Zdieľať
Tweetnuť
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Svet kresťanstva
03. 03. 2020, 13:23

Zakladateľ Komunity sv. Egídia kritizoval zatváranie kostolov pre koronavírus

Otázkami súvisiacimi s koronavírusom sa už zaoberali aj pravoslávni v Rumunsku a USA.
Zakladateľ Komunity sv. Egídia kritizoval zatváranie kostolov pre koronavírus

Profesor stredovekých dejín a zakladateľ Komunity sv. Egídia Andrea Riccardi. Zdroj: Komunita sv. Egídia

Andrea Riccardi, zakladateľ Komunity svätého Egídia, sa kriticky vyjadril o zapojení kostolov do opatrení proti šíreniu koronavírusu.

V komentári pre turínsky denník La Stampa Riccardi konštatoval: „Zatvorenie toľkých kostolov v severnom Taliansku, odvolanie slávenia omší, pohreby len v najužšom rodinnom kruhu a podobné opatrenia zanechali vo mne istú horkosť. Nie som špecialista na epidémie, no stojíme skutočne pred takými veľkými rizikami, aby sme sa museli zrieknuť nášho komunitného náboženského života? Opatrnosť je užitočná, ale azda sme sa nechali strhnúť veľkým protagonistom tejto doby – ‚strachom‘“.

Riccardi citoval výskumy amerického sociológa Rodneyho Starka o správaní raných kresťanov počas epidémií. Podľa Starkovho názoru sa práve ono výrazne pričinilo o rozmach kresťanstva v prvých storočiach.

Kresťania neutekali z mesta a pred druhými ako pohania, ale sa – motivovaní vierou – navzájom navštevovali a podporovali, spoločne sa modlili a pochovávali mŕtvych. Z dôvodu tejto svedomitej podpory a komunitnej a sociálnej spätosti bola aj miera ich prežitia vyššia než u nepokrstených.

„Časy sa menia,“ konštatoval zakladateľ Komunity svätého Egídia: „Najnovšie opatrenia v súvislosti s koronavírusom akoby banalizovali priestor kostola a zjavovali pritom mentalitu vládnucich.“

Vo svojom komentári, ktorý sa vzťahoval na severné Taliansko, Riccardi pripomenul, že obchody, supermarkety a kaviarne zostali otvorené a ani verejné dopravné prostriedky nie sú zastavené. A tak je to aj správne. S kostolmi sa však zaobchádzalo takmer ako s divadlami a kinami, ktoré sú povinné zavrieť.

K téme
Ako sa žije v Turíne v časoch koronavírusu Zdieľať

Kostoly by síce mohli zostať otvorené, ale bez spoločnej modlitby. Treba si však položiť otázku, aké nebezpečenstvo predstavujú omše počas pracovných dní, na ktorých sa zúčastňuje zopár ľudí, „menej než v metre alebo supermarkete“. Len v regióne Emilia-Romagna sú naďalej možné omše počas pracovných dní.

Riccardi označil túto situáciu za „silný signál strachu“, ale aj za výraz nivelizácie Cirkvi na úroveň civilnej inštitúcie. Kostoly sú nielen rizikové „miesta zhromažďovania“, ale aj miesta Ducha: „Ako zdroje poskytujúce nádej a útechu v ťažkých časoch kostoly pripomínajú, že človek sa nemôže zachrániť sám.“

Zakladateľ Komunity svätého Egídia pripomenul Karola Boromejského, ktorý ako milánsky arcibiskup počas veľkej morovej epidémie v lombardskom hlavnom meste v rokoch 1576/77 navštevoval chorých, modlil sa s ľudom a naboso viedol kajúcnu procesiu.

Spoločná modlitba v kostole bezpochyby vyživuje nádej a solidaritu, myslí si Riccardi. Je to všeobecná skúsenosť, že silná spirituálna motivácia pomáha odolávať chorobám.

Reagoval aj rumunský patriarcha

V súvislosti s verejnými diskusiami o prijímaní Kristovho tela a krvi z kalicha a uctievaní ikon úctivým bozkom ako nebezpečných momentoch šírenia koronavírusu vydal rumunský pravoslávny patriarcha Daniel I. vyhlásenie, v ktorom varoval pred polemikami, „ktoré ohrozujú pravoslávnu jednotu“.

Patriarcha sa výslovne dotkol obáv, aby z ohľadu na tých, „ktorí sú slabí vo viere“, mohli byť pozmenené pre všetkých veriacich pravidlá prijímania Kristovho tela a krvi. Pravidlo rozdávania Kristovho tela a krvi z jedného kalicha však zostáva nezmenené, zdôraznil rumunský pravoslávny patriarcha.

Svätá Eucharistia nikdy nemôže byť prameňom choroby a smrti, práve naopak je „prameňom nového života v Kristovi, odpustenia hriechov a uzdravenia duše i tela“. Kňazi majú za úlohu vysvetliť veriacim, že tradičný spôsob prijímania Kristovho tela a krvi nikdy nebol a ani nebude pre nich nejakým nebezpečenstvom.

Veriaci, ktorí napriek tomu majú pochybnosti, by sa mali poradiť so svojím duchovným otcom, „aby posilnili svoju vieru“. Aj v prípade uctievania ikon kresťania „so silnou a živou vierou“ nemajú strach, že ochorejú. 

Viera spája slobodu s láskou, touto vierou ľudia v slobode vyjadrujú svoju lásku k Bohu a k svätým, podčiarkol patriarcha. Z tohto dôvodu budú pravoslávni kresťania prijímať Kristovho telo a krv a bozkať ikony, „a nie preto, že sú k tomu pobádaní“. 

Opatrnosť v Orthodox Church in America

Aj kancelár Orthodox Church in America (OCA), protojerej Alexander Rentel vydal s požehnaním Svätého Synodu svojej cirkvi vyhlásenie vo veci koronavírusu.

Verejná diskusia o šírení tohto vírusu vyvolala aj v pravoslávnych farnostiach v Severnej Amerike „pocity obavy a strachu“, konštatoval Rentel. Avšak súčasná situácia v USA, Kanade a Mexiku si nevyžaduje „extrémne opatrenia“. Je však dôležité, aby veriaci dbali o bezpečnosť vo farnostiach.

K tomu patrí to, aby sa oboznámili so symptómami koronavírusu, ktorými sú horúčka, kašeľ, dýchavičnosť, a aby pri objavení sa týchto symptómov ihneď vyhľadali medicínsku pomoc a dodržali karanténu. Protojerej pripomenul aj obvyklé preventívne opatrenia, ako umývanie rúk, smrkanie do vreckovky a vyhýbanie sa výmene osobných predmetov.

Duchovní sú vyzvaní, aby sa postarali o pravidelné čistenie často dotýkaných predmetov, ako sú ikony a kríže.

V prípade odhalenia vírusu v meste je úlohou miestneho biskupa prijať prechodné opatrenia, aby zabránil šíreniu vírusu skrze liturgické zhromaždenia. Kancelár OCA výslovne apeloval, aby sa osobitná pozornosť venovala deťom, starším ľuďom a tým, ktorí už utrpia ochorením dýchacích ciest a srdca, pretože zvlášť tieto skupiny osôb sú ohrozené vírusom.

Najvyšší predstaviteľ OCA, ktorým je metropolita Tichon Mollard, a členovia cirkevného vedenia sú v kontakte s úradmi zdravotníctva v USA, Kanade a Mexiku. Vo Washingtone bolo odporučené orientovať sa podľa neustále aktualizovaných pravidiel správania, ktoré vydáva  Center for Disease Control (CDC).

Metropolita sa modlí za ľudí, ktorých už zasiahla epidémia, ale aj za „silu a múdrosť“ pre tých, ktorí bojujú proti šíreniu koronavírusu. Naliehavou prosbou metropolitu je to, aby si pravoslávni veriaci v Severnej Amerike neustále uvedomovali, že opatrenia na zastavenie šírenia vírusu nesmú viesť k „izolácii alebo stigmatizovaniu príslušníkov určitých spoločenstiev“.

OCA vznikla z misijnej činnosti Ruskej pravoslávnej cirkvi na severoamerickom kontinente od 18. storočia. OCA je počtom najväčšou pravoslávnou jurisdikciou v Severnej Amerike a jej St. Vladimir’s Orthodox Theological Seminary predstavuje najvýznamnejšiu teologickú školu v USA.

V roku 1970 Moskovský patriarchát priznal OCA autokefáliu, čo však dosiaľ neuznáva Ekumenický patriarchát a ani viaceré ďalšie autokefálne pravoslávne cirkvi.

Pôvodne publikované na internetovej stránke rakúskej ekumenickej nadácie Pro Oriente. Z nemčiny preložil o. Ján Krupa.

 

Knihu Na pleciach obrov nájdete v každom dobrom kníhkupectve aj v našom eshope.

Odporúčame