Pravoslávni veriaci slávia Narodenie Isusa Christa

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Pravoslávni veriaci slávia Narodenie Isusa Christa

Otec Michal Švajko slávi liturgiu sv. Vasiľa Veľkého v prešovskom Katedrálnom chráme sv. Alexandra Nevského pred „roždestvom Isusa Christa“. Foto – TASR/Milan Kapusta

V pondelok podvečer sa v pravoslávnych chrámoch konala bohoslužba, ktorá sa nazýva Veľké povečerie.

Pravoslávni veriaci slávia v utorok sviatok Narodenia Isusa Christa (Ježiša Krista). Podľa duchovného správcu Pravoslávnej cirkevnej obce v Medveďom v okrese Svidník Mariána Derca ide o jeden z najdôležitejších sviatkov.

„Už jeho samotný názov hovorí o dôležitosti podstaty sviatku. Ide o narodenie Bohočloveka. Boh pri vyhnaní Adama a Evy z raja sľúbil, že príde na zem. Počas histórie posiela svojich prorokov, ktorí hovoria o mesiášovi, ktorý má prísť. Všetky proroctvá, ktoré čítame v Starom zákone Svätého písma, sa dopodrobna naplnili,“ povedal pre TASR Derco.

Tak ako príchod dieťaťa do rodiny je radostnou udalosťou, o to väčšiu radosť prežívajú podľa jeho slov veriaci z príchodu Spasiteľa na tento svet. „Každý rok oslavujeme rovnaké sviatky, na každý deň pripadá iný svätý. Niekto by možno povedal, že je to stále o tom istom, avšak Christos sa rodí nanovo v našich srdciach, aby v nich zavládol pokoj,“ vysvetlil Derco.

V pondelok podvečer sa v chrámoch konala bohoslužba, ktorá sa nazýva Veľké povečerie. „Je to oslavná bohoslužba s lítiou, v ktorej prežívame radosť z narodeného Spasiteľa. Počas nej sa posväcujú chleby a je spojená so sviatočnou utierňou. Na druhý deň ráno sa koná svätá liturgia, kde sa všetci pozdravujeme pozdravom Christós raždájetsja (Kristus sa rodí) a odpovedáme Slavime Jeho (Oslavujme ho),“ uviedol pravoslávny duchovný.


Duchovný správca Pravoslávnej cirkevnej obce v Medveďom Marián Derco s ikonou zobrazujúcou narodenie Isusa Christa. Foto – TASR/Maroš Černý

Pravoslávni veriaci slávia Narodenie Isusa Christa podľa juliánskeho kalendára, ktorý je oproti gregoriánskemu posunutý o 13 dní. Súčasťou tradície pravoslávnej cirkvi sú aj ikony, ktoré sú, ako povedal Derco, oknom do neba.

„Ide o zobrazenie svätých alebo sviatku, ktoré má v sebe zakomponovanú aj kánonickú podstatu. Ikona narodenia Spasiteľa Isusa Christa sa postupne vyvíjala. V treťom storočí je zobrazovaný malý Isus ako mládenec, ktorý je v rukách Božej matky. Neskôr pribudli Traja králi, anjeli, hviezda, umývanie mládenca a pastieri. Vždy bol zobrazovaný v jaskyni. Ikona kedysi dávno pre ľudí, ktorí nevedeli čítať, písať, znamenala jediný spôsob, ako pochopiť a vidieť to, čo počuli od kňaza počas kázne alebo čítania evanjelia,“ priblížil Derco.

„Isus Christos sa narodil v jaskyni preto, lebo i zem pripravila miesto pre príchod Spasiteľa. Rodí sa v pokore, v tmavej malej jaskyni, ktorú však osvetľuje anjel. Boh, ktorý stvoril nebo a zem, nazeral na svoje tvorstvo, videl ho padnúť v podobe Adama a Evy a prichádza, aby sa narodil ako nový Adam. Stal sa skutočným Bohočlovekom, aby nikto nemal pochybnosti, že Christos existoval. Tým, že sa narodil v tele, pripravil ľudský rod k tomu, aby sa všetci mohli stať synmi a dcérami Stvoriteľa,“ dodal Derco.

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo