Taká malá Filaretova schizma

Taká malá Filaretova schizma

Čestný patriarcha Filatet a kyjevský metropolita Epifanij. Zdroj: Romfea news

Hoci Pravoslávna cirkev Ukrajiny je z dlhodobého hľadiska odsúdená na úspech, musí si prejsť aj bolestivými fázami svojho vývoja.

Napriek všetkej kritike i varovaniam Filaret (Denysenko), dlhoročný patriarcha nekánonického Kyjevského patriarchátu a „čestný patriarcha“ novozaloženej autokefálnej Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny, zorganizoval 20. júna 2019 v Kyjeve koncil Kyjevského patriarchátu.

Prišli len dvaja biskupi, ktorí medzičasom podobne ako Filaret ľutujú svoj prechod z Kyjevského patriarchátu do Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny. Laických veriacich, ktorí naďalej lipnú na Kyjevskom patriarcháte, zastupovalo 200 delegátov. Pozvanie prijalo aj 50 hostí.

90-ročný Filaret je prakticky od počiatku nespokojný so svojou rolou „čestného patriarchu“ Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny. Už viackrát sa nechal počuť, že po zlučujúcom koncile z 15. decembra 2018 Kyjevský patriarchát neprestal existovať. Tento názor si teraz osvojil aj ním zvolaný koncil, ktorý schválil rezolúciu odmietajúcu zrušenie Kyjevského patriarchátu. Podľa koncilu Filaret je naďalej hlavou Kyjevského patriarchátu a tento je vlastníkom všetkých monastierov a farností kyjevskej archieparchie vrátane Monastiera svätého Michala, kde sídli 40-ročný kyjevský metropolita Epifanij (Dumenko), najvyšší predstaviteľ novozaloženej autokefálnej Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny. 

Filaretov koncil odmietol aj tomos o autokefálii, ktorým Konštantínopolský ekumenický patriarchát udelil Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny nezávislosť, pretože je nespokojný s jeho obsahom. Preto Kyjevský patriarchát zostáva pri svojom statuse. Na zhromaždení boli zvolení aj dvaja noví biskupi, ktorým „kyjevský patriarcha“ Filaret a jeho dvaja biskupskí kolegovia udelili 22. júna v kyjevskej Katedrále svätej Sofie biskupskú chirotóniu. Slová Filaretovej homílie nie sú známe, pretože ukrajinské úrady po ohlásení „obnovenia“ Kyjevského patriarchátu zablokovali všetky internetové pripojenia, cez ktoré mala byť odvysielaná biskupská vysviacka.

Pred novinármi Filaret 20. júna vyhlásil, že na Ukrajine môžu existovať paralelne tri pravoslávne cirkvi: Ukrajinská pravoslávna cirkev Moskovského patriarchátu, Pravoslávna cirkev Ukrajiny s „ohraničeným tomosom, ktorý ju podriaďuje Ekumenickému patriarchátu“, a tretia „nezávislá cirkev“ Kyjevský patriarchát. Ak sa Pravoslávna cirkev Ukrajiny chce pripojiť k jeho cirkvi, nikto nie je proti, ak nie, bude existovať oddelene, dodal Filaret. 

Reakcia vedenia Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny

Vo svojom stanovisku Pravoslávna cirkev Ukrajiny vyhlásila, že toto zhromaždenie a jeho rozhodnutia nemajú „ani právne, ani kánonické účinky“ na Pravoslávnu cirkev Ukrajiny. Nejde ani o rozkol, pretože len malá časť Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny založila „novú štruktúru“. Ani uskutočnené biskupské menovania a vysviacky nie sú platné v Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny.

Dvadsiateho štvrtého júna Svätý synod Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny rozhodol o odňatí všetkých farností a monastierov v Kyjeve „čestnému patriarchovi“ Filaretovi a o ich podriadení metropolitovi Epifanijovi. Svätý synod exkomunikoval z Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny obidvoch hierarchov, ktorí sa zúčastnili na Filaretovom koncile, i obidvoch na tomto koncile zvolených a následne vysvätených biskupov. Svätý synod nevylúčil Filareta z autokefálnej Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny len z ohľadu na jeho zásluhy o ukrajinskú cirkev. Cirkevní pozorovatelia v tom vidia Epifanijovo úsilie minimalizovať rozsah Filaretovho rozkolu a uchovať pred svetom obraz zdravej a rastúcej Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny.    

Filaretovo stanovisko

Filaret vyhlásil, že tieto rozhodnutia Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny sa ho netýkajú, pretože jeho cirkev je nezávislá, „dištancujeme sa od Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny“. Okrem toho Filaret obvinil Pravoslávnu cirkev Ukrajiny z „lupičského zabratia“ jeho chrámov. Filaret nemá v úmysle obrátiť sa na ukrajinské súdy, pretože neverí ukrajinskej justícii, no chce apelovať na ukrajinskú i medzinárodnú verejnosť, aby pohla Ukrajinu k ochrane „práv a slobôd“ svojich občanov.

Bartolomej na Epifanijovej strane

Ekumenický patriarcha Bartolomej, ktorý v januári tohto roka udelil autokefáliu Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny, sa jasne postavil na Epifanijovu stranu, keď odkázal, že vedenie Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny je plne v Epifanijových rukách. Bartolomej zároveň vyhlásil, že Kyjevský patriarchát, ktorý nebol uznaný ostatnými autokefálnymi cirkvami, neexistuje a ani nikdy neexistoval.

Potešenie pre Moskvu

Moskovský patriarchát vidí v najnovšom vývoji dôkaz, že Konštantínopol sa mýlil v otázke Ukrajiny. „Neprekvapuje, že niečo, čo bolo vytvorené na základe ‚prechodných politických záujmov‘, neprežije ďalšie voľby,“ povedal Nikolaj Balašov, sekretár Úradu pre vonkajšie záležitosti Moskovského patriarchátu. Teraz sa jasne ukázalo, že „situačné klamstvá nepriniesli nič dobré“. Balašova osobitne zarmucuje zainteresovanosť – popri politikoch a zástupcoch „nekánonických náboženských organizácií“ – Konštantínopolského patriarchátu.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo