Katastrofa koronavírusu nám ukazuje aj to, že nemôžeme mať všetko pod kontrolou

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Katastrofa koronavírusu nám ukazuje aj to, že nemôžeme mať všetko pod kontrolou

Žena zapaľuje sviečku v Bazilike San Simpliciano v Miláne. Foto: TASR/AP

Poučme sa z tejto krízy a nehľaďme na ňu len v materialistickom zmysle.

Na Sicílii, kde sú zrážky tento rok 75 percent pod normálom, sa miestne komunity obracajú k starobylej praxi – modlitbám, pokániu a k procesiám – a prosia Boha, aby zachránil úrodu, ktorá by sa mala pozbierať tento rok, ale je veľmi ohrozená.

Priam udivuje, aké mýty a magické presvedčenia sa stále nachádzajú v našom postmodernom svete. Napríklad istý sociológ, na ktorého sa obrátili talianske médiá, poznamenal, že takéto procesie predstavujú „účinný spôsob na posilnenie spoločenstva“ v krízových časoch, akými sú sucho či hlad. Pod rúškom takýchto pseudovedeckých mýtov sa len tak strácajú v sociologickej hmle celé tisícročia ľudskej viery a praxe o modlitbe a o našom vzťahu k Bohu.

Pri epidémii, ako je koronavírus, je aspoň jedna vec istá: nemali by sme ho, podobne ako ani akékoľvek iné prirodzené zlo, vnímať len v materialistickom či dokonca len v medicínskom rozmere. Zdieľať

Veriaci sicílski roľníci majú večnú smolu, že Sicília nie je v Amazónii. Inak by sociologické bratstvo a – ktovie – možno aj niektorí kňazi, biskupi a kardináli azda pristupovali k obyčajom svojich predkov a k samotnej myšlienke prosebnej modlitby s väčším rešpektom. Podľa literatúry je Pačamama (okrem iného) bohyňa sejby a žatvy. A kto z našich kultúrnych či náboženských elít by sa dnes opovážil povedať, že modlitba k Pačamame je v skutočnosti len utužovaním spoločenstva?

Akademický svet budeme musieť nechať, aby si našiel svoje vlastné východisko z mýtov, ktoré ho ochromujú. Čo však my ostatní? Aj my si myslíme, že obrovské hrozby, akými sú sucho, hlad či naša súčasná epidémia vírusu COVID-19, sú len hrubé fyzické fakty? Že je zbytočné, či dokonca bláznivé, hľadieť na ne tak, že so sebou prinášajú nejaké ďalšie rozmery, ktoré by nás mohli vyzývať, aby sme praktizovali čosi také primitívne, ako je modlitba? Či dokonca len premýšľanie?

Ľudské utrpenie je pre apologetiku starý problém. No pri epidémii, ako je koronavírus, je aspoň jedna vec istá: nemali by sme ho, podobne ako ani akékoľvek iné prirodzené zlo, vnímať len v materialistickom či dokonca len v medicínskom rozmere. Potrebujeme dobrú medicínu, dobré opatrenia a Boh vie, že dokonca aj dobrú sociológiu, aby sme na takúto epidémiu dokázali reagovať. Nemôžeme ich však brať ako niečo oddelené od Božieho stvorenia.

Zdá sa, že takéto skúšky nás majú naučiť čosi, čo naša materialistická, technologická civilizácia prakticky programovo popiera: že veci nemáme pod kontrolou, ani ako jednotlivci, ani ako spoločnosť. Zdieľať

Len hlupák by sa pokúšal vysvetľovať, prečo Všemohúci práve v tejto dejinnej chvíli dopustil, aby sa vírus COVID-19 objavil a šíril po celom svete. Najmä v takýchto časoch nás oslovuje úryvok z Izaiáša: „Lebo ako vysoko je nebo nad zemou, tak vysoko sú moje cesty nad vašimi cestami a moje myšlienky nad vašimi myšlienkami.“

Napriek tomu si človek chtiac-nechtiac musí položiť otázku, čo Boh zamýšľa, keď dopúšťa konkrétne zlá. Memento mori (pamätaj na smrť) je dobrá rada v každom čase. Svet vždy viac či menej popiera smrť – a zdalo by sa, že väčšmi práve teraz v pohodlných rozvinutých spoločnostiach. No takáto celosvetová epidémia evokuje čosi viac.

Zdá sa, že takéto skúšky nás majú naučiť čosi, čo naša materialistická, technologická civilizácia prakticky programovo popiera: že veci nemáme pod kontrolou, ani ako jednotlivci, ani ako spoločnosť. Že v dôležitom zmysle je falošné presvedčenie o tom, ako máme veci pod kontrolou, dokonca ešte ničivejšie než vážne choroby.

Čo presne nemáme pod kontrolou v našej súčasnej situácii? Vezmime si len jeden príklad. Globalizácia nás dostala k sebe navzájom bližšie než kedykoľvek v ľudských dejinách, nech už sme kdekoľvek na svete. Epidémia v čínskom Wu-chane (kto predtým čo i len počul o tomto meste, kde býva 11 miliónov duší?) sa dotýka ľudí na druhej strane sveta a všade medzi tým. (Blažení ste, ak sa ešte nedostala aj blízko vás.)

Obvykle sa domnievame, že globálne spoločenstvo je dobrá vec. A v mnohom je. Tento vírus však znova nastoľuje starú dikobraziu výzvu: byť si dosť blízko na to, aby sme sa navzájom zohriali, a dosť ďaleko, aby sme sa nepopichali.

Globalizácia je v niečom požehnanie, v niečom prekliatie, podobne ako všetky ľudské záležitosti. Stámilióny ľudí vytiahla z biedy. Narušila však aj základné ľudské spoločenstvá – manželstvo, rodinu, prácu, Cirkev, národ. Zdieľať

Globalizácia je v niečom požehnanie, v niečom prekliatie, podobne ako všetky ľudské záležitosti. Stámilióny ľudí vytiahla z biedy (aj keď pápež František a iní tercermundistas hovoria niečo iné). Narušila však aj základné ľudské spoločenstvá – manželstvo, rodinu, prácu, Cirkev, národ – a to na celom svete, nielen v najbohatších krajinách.

Tí, pre ktorých je všetko o stavaní mostov, a nikdy nie múrov, možno dostanú dobrú lekciu. V Amerike a Európe boli prvé, správne kroky obmedziť pohyb cez hranice reflexívne odsúdené ako rasistické, prípadne xenofóbne. Dovtedy, kým sme nepochopili, že sú dôvody, aby boli hranice pod dohľadom a že, ako vie od mamy každé päťročné dieťa, voči neznámym ľuďom treba byť priateľský, ale aj opatrný.

Súčasné stranícke naťahovačky o tom, čo sa malo spraviť a na akých úrovniach, je jedným z prejavov mylného presvedčenia, že môžeme všetko predvídať a mať pod kontrolou. Debata a rozdielnosť názorov sú, samozrejme, dobrá vec, keď čelíme veľkým problémom. Ale straníckosť je tu hlúpa.

Politici, ktorí nikdy nedovolia, aby nejaká kríza vyšla nazmar, s radosťou vyvolávajú dojem, že je jasné, aké sú primerané opatrenia (ich vlastné) – aj keď sa vedecké autority občas nezhodnú; že zdroje sú neobmedzené a netreba ich rozdeľovať tak, aby sme naplnili rozličné potreby podľa toho, ako sa objavia; že príčinou všetkého zla na zemi sú len zlí alebo hlúpi politickí vodcovia (z tej druhej strany).

Lepšie je brať s rezervou stranícke handrkovanie, domnienky, že vládneme svetu, že stačí, aby všetko vzal do rúk štát, trh, správni vedci či politickí vodcovia. Riaďte sa dobrými pokynmi hlavného hygienika a popri tom sa aj modlite a hľadajte múdrosť. Zdieľať

Tu, v Amerike, napadla Demokratická strana populistického prezidenta za to, že spočiatku mal v úmysle minúť na boj s hrozbou príliš málo. V Taliansku, kde je aktuálne pri moci ekvivalent našej Demokratickej strany, to bol Matteo Salvini, taliansky Donald Trump, kto napadol talianskeho prezidenta za to, že minul príliš málo.

Je dobré mať tieto potvrdenia, že ľudská prirodzenosť je vždy a všade tá istá. Ešte lepšie je však brať s rezervou stranícke handrkovanie, jednoduché domnienky, že vládneme svetu, že stačí, aby všetko vzal do rúk štát, trh, správni vedci či (Pane, zmiluj sa) politickí vodcovia a nikdy nebudeme musieť zažívať narušenie nášho pohodlného života.

Sú to lži, smrtonosné lži, ako bez akejkoľvek pochybnosti ukazujú nedávne dejiny, a svojím spôsobom rovnako smrteľné ako akákoľvek choroba. Preto si umývajte ruky, používajte dezinfekciu a riaďte sa dobrými pokynmi hlavného hygienika.

A popri tom sa aj modlite a hľadajte múdrosť.

Robert Royal
Autor je šéfredaktor The Catholic Thing a prezident Faith & Reason Institute (Inštitút pre vieru a rozum) vo Washingtone, D. C. Jeho najnovšia kniha A Deeper Vision: The Catholic Intellectual Tradition in the Twentieth Century (Hlbší pohľad: Katolícka intelektuálna tradícia v dvadsiatom storočí) vyšla vo vydavateľstve Ignatius Press. Knihu The God That Did Not Fail: How Religion Built and Sustains the West (Boh, ktorý nesklamal: Ako náboženstvo vybudovalo a udržiava Západ) možno v súčasnosti dostať v mäkkej väzbe v Encounter Books.

Pôvodný text: Plagues, Politics, Prayers​.

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha. Článok nie je vyjadrením názoru Kolégia Antona Neuwirtha.

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Novinka z vydavateľstva

Na pleciach obrov

Veľké pravdy viery, ako o nich meditovali a ako ich žili cir...

Na sklade. Odosielame ihneď.

O knihe
Cena u nás: 9,27 €

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo