Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Spoločnosť
14. január 2022

Klasické vzdelávanie

Ako liečiť krehkosť detí

Slávka Kubíková píše o potrebe škôl, ktoré sú založené na klasickom vzdelávaní. 

Ako liečiť krehkosť detí

Ilustračné foto, Flickr

„Kríza je vždy,“ vyhlásil Daniel Hevier.

Pýtali sa ho, či sa mu nezdá, že tieto časy sú extrémne krízové, napäté a protikresťanské. Hevierovi sa to nezdalo. Veď sa nedá povedať, že by to niekedy bolo lepšie. Ani deväťdesiate, osemdesiate, šesťdesiate, päťdesiate či štyridsiate roky neboli žiadna sláva, tvrdil spisovateľ.

Takto to odznelo na postojáckej debate v divadle pred dvoma rokmi, kde sme sa rozprávali o výchove detí, digitálnych technológiách a kríze kresťanských hodnôt.  

Rodiča verzus popkultúra

Niekto to zhodnotí komplexne a celospoločensky a nazve krízou. Do toho sa púšťať nebudem. Venujem sa téme výchovy detí a vidím len malý výsek: skúsenosť zdola, skúsenosť rodičov. A ten krízový jav nazývam „boj kresťanského rodiča s popkultúrou“.

Dnešné deti sú obklopené niečim plazivým, nenápadným a zdanlivo neškodným. Ale keď to človek domyslí do dôsledkov – tak všade, kde sa deti obtrú, narážajú na čudesné vplyvy. Také, ktoré sú v úplnom rozpore s tým, o čo sa vo výchove snažia kresťanskí rodičia.

Ako rodičia chceme pre deti hĺbku, sústredenie, pravdu, dobro, krásu. Chceme, aby sa deti naučili samostatnosti, ovládnuť sa, dobre sa rozhodovať. Chceme, aby spoznali Boha a mali s ním vzťah. Aby sa naučili, ako v tom vzťahu žiť a rásť.

Čo z tohto však vidia deti vo svojom okolí? O čom z toho sa rozprávajú ich kamaráti v škole? Čo z toho sa ponúka na bilbordoch, v rádiách, v populárnych detských filmoch, počítačových hrách či na sociálnych sieťach?

Pretlak ponuky

A čo zmôže aj najhorlivejší rodič, keď dieťa žije uprostred tohto rozporu? Deň čo deň, večer čo večer vysvetľovať, že je to všetko ináč. Že má radšej čítať knihy ako fičať na mobile. Že keď už tie knihy číta, tak si má vybrať dobré a hodnotné knihy a nie tie o Minecrafte a marvelovkách.

Že musí počkať, kým dostane svoj vlastný smartfón, hoci všetci ho už majú. Že nie, nepôjde hrať online hry, lebo nie sú preňho dobré a nemôže si nainštalovať sociálnu sieť Tiktok.

A to ešte nehovoríme o probléme porna. Aj to je téma, ktorú musí rodič riešiť, lebo veď 90 percent štvrtákov ho už videlo. Príbehy o tom, ako si podobné veci zdieľajú deti aj na cirkevných školách, žiaľ, nie sú vymyslené. Pretlak ponuky nepustí.

Rodič môže vysvetľovať do zachrípnuta, vyrábať montessori kresťanské pomôcky do odpadnutia, modliť sa do poslednej kvapky energie a nemusí to stačiť. Dieťa trávi 5, 6, 7, 8 hodín denne v prostredí, kde sú úplne iné témy a hodnoty ako tie biblické.

A pokiaľ sa človek neodsťahuje na Mars, tak sa s tým nedá nič, ale vôbec nič spraviť.

Nástrahám sociálnych sietí, plochosti digitálneho sveta a plytkej popkultúry budú deti vystavené, či chceme, či nechceme.

Chce to školu

Lenže niečo sa predsa len spraviť dá. A to prísť s inou, intenzívnou ponukou. Mohlo by pomôcť, ak by dieťa vyrastalo uprostred komunity kamarátov s rovnakými hodnotami. A učilo sa v škole, ktorá ponúka hlboké základy.

Mala by to byť škola, ktorá bude združovať rodičov, ktorým na týchto veciach záleží ako na najväčšej priorite. Škola, ktorá odzrkadľuje kresťanský pohľad na svet každou svojou bunkou. Nielen na hodinách náboženstva, ale na všetkých predmetoch.

Táto škola by mala deti formovať nielen tým, že sa v nej rozpráva o Bohu a modlí sa, ale aj tým, že sa v deťoch rozvíja schopnosť myslieť. Mala by ponúkať deťom stretnutie nielen s kresťanskou literatúrou, ale s krásou a pravdou všade tam, kde sa nachádza. V úžasnosti prírody, matematiky aj v hĺbke umeleckých diel.

