Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Svet kresťanstva
04. september 2012

Paul Evaristo Arns - posledný ľavicový kardinál

Kardinálske kolégium je nielen pestrou zmesou jedinečných ľudských osudov. Je tiež skupinou, ktorá odráža osobitosť postojov a názorov. Neraz značne kontroverzných. Spomedzi troch kardinálov, ktorých vymenoval ešte Pavol VI., žijú dnes už iba traja. Najmladším je súčasný pápež Benedikt XVI., ktorý...

Kardinálske kolégium je nielen pestrou zmesou jedinečných ľudských osudov. Je tiež skupinou, ktorá odráža osobitosť postojov a názorov. Neraz značne kontroverzných.

Spomedzi troch kardinálov, ktorých vymenoval ešte Pavol VI., žijú dnes už iba traja. Najmladším je súčasný pápež Benedikt XVI., ktorý bol menovaný v roku 1977. O pár mesiacov mladší je William Wakefield Baum, emeritný arcibiskup Washingtonu a niekdajší veľký penitenciár Apoštolskej penitenciárie. Kardinálom sa stal 24. mája 1976. Najstarším z nich je Paulo Evaristo Arns, emeritný arcibiskup brazílskeho São Paolo. Za kardinála bol kreovaný 5. marca 1973, okrem iných spolu s benátskym patriarchom Albinom Lucianim, neskorším pápežom Jánom Pavlom I.

Za sociálnu spravodlivosť
V septembri tohto roku oslávi kardinál Arns 91. narodeniny. Ako 22-ročný vstúpil k františkánom, za kňaza bol vysvätený krátko po skončení Druhej svetovej vojny. Doktorát z klasických jazykov získal na parížskej Sorbone, kde obhájil dizertačnú prácu s názvom La technique du Livre d'après Saint Jérôme. Arcibiskupom São Paolo bol v rokoch 1970 - 1998. Od tohtoročného júla je protokňazom kardinálskeho kolégia, t. j. najstarším mužom v triede kardinál – kňaz.

Kvôli svojím názorom bol viacerými kolegami marginalizovaný. Vo februári 2005 na otázku redaktorky brazílskeho časopisu O Estado de São Paulo, či sa o ňom niekedy uvažovalo ako o kandidátovi na pápeža odpovedal, že za „papabile“ ho považoval iba jeho obľúbený futbalový tím. „Nemohlo sa o mne rozmýšľať v tomto smere, pretože som bol známy tým, že som v spore s militantnou vládou. Pápež, ktorý ostro bojuje proti nespravodlivosti, spôsobuje cirkvi problémy,“ reagoval s miernou iróniou kardinál Arns. Naznačil tým zároveň, že bol vo verejnosti známy najmä kvôli svojmu zápasu za sociálnu spravodlivosť, za obranu chudobných a preto, že sympatizoval s myšlienkami teológie oslobodenia. „Nepohodol sa“ najmä s niekdajšou diktátorskou brazílskou vládou, ktorá krajinu spravovala medzi rokmi 1964 - 1985. Teda v čase, kedy viedol najväčšiu arcidiecézu v krajine. 

Modlitby za Fidela
Neslávne sa preslávil aj svojím listom adresovaným vtedajšiemu kubánskemu diktátorovi Fidelovi Castrovi, ktorý zaslal v roku 1989. Vyjadril v ňom nádej, že Castro bude vždy vládnuť Kube. „Ste denne v mojich modlitbách a prosím nebeského Otca, aby vám vždy poskytoval milosť pri vedení osudov vašej krajiny.“

O pár rokov neskôr vzbudil pozornosť opäť, keď brazílske médiá reflektovali jeho spor s vtedajšou hlavou arcidiecézy São Salvador da Bahia, predsedom Brazílskej biskupskej konferencie a neskorším prefektom Kongregácie pre biskupov, dnes už zosnulým kardinálom Lucasom Moreira Nevesom. Nezhoda sa týkala otázky umelých potratov. Zatiaľ čo druhý z menovaných ostro odsudzoval abort v akejkoľvek podobe, v súlade so stanoviskom Jána Pavla II., kardinál Arns obhajoval možnosť podstúpiť umelé ukončenie tehotenstva v prípade znásilnenia. Odvolával sa na tradičné učenie cirkvi v tejto otázke: „Bola to rada, akú som dostal od svojho učiteľa morálky pred päťdesiatimi rokmi,“ tlmočil jeho slová brazílsky denník Folha de S. Paulo v decembri 1995. V roku 2002 sa v rozhovore pre denník O Globo vyjadril aj k otázke celibátu kňazov latinského rítu. Podľa neho by tento inštitút mal byť dobrovoľný a nie povinný, ako je to v súčasnosti. 

Áno teológii oslobodenia
V rozhovore z roku 2005 kardinál Arns reagoval aj na otázku jeho vzťahov s Jánom Pavlom II. Odpovedal: „Kedykoľvek ide kardinál do Ríma, očakáva, že dostane audienciu ,u šéfa´. Ja som to čakal tiež. Pri rôznych príležitostiach, opúšťal som Brazíliu mysliac si, že pápež so mnou nemusí byť veľmi spokojný. Ale kedykoľvek som prišiel (do Ríma), Ján Pavol II. mal pre mňa tri otázky: Staráš sa o chudobných?, Staráš sa o robotníkov? Staráš sa o mladých? Toto bolo to, čo chcel vždy vedieť o Brazílii a zvlášť o São Paolo, odkedy som bol zodpovedný za ohromné stádo 10 miliónov ľudí.“ Kardinál zároveň podotkol, že sa mu od pápeža nikdy nedostalo výčitky za jeho „neortodoxné“ postoje, najmä v súvislosti s teológiou oslobodenia. V skutočnosti, ako pripomenul, Ján Pavol II. túto teológiu v istom zmysle schvaľoval, čo potvrdzuje aj jeho rozsiahly, v oficiálnej ročenke Acta Apostolicae Sedis nikdy nezverejnený list brazílskym biskupom z roku 1986. V ňom pápež Wojtyła okrem iného píše: „...teológia oslobodenia nie je iba aktuálna, ale aj užitočná a nevyhnutná.“

Prípad kardinála Arnsa dosvedčuje, že kardinálske kolégium nie je úplne homogénnym útvarom, v ktorom by nebolo možné nájsť pluralitu názorov na rozličné teologické, ale aj spoločenské a politické otázky. Jeho život a názory tiež naznačujú, že teologický konzervativizmus a ekonomický neoliberalizmus nie sú oficiálnou doktrínou, ktorú je nutné osvojiť si pri ašpirantúre na kardinálsky klobúk. Pápeži totiž rozhodujú o voličoch svojich nástupcov najmä podľa srdca, nie osobných preferencií.

Marián Sekerák

Foto: prefeitura.sp.gov.br, en.wikipedia.org

Inzercia

Odporúčame

Možno slúžiť omšu s iPadom? Biskupi vravia nie

Možno slúžiť omšu s iPadom? Biskupi vravia nie

Nové technológie prenikajú všade. Aj do liturgie. Novozélandskí kňazi však od svojich biskupov dostali zákaz používať tablety, čítačky či smartfóny počas omší. Ich rozhodnutie vyvolalo zaujímavú polemiku. Konferencia novozélandských katolíckych biskupov sa koncom apríla pokúsila odpovedať na zdanli...