Katolícki kňazi na Slovensku môžu udeliť požehnanie ľuďom žijúcim v iregulárnych zväzkoch. Predtým majú žiadateľov poučiť o cieli požehnania, pričom požehnanie sa má udeliť jednotlivcom.
Vyplýva to z pastoračného usmernenia, ktoré vydala k deklarácii Fiducia supplicans Konferencie biskupov Slovenska (KBS).
Slovenskí biskupi v krátkom šesťbodovom usmernení uvádzajú, že kňaz môže pastoračné požehnanie udeliť „iba po tom, ako žiadateľov pravdivo informoval o skutočnom zmysle a cieli tohto požehnania, ktorým je prosba o pokoj, zdravie a iné dobré veci a zároveň oslobodenie od všetkého, čo je v živote osoby v rozpore s evanjeliom“.
„Kňaz po rozlíšení a v zodpovednosti pred Bohom takéto požehnanie udeľuje jednotlivcom, aby sa predišlo čo aj len náznaku dojmu, že ide o schvaľovanie, legalizáciu či kladenie iregulárneho zväzku na úroveň sviatostného manželstva,“ konštatuje ďalej usmernenie.
Biskupi sa na viacerých miestach svojho usmernenia odvolávajú na tlačové vyhlásenie Dikastéria pre náuku viery zo 4. januára tohto roku, ktoré spresnilo niektoré otázky súvisiace s Fiducia supplicans.
Biskupi napríklad pripomínajú, že „pastoračné požehnanie má byť veľmi krátke, jednoduché a stručné, bez schváleného obradu, vo forme jednoduchej modlitby zakončenej znakom kríža na každej z dvoch osôb“.
Na záver biskupi píšu, že v prípade, ak sa kňaz zo strany žiadateľov nestretne s porozumením a prijatím uvedeného zmyslu požehnania, nech im požehnanie neudeľuje, ale zahrnie ich do svojich modlitieb.

Na dokument Fiducia supplicans sme sa ešte pred zverejnením usmernenia KBS pýtali aj jednotlivých biskupov. Zaujímalo nás, ako ho biskupi plánujú aplikovať, či dali kňazom už nejaké inštrukcie a aký je názor biskupa na spomínanú deklaráciu.
Hovorcovia diecéz z Nitry a Trnavy nás odkázali na Konferenciu biskupov Slovenska. Z kancelárie biskupského úradu v Banskej Bystrici odpísali, že vzhľadom na to, že KBS pripravuje spoločné vyhlásenie, biskup Marián Chovanec „nechce toto spoločné vyhlásenie teraz predbiehať svojím vyjadrením“.
Hovorca žilinského biskupa Tomáša Galisa Zdeno Pupík reagoval, že biskup zatiaľ žiadne stanovisko nevydal.
Verejne však svoj názor vyjadril emeritný arcibiskup Prešovskej archieparchie Ján Babjak, ktorý nie je členom KBS.
Počas svätej liturgie na hore Zvir v Litmanovej na konci vianočného obdobia kritizoval možnosť požehnávať neregulárne páry s tým, že cirkev a pápež sa odkláňajú od nemenných Božích právd.
„To, čo sa udialo pred Vianocami vo Vatikáne, napriek tomu, že Kongregácia pre náuku viery v roku 2021 s podpisom pápeža vydala vyhlásenie, že nie je možné požehnávať homosexuálne páry, lebo hriech sa nemôže požehnávať, ale päť dní pred Vianocami tá istá kongregácia toto zmenila,“ hovoril vladyka Babjak.
Následne sa pýtal: „Čo to však znamená? Že sa už môže požehnávať hriech? Pýtam sa, kde sa to uberá cirkev?“
Podľa Babjaka vidíme, „že nielen tento svet nejde správnou cestou, ale musíme priznať, že aj cirkev sa odkláňa od nemenných Božích právd a zásad. Lepšie povedané, že iba niektorí v cirkvi. Laici, kňazi, biskupi, kardináli a teraz dokonca i sám pápež“, povedal.
„Je to nepochopiteľné, veď to narobí veľa chaosu a zmätku a hlavne diabol bude ryžovať pri odpade viery u mnohých ľudí,“ dodal emeritný arcibiskup Babjak.
Cirkev vo viacerých okolitých krajinách sa už vyjadrila k dokumentu Fiducia supplicans.
Maďarská katolícka biskupská konferencia vo vyhlásení, ktoré zverejnila počas vianočných sviatkov, zdôraznila, že Fiducia supplicans nemení trvalé učenie cirkvi o manželstve a sexuálnej morálke.
„Vzhľadom na pastoračnú situáciu v našej krajine konferencia biskupov spresňuje, že vysvätení služobníci môžu individuálne požehnávať všetkých ľudí bez ohľadu na ich rodovú identitu a sexuálnu orientáciu, ale vždy by sa mali vyhnúť spoločnému požehnaniu párov, ktoré žijú v nemanželskom vzťahu alebo v manželstve, ktoré nie je platné v cirkvi, alebo žijú v partnerstve osôb rovnakého pohlavia,“ píše sa vo vyhlásení.
Maďarskí biskupi zároveň zdôraznili, že bratov a sestry, ktorí žijú v špeciálnych životných situáciách, sprevádzajú s láskou a rešpektom a pomáhajú im hlbšie pochopiť Božiu vôľu.

Kardinál Péter Erdő. Foto: TASR/AP
National Catholic Reporter si všimol, že k téme sa ostrihomsko-budapeštiansky arcibiskup Péter Erdő nepriamo vyjadril aj počas vianočnej polnočnej omše.
„Ak sme kresťania, nesmieme sa riadiť len zbožnou filantropickou filozofiou, možno s obsahom, ktorý sa mení každé desaťročie podľa módy alebo vkusu väčšiny,“ apeloval kardinál s tým, že veriaci nesmú zabúdať na to, že „učenie, život a smrť Ježiša sú večnou normou“.
Americký portál k tomu dodal, že 71-ročný Erdő zostal verný svojej povesti obhajcu tradičných názorov, vďaka čomu si ho časť konzervatívnych kardinálov vie predstaviť ako nástupcu pápeža Františka.
Zaujímavý postoj k Fiducia supplicans zaujal arcibiskup Sviatoslav Ševčuk, ktorý je hlavou Ukrajinskej gréckokatolíckej cirkvi.
Vo vyhlásení zverejnenom 22. decembra napísal, že vieroučná deklarácia vysvetľuje pastoračný význam požehnania v latinskej cirkvi a nie vo východných cirkvách, neodkazuje na žiadne predpisy Kódexu kánonov východných cirkví a na základe kánonu 1492 tento dokument „nemá žiadnu právnu silu na veriacich Ukrajinskej gréckokatolíckej cirkvi“.
V ďalších bodoch Ševčuk vysvetľuje, že na rozdiel od toho, ako to interpretuje Fiducia supplicans, v rámci Ukrajinskej gréckokatolíckej cirkvi nemožno požehnanie kňaza alebo biskupa vyňať z liturgie a zredukovať ho pre potreby súkromnej zbožnosti.
„Pastoračné rozlišovanie nás nabáda vyhýbať sa dvojznačným gestám, vyhláseniam a pojmom, ktoré by deformovali alebo skresľovali Božie slovo a učenie cirkvi,“ uzatvára arcibiskup Ševčuk.

Ako sa dá pondelkový vatikánsky dokument svetu rozumne vysvetliť?
Na nebezpečenstvo spočívajúce v nejednoznačných formuláciách, ktoré spôsobujú interpretačný chaos, upozornili aj ukrajinskí rímskokatolícki biskupi.
V kritickom tóne išli ešte ďalej ako ich gréckokatolícki kolegovia, keď napísali: „To, čo nám v dokumente chýba, je, že evanjelium vyzýva hriešnikov na obrátenie, a bez výzvy na zanechanie hriešneho života vedeného homosexuálnymi pármi môže požehnanie vyzerať ako schválenie.“
Cirkev v Poľsku reagovala na dokument ešte 21. decembra minulého roku, teda tri dni po jeho zverejnení.
Vyhlásenie Poľskej biskupskej konferencie sa odvoláva najmä na odpoveď vatikánskeho dikastéria z roku 2021, ktorá vylučovala možnosť požehnania homosexuálnych zväzkov.
Hovorca biskupov jezuita Leszek Gęsiak poukázal na to, že deklarácia v ničom nemení učenie cirkvi o manželstve a rodine.
V deklarácii je podľa neho potvrdené, že „nie sú dovolené obrady a modlitby, ktoré by mohli spôsobiť ťažkosti pri rozlišovaní medzi tým, čo je konštitutívnym znakom manželstva ako ,výlučného, trvalého a nerozlučiteľného zväzku medzi jedným mužom a jednou ženou, prirodzene otvoreného pre potomstvo‘, a tým, čo ho popiera“.
Hovorca biskupov sa však ďalej odvoláva na nótu Dikastéria pre náuku viery (vtedy kongregácie) z 22. februára 2021, ktorá hovorí, že „keďže požehnanie osôb súvisí so sviatosťami, požehnanie homosexuálnych zväzkov nemožno považovať za prípustné, pretože by v istom zmysle bolo napodobnením alebo analogickým odkazom na manželské požehnanie vzývané nad mužom a ženou spojenými sviatosťou manželstva“.
Nóta dikastéria odpovedala na otázku, či má cirkev právomoc udeľovať požehnanie zväzkom osôb rovnakého pohlavia. Odpoveď znela záporne.
V poznámke Kongregácie pre náuku viery z 22. februára 2021, ktorú schválil pápež František, sa uvádza, že „prítomnosť pozitívnych prvkov v takýchto zväzkoch, ktoré si samy osebe zasluhujú uznanie a ocenenie, ich však nemôže ospravedlniť, a tak z nich urobiť legitímny predmet cirkevného požehnania, pretože tieto prvky slúžia zväzku, ktorý nie je orientovaný podľa zámeru Stvoriteľa“.
Poľskí biskupi vo vyhlásení píšu, že „vyhnúť sa zmätkom a škandálom je prakticky nemožné“, ak cirkev požehná homosexuálne vzťahy, ale že „jednotlivci žijúci v úplnej (sexuálnej) abstinencii“ môžu dostať požehnanie „súkromným spôsobom, mimo liturgie a bez akejkoľvek analógie so sviatostnými obradmi“, čím by sa „vyhli zmätku, že to znamená schválenie vzťahov medzi osobami rovnakého pohlavia“.
„Požehnanie má zmysel, keď oň človek v dobrej viere požiada, teda chce si usporiadať život v súlade s Božou vôľou vyjadrenou v prikázaniach,“ uvádza sa vo vyhlásení. „Požehnanie má pomôcť a posilniť človeka, aby sa odtrhol od hriechu a viedol dobrý život,“ dodávajú poľskí biskupi.
Z poľského vyhlásenia tak vyplýva, že požehnanie je možné udeliť individuálne homosexuálom, ktorí žijú v čistote.
Českí biskupi zatiaľ stanovisko k Fiducia supplicans nevydali. Hovorkyňa Českej biskupskej konferencie Monika Klimentová predpokladá, že biskupi sa tým budú zaoberať na plenárnom zasadaní na konci januára.
Klimentová pre Svet kresťanstva dodala, že dokument vyvolal aj v cirkvi v Česku množstvo komentárov a polemík.
„Dokument pripúšťa možnosť požehnávania osôb v neregulárnych alebo rovnakopohlavných vzťahoch, ale napriek niektorým zavádzajúcim správam z médií Fiducia supplicans v žiadnom prípade nepovoľuje neregulárne zväzky ani nemení cirkevné učenie o manželstve či homosexuálnom správaní.
Ďalej spresňuje, že osobám v takýchto zväzkoch nemožno poskytnúť liturgické požehnanie, ale neformálne krátke pastoračné požehnanie, ktoré by malo pomôcť tým, ktorí ho prijímajú, žiť plnšie v súlade s Božou vôľou a posilniť ich,“ dodala hovorkyňa.
K téme sa vyjadril aj predseda Rakúskej biskupskej konferencie Franz Lackner ešte pred Vianocami. „V zásade nemožno viac povedať nie,“ odpovedal arcibiskup Salzburgu na otázku ORF, ako by mal kňaz reagovať na žiadosť páru rovnakého pohlavia o požehnanie.
„Verím, že cirkev uznáva, že vzťah medzi dvoma osobami rovnakého pohlavia nie je úplne bez pravdy: je v ňom láska, vernosť, ale aj ťažkosti, ktoré sú zdieľané a prežívané vo vernosti. Aj to by sa malo uznať,“ cituje arcibiskupa Lacknera oficiálny web cirkvi v Rakúsku.
Predseda Rakúskej konferencie biskupov ešte v deň vydania Fiducia supplicans vyjadril pre agentúru Kathpress svoju „radosť“ z dokumentu. Požehnanie je podľa neho základnou potrebou, „ktorá nesmie byť nikomu odopretá – tak ako chlieb“.
Snahou biskupskej konferencie i jeho vlastnou bolo „nájsť životaschopný spôsob sprevádzania ľudí v tzv. neregulárnych zväzkoch“, zdôraznil salzburský arcibiskup a poukázal aj na latinský výraz pre „požehnanie“, teda „benedicere“, čo znamená „povedať dobre“.
Arcibiskup Lackner tiež zdôraznil, že katolícke učenie zostáva nezmenené: „Ideálom je a zostáva spolužitie ženy a muža, v ktorom sa prirodzene odovzdáva život. Cirkev sa bude držať tohto učenia,“ dodal.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.