Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Svet kresťanstva
07. január 2020

Pravoslávni veriaci slávia Narodenie Isusa Christa

V pondelok podvečer sa v pravoslávnych chrámoch konala bohoslužba, ktorá sa nazýva Veľké povečerie.
Pravoslávni veriaci slávia Narodenie Isusa Christa

Otec Michal Švajko slávi liturgiu sv. Vasiľa Veľkého v prešovskom Katedrálnom chráme sv. Alexandra Nevského pred „roždestvom Isusa Christa“. Foto – TASR/Milan Kapusta

Pravoslávni veriaci slávia v utorok sviatok Narodenia Isusa Christa (Ježiša Krista). Podľa duchovného správcu Pravoslávnej cirkevnej obce v Medveďom v okrese Svidník Mariána Derca ide o jeden z najdôležitejších sviatkov.

„Už jeho samotný názov hovorí o dôležitosti podstaty sviatku. Ide o narodenie Bohočloveka. Boh pri vyhnaní Adama a Evy z raja sľúbil, že príde na zem. Počas histórie posiela svojich prorokov, ktorí hovoria o mesiášovi, ktorý má prísť. Všetky proroctvá, ktoré čítame v Starom zákone Svätého písma, sa dopodrobna naplnili,“ povedal pre TASR Derco.

Tak ako príchod dieťaťa do rodiny je radostnou udalosťou, o to väčšiu radosť prežívajú podľa jeho slov veriaci z príchodu Spasiteľa na tento svet. „Každý rok oslavujeme rovnaké sviatky, na každý deň pripadá iný svätý. Niekto by možno povedal, že je to stále o tom istom, avšak Christos sa rodí nanovo v našich srdciach, aby v nich zavládol pokoj,“ vysvetlil Derco.

V pondelok podvečer sa v chrámoch konala bohoslužba, ktorá sa nazýva Veľké povečerie. „Je to oslavná bohoslužba s lítiou, v ktorej prežívame radosť z narodeného Spasiteľa. Počas nej sa posväcujú chleby a je spojená so sviatočnou utierňou. Na druhý deň ráno sa koná svätá liturgia, kde sa všetci pozdravujeme pozdravom Christós raždájetsja (Kristus sa rodí) a odpovedáme Slavime Jeho (Oslavujme ho),“ uviedol pravoslávny duchovný.


Duchovný správca Pravoslávnej cirkevnej obce v Medveďom Marián Derco s ikonou zobrazujúcou narodenie Isusa Christa. Foto – TASR/Maroš Černý

Pravoslávni veriaci slávia Narodenie Isusa Christa podľa juliánskeho kalendára, ktorý je oproti gregoriánskemu posunutý o 13 dní. Súčasťou tradície pravoslávnej cirkvi sú aj ikony, ktoré sú, ako povedal Derco, oknom do neba.

„Ide o zobrazenie svätých alebo sviatku, ktoré má v sebe zakomponovanú aj kánonickú podstatu. Ikona narodenia Spasiteľa Isusa Christa sa postupne vyvíjala. V treťom storočí je zobrazovaný malý Isus ako mládenec, ktorý je v rukách Božej matky. Neskôr pribudli Traja králi, anjeli, hviezda, umývanie mládenca a pastieri. Vždy bol zobrazovaný v jaskyni. Ikona kedysi dávno pre ľudí, ktorí nevedeli čítať, písať, znamenala jediný spôsob, ako pochopiť a vidieť to, čo počuli od kňaza počas kázne alebo čítania evanjelia,“ priblížil Derco.

„Isus Christos sa narodil v jaskyni preto, lebo i zem pripravila miesto pre príchod Spasiteľa. Rodí sa v pokore, v tmavej malej jaskyni, ktorú však osvetľuje anjel. Boh, ktorý stvoril nebo a zem, nazeral na svoje tvorstvo, videl ho padnúť v podobe Adama a Evy a prichádza, aby sa narodil ako nový Adam. Stal sa skutočným Bohočlovekom, aby nikto nemal pochybnosti, že Christos existoval. Tým, že sa narodil v tele, pripravil ľudský rod k tomu, aby sa všetci mohli stať synmi a dcérami Stvoriteľa,“ dodal Derco.

Inzercia

Odporúčame