Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Svet kresťanstva
27. október 2015

Prečo rozvedení rozdelili účastníkov synody

Prístup rozvedených a znovu zosobášených katolíkov ku sviatostiam nebol hlavným bodom synody, ale určite tým najproblematickejším. Závery na túto tému prešli len o jediný hlas. V čom spočíva hlavný problém?
Prečo rozvedení rozdelili účastníkov synody

Zákulisie schvaľovania postoja synody k rozvedeným, ktorý prešiel najtesnejším možným rozdielom, v rozsiahlom článku opísal Andrea Tornielli z portálu Vatican Insider.

Návrh znenia kontroverzného článku 85 podľa Tornielliho vychádzal zo záverov nemeckej diskusnej skupiny, kde prešiel jednohlasne. Členmi nemeckého krúžku, v ktorom pracoval aj arcibiskup Zvolenský, boli liberáli ako Walter Kasper či Christoph Schönborn, ale aj konzervatívci ako Gerhard Ludwig Müller.

Kľúčoví konzervatívni biskupi sa o predloženom návrhu vyjadrovali s uznaním, že nejde proti učeniu cirkvi. Zdalo sa, že článok bez výraznejšieho odporu prejde aj v pléne.

Podľa Tornielliho však išlo len o pozičnú hru – konzervatívci sa s blížiacim záverečným hlasovaním mobilizovali a pri hlasovaní chceli článok „potopiť“, čo by sa stretlo s veľkou mediálnou pozornosťou. Napokon jediný hlas rozhodol, že článok získal potrebnú dvojtretinovú podporu.

Už minuloročné hlasovanie o záverečnom dokumente mimoriadnej synody pritom naznačilo, že biskupov veľmi polarizuje téma prístupu rozvedených a znovu zosobášených ku sviatostiam. Články 52 a 53, ktoré sa venovali tejto téme, získali nízku podporu už minulý rok – 104 hlasov „za“ a 74 „proti“, resp. 112 „za“ a 64 „proti“. Synodálni otcovia ich teda schválili absolútnou, ale nie kvalifikovanou dvojtretinovou väčšinou hlasov.

S čím majú konzervatívci problém?

Kontroverzný článok síce opakuje učenie Jána Pavla II. o rozvedených a znovu zosobášených, ktoré definoval v roku 1981 v apoštolskej exhortácii Familiaris consortio, ale len sčasti.

„Duchovní pastieri majú vedieť, že z lásky k pravde sú povinní dobre rozlišovať rozličné situácie. Je naozaj rozdiel medzi tými, čo sa usilovali zachrániť prvé manželstvo a boli celkom nespravodlivo opustení, a tými, čo z vlastnej ťažkej viny rozvrátili kánonicky platné manželstvo. Napokon sú aj takí, čo uzavreli nové životné spoločenstvo len z ohľadu na východu detí a niekedy sú vo svojom svedomí subjektívne presvedčení, že predchádzajúce manželstvo, už nenapraviteľne rozvrátené, nebolo vlastne nikdy platné,“ napísal Ján Pavol II. a teraz to zopakovala aj záverečná správa synody.

Ináč povedané – treba rozlišovať medzi vinníkom rozpadu manželstva a jeho obeťou. Muža, ktorý si našiel milenku a kvôli nej sa rozviedol, nemožno hádzať do jedného vreca so ženou, ktorá ostala opustená s malými deťmi.

"Treba rozlišovať medzi vinníkom rozpadu manželstva a jeho obeťou. Muža, ktorý si našiel milenku a kvôli nej sa rozviedol, nemožno hádzať do jedného vreca so ženou, ktorá ostala opustená s malými deťmi." Zdieľať

V kontroverznom článku je zopakované aj vyjadrenie Katechizmu Katolíckej cirkvi (čl. 1735), že „pričítateľnosť nejakého činu a zodpovednosť zaň sa môžu znížiť, ba aj zrušiť“, napríklad nevedomosťou, nepozornosťou, násilím, strachom, návykmi, nezriadenými náklonnosťami a inými psychickými alebo sociálnymi faktormi. Synoda tak „zdupľovala“ slová Jána Pavla II. o pastoračnom rozlišovaní medzi rozličnými prípadmi, ich aktérmi a rozličnými vplyvmi, ktoré na nich pôsobia.

Inzercia

Ján Pavol II. však o niekoľko riadkov nižšie zdôraznil, že napriek všetkému „Cirkev zotrváva vo svojej doterajšej praxi, založenej na Svätom písme, že nepripúšťa k eucharistickému prijímaniu tých veriacich, ktorí sa po rozvode znova zosobášili“. Synoda toto rozhodnutie nezrušila, ale v záverečnom dokumente ho opätovne nezdôraznila. Práve to veľmi prekážalo konzervatívcom. Záverečná správa podľa nich povedala A, ale nedodala B.

„Trójsky kôň“

Podľa konzervatívcov zmäkčené vyjadrenia v záverečnej správe synody predstavujú „trójskeho koňa“, pretože môžu byť interpretované ako opatrná zmena postoja cirkvi k rozvedeným a znovu zosobášeným. Napokon, traja zástupcovia Nemeckej biskupskej konferencie už vydali vyhlásenie, že synoda nie je bodkou, ale dvojbodkou, za ktorou bude nasledovať ďalšia diskusia.

Tej sa určite nebude brániť ani pápež František, ktorý môže rozčeriť vody svojou posynodálnou exhortáciou – dokumentom, ktorým pápeži po skončení synod zvykli rozvinúť ich závery.

"V cirkvi sa celé storočia nerozvíjala teológia manželstva a tejto témy sa chytali skôr cirkevní právnici." Zdieľať

„Cirkev nenadbieha svetu, ale sa pýta, ako mu ohlasovať evanjelium v hlboko zmenenom kontexte,“ čuduje sa znepokojeniu z hľadania pomoci rozvedeným vatikanista Tornielli. V spoločnosti, kde sa polovica manželstiev končí rozvodom, jednoducho nemožno prehliadať túto skupinu veriacich. Podľa Tornielliho je problémom, že v cirkvi sa celé storočia nerozvíjala teológia manželstva a tejto témy sa chytali skôr cirkevní právnici.  

Príkladom, že aj minulí pápeži hľadali spôsoby, ako pomôcť rozvedeným, je podľa talianskeho vatikanistu práve Ján Pavol II. a spomínaný dokument Familiaris consortio. Ľuďom, ktorí žili v novom zväzku, umožnil pristupovať k Eucharistii, ak sa zaviazali žiť v sexuálnej zdržanlivosti. Z dnešného pohľadu sa to nezdá, ale v 80. rokoch minulého storočia to bol veľký ústupok. Dovtedy boli takéto páry vnímané ako verejní hriešnici, ktorí žijú v konkubináte.

Imrich Gazda

Foto: TASR/AP

Odporúčame