Čo nás môže zachrániť

Čo nás môže zachrániť

U nás doma sme si v poslednom čase čítali o postave, ktorú svet väčšinou nepozná – tak ako takmer každého z nás –, ale je odvážna, svätá a pozoruhodná: o Silvestrovi Krčmérym.

Bol to slovenský lekár a katolícky laik, ktorý sa podieľal na celoživotnej evanjelizácii, na oslovovaní tých, ktorí boli počas komunizmu marginalizovaní, na organizovaní podzemnej Katolíckej cirkvi, na tajných publikáciách a na vedení „Sviečkovej manifestácie“ v roku 1988.

Tá bola pokojným protestom – no iba zo strany demonštrantov (komunistická vláda obrátila vodné delá na starých otcov a matky, rodičov s deťmi a študentov, ktorí zaplavili námestie v Bratislave, lebo už mali dosť „vedeckého“ socializmu). Táto brutalita bola jednou z iskier, ktoré roznietili Nežnú revolúciu v Československu, a tá povzbudila k podobným povstaniam naprieč celou Varšavskou zmluvou.

Dnes nehovoríme a nevyučujeme na dejepise o ničom inom než o údajných hriechoch Západu a Cirkvi. Dokonca aj veľkí kardináli, ktorí vzdorovali nacizmu a komunizmu – Faulhaber, von Galen, Stepinac, Wyszyński, Mindszenty – celkom zmizli v prepadlisku dejín. Zdieľať

Táto hrdinská história spolu s mnohými inými príbehmi bola pre nás stratená, lebo v súčasnosti nehovoríme a nevyučujeme na dejepise o ničom inom než o údajných hriechoch Západu a Cirkvi. Dokonca aj veľkí kardináli, ktorí vzdorovali nacizmu a komunizmu – Faulhaber, von Galen, Stepinac, Wyszyński, Mindszenty – celkom zmizli v prepadlisku dejín.

Na údajne slobodnom Západe sme boli pri skrývaní týchto veľkých a významných postáv – a právd, za ktorých zachovanie boli ochotní trpieť a zomrieť – oveľa dôkladnejší než totalitári so svojou hrubou propagandou a represáliami.

Krčméry bol vyštudovaný psychológ a napísal pozoruhodné pamäti: Break Point: A True Account of Brainwashing and the Greater Power of the Gospel, ktoré vyšli v roku 1995 s úvodom od jedného zo zakladateľov The Catholic Thing Michaela Novaka. Krčméry rozpráva o siedmich rokoch, ktoré strávil na samotke. Jánovo evanjelium (ktoré sa naučil naspamäť ešte pred svojím zatknutím) mu bolo posilou počas bitia, utrpenia a vymývania mozgu, ktoré podstúpil a ktoré zažíval tak často a takým brutálnym spôsobom, až sa dostal do bodu, že už vlastne necítil bolesť. Vďaka evanjeliu však jeho myseľ a duch zostali bez úhony.

Takéto príbehy, samozrejme, stojí za to znovu opakovať už len kvôli nim samým. Niektorí sa v totalitných väzeniach 20. storočia zlomili. Iní, ľudia ako Krčméry, Solženicyn a Havel, sa stali veľkými ľuďmi – niektorí, nepochybne, svätými. Krčméry je podľa mňa pozoruhodný aj preto, že vo svojom malom kúte sveta úspešne vykonal veľké veci – a je postavou, ktorú treba napodobňovať.

Krčméry v knihe rozpráva o siedmich rokoch, ktoré strávil na samotke. Jánovo evanjelium (ktoré sa naučil naspamäť ešte pred svojím zatknutím) mu bolo posilou počas bitia, utrpenia a vymývania mozgu, ktoré podstúpil. Zdieľať

Nedávno som sem písal o tom, ako sa tí z nás, ktorých emócie ženú do akcie, možno potrebujú zastaviť a sústrediť v obnovenom a odlišnom duchu. Je zaujímavé, že dosť mnoho veľkých postáv v nedávnej minulosti muselo podstúpiť nútenú nečinnosť, aby našli svoje plné povolanie za okolností, ktoré boli oveľa krutejšie, než sú tie naše.

Naše predstavujú dosť veľkú výzvu a v istom zmysle sú skľučujúcejšie, lebo sme svedkami rafinovaného kultúrneho podkopávania nášho ústavného poriadku a kresťanských presvedčení, civilizačných výdobytkov, ktoré, len čo sa pominú, nedajú sa len tak ľahko vrátiť späť. Nám však nejde o úspech. Ide nám o pravdu – a potom o to, aby sme ju aktívne žili.

Sú však aj dobré znamenia – ktoré máme sklon prehliadať pre neporiadok všade okolo nás vrátane Cirkvi. Obnova skromne, ale neustále prichádza, hoci možno nakoniec povedie k menšej, čistejšej Cirkvi, ktorú predpovedal Joseph Ratzinger.

