Zo sveta pravoslávia Svetový koncil ruského ľudu hovorí o vojne proti Západu, ktorý „prepadol satanizmu“

Svetový koncil ruského ľudu hovorí o vojne proti Západu, ktorý „prepadol satanizmu“
Moskovský patriarcha Kirill. Foto: TASR/AP
Ukrajinské cirkvi kritizujú dokument Svetového koncilu ruského ľudu ako nacistický.
12 minút čítania 12 min
Vypočuť článok
Zo sveta pravoslávia / Svetový koncil ruského ľudu hovorí o vojne proti Západu, ktorý „prepadol satanizmu“
0:00
0:00
0:00 0:00
Ján Krupa
Ján Krupa
Ako gréckokatolícky kňaz pôsobí v Banskej Bystrici a vedie neziskovku Rádia Lumen. Píše o cirkevných otcoch a východných cirkvách a prekladá gréckokatolícke katechizmy a katechézy o byzantskom obrade.
NOEK
NOEK

Svetový koncil ruského ľudu pod vedením patriarchu Kirilla vyhlásil ruskú útočnú vojnu za „svätú vojnu“.

„Špeciálna vojenská operácia“, ako ju oficiálne nazýva Kremeľ, je „novou etapou národnooslobodzovacieho boja ruského ľudu proti zločineckému kyjevskému režimu a za ním stojacemu kolektívnemu Západu, boja, ktorý sa vedie od roku 2014 na území juhozápadného Ruska“.

Dokument s názvom Súčasnosť a budúcnosť ruského sveta stotožňuje Rusko s Rusou a upiera Ukrajincom a Bielorusom samostatnú národnú existenciu.

Dokument, ktorý sa chápe ako programový text a „mandát“ 25. zhromaždenia Svetového koncilu ruského ľudu z 27. a 28. novembra 2023, bol prijatý 27. marca 2024. Spája „najvýznamnejšie návrhy“, ktoré boli predložené v expertných skupinách počas novembrového plenárneho zhromaždenia.

Obsah dokumentu

Prvá časť dokumentu je venovaná „špeciálnej vojenskej operácii“. Ňou „ruský ľud so zbraňou v ruke bráni svoje životy, slobodu, štátnosť, civilizačnú, náboženskú, národnú a kultúrnu identitu a právo žiť na vlastnej pôde v hraniciach jednotného ruského štátu. 

Z duchovného a morálneho hľadiska je špeciálna vojenská operácia svätou vojnou, v ktorej Rusko a jeho ľud tým, že bránia jednotný duchovný priestor Svätej Rusi, plnia misiu ,zastaviteľa‘, ktorý chráni svet pred náporom globalizmu a víťazstvom Západu, ktorý prepadol satanizmu“.

Dokument pokračuje: „Po skončení špeciálnej vojenskej operácie musí celé územie súčasnej Ukrajiny spadať do zóny výlučného vplyvu Ruska. Musí byť úplne vylúčená možnosť, že by na tomto území existoval rusofóbny politický režim, ktorý je nepriateľský voči Rusku a jeho ľudu, ako aj politický režim, ktorý je riadený z vonkajšieho centra, ktoré je nepriateľské voči Rusku.“

Druhá časť dokumentu sa zaoberá „ruským svetom“, ktorého „zakladateľom, pilierom a obrancom“ je Rusko. 

„Hranice ruského sveta ako duchovného a kultúrno-civilizačného fenoménu sú podstatne širšie ako štátne hranice súčasnej Ruskej federácie i veľkého historického Ruska. Popri predstaviteľoch ruského ekumenizmu, ktorí sú roztrúsení po celom svete, do ruského sveta patria všetci tí, pre ktorých ruská tradícia, svätyne ruskej civilizácie a veľká ruská kultúra predstavujú najvyššiu hodnotu a zmysel života.“

Zmyslom existencie a duchovným poslaním Ruska a ruského sveta podľa dokumentu je byť „globálnym ‚strážcom‘, ktorý chráni svet pred zlom“.

„Budovanie tisícročnej ruskej štátnosti je najvyššou formou politickej tvorivosti Rusov ako národa. Rozdelenie a oslabenie ruského národa a zbavenie sa jeho duchovných a životných síl vždy viedlo k oslabeniu a kríze ruského štátu. Preto je obnovenie jednoty ruského národa a jeho duchovného a vitálneho potenciálu kľúčovou podmienkou prežitia a úspešného rozvoja Ruska a ruského sveta v 21. storočí.“ Ústredným základom ruskej národnosti je rodina.

Pokiaľ ide o zahraničnú politiku, dokument vyzýva, aby sa Rusko stalo „vedúcim centrom multipolárneho sveta“, ktoré bude viesť integračné procesy v celom postsovietskom priestore a zaručí bezpečnosť a stabilný rozvoj. 

„Obnova ruského národa sa musí stať jednou z prioritných úloh ruskej zahraničnej politiky. Rusko sa musí vrátiť k doktríne trojjediného ruského národa, ktorá existovala viac ako tristo rokov a podľa ktorej sa ruský národ skladá z Veľkorusov, Malorusov a Bielorusov [...] a pojem ‚Rus‘ zahŕňa všetkých východných Slovanov [...]. Okrem toho, že doktrína o trojjedinosti musí byť uznaná a rozvíjaná v národnej vede, musí dostať aj právne posilnenie a takto sa stať neodmysliteľnou súčasťou ruského právneho systému.“

Rodinná politika a demografia podľa dokumentu

Rodinná politika a demografia sú predmetom štvrtej časti dokumentu. „Silná rodina s mnohými deťmi“, ich blaho, zvýšenie pôrodnosti a boj proti potratom má byť „stredobodom celej štátnej politiky“. Na tento účel by sa mal zaviesť „komplex opatrení“, ktoré by podporovali rodiny, aby mali tretie alebo viac detí.

Autori dokumentu okrem iného navrhujú zľavy na hypotéky pre mnohopočetné rodiny alebo komplexné opatrenia proti „propagande potratov, sexuálnej roztopašnosti a zhýralosti, ako aj sodomie a rôznych sexuálnych zvráteností“. Popri tom by sa „morálne základy rodinného života“ mali stať povinným školským predmetom.

Svetový koncil ruského ľudu zároveň vyzýva štát, aby sledoval „dlhodobý strategický cieľ“, a to zvýšiť počet obyvateľov Ruska na 600 miliónov v priebehu nasledujúcich sto rokov pomocou stabilného demografického rastu.

Autori považujú migračnú politiku za úzko prepojenú s demografickou politikou. „Masový prílev migrantov, ktorí nehovoria po rusky a nemajú potrebné znalosti ruskej histórie a kultúry, a preto nie sú schopní integrovať sa do ruskej spoločnosti, mení podobu ruských miest, čo vedie k deformácii právneho, kultúrneho a jazykového priestoru krajiny“.

Vo veľkých mestách sa „vytvorili etnické enklávy, ktoré sú živnou pôdou pre korupciu, organizovaný etnický zločin a nelegálnu migráciu“. Keďže sa riadia vlastnými zákonmi, slúžia ako „živná pôda pre extrémizmus a terorizmus a sú zdrojom kolosálneho napätia v spoločnosti“.

Na základe tejto skutočnosti autori vyzývajú na úpravu koncepcií a právneho základu migrácie. Požadujú tiež, aby sa v centre novej migračnej politiky ocitla „ochrana ruských rodín“ a „ruskej civilizačnej identity“. 

Okrem toho by sa mala podporovať „masová repatriácia krajanov do Ruska a prílev vysokokvalifikovaných zahraničných odborníkov, vedcov, investorov a ich rodinných príslušníkov, ktorí sú lojálni voči Rusku a sú ochotní sa jazykovo a kultúrne integrovať“. Zároveň sa má výrazne obmedziť „prílev nízkokvalifikovanej zahraničnej pracovnej sily s odlišnou kultúrou“.

Podľa autorov dokumentu si plánovaný masívny nárast obyvateľstva vyžaduje úplnú zmenu územného plánovania a politiky rozvoja miest. Prioritou by už nemal byť rozvoj veľkých miest a ich aglomerácií, ale malo by sa upustiť od koncentrácie „pracovných zdrojov a výrobných síl v megamestách“.

Okrem toho Svetový koncil ruského ľudu vyzýva na „prechod k rovnomernému rozmiestneniu obyvateľstva a výrobných síl na území krajiny, tradičnému pre Rusko, pomocou masového presídľovania obyvateľov miest do pohodlných prímestských sídel v rodinných domoch“.

Rusko sa má do roku 2050 zmeniť z „územia 16 megamiest a vyľudnených obrovských priestorov“ na „rovnomerne osídlenú, nízko zastavanú krajinu s 1000 revitalizovanými strednými a malými mestami“.

Hlavným typom osídlenia v krajine sa majú stať „prímestské sídliská, v ktorých by 80 percent obyvateľov žilo vo vlastných rodinných domoch na vlastnom pozemku. Život na vlastnom pozemku, v ekologicky priaznivých a pohodlných podmienkach, vo vlastnom dobre navrhnutom dome, v ktorom možno založiť rodinu a priviesť na svet a vychovať tri a viac detí, sa má stať viditeľnou realizáciou myšlienky ruského sveta“.

V krátkej kapitole o hospodárstve Svetový koncil ruského ľudu vidí hospodársky rozvoj najmä v službách predchádzajúcich bodov. Zdôrazňuje tiež suverenitu nad vlastným hospodárstvom a kontrolu nad finančným trhom. Autori dokumentu vyzývajú aj na reformy v oblasti vzdelávania. Hlavným cieľom je oslobodiť vzdelávanie a vedu od cudzích prvkov a vplyvov, ktoré sú „nanútené Západom“.

Koncom marca poslal všetkým eparchiám Ruskej pravoslávnej cirkvi okružný list aj výkonný riaditeľ Moskovského patriarchátu, metropolita Grigorij (Petrov). V ňom ich informoval, že počas veľkopôstneho obdobia by sa mali každý deň modliť modlitbu za Svätú Rus spolu s modlitbou za víťazstvo nad Ukrajinou. Táto modlitba sa už predtým mala modliť na každej bohoslužbe. Duchovní, ktorí tak neurobia, musia rátať s následkami.

Ukrajinské cirkvi kritizujú dokument ako nacistický

Dokument Svetového koncilu ruského ľudu Súčasnosť a budúcnosť ruského sveta narazil na ostrú kritiku na Ukrajine. „Dôrazne a kategoricky“ ho odsúdila Ukrajinská rada cirkví a náboženských organizácií.

Podľa ukrajinských náboženských predstaviteľov nadväzuje na naratívy a ideológiu ruského sveta, ktoré ich rada opakovane odsúdila, a dokonca sa pokúša verejne ospravedlňovať agresiu proti Ukrajine, pričom ju nazýva svätou vojnou. Dokument zároveň popiera existenciu ukrajinského národa a jeho právo žiť vo vlastnom štáte.

Na základe svojej aktívnej účasti na Svetovom koncile ruského ľudu a vzhľadom na to, že dokument bol zverejnený aj na oficiálnych kanáloch Ruskej pravoslávnej cirkvi, vedenie Ruskej pravoslávnej cirkvi a hlavy ostatných náboženských spoločenstiev nesú „plnú morálnu zodpovednosť za obsah tohto neľudského neonacistického dokumentu, ktorý je v úplnom rozpore s pravdou a duchovnými a morálnymi názormi kresťanstva, islamu a judaizmu“.

Komplictvo s útočníkom, ktoré zahŕňa aj verejné ospravedlňovanie, je „duchovným zločinom“. Z tohto dôvodu rada vyzvala na uvalenie medzinárodných sankcií na patriarchu Kirilla a vedenie Svetového koncilu ruského ľudu.

Ukrajinská pravoslávna cirkev, ktorá do mája 2022 bola súčasťou Ruskej pravoslávnej cirkvi, vyhlásila, že sa „dištancuje od myšlienok v dokumente, kategoricky s nimi nesúhlasí a odsudzuje ich“. Vo svojom vyhlásení sa výslovne dištancovala aj od ideológie ruského sveta, keďže úlohou cirkvi je hlásať evanjelium, a nie vytvárať „geopolitické a geospirituálne konštrukcie“.

Ukrajinská pravoslávna cirkev opätovne vyjadrila svoju podporu ukrajinskému štátu a kritizovala skutočnosť, že dokument vyzýva na porušenie suverenity a územnej celistvosti Ukrajiny. Dokonca ani samotná Sociálna koncepcia Ruskej pravoslávnej cirkvi neumožňuje jej duchovným, aby podporovali štát v občianskej alebo útočnej vojne, a stanovuje odpor voči propagande vojny a násilia.

Z tohto dôvodu „by Ruská pravoslávna cirkev mala namiesto ideologickej podpory a ospravedlňovania agresie a intervencie Ruska pozdvihnúť svoj hlas proti tejto dobyvačnej vojne. Sme presvedčení, že výzvy na zničenie Ukrajiny a ospravedlňovanie vojnovej agresie sú nezlučiteľné s učením evanjelia“.

Metropolita Epifanij (Dumenko), hlava nedávno založenej autokefálnej Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny, označil ideológiu ruského sveta „z náboženského hľadiska“ za „heretickú doktrínu a najnovšiu formu modloslužby“. 

Zo „svetského hľadiska“ je ruský svet „podobou nacizmu, ktorý ospravedlňuje agresívnu vojnu, teror, genocídu a ostatné zločiny proti ľudskosti“. Metropolita Epifanij považuje tento dokument za ďalší dôvod na zákaz takých náboženských komunít na Ukrajine, ktorých centrum sa nachádza v Rusku.

Dokument sa stretol s nesúhlasom aj medzi ruskými duchovnými, ktorí sú proti vojne. Kritizovali skutočnosť, že sa v ňom nespomína evanjelium. Zdôrazňujú sa aj rozpory so Sociálnou doktrínou Ruskej pravoslávnej cirkvi.

Čo je to Svetový koncil ruského ľudu?

Svetový koncil ruského ľudu je ruská mimovládna organizácia, ktorá združuje zástupcov politiky, obchodu, kultúry a náboženských spoločenstiev. Jej cieľom je duchovná, kultúrna, sociálna a hospodárska obroda Ruska a ruského ľudu a pri jeho založení zohrala dôležitú úlohu Ruská pravoslávna cirkev.

Na čele Svetového koncilu ruského ľudu stojí ruský patriarcha Kirill a vo výboroch tejto organizácie je mnoho predstaviteľov Ruskej pravoslávnej cirkvi. Avšak formálne Svetový koncil ruského ľudu nie je súčasťou Ruskej pravoslávnej cirkvi.

Členmi Svetového koncilu ruského ľudu sú aj biskupi Ruskej pravoslávnej cirkvi v zahraničí, napríklad vilniusky metropolita Innokentij (Vasiljev) a tallinnský metropolita Evgenij (Rešetnikov).

Vladyka Evgenij musel začiatkom roka 2024 opustiť Estónsko, pretože mu z bezpečnostných dôvodov nebolo predĺžené povolenie na pobyt.

Estónske ministerstvo vnútra si predvolalo biskupov Ruskej pravoslávnej cirkvi v Estónsku na vysvetlenie dokumentu Svetového koncilu ruského ľudu.

Biskup Daniil (Lepisk) vysvetlil, že Svetový koncil ruského ľudu je „ruská mimovládna organizácia“, ktorej dokument sa „v žiadnom prípade netýka nás, našej činnosti a smerovania našich aktivít“. Išlo o rozhodnutia, ktoré prijala mimovládna organizácia v susednej krajine.

Metropolita Innokentij vyhlásil, že sa vzdáva členstva vo Svetovom koncile ruského ľudu. Vzhľadom na svoj „protivojnový postoj“ nesúhlasí s obsahom dokumentu a nepodieľal sa na jeho prijatí. Jeho členstvo počas uplynulých pätnástich rokov bolo čisto formálne. Vladyka Innokentij opäť zdôraznil, že jeho cirkev opakovane odsúdila vojnu proti Ukrajine v akejkoľvek podobe.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Cirkev vojna Rusko
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť