Nedeľný Národný pochod za život v Košiciach organizujú pro-life združenia a koná sa pod záštitou Konferencie biskupov Slovenska, no podporujú ho aj niektoré nekatolícke cirkvi.
Predstaviteľov niekoľkých cirkví sme sa pýtali, či boli pozvané do spolupráce alebo participácie a či odporúčajú svojim veriacim účasť na pochode v Košiciach.
Druhá najväčšia cirkev na Slovensku, Evanjelická cirkev augsburského vyznania (ECAV), dostala len sprostredkovane informáciu o organizačných náležitostiach pochodu, ktorá bola zaslaná na Ekumenickú radu cirkví, uviedol pre Svet kresťanstva generálny biskup ECAV Ivan Eľko, ktorý je zároveň aj predsedom ekumenickej rady.
„Odosielateľ – zástupca organizátorov zrejme rátal s tým, že cirkvi Ekumenickej rady cirkví boli na podujatie oficiálne pozvané. Nemám však vedomosť o tom, že sa tak stalo. Ja osobne som dostal pozvanie od predstaviteľov občianskeho združenia Ekumenické spoločenstvo Košice a na moju účasť sa pýtali i priatelia zo Spoločenstva Ladislava Hanusa. Ospravedlnil som sa, môj program mi nedovoľuje do Košíc vycestovať,“ uviedol predstaviteľ slovenských evanjelikov.
ECAV podľa biskupa Eľka nedávala svojim veriacim, ktorých je na Slovensku takmer 290-tisíc, žiadnu zvláštnu výzvu, aby podporili pochod svojou účasťou. Eľko hovorí, že účasť evanjelikov na pochode nechávajú na ich slobodné a spontánne rozhodnutie. „Určite sa mnohí zúčastnia, čo je iba dobre,“ povedal.
Biskup Eľko nevedel odpovedať na otázku, ako to bolo so zapojením ECAV pri minulých pochodoch. „Pri bratislavskom Pochode za život v roku 2019 bol prítomný mnou poverený reprezentant cirkvi. Dostal slovo