Inzercia

Návrat ku klasikom

A presne tento nápad, založiť školu, ktorá bude ponúkať kvalitnú formáciu, sme prvýkrát verejne odprezentovali na spomínanej debate s Danielom Hevierom. Bolo to pred dvoma rokmi a dnes je táto škola realitou. Volá sa Citadela a učí sa v nej vyše päť desiatok detí. V bratislavských a ivanských triedach máme prvákov a druhákov, postupne chystáme tretí ročník.

Základným konceptom Citadely je „klasické katolícke vzdelávanie“. Netreba si tento termín mýliť s tým, čo sa na Slovensku bežne volá klasická škola. Lebo klasická škola v podaní Citadely sa hlási k hnutiu, ktoré ponúka deťom „klasické vzdelanie“. Teda výučbu zameranú na jazyky, históriu a umenie.

Je to spôsob vzdelávania, ktorý tu vlastne dávno bol. Vyrástli na ňom dôležité osobnosti dejín – od svätého Augustína cez renesančných umelcov až po Jána Pavla II. A posledných pár desaťročí zažíva renesanciu práve takéto vzdelávanie.

Knihy, Bach, Šalamún

Ako to teda vyzerá v praxi? Deti v Citadele sa učia aj slovenčinu a matematiku, ale okrem toho sa už od prvého ročníka stretávajú s klasikmi. Počúvajú príbehy z dejín, učia sa o pyramídach, starovekom Grécku či Michelangelovi. Počúvajú klasickú hudbu a veľa, naozaj veľa čítajú.

Citadela funguje druhý rok a to je krátky čas na nejaké komplexné hodnotenie a nedá sa povedať ani to, že by to bolo nejaké extra beznámahové a jednoduché. No ako riaditeľka Citadely sa môžem podeliť s malými obrázkami zo života školy.

Sú to scény, keď sa človek prejde po chodbe a z triedy počuť Chopinovo Nocturno, popri ktorom deti maľujú. Alebo keď človek nazrie do triedy a deti vyrábajú maketu Jeruzalemského chrámu. „Každý si vezme svoj zikkurat a stretneme sa na koberci,“ znie inštrukcia učiteľky. Deti sa práve učia o mezopotámskych stavbách.

„Pani učiteľka, teraz je na nástenke Hildegarda z Bingenu, Haydn, Bach a Beethoven – ale ešte je tam miesto – tam prídem ja,“ hovorí nadšený prvák. A vzápätí zorganizuje improvizovaný orchester. Keď jeho spolužiak prvýkrát otvorí puzdro s husľami, ani nedýchajú.

Alebo na hodine, keď pri téme izraelského kráľovstva nedokážete stopnúť osemročného chlapca. Chce ďalej a ďalej dorozprávať všetky detaily o Saulovi, Dávidovi, Šalamúnovi, Absolónovi a Jonatánovi.

Nielen škola, aj komunita

Niekto povie, že malé deti sa nepotrebujú učiť históriu, sú ešte primalé na klasickú hudbu a nerozumejú komplikovanému umeniu. No v Citadele sa ukazuje, že deti sú z týchto tém nadšené. Rozžiaria sa im oči, keď čítame ďalšiu tému z dejín alebo ďalší príbeh z detskej beletrie. 

Ambície a ideály, ktoré Citadela má, nie sú vôbec malé. Deň po dni sa ich snažíme premieňať na realitu. A ako v každom start-upe, nejde to samo a hladko, ale treba riešiť množstvo praktických problémov. Sami sa pri tom veľa učíme, hľadáme, prehodnocujeme, meníme.

Mne to však dáva zmysel ako nič iné.  

Už tie dva roky ukazujú, že sa tu deje niečo nevšedné. Asi najväčší dar a zázrak v tomto projekte je komunita rodín. Prepojili sme rodičov, ktorí majú svoj spevokol, večernú online akadémiu a chodia spolu na chaty. Je to v niečom lepšie, ako sme dúfali.

Ak sa chcete o ňom dozvedieť viac, pozývame na deň otvorených dverí. A ak sa vám naša ponuka páči, môžete sa tiež stať súčasťou nášho príbehu.

Inzercia

Inzercia

Odporúčame

KDH žiada 8 volebných obvodov: Politické elity sú odtrhnuté od života

KDH žiada 8 volebných obvodov: Politické elity sú odtrhnuté od života

Namiesto jedného potrebuje Slovensko osem volebných obvodov. Takmer tretina národných poslancov z Bratislavy, časté obchádzanie regiónov vládou pri vážnych rozhodnutiach či snahy oligarchov riadiť politikov sú vážnym pozvaním, aby sa konečne zmenil volebný zákon. Uviedol to predseda Kresťanskodemokratického hnutia Milan Majerský.

Denník Svet kresťanstva