Bývalý trnavský arcibiskup Róbert Bezák, ktorého odvolali v roku 2012, v rozhovore s Marekom Vagovičom v relácii Pod Povrchom na RTVS uviedol, že vníma svoju kauzu ako premlčanú. „Spoločnosť sa z toho unaví a nakoniec nad tým len kývnete rukou,“ povedal Bezák.
Arcibiskupovi trvalo tri roky, kým sa emocionálne dostal z toho, že ho odvolali. Bezák sa podľa svojich slov nezaoberal otázkou, či už odpustil tým, ktorí ho odvolali.
„Lebo odpustenie nemôže byť len prázdnym slovom. Odpustiť môžete vtedy, keď vidíte, že ten druhý o to stojí. Keď povie, že mu je to ľúto, a vtedy môžeme hľadať spôsob, čo sa s tým dá robiť. Ale ja som si z tej druhej strany nevšimol nikdy niečo podobné, ba naopak, že sa mi skôr zdalo, ako keby to bolo ešte viac ukázať, že ten Bezák bol neschopný, nemožný a nepatrí tam,“ povedal s tým, že to „ostalo vo vzduchu“.
Najťažšie pri jeho odvolaní bolo, že to vnímal ako „fatálny koniec“. Bezák povedal, že sa hýbal v cirkevnom priestore a bol to jeho život. „V jednej chvíli to všetko spadlo. Nemal som pripravené alternatívne riešenia. Ja som vstúpil do tmy,“ povedal bývalý trnavský arcibiskup.
Po odvolaní bol oveľa viac vďačný za ľudí, ktorí ho neopustili. Pomáhali mu aj osobné záujmy a napríklad šport. Bezák by už nechcel, aby sa osud jeho odvolania zvrátil. „Už som si zvykol na to, ako to je. Nechcem sa vrátiť, ani by to nebolo vhodné,“ povedal.
Bývalý trnavský arcibiskup komentoval cirkev v súvislosti s prípadom vraždy na Zámockej, kde zomreli dvaja LGBT ľudia. Bezák ocenil, že cirkev odsúdila tento nenávistný čin.
Bezák na margo svojho nástupcu arcibiskupa Jána Oroscha, ktorý v kňazskom obežníku uvažoval o nevinnosti obetí vraždy, povedal, že nepochopil, prečo Orosch potreboval viac diskutovať o prípade a hľadať iný, hlbší postranný motív.
Podľa Bezáka sú úvahy o nevinnosti obetí nedôstojné. Zároveň tvrdil, že sa v cirkvi vyskytnú aj ľudia, ktorí sa vyjadrujú nevhodným spôsobom. Priamo však nehovoril o Oroschovi. Dodal však, že je „nebezpečné podsunúť takúto myšlienku veriacim“.
Obežník trnavského arcibiskupa však nebol verejný. Médiám ho posunul jeden z kňazov arcidiecézy, čím sa dostal aj medzi veriacich a sekulárnu spoločnosť.

Prečo slová trnavského arcibiskupa vyvolali toľko nepokoja a zaslúžia si kritiku.
Bezák pripomenul, že témy ako LGBT, interrupcie, antikoncepcia či náhradná maternica, ktoré nastupujú v posledných rokoch, vyrážajú Katolíckej cirkvi dych. Dodal, že „čakať od nej, že všetkému len prikývne, to by potom stratila svoj zmysel. Ona je vždy opatrnejšia“.
Podľa Bezáka sa cirkev obáva toho, kam má spoločnosť nasmerované a kam sa nakoniec dostane. „Už to nie je len LGB, čo keď toho bude viacej?“ pýtal sa Bezák, ktorý zároveň povedal, že síce môže akceptovať homosexuálne vzťahy a ich adopciu detí, ale preňho je tá otázka vážnejšia: „Nie je to potom len vyhlásenie? Skutočne za tým stojím? Mojím problémom je, že ja vychádzam z tradičnej rodiny, čiže toto poznám a neviem dávať kvalifikovaný súhlas pre niektoré morálne situácie,“ dodal arcibiskup.
Ak by parlament schválil registrované partnerstvá, tak Bezák nepôjde proti tomu. „Povedal by som: ‚Dobre, nechajme žiť‘,“ uviedol Bezák.
„Cirkev nikdy nevytvárala militantné jednotky alebo nejakú morálnu políciu. Toto nehrozí. Cirkev povie svoj názor, ale nepokračuje v tom, že by vytvorila nejakú militantnú jednotku, ktorá by chodila a kontrolovala,“ vysvetlil 62-ročný duchovný.
Bezákovi sa nepáči ani nálepkovanie konzervatívcov a kresťanov, ktorých po vražde na Zámockej liberáli označili za nenávistných a tých, ktorí majú na rukách krv. Liberálne spektrum často označovalo ľudí aj nálepkou „homofób“.
„Slovo homofób je zaujímavé, lebo je to v podstate strach z ľudí. Mne sa nezdá, že by cirkev mala strach z ľudí,“ povedal Bezák.
„Cirkev nebude hlásať homofóbiu, ale bude opatrnejšia,“ uviedol s tým, že progresívci by spoločne s konzervatívcami mali hľadať priestor na diskusiu. „Obe strany by mali hľadať spôsoby, ako rešpektujúco komunikovať,“ dodal.
Osobnosť pápež Františka je podľa Bezáka veľmi zaujímavá. „Teraz som mal možnosť byť blízko pri ňom,“ povedal Bezák. „Pápež František posúva ten akcent z toho objektivizujúceho k tomu subjektívnemu: ‚Si človek, rozmýšľaš, uvažuj o tom, že či to môžeš spraviť alebo nie.‘ Čo sa nepáči mnohým tým, ktorí majú len pravidlá a paragrafy, ktoré musia byť všetky zachované. Život človeka je komplikovanejší ako paragrafy, ktoré nedokážu obsiahnuť celý ľudský život,“ uviedol.

Podľa arcibiskupa Bezáka išlo o príjemný rozhovor, samotnú kauzu neriešili.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.