Kam inam by sme šli?

Kam inam by sme šli?

Ilustračné foto: flickr.com (Freedom II Andres)

Podľa niektorých ľudia opúšťajú Katolícku cirkev pre súčasné škandály. To ma mätie. V koho ste vlastne verili?

V kňaza? V biskupa? Či v Boha? Ak ste verili v kňaza, biskupa či dokonca v pápeža, potom ste praktizovali modloslužbu, a nevyznávali ste katolícku vieru.

Zľahčujem tým vážnosť škandálu alebo škody, ktoré narobil? Nie, ale pozrime sa na vec z odstupu. Ak sa spýtate: „Ako môžem ďalej dôverovať Katolíckej cirkvi po všetkých týchto hrozných skutkoch?“, možno by ste sa mohli vžiť do židovského spoločenstva po holokauste. To sa muselo pýtať samo seba: „Ako môžeme ďalej dôverovať Bohu po všetkých týchto hrozných skutkoch?“

Čo by ste spravili, keď v 14. storočí tvrdili traja muži naraz, že sú pápeži? Keď kresťanský svet rozdelila protestantská vzbura a veľká časť cirkevnej hierarchie bola skazená a na pokraji duchovnej smrti? Predstavte si, že ste katolíkom uprostred týchto škandálov. Čo by ste boli spravili? Zdieľať

Ako môžeme byť ešte stále oddaní spoločenstvu, ktoré je také neverné Bohu? To isté sa pýtal Mojžiš, keď na púšti videl nevernosť svojich židovských rodákov. To isté sa pýtali proroci, keď videli nespravodlivosti ľudu v zasľúbenej zemi. To isté sa spočiatku určite sami seba pýtali apoštoli, keď videli, ako jeden z ich spoločnosti vydal Ježiša do rúk jeho nepriateľov. A samotný Peter, „Skala“, na ktorej mala byť postavená Cirkev, zaprel Pána v hodine jeho najkrajnejšej núdze a nepriznal, že by ho čo i len poznal. Čo už by len musel niekto spraviť, aby sa vyrovnal tomuto?

Aké ťažké bolo asi zostať v Cirkvi, keď človeku umučili priateľov, susedov a členov rodiny, roztrhali ich na kusy divé zvery alebo ich upálili zaživa, pretože odmietli zaprieť svoju vieru? Aké ťažké asi bolo zostať v Cirkvi, keď toľkí iní jeho priatelia, susedia a členovia rodiny sa vzdali a zapreli Krista zoči-voči hrozbám rímskych úradov. Žiť v Cirkvi bolo len zriedka jednoduché.

Čo by ste spravili, keď ariánska kríza rozčesla Cirkev vo dvoje a údajne „kresťanský“ cisár Konštantín spolu s väčšinou ríše nadržiavali ariánom? A čo keď v 14. storočí tvrdili traja muži naraz, že sú pápeži? Alebo keď kresťanský svet rozdelila protestantská vzbura a veľká časť cirkevnej hierarchie bola skazená a na pokraji duchovnej smrti? Tridentský koncil bol veľkým darom Ducha, no začal sa až v roku 1545 (Martin Luther napísal svojich 95 téz v roku 1517) a skončil sa až takmer po dvadsiatich rokoch, v roku 1563.

Predstavte si, že ste katolíkom uprostred týchto škandálov. Čo by ste boli spravili? Boli by ste jedným z tých, čo zostali a bojovali dobrý boj vo viere? Alebo by ste boli jedným z mnohých, čo povedali: „Už mám toho dosť. Odchádzam.“?

Kam by ste však šli? Toto je otázka, ktorú kladie Peter Kristovi. „Pane, kam inam by sme šli?“ Kto iný má slová večného života?

Založil vari Kristus nejakú inú Cirkev – Cirkev s dobrými ľuďmi? Cirkev, v ktorej sú všetci klerici a laici doktrinálne presní a bez hriechu? Lebo ja som takú nikdy nevidel. Nikdy som o nej nečítal v Písme a nespomínajú ju ani cirkevní otcovia a učitelia. Práve naopak. Zdieľať

Prepáčte, ale ušlo mi niečo? Založil vari Kristus nejakú inú Cirkev – Cirkev s dobrými ľuďmi? Cirkev s dokonalým slávením liturgie? Cirkev, v ktorej sú všetci klerici a laici doktrinálne presní a bez hriechu? Lebo ja som takú nikdy nevidel. Nikdy som o nej nečítal v Písme a nespomínajú ju ani cirkevní otcovia a učitelia. Práve naopak; opakovane tvrdia, že ľudský prvok v Cirkvi je hriešny a potrebuje Kristovo vykúpenie.

Vzďaľujú ľudí od Cirkvi tieto škandály? Ale prosím vás. Ľudia sa stránia Cirkvi preto, lebo Cirkev kladie nepríjemné morálne nároky, a tiež preto, že katolíci nepredstavujú v spoločnosti živé svedectvo pravdivosti tohto učenia. Prieskumy opakovane ukazujú, že katolíci sa vo svojich názoroch na základné morálne otázky veľmi nelíšia od širokej verejnosti. Katolíci v San Franciscu hrozili svojmu biskupovi žalobou, keď sa pokúsil presadiť na katolíckych školách základné morálne princípy. Arcibiskupa Chaputa si mnohé katolícke univerzity držia od tela, kým kardinál Mahoney, ktorému bolo údajne uložené pokánie podobné tomu, aké mal exkardinál McCarrick, slobodne cestuje.

Spýtajte sa kňazov a redaktorov „konzervatívnych“ katolíckych webových stránok, aké vytriasačky majú, keď sa pokúsia povedať laikom, že by mali vyplácať spravodlivú mzdu, byť vo svojich podnikateľských praktikách čestní a féroví či praktizovať prednostnú lásku k chudobným. Akých kňazov a biskupov asi budete mať, keď sa veľké množstvo laikov búri, len čo počujú z kazateľnice niečo o potratoch, antikoncepcii, smilstve a rovnakopohlavnej sexuálnej aktivite?

Veľká časť amerických katolíkov chcela, aby sa biskupi tvárili, že nič nevidia, keď oni otvorene porušovali základnú katolícku náuku. Prečo sú teraz prekvapení, keď si niektorí títo muži „prispôsobili pravidlá“ aj vo svojom osobnom živote? Hľadali ľudia vernosť? Alebo príťažlivú osobnosť a schopnosť vyzbierať peniaze? Nebolo práve toto dôvodom, prečo toľké inštitúcie, ktoré dnes s takou morálnou nadradenosťou odsudzujú McCarricka, ho predtým zahŕňali poctami a chválou?

„Vysmievame sa cti,“ napísal C. S. Lewis, „a sme šokovaní, keď vo svojom strede nájdeme zradcov. Kastrujeme a od týchto kastrátov chceme, aby boli plodní.“ Zdieľať

C. S. Lewis sa raz posťažoval na kultúru, ktorá vytvára „ľudí bez hrude“ a potom od nich očakáva cnosť. „Vysmievame sa cti,“ napísal Lewis, „a sme šokovaní, keď vo svojom strede nájdeme zradcov. Kastrujeme a od týchto kastrátov chceme, aby boli plodní.“ Keď sa Katolícka cirkev v Amerike vysmievala zo sociálnej náuky Cirkvi a z katolíckej sexuálnej morálky, nemala by byť šokovaná, keď vo svojom strede nájde doktrinálnych a morálnych zradcov.

Čo máme teraz robiť? Požadovať pravdu? Zaiste. No ako naliehal český disident Václav Havel, pravdu požadujeme tak, že v nej žijeme. O autentickom učení Cirkvi by sme mali povedať to, čo povedal sv. Augustín o evanjeliu: „Ak v evanjeliách veríte tomu, čo sa vám páči, a odmietate to, čo sa vám nepáči, neveríte v evanjelium, ale v seba samého.“

Ste katolík? Tak sa prestaňte trápiť – a správajte sa tak.

Randall Smith
Autor je profesorom teológie na Univerzite Sv. Tomáša v texaskom Houstone. Jeho najnovšia kniha Reading the Sermons of Thomas Aquinas: A Beginner’s Guide (Čítanie kázní Tomáša Akvinského: Sprievodca pre začiatočníkov) sa dá v súčasnosti dostať na Amazone a v Emmaus Academic Press.

Pôvodný text: Where Else Shall We Go?

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha. Článok nie je vyjadrením názoru Kolégia Antona Neuwirtha.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo