Zákony lásky

Zákony lásky

Ilustračné foto: flickr.com (Jiaren Lau)

Ľudský život bez nesebeckej lásky je ako slnečnica bez slnka. Veľmi skoro vädne a hynie.

Ak vám slová „láska“ a „zákon“ pripadajú ako opozitá – ak si myslíte, že človeku stačí len riadiť sa heslom: „miluj a rob, čo chceš“ – potom si všimnite tento obľúbený úryvok:

Láska je trpezlivá, láska je dobrotivá; nezávidí, nevypína sa, nevystatuje sa, nie je nehanebná, nie je sebecká, nerozčuľuje sa, nemyslí na zlé, neteší sa z neprávosti, ale raduje sa z pravdy. Všetko znáša, všetko verí, všetko dúfa, všetko vydrží. (1. list Korinťanom 13, 4-7)

Mnohí ľudia tento úryvok obdivujú. Často ho možno počuť na svadbách, dokonca aj na nekresťanských. Ľudia si ho vešajú na plagáty s obrázkami slnečníc. Zaiste, je veľmi krásny. Tak sa na chvíľu zamyslime, čo znamená.

Ak vezmeme tento úryvok vážne, musíme si položiť pár veľavravných a potenciálne znepokojivých otázok o tom, akí sme v skutočnosti „láskaví“. Stať sa „láskavejším“ či „byť láskavým človekom“ je pre väčšinu ľudí asi príliš vágne. Preto by sme si mali na základe tohto úryvku urobiť zoznam a položiť si pár konkrétnejších osobných otázok.

Podobne ako slnečnice sa potrebujeme natáčať na slnko, prijať do seba slnečný svit a premeniť ho na čosi krásne. Zdieľať

•         Bol som dnes trpezlivý (napr. pri požiadavkách mojej mamy, keď môj bláznivý strýko rozprával svoje príbehy, keď servírka poplietla moju objednávku alebo keď som stál na červenú)?

•         Aký dobrotivý som bol dnes k druhým? Nakoľko som bol veľkorysý? Veľmi? Trochu? Vôbec?

•         Závidel som, vypínal som sa, vystatoval som sa, bol som nehanebný? Platilo o mne toto všetko?

•         Bol som sebecký – opakovane?

•         Rozčuľoval som sa alebo som myslel na zlé? Trochu (a veď kto si to vlastne všimol)? Veľmi? Prakticky celý deň?

•         Tešil som sa z neprávosti? (napr. Vyžíval som sa v záchvate klebetenia? Bol som so sebou absolútne spokojný, keď mi prešlo podvádzanie alebo klamstvo?)

•         Radoval som sa z pravdy? Alebo je mojím základným postojom „nepravda,“ „moja pravda“ alebo len „to, pri čom sa nahnevám“?

•         Znášal som krivdy s pochopením a odpustením, vydržal som nešťastie dôstojne a aj naďalej som veril v Boha, v seba a v iných a vyšiel som z toho s nádejou? Alebo som podľahol cynizmu a zúfalstvu, rozčuľoval som sa a myslel som na zlé, bol som sebecký a potom som sa správal k ľuďom nehanebne, nedobre a netrpezlivo, keď nebolo po mojom?

Vidíte? Ak sa vám páči, ako znie tento úryvok z 13. kapitoly 1. listu Korinťanom, a ak ste si dlho mysleli, že je na ňom čosi veľmi „správne“ či „pravdivé“, potom sa zamyslite nad týmto zoznamom a položte si otázku: „Nakoľko som láskavý – ale naozaj?“

Všimnite si, že som nepovedal: „Cirkev vám vraví, že musíte robiť x, y a z.“ (Katolíci vraj majú samé pravidlá.) Alebo „Biblia vám prikazuje robiť tieto veci, inak pôjdete do pekla.“ (Čo sme protestanti? Aj keď, aby sme boli féroví, často je užitočné, keď nám protestanti pripomínajú, že vstup do neba si nemusíme „zaslúžiť“ dobrými skutkami.)

Všetko toto môžu byť legitímne ohľady, ale tu sme sa nedotkli žiadneho z nich. Otázkou nie je, či sa páči tento úryvok z 1. listu Korinťanom mne alebo komukoľvek inému, ale či sa páči vám; a ak sa vám páči, čo ste ochotný spraviť – aké zmeny ste ochotný spraviť vo svojom živote – ak je podľa vás pravdivý?

Nepýtam sa tu, či chcete byť „morálny“ alebo „dobrý kresťan“. Momentálne sa jednoducho pýtam, či ste tým, kým podľa svojich vlastných slov chcete byť, a či ste ochotný stať sa tým, kým sa podľa svojich vlastných slov chcete stať – niekým, koho podľa svojich vlastných slov obdivujete. Keď poukazujem na to, že pri láske jestvuje akási „vnútorná logika“ či „vnútorná konzistentnosť“, neprikazujem vám tým správať sa určitým spôsobom, dokonca ani len stať sa láskavejším. Toto rozhodnutie je na vás.

Ani sa tu nevydávam za akéhosi „experta“ – za kohosi, kto je sám obzvlášť dobrý a milujúci. Nechali sme sa viesť týmto prekrásnym úryvkom z 13. kapitoly 1. listu Korinťanom, ktorý ľudia každej viery vo všeobecnosti obdivujú ako radu pochádzajúcu z veľkej múdrosti. A ak ňou je – pričom sa zdá, že podľa mnohých ľudí naozaj je – potom si musíme položiť otázku: Nakoľko platia tieto slová o mojom živote?

Ak si myslíte, že sa môžete tešiť z neprávosti, závidieť iným, vypínať sa, celý život sa rozčuľovať a myslieť na zlé, opakovane ignorovať pravdu, a napriek tomu prekvitať ako zdravá slnečnica, potom by som dal na uváženie, že ste úryvok z 1. listu Korinťanom 13, 4-7 možno ešte nepochopili. Zdieľať

Ak tento úryvok znie ako dobrý opis lásky a ak chcem byť láskavým človekom, nie je dôležité spýtať sa, či sa podobám na človeka, o ktorom sa vraví v tomto úryvku? Alebo, úprimne povedané, nie až tak veľmi?

Ak sa zamyslíme a prídeme na to, kde sme v láske zlyhali (a pamätajme, „zlyhali“ sme nie v očiach Cirkvi, ale v zmysle, že sme nesplnili normy lásky, s ktorými my sami súhlasíme), potom by pre nás mohlo byť „dobrou zvesťou“ to, že napriek týmto zlyhaniam stále jestvuje nádej.

Kresťanským posolstvom je, že láska, ktorá stvorila nás i celý svet, je taká veľká, že vstúpila do našej padnutosti a vzala si ľudské telo, aby nám ukázala, že Božia láska dokáže prekonať i náš nedostatok lásky. Ako vraví 4. kapitola 1. Jánovho listu, milujeme, pretože Boh nás miloval ako prvý.

Ľudský život bez nesebeckej lásky, akú opisuje 13. kapitola 1. listu Korinťanom, je ako slnečnica bez slnka. Veľmi skoro vädne a hynie. Preto sa podobne ako slnečnice potrebujeme natáčať na slnko, prijať do seba slnečný svit a premeniť ho na čosi krásne.

Ak si myslíte, že sa môžete tešiť z neprávosti, závidieť iným, vypínať sa, vystatovať sa nad nimi, byť voči nim nehanebný a sebecký, celý život sa rozčuľovať a myslieť na zlé, opakovane ignorovať pravdu, a napriek tomu prekvitať ako zdravá slnečnica, potom by som dal na uváženie, že ste úryvok z 1. listu Korinťanom 13, 4-7 možno ešte nepochopili.

Alebo lásku.

Randall Smith
Autor je profesorom teológie na Univerzite Sv. Tomáša v texaskom Houstone. Jeho najnovšia kniha Reading the Sermons of Thomas Aquinas: A Beginner’s Guide (Čítanie kázní Tomáša Akvinského: Sprievodca pre začiatočníkov) sa dá v súčasnosti dostať na Amazone a v Emmaus Academic Press.

Pôvodný text: The Laws of Love.

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha. Článok nie je vyjadrením názoru Kolégia Antona Neuwirtha.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo