Nepochopená synoda

Mimoriadna Synoda biskupov o rodine podľa niektorých nesplnila očakávania. Ani nemohla. Nie kvôli tomu, že by zlyhala. To len očakávania boli výrazne prehnané a nereálne.

Revolúcia vo Vatikáne. Takéto titulky zaplavovali médiá počas prvého polčasu dvojtýždňovej synody. Mediálnej optike sa nemožno až tak čudovať. Príprava synody a jej priebeh boli naozaj neštandardné.

Vatikán koncom roka 2013 rozposlal po celom svete dotazník, ktorý kládol otvorené otázky, a tak mapoval rodinnú problematiku v teréne. Vo februári 2014 vystúpil kardinál Walter Kasper, aby z poverenia pápeža Františka predniesol pred kardinálmi provokačný príhovor (preložený už aj do slovenčiny), ktorý podnieti diskusiu. Kasper splnil zadanie na výbornú. V nasledujúcich mesiacoch sa objavilo viacero antikasperovských polemík. Časť kardinálov dokonca pripravila knižnú reakciu na Kasperove tézy.

Pápež František sa tejto vnútornej polemike vôbec nebránil. Na synodu nominoval zástupcov oboch táborov. V jej úvode ich vyzval, aby hovorili priamo a počúvali s pokorou. Keďže Vatikán dal účastníkom voľnú ruku pri kontakte s novinármi, otvorená diskusia neostala skrytá za múrmi synodálnej auly. Obraz uzavretej a stagnujúcej cirkvi, ktorý médiá radi vykresľujú, dostal nečakanú facku.

Keď do tejto dynamickej atmosféry zaznela priebežná správa, v ktorej maďarský kardinál Péter Erdö a taliansky arcibiskup Bruno Forte zhrnuli najdôležitejšie diskutované témy, katolíci aj nekatolíci ostali zarazení. O prijímaní rozvedených či homosexuálov sa v cirkvi síce hovorí, ale taký silný apel, aby sa prešlo od slov k skutkom, čakal málokto.

V návale pozitívnych a negatívnych emócií sa tak zabudlo na niekoľko dôležitých faktov.

Po prvé. Aj keď priebežný dokument zvolil veľmi otvorený slovník (formu), obsahom sa neodkláňal od doterajšieho učenia cirkvi. Stačí si porovnať najcitlivejšie body dokumentu s Katechizmom Katolíckej cirkvi.

Po druhé. Išlo o priebežný dokument, ktorý zostavila malá skupina účastníkov synody, takže doňho prirodzene preniesli svoje vnímanie prebiehajúcej diskusie. S úmyslom objektivizovať obsah dokumentu bolo už vopred naplánované, že počas druhého týždňa synody bude text pripomienkovaný a dopracovaný.

"František dnes len realizuje svoju víziu cirkvi na ulici".

Zdieľať

Po tretie. Ani záverečný dokument, pri ktorom účastníci synody „stiahli nohu z plynu“, nie je ničím definitívnym a nepredstavuje oficiálne cirkevné učenie. Poslúži len ako štartovný bod, od ktorého sa odvinie diskusia na budúcoročnej riadnej synode. Samozrejme, počas celého roka možno očakávať živé debaty o všetkom, čo sa na skončenej mimoriadnej synode povedalo a napísalo. Finálnou bodkou však bude až posynodálna exhortácia pápeža Františka, v ktorej si hlava cirkvi bude môcť (ale nemusí) osvojiť závery riadnej synody.

Z rôznych strán zaznievajú polemiky, či bolo dobrým riešením, že synodálne výmeny názorov prebiehali pred zrakom celého sveta, že médiá boli o všetkom informované, že boli zverejňované aj priebežné dokumenty, že...

Jedno však musí byť jasné. Kardinál Bergoglio už pred zvolením za pápeža otvorene hovoril o svojom videní cirkvi. „Musíme predísť duchovnej chorobe cirkvi, ktorá sa bude porovnávať len so sebou samou: keď sa to stane, cirkev ochorie. Je pravdou, že keď vyjdeme na ulicu, môžeme sa dostať do incidentov, to sa stáva každému mužovi a každej žene. Ale ak cirkev ostane uzavretá do seba samej, zostarne,“ povedal kardinál Bergoglio pre Vatican Insider a dodal: „Ak by som si mal vybrať medzi cirkvou hrboľatou, ktorá vyšla na ulicu a cirkvou chorou na uzavretosť, nepochybujem, že by som uprednostnil tú prvú.“

František dnes len realizuje svoju víziu cirkvi „na ulici“.

Imrich Gazda
Foto: wikimedia.org

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo