Dokument o ľudskej dôstojnosti Vatikán odsúdil zmenu pohlavia, podľa LGBT organizácií ubližuje transľuďom

Vatikán odsúdil zmenu pohlavia, podľa LGBT organizácií ubližuje transľuďom
Prefekt Dikastéria pre náuku viery kardinál Víctor Fernández. Foto: TASR/AP/Gregorio Borgia
Očakávaný dokument z dielne Dikastéria pre náuku viery obsahuje aktualizovaný zoznam porušení práv. Medzi nimi aj trest smrti.
14 minút čítania 14 min
Vypočuť článok
Dokument o ľudskej dôstojnosti / Vatikán odsúdil zmenu pohlavia, podľa LGBT organizácií ubližuje transľuďom
0:00
0:00
0:00 0:00
Pavol Rábara
Pavol Rábara
Vyštudoval žurnalistiku na Katolíckej univerzite v Ružomberku, absolvoval študijný pobyt v Ríme a program Kolégia Antona Neuwirtha. Pracoval v SITA, v denníku Postoj je od roku 2015. Je ženatý.
Vatican News
Vatican News
Spravodajský portál Svätej stolice.

Aktualizované v utorok o 8.40 h.

Po necelých štyroch mesiacoch od vydania dokumentu Fiducia supplicans o požehnávaní párov, ktorý vyvolal v cirkvi rozsiahlu polemiku, prichádza Vatikán s materiálom, ktorý môže upokojiť kritikov súčasného pontifikátu. A zároveň vyrušiť progresívne kruhy.

Dikastérium pre náuku viery zverejnilo v pondelok deklaráciu Dignitas infinita, ktorá sa venuje porušeniam ľudskej dôstojnosti.

„Toto je jeden z najsilnejších morálnych jazykov – kategorický, ktorý nepripúšťa výnimky –, aký som kedy videl v doterajšom Františkovom učení. Nejde o formuláciu, ktorá je pápežovi zvyčajne blízka, ale vítame ju,“ komentoval teológ Tom Berg pre portál The Pillar pasáž nového dokumentu, ktorá sa dotýka zmeny pohlavia.

V danej časti sa píše, že „treba odmietnuť všetky tie pokusy, ktoré zastierajú odkaz na neodstrániteľný pohlavný rozdiel medzi mužom a ženou“. 

Dlhoočakávaný materiál

Ako približuje na stránkach Vatican News edičný riaditeľ vatikánskych médií Andrea Tornielli, dokument vznikal päť rokov a zahŕňa pápežské magistérium posledného desaťročia: od vojny po chudobu, od násilia na migrantoch po násilie na ženách, od potratov po náhradné materstvo a eutanáziu, od rodovej teórie po digitálne násilie.

Dokument pripomína 75. výročie prijatia Všeobecnej deklarácie ľudských práv a potvrdzuje „nevyhnutnosť koncepcie dôstojnosti ľudskej osoby v rámci kresťanskej antropológie“. 

Hlavnou novinkou dokumentu je začlenenie niektorých hlavných tém nedávneho pápežského magistéria popri bioetických témach. 

„Nový text tak prispieva k prekonaniu dichotómie, ktorá existuje medzi tými, ktorí sa zameriavajú výlučne na obranu rodiaceho sa života alebo života zomierajúcich, pričom zabúdajú na mnohé iné útoky proti ľudskej dôstojnosti, a zároveň medzi tými, ktorí sa zameriavajú len na obranu chudobných a migrantov, pričom zabúdajú, že život treba brániť od počatia až po jeho prirodzený koniec,“ konštatuje Tornielli.

Prvé časti dokumentu hovoria o zásadách a dôstojnosti ľudskej osoby vo všeobecnosti, pričom materiál upozorňuje na nedorozumenie, ktoré predstavuje postoj tých, ktorí uprednostňujú „osobnú dôstojnosť“ pred výrazom „ľudská dôstojnosť“, „pretože pod pojmom osoba chápu len ‚bytosť schopnú uvažovať‘“. 

V dôsledku toho by podľa nich „nemali osobnú dôstojnosť nenarodené dieťa ani nesamostatný starší človek, ani nikto s mentálnym postihnutím. Cirkev, naopak, trvá na tom, že dôstojnosť každej ľudskej osoby práve preto, že je jej vlastná, zostáva mimo všetkých okolností“. 

Vatikánsky materiál ďalej hovorí, že „pojem ľudskej dôstojnosti sa niekedy zneužíva aj na ospravedlnenie svojvoľného množenia nových práv... akoby sa mala zaručiť možnosť vyjadriť a realizovať každú individuálnu preferenciu alebo subjektívnu túžbu“.

Dlhý zoznam porušení práv

Vo vyhlásení sa ďalej uvádza zoznam „konkrétnych závažných porušení ľudskej dôstojnosti“, a to „všetko, čo je proti samotnému životu, ako napríklad každý druh vraždy, genocída, potrat, eutanázia a samotná dobrovoľná samovražda“, ale aj „všetko, čo porušuje integritu ľudskej osoby, ako napríklad zmrzačenie, mučenie spôsobené na tele a na mysli, psychický nátlak“. 

A napokon „všetko, čo uráža ľudskú dôstojnosť, ako sú neľudské životné podmienky, svojvoľné väznenie, deportácie, otroctvo, prostitúcia, obchodovanie so ženami a s mladými ľuďmi alebo dokonca potupné pracovné podmienky, v ktorých sa s pracovníkmi zaobchádza len ako s nástrojmi zisku, a nie ako so slobodnými a zodpovednými osobami“. 

Menuje sa aj trest smrti, ktorý „nad všetky okolnosti porušuje neodňateľnú dôstojnosť každej ľudskej osoby“.

Deklarácia hovorí predovšetkým o „dráme chudoby“, „jednej z najväčších nespravodlivostí súčasného sveta“. 

Vojna je podľa dokumentu vždy „porážkou ľudskosti“, a to až do tej miery, že „dnes je veľmi ťažké udržať racionálne kritériá, ktoré dozreli v iných storočiach, aby sa dalo hovoriť o možnej ‚spravodlivej vojne‘“. 

Pokračuje „utrpením migrantov“, venuje sa aj „obchodovaniu s ľuďmi“, vyzýva na boj proti javom, ako sú „obchod s ľudskými orgánmi a tkanivami, sexuálne vykorisťovanie detí a dievčat, otrocká práca vrátane prostitúcie, obchod s drogami a so zbraňami, terorizmus a organizovaný medzinárodný zločin“. 

Spomína sa aj „sexuálne zneužívanie“, ktoré zanecháva „hlboké jazvy v srdciach tých, ktorí ním trpia“: ide o „utrpenie, ktoré môže trvať celý život a ktoré nemôže napraviť žiadne pokánie“. 

Výtlačok 20-stranovej deklarácie Dignitas infinita. Foto: TASR: AP Photo/Gregorio Borgia

Dokument odsudzuje umelý potrat: „Medzi všetkými zločinmi, ktorých sa človek môže dopustiť proti životu, predstavuje umelý potrat charakteristiky, ktoré ho robia obzvlášť závažným a odsúdeniahodným,“ a pripomína sa, že „obrana rodiaceho sa života je úzko spojená s obranou akéhokoľvek ľudského práva“. 

V zozname sa ďalej spomína eutanázia a asistovaná samovražda, ktoré sú v niektorých zákonoch zmätočne definované ako „dôstojná smrť“, pričom sa pripomína, že „chorý utrpením nestráca tú dôstojnosť, ktorá je mu vlastná a neodňateľná“.

Negatívne hodnotí zmenu pohlavia

Vatikán potvrdzuje, že je potrebné vyhýbať sa „každému znaku nespravodlivej diskriminácie a najmä každej forme agresie a násilia“ voči homosexuálnym osobám, a odsudzuje, že na niektorých miestach sú ľudia „väznení, mučení a dokonca zbavení dobra života len pre svoju sexuálnu orientáciu“. 

Následne dokument kritizuje genderovú ideológiu, „ktorá je mimoriadne nebezpečná, pretože stiera rozdiely v snahe všetkých zrovnoprávniť“. 

Cirkev pripomína, že „ľudský život vo všetkých svojich zložkách, telesných i duchovných, je darom od Boha, ktorý treba prijať s vďačnosťou a dať ho do služby dobra. Chcieť disponovať sebou samým, ako to predpisuje rodová teória... neznamená nič iné ako podľahnúť odvekému pokušeniu človeka, ktorý zo seba robí Boha“. 

Genderová ideológia „sa usiluje poprieť najväčší možný z rozdielov, ktoré existujú medzi živými bytosťami: pohlavný rozdiel“. Preto „treba odmietnuť všetky tie pokusy, ktoré zastierajú odkaz na neodstrániteľný pohlavný rozdiel medzi mužom a ženou“. 

Negatívne sa hodnotí aj zmena pohlavia, ktorá „spravidla predstavuje riziko ohrozenia jedinečnej dôstojnosti, ktorú osoba dostala od momentu počatia“, aj keď „to neznamená vylúčenie možnosti, že osoba postihnutá pohlavnými anomáliami, ktoré sú zjavné už pri narodení alebo ktoré sa vyvinú neskôr, sa môže rozhodnúť pre lekársku pomoc s cieľom vyriešiť tieto anomálie“.

Zoznam zahŕňa aj „digitálne násilie“ a spomínajú sa v ňom „nové formy násilia šíriace sa prostredníctvom sociálnych médií, napríklad kyberšikana“, i „šírenie pornografie a zneužívanie ľudí na sexuálne účely alebo prostredníctvom hazardných hier“ na internete. 

Pápež sa stretol so ženou, ktorá sa narodila cez náhradné materstvo

Dokument Dignitas infinita dôrazne odmieta aj náhradné materstvo, „prostredníctvom ktorého sa dieťa s nesmiernou dôstojnosťou stáva iba predmetom“, jeho uskutočňovanie „vážne uráža dôstojnosť ženy a dieťaťa... Je založené na zneužívaní situácie hmotnej núdze matky. Dieťa je vždy darom a nikdy nie predmetom zmluvy“.

Uplynulý týždeň sa vo Vatikáne stretla s pápežom Františkom žena, ktorá sa narodila prostredníctvom náhradného materstva v roku 1991 v Spojených štátoch.

Olivia Maurelová je v súčasnosti aktivistkou za zrušenie „prenájmu maternice“.

Olivia Maurelová počas rozhovorov s médiami v Ríme 4. apríla 2024. Foto: TASR: AP Photo/Gregorio Borgia

Ako uvádza Catholic News Agency, u Maurelovej viedlo narodenie prostredníctvom náhradného materstva k traume, problémom s identitou a niekoľkým pokusom o samovraždu.

„Bola som produktom náhradného materstva a vždy som to v sebe cítila – dieťa vyrobené na objednávku, tovar za peniaze,“ vyjadrila sa.

„Zvykli sme si, že v správach sa objavuje veľa krásnych príbehov detí narodených prostredníctvom náhradného materstva... a nie sme zvyknutí počúvať o negatívnych aspektoch náhradného materstva a o tom, že je to úplne neetické,“ povedala Maurelová pre agentúru CNA.

Hoci nie je katolíčka, vlani v decembri napísala pápežovi Františkovi list, v ktorom ho vyzvala, aby podporil snahu o zákaz tejto praktiky.

V januári tohto roka pápež v prejave adresovanom všetkým veľvyslancom vo Vatikáne vyzval na celosvetový zákaz náhradného materstva.

„Považujem za odsúdeniahodnú prax takzvaného náhradného materstva, ktorá predstavuje vážne porušenie dôstojnosti ženy a dieťaťa, založené na zneužívaní situácií materiálnych potrieb matky. Dieťa je vždy darom a nikdy nie základom komerčnej zmluvy,“ povedal pápež František.

Kardinál Fernández obhajoval Fiduciu supplicans

Kardinál Víctor Manuel Fernández, ktorý deklaráciu Dignitas infinita predstavil v pondelok na tlačovej konferencii, označil nový dokument za odraz pastoračného myslenia pápeža Františka o spomínaných otázkach, no zároveň je aj zhrnutím magisteriálneho učenia cirkvi.

Cieľom tohto dokumentu je „zhromaždiť a zjednotiť to, čo k tejto veľkej téme povedali poslední pontifikovia, a zhrnúť inovácie, ktoré ponúka súčasný pápež“, vravel prefekt Dikastéria pre náuku viery. 

CNA píše, že kardinál Fernández začal tlačovú konferenciu dlhou obhajobou dokumentu Fiducia supplicans z decembra minulého roka, ktorý vyvolal v cirkvi protichodné reakcie a veľkú polemiku.

Podľa argentínskeho kardinála dosiahla Fiducia supplicans viac ako „sedem miliárd zobrazení na internete“, čo naznačuje, že ide o najsledovanejší dokument Vatikánu. 

Následne poukázal na nemenovaný taliansky prieskum, v ktorom podľa neho 75 percent ľudí mladších ako 35 rokov podporilo dokument, ktorý umožňuje „spontánne“ (neliturgické) požehnanie párov rovnakého pohlavia, ako aj párov v neregulárnych situáciách.

Prefekt Fernández sa vyjadril aj k otázke zmeny pohlavia, kde poukázal na dôležitosť „prijať pravdu takú, aká je“. Poznamenal však, že v súvislosti s týmto problémom existujú aj „pastoračné dôsledky, princíp prijatia každého, ktorý je jasný v slovách pápeža Františka, on to vždy hovorí: každého, všetkých“.

LGBT organizácie: Vatikán propaguje myšlienky, ktoré ubližujú transľuďom

Dokument Dignitas infinita podľa očakávaní kritizujú organizácie, ktoré sa venujú LGBT a genderovým témam. 

Americká New Ways Ministry vo svojom stanovisku tvrdí, že nový vatikánsky dokument „hrozne zlyháva, pretože transrodovým a nebinárnym osobám neponúka nekonečnú, ale obmedzenú ľudskú dôstojnosť“. 

Podľa organizácie sa vatikánsky materiál vo svojom prístupe k pohlaviu opiera o zastaranú teológiu rodového esencializmu, ktorá tvrdí, že fyzický vzhľad človeka je hlavným dôkazom jeho prirodzenej rodovej identity. 

New Ways Ministry uvádza, že „autori dokumentu nepočúvali pozorne životné skúsenosti ľudí, ktorí zistili, často po bolestivých a strastiplných cestách, že Boh ich prirodzene stvoril s pohlavnou identitou, ktorá presahuje spoločenské očakávania, zvyčajne založené na fyzickom vzhľade“.

Vatikán podľa združenia podporuje a propaguje myšlienky, ktoré vedú k reálnemu fyzickému poškodeniu transrodových, nebinárnych a iných LGBTQ+ ľudí. „Poškodzuje ich práve to násilie, ktoré tento dokument odsudzuje v ekonomickej, psychologickej, duchovnej, sociálnej, a čo je najtragickejšie, aj fyzickej podobe, čo vedie k vážnemu poškodeniu, ktoré často vedie k smrti.“

V podobnom duchu reagovala na dokument aj organizácia DignityUSA. 

Vatikánsky dokument podľa aktivistov podkopáva svoj účel tým, že narúša integritu a ľudské práva transrodových a nebinárnych osôb spolu s tými, ktorí sa rozhodujú o tom, či a ako rozšíriť svoje rodiny.

„Je tiež šokujúce, že liečba potvrdzujúca rodovú príslušnosť je klasifikovaná ako rovnaký druh ohrozenia ľudskej dôstojnosti ako vojna, zbedačovanie, obchodovanie s ľuďmi a sexuálne zneužívanie,“ uviedli na webstránke.

Nový dokument sa dočkal kritiky aj na portáli komunity homosexuálnych katolíkov Outreach, ktorý založil známy jezuita James Martin.

„Katolíci LGBTQ už viac ako desať rokov zápasia s tým, čo znamená mať pápeža, ktorý doslova a obrazne prijíma ich komunitu, ale napriek tomu schvaľuje dokumenty, ktoré akoby spochybňovali ich dôstojnosť,“ napísal magazín v reakcii na vydanie deklarácie Dignitas infinita.

Materiálu vyčíta okrem iného aj to, že sa v ňom ani raz neobjavuje pojem „transrodová osoba“.

Plzenský biskup Tomáš Holub reaguje na vatikánsky dokument.

Existuje aj pohľad, podľa ktorého nový dokument nemožno priradiť k žiadnemu táboru.

Profesor morálnej teológie na Katolíckej univerzite v Amerike David Cloutier hovorí, že zoznam otázok deklarácie Dignitas infinita „rúca akýkoľvek pokus o spojenie cirkvi s liberálmi alebo konzervatívcami, alebo s progresívcami a tradicionalistami, pretože ukazuje, že učenie cirkvi o chudobe, mieri, obchodovaní s ľuďmi a migrácii je úplne v súlade s jej učením proti potratom, eutanázii, proti operáciám transsexuálov a podobným veciam“.

Cloutier pre portál Crux povedal, že na neho urobilo dojem najmä to, že dokument nie je len pozitívnym vyhlásením o dôstojnosti, ale poukázal aj na spôsob, akým sa používa a nepoužíva správny jazyk.

V širšej kultúrnej debate dochádza podľa neho k zmätkom a nedorozumeniam, keď ľudia používajú slovo dôstojnosť, avšak spôsobom, ktorý nie je v súlade s učením cirkvi o dôstojnosti. Ocenil, že dokument na toto upozorňuje.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Vatikán
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Krátke správy

17. november 2025

O 18.00 h sa v Katedrále sv. Martina v Bratislave uskutoční omša za obete neslobody a pokoj v spoločnosti. Hlavným celebrantom bude bratislavský pomocný biskup Jozef Haľko. O 19.00 h bude na Rudnayovom námestí (pod katedrálou) nasledovať občianske zhromaždenie za slobodu a spravodlivú demokraciu. Vystúpia Beáta Katrebová Blehová, historička z ÚPN, Branislav Borovský, podpredseda Konfederácie politických väzňov Slovenska, Ján Szőllős, podpredseda Ekumenickej rady cirkví v SR, Vladimír Palko, publicista a bývalý politik, a ďalšie osobnosti.

O 18.00 h sa v Katedrále sv. Martina v Bratislave uskutoční omša za obete neslobody a pokoj v spoločnosti
16. november 2025

„Ja som sa dokonca s vyšetrovateľom pri nejakej príležitosti stretol. No hnev by nebol cestou. Sme veriaci ľudia a tieto veci chápeme úplne ináč. Neočakávam, že sa tu bude niekto biť v prsia, čo zlé urobil, ale že reálne povie, mrzí ma to, musel som vtedy tak konať, bol som v takej pozícii. Ale nič také neprišlo,“ vraví bývalý politický väzeň Branislav Borovský, ktorý bol odsúdený s dvoma kamarátmi za pašovanie náboženskej literatúry.

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť