Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Svet kresťanstva
05. jún 2021

Slovo kňaza

Ako Ježiš stratil rozum

Akokoľvek neuveriteľne to znie, aj Ježiš zažil čosi ako pokus o zadržanie preto, že bol obvinený z...

Ako Ježiš stratil rozum

FOTO – Pixabay/Barbora Franzová

Možno sme sa niekedy stretli s uletenými teologickými pohľadmi na Ježiša ako na odvážneho revolucionára, ktorý sa nebál ísť proti prúdu. Vraj ak by Ježiš žil dnes, určite by zrušil celibát, povolil by kňazské svätenie žien a požehnával by zväzky osôb rovnakého pohlavia. Či podľa iných by určite potrestal pápeža a všetkých biskupov za ich vierolomnosť, zakázal by všetky vakcíny a každému katolíkovi by osobne podával svoje Telo výhradne po kľačiačky a na jazyk.

Hmm, neviem si nič z toho predstaviť. Možno akurát s tým celibátom by sa dalo niečo urobiť.

Okrem toho, keď niekto uvažuje štýlom, „ak by Ježiš žil dnes...“, zrejme mu uniká skutočnosť, že Ježiš je Boží Syn, a teda žije večne. 

Ale nechajme tieto témy múdrejším a pravovernejším a skúsme si priblížiť udalosť, ktorú nám ponúka text nedeľného evanjelia. Teda hlavne jednu vetu, ktorá sa javí ako vystrihnutá z novín. A nie práve katolíckych.

„Keď sa jeho (Ježišovi) blízki (o tom) dopočuli, vyšli ho zadržať, (niektorí) totiž hovorili, že sa pomiatol.“ (Mk, 3,21) Zdieľať

Podľa Marka sa táto udalosť odohrala v Galilei a bezprostredne jej predchádzalo vyvolenie dvanástich apoštolov, predtým ešte vyhnanie pluku nečistých duchov. Ježišovi blízki dostali o Ježišovi nejaké informácie a možno z Nazareta, možno z Kány, keďže obe sú blízko Galilejského jazera, vybrali sa za ním. 

Ale kto sa za ním vybral? Hoi par‘ autou je pomerne neurčité vyjadrenie. Doslova znamená „tí od neho“. Ide teda o nejakých Ježišových ľudí. Preto je výklad toho vyjadrenia do veľkej miery ponechaný na našu voľnú úvahu.

Išlo o nejakých Ježišových „príbuzných“, ako sa to zvykne uvádzať v našom preklade? Hoci sa nám to môže javiť ako možné vysvetlenie, netreba sa naň prirýchlo upnúť. Ani netreba dávať týchto ľudí príliš rýchlo do kontextu s udalosťou v Mk 3,31-35, kde sa spomína príchod Ježišovej matky a bratov. Ak Marek nemá problém 5-krát napísať matka a bratia, prečo by bol vo verši 21 napísal niečo iné?

Teda matka a bratia to neboli. Navyše ich správanie je pokojné, neuvádza sa, že by si prišli Ježiša odviesť domov.

Niektorí sa domnievajú, že by mohlo ísť o Ježišových učeníkov odlišných od Dvanástich, pričom argumentujú použitím rovnakého slovného spojenia v Mk 4,10 a nevyhýbajú sa ani vyjadreniam v Mk 16,8b, kde sa pre zmenu hovorí o „tých od Petra“, ktorí isto nie sú jeho príbuznými.

Azda najuletenejší je pohľad, ktorý považuje tento verš za natoľko pohoršujúci, že ho skrátka zmenil a miesto „tých od neho“ tam bez hanby vsunul „učiteľov Zákona a ďalších“. Ako sa hovorí v Bratislave: „I tak še da.“ 

Inzercia

Ostaňme preto radšej pri originálnom texte a počkajme si, čo nám z toho vyjde.

Teda „tí od neho“ (od Ježiša) „vyšli (Ježiša) zadržať“. Nemusíme si to hneď predstaviť ako ranný zásah NAKA, prípadne výjazd z Pinelovej nemocnice, ale účel cesty bol jasný: s Ježišom je nejaký problém, poďme ho odtiaľ dostať.

Podľa evanjelia ide o udalosť zo začiatku Ježišovho verejného účinkovania. Vtedy sa ešte len málo vedelo, kto je Ježiš, čo hovorí a koná. Hoci už na začiatku to spôsobilo riadny rozruch. Nech teda „tí od neho“ boli ktokoľvek, neboli ešte zvyknutí, že okolo Ježiša je tak živo.

Ježiš bol totiž už od začiatku svojho účinkovania predmetom úvah, dohadov, sporov, skrátka, hovorilo sa o ňom. Doslova sa o ňom vravelo, že je mimo. No vážne. Grécky výraz „existémi“ doslova znamená „stáť mimo“ a v klasickej gréčtine sa používa na vyjadrenie toho, keď niekomu „ostane rozum stáť“ v zmysle, že doslova „príde o rozum“. 

Síce v prenesenom zmysle slova sa používa aj pri vyjadrení žasnutia nad niečím, čo človeku „rozum neberie“, ako to máme pri zázraku s Jairovou dcérou (Mk 5,42), no tu by takáto interpretácia nedávala zmysel.

Dôvodom, pre ktorý sa „tí od neho vybrali zadržať“ Ježiša, je ten, že sa o ňom dopočuli, že „stratil rozum“. To je nepríjemná informácia. Navyše, vôbec nevieme, kto je pôvodcom tohto obvinenia. Bol to niekto z davu ľudí, komu Ježiš nebol sympatický? Alebo niekto zo zákonníkov, ktorí hovorili, že je posadnutý?

Sv. Hieronym sa snaží tento hodnotiaci úsudok vysvetliť tak – práve to, že Ježiš bojoval so zlými duchmi, by mohlo mať podľa „tých od neho“ ten účinok, že by pritom sám prišiel o rozum, a tak ho chceli vziať domov, aby ho uchránili pred posadnutím.

V každom prípade platí, že pokus o Ježišovo zadržanie bol motivovaný dobrým cieľom, snahou pomôcť blízkemu, ktorý sa ocitol v náročnej situácii. Či už preto, že sa mohol javiť ľudsky unavený a vyčerpaný, alebo preto, že mu hrozilo posadnutie, či preto, že po ňom išli zákonníci.

Ak by sme sa my, ktokoľvek z nás, dopočuli, že o niekom, koho dobre poznáme, koho máme radi, niekto hovorí, že je mimo, že prišiel o rozum alebo, ako čítame v našom preklade, že sa zbláznil alebo zošalel, nepáčilo by sa nám to. Ak by sme okrem toho cítili, že mu hrozí reálne nebezpečenstvo, či by sme mu neutekali na pomoc?

Inzercia

Inzercia

Odporúčame