úlohy a kto ju drží pokope – s Kristom, svetovou cirkvou i na danom mieste. Na takýchto ľudí treba ukázať. To sú tí, čo majú zastupovať celok cirkvi, lebo najviac slúžia. Aj keď zatiaľ nebudú takíto ľudia svätení za kňazov, je možné ich podporovať v ich službe a svedectve, ktoré tak či tak žijú.

Akým spôsobom chcete ísť v ústrety tým, ktorí sa cítia vylúčení z cirkevného spoločenstva? Aj podávaním eucharistie rozvedeným a znovuzosobašeným?
Kto ide v ústrety ako otec márnotratnému synovi, ani náhodou nedá najavo chybujúcemu človeku, že si ho neváži, že ho vylučuje. Podľa evanjelia sú ľudia najprv prijatí do lásky Božej a lásky spoločenstva, až potom sú schopní zmeniť svoj život. Najprv je priateľstvo a úcta, potom si ľudia dovolia položiť otázky sami na seba i voči Bohu a neskôr je možné aj prípadné riešenie problémov.

Začiatok riešenia je už v tom, ak v našej cirkvi prestaneme z rozvedených robiť synonymum najväčšej hriešnosti. Môžeme sa na rozvody a rozpady rodín dívať ako na malomocenstvo našej doby. Zároveň vieme aj to, ako sa Ježiš správal k malomocným. Neposlal ich najprv na cirkevný úrad, ale najprv ich prijal za bratov a sestry. Kto sa v našej cirkvi naozaj venuje ľuďom, a to najmä tzv. problémovým, sám spoznáva, ako Boh v týchto ľuďoch pôsobí. Potom už nevidí akúsi vyčlenenú kategóriu – napr. rozvedených alebo bezdomovcov alebo bývalých komunistov, ale vidí blížnych, ktorí potrebujú podať pohár vody alebo eucharistiu. Nerobme z eucharistie vec. Čo podal Ježiš žene Samaritánke? Keď začneme myslieť ako Ježiš, prestaneme si dávať nesprávne otázky.

Ste pripravený na reakciu biskupov, vrátane možného cirkevného trestu?
Ako píšeme v závere výzvy, nežiadame biskupov, aby niečo zmenili. Zmeniť sa musí naše myslenie a život. Dobrá vec sa napokon sama presadí. Čím viacerí to včas rozpoznáme, tým to bude bez väčších strát a škôd.

A prečo uvažovať o treste? Áno, v dejinách cirkvi boli často odsúdení ľudia, ktorí si to nezaslúžili. Každý veriaci katolík a kňaz musí byť vždy pripravený na to, že ho druhí nepochopia alebo dokonca odsúdia. Ježiša odsúdili najväčšie náboženské autority vtedajšieho Izraela. Aj zo súčasnosti poznáme množstvo teológov a svedkov viery, ktorí sa nepáčia niektorým cirkevným úradom. Vieme o tom. Ale na druhej strane nebudeme azda žiť v strachu vo vlastnej cirkvi?! Výhrada svedomia predsa nie je a nemôže byť formulka, o ktorú sa sporíme len so štátnymi úradmi. Je to princíp, ktorý poznávame a žijeme každý sám za seba a vďaka cirkvi, nie proti cirkvi.

Imrich Gazda

Foto: archív K.M.

Inzercia

Odporúčame

Výzva Teologického fóra požaduje zmeny v cirkvi

Výzva Teologického fóra požaduje zmeny v cirkvi

Teologické fórum (TF) vydalo Výzvu za obnovu cirkvi, ktorou sa prihlásilo k hnutiam požadujúcim vnútornú reformu cirkvi. Bratislavský arcibiskup Stanislav Zvolenský reagoval osobným rozhovorom s predsedom TF, kňazom Karolom Moravčíkom. Ísť v ústrety „problémovým“ skupinám ako sú rozvedení a zn...

Politológ hodnotí cestu Benedikta XVI. do Mexika a na Kubu

Politológ hodnotí cestu Benedikta XVI. do Mexika a na Kubu

Celkovo možno cestu Benedikta XVI. do Mexika a na Kubu hodnotiť pozitívne z hľadiska odkazu, ktorý zanechal. V súvislosti s návštevou Mexika bola s obavami vnímaná snaha prezidentských kandidátov politicky profitovať na pápežovej návšteve. Tie sa však nepotvrdili, nakoľko pápež neabsolvoval spolo...