Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Cirkev Svet kresťanstva
12. júl 2021

Progresívne bububu

Hipster z Vatikánu, potratová inkvizícia a maľovanie čerta na stenu

Stručná predpoveď na nasledujúce letné dni: zasiahne nás postupný príliv najrôznejších antikatolíckych mýtov a hoaxov.

Hipster z Vatikánu, potratová inkvizícia a maľovanie čerta na stenu

Ilustračné foto – TASR/AP

Oznámenie septembrovej návštevy pápeža prinieslo médiám úľavu. Presne tak ako pred 18 rokmi. V čase uhorkovej sezóny bude predsa len o čom písať.

Nárast všakovakých vyjadrení v novinách, na diskusných fórach či sociálnych sieťach (v roku 2003 pri poslednej návšteve pápeža Jána Pavla II. to bol ešte neznámy pojem) sme mohli zaznamenať už v uplynulých dňoch.

„Dobre nám padne návšteva tohto Argentínčana, ktorý odmietol bývať v pápežskom paláci (príklad hodný nasledovania aj pre slovenských biskupov), nenosí zlatý prsteň ani červené topánky, poukazuje na problémy s klimatickou zmenou, je otvorený voči neveriacim, ochotný viesť dialóg, trvá na vyšetrovaní zneužívania detí klerikmi a myslí si, že celibát je otázkou disciplíny, nie viery,“ píše v dnešnom vydaní denníka Sme režisérka Mariana Čengel-Solčanská.

A dodáva: „František je vlastne pápež hipster, člen bratislavskej (nitrianskej, bystrickej, košickej) kaviarne, slniečkar, liberál, ukážkový múdrosráč, triedič odpadu, umiernený feminista, ktorý hovorí, že Boh miluje homosexuálov, lebo sú Božie deti. Tento pápež príde sem, do kotla antivaxerov, konšpirátorov, odborníkov na futbal, pivo a katechizmus. To môže pre bigotných neonacistov a potratovú inkvizíciu veštiť nepríjemnosti, pretože je pravdepodobné, že pápež opäť povie niečo ľudské, príčetné, progresívne a zrozumiteľné.“

V tom istom denníku zasa sociologička Zuzana Szatmáry cez víkend napísala: „Nie som síce katolíčka ani inak veriaca, ale ani si nemyslím, že poznanie sa obmedzuje len na skúsenosť a javy. Na zjavené pravdy neverím. Vyjadrujem sa, lebo či chcem, alebo nechcem, plánovaná návšteva pápeža a v tej súvislosti rola viery a rozumu sa ma týka, pokiaľ akékoľvek naše náboženské inštitúcie ohrozujú vieru a rozum.“

A máme to tu – filtrovaného pápeža. Práve takto označil prístup k súčasnému Svätému Otcovi, ale v širšom zmysle aj k ostatným biskupom a Katolíckej cirkvi americký mysliteľ a publicista George Weigel.

„Pápeža Františka zobrazujú, akoby to bol radikálny divoch, odhodlaný odvrhnúť na smetisko dejín všetky prvky katolíckej viery a praxe, ktoré sú mainstreamovej západnej kultúre nepríjemné,“ napísal Weigel pred niekoľkými rokmi.

„A čo sa filtruje? Všetko, čo pápež hovorí a čo nezapadá do nateraz platnej schémy o ,humánnom, progresívnom pápežovi, ktorý stojí v protiklade k naničhodným spiatočníckym biskupom a malicherným katolíckym tradicionalistom‘,“ dodal Američan, ktorý je autorom známej trojzväzkovej biografie Jána Pavla II. Svedok nádeje.

Používať pri vykresľovaní pestrého cirkevného diania len čierno-biele farby nie je filtrovaním, ale priamym popieraním reality. Zdieľať

Zoberme si len jeden aktuálny, no zároveň dostatočne ilustratívny príklad.

V kontexte rastúcich obáv z nárastu delta variantu koronavírusu a nízkej zaočkovanosti vydala Konferencia biskupov Slovenska v poradí už druhé stanovisko, ktorým zdôraznila prospešnosť očkovania a pripomenula, že zaočkovaní sú nielen pápež František a emeritný pápež Benedikt XVI., ale aj samotní slovenskí biskupi.

Inzercia

K takémuto vyhláseniu sa odhodlali napriek tomu – alebo lepšie povedané práve preto –, že aj medzi členmi cirkvi sa nachádza množstvo ľudí odmietajúcich vakcináciu.

Biskupi tak urobili s vedomím, že pozitívne body za to u mnohých veriacich nezískajú, no ozvať sa považovali za dôležité a zodpovedné.

Napriek tomuto opakovanému apelu biskupov sa o niekoľko dní v médiách objavila informácia, že Progresívne Slovensko vyzýva biskupov, aby podporili očkovanie.

Niežeby si progresívci nevšimli predchádzajúce vyhlásenie biskupov. Dokonca ho aj jednou vetou ocenili. Prekážal im však „rozpačitý tón stanoviska“, keďže biskupi zdôraznili, že „cirkev rešpektuje možnosť slobodného rozhodnutia každého človeka“, ktoré by však malo byť vykonané s vedomím, že „ochrana života a zdravia je vážnou morálnou povinnosťou – aj prostredníctvom overených a schválených očkovacích programov“.

Takže si to zhrňme ešte raz – a bez filtra. Slovenskí biskupi konali v zhode s pápežom Františkom, v súlade s najnovšími vedeckými poznatkami a v duchu kedysi liberálmi akcentovaného hesla „slobodne a zodpovedne“.

Áno, (nielen) mnohým slovenským biskupom sú svojimi dôrazmi bližší Františkovi predchodcovia.

A áno, niektorými svojimi myšlienkami a vyjadreniami súčasný pápež mnohých „vyrušuje“, vyvoláva vnútrocirkevné kvasenie a otvára cesty k novým teologickým a pastoračným prístupom.

To všetko však len dokazuje, že cirkev nie je diktatúrou ani uzavretým monolitom. Je miestom, kde sa uvažuje i polemizuje, vzájomne inšpiruje i bratsky upozorňuje. Kde môžem s druhým nesúhlasiť, no pritom ho mať rád ako svojho spolupútnika, s ktorým sa vzájomne potrebujeme na ceste k spoločnému cieľu.  

Používať pri vykresľovaní pestrého cirkevného diania len čierno-biele farby tak nie je filtrovaním, ale priamym popieraním reality.  

Inzercia

Inzercia

Odporúčame