Pred niekoľkými týždňami som v Bratislave dostal novšie vydanie Krčméryho knihy This Saved Us (To nás zachránilo – v slovenčine vyšla kniha pamätí Silvestra Krčméryho s týmto názvom, dnes už nedostupná, v roku 1995. V súčasnosti je dostupné jej rozšírené vydanie pod názvom Pravdou proti moci, pozn. prekl.) na oslave 10. výročia tamojšieho katolíckeho rezidenčného Kolégia Antona Neuwirtha (KAN), o ktorom si môžete viac prečítať tu. (Aj Anton Neuwirth bol lekár a disident.)

Jeho rektorom je Martin Luterán, horlivý mladý muž, ktorý získal doktorát z filozofie na Oxforde a potom sa vrátil domov, aby založil kolégium. Bol tiež jedným z prvých študentov Free Society Seminar (Seminára o slobodnej spoločnosti), ktorý v roku 2000 založil Michael Novak. Ja ho pod záštitou Inštitútu pre vieru a rozum organizujem už asi desaťročie.

KAN vyformoval stovky študentov, ktorí sú dnes aktívni v médiách, podnikateľskej sfére, akademickom živote, v cirkvi a vo verejnej správe – podobne ako Free Society Seminar, ktorý bude budúci rok oslavovať svoje 20. výročie. (Naši kolegovia z Tertio Millennio Seminar v Poľsku sa blížia k tridsiatemu.)

V blízkej budúcnosti, ak vôbec niekedy, sa nám nepodarí získať späť kultúrotvorné inštitúcie či katolícke vysoké školy a univerzity v Amerike. Môžeme sa však buď utápať v hneve nad stratou toho, čo vybudovali mnohí katolícki emigranti za cenu veľkých obiet, alebo ich napodobniť a vybudovať ďalšiu generáciu skutočne katolíckych inštitúcií. Cardinal Newman Society uverejňuje spoľahlivých sprievodcov po už existujúcich inštitúciách.

Už som tu písal o našich Fides et Ratio seminároch – ktoré dnes už vyše desaťročia oslovujú učiteľov, personál a správcov na katolíckych inštitúciách. Máme aj Witherspoon Institute na Princetone, ktorého inšpiráciou bol Robert George, a Lumen Christi Institute na Chicagskej univerzite, ktorý vytvorili Thomas Levergood a zosnulý kardinál Francis George.

A Thomistic Institute, ešte ambicióznejší program, ktorý organizuje Dominican House of Studies vo Washingtone, D. C., je dnes prítomný na kampusoch po celej krajine. Mnohé prednášky, ktoré zorganizoval, si môžete vypočuť tu. (Už som pre nich niekoľkokrát prednášal a 10. apríla budem hovoriť na Kolumbijskej univerzite o „Augustínovi a Akvinskom v Danteho Božskej komédii“.)

Západné vlády sa pomaly blížia k tomu, že tradičných kresťanov označia za porušovateľov „ľudských práv“ a šíriteľov „nenávisti“. Potrebujeme tieto nástroje, ktoré sme si vytvorili, aby si naša kultúra nezopakovala nedávne temné a poučné dejiny. Zdieľať

FOCUS má svojich pastoračných pracovníkov a kaplánov na mnohých vysokých školách a univerzitách, kde formujú domácich a zahraničných študentov, aby boli nielen oddanými katolíkmi, ale aj aby išli do sveta ako misionári a pracovníci rozvojovej pomoci.

V týchto dňoch sa môžete dostať k dobrému katolíckemu vyučovaniu dokonca aj na internete na Augustine Institute, Catholic Distance University či na International Catholic University. A ak vaša diecéza či farnosť nemá prístup k programu FORMED, ktorý organizuje Augustine Institute, mali by ste sa spýtať svojho biskupa či farára, prečo je to tak.

Možno nečelíme takým skúškam, akým čelil Krčméry – hoci už vidíme, ako sa západné vlády pomaly blížia k tomu, že katolíkov a iných tradičných kresťanov označia za porušovateľov „ľudských práv“ (čiže potratov a homosexuality) a šíriteľov „nenávisti“.

Potrebujeme však všetky tieto nástroje, ktoré sme si vytvorili – a musíme ich tiež ďalej a rýchlo rozvíjať –, aby si naša kultúra nezopakovala nedávne temné a poučné dejiny.

Robert Royal
Autor je šéfredaktor The Catholic Thing a prezident Faith & Reason Institute (Inštitút pre vieru a rozum) vo Washingtone, D. C. Jeho najnovšia kniha A Deeper Vision: The Catholic Intellectual Tradition in the Twentieth Century (Hlbší pohľad: Katolícka intelektuálna tradícia v dvadsiatom storočí) vyšla vo vydavateľstve Ignatius Press. Knihu The God That Did Not Fail: How Religion Built and Sustains the West (Boh, ktorý nesklamal: Ako náboženstvo vybudovalo a udržiava Západ) možno v súčasnosti dostať v mäkkej väzbe v Encounter Books.

Pôvodný text: What May Save Us.

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha. Článok nie je vyjadrením názoru Kolégia Antona Neuwirtha.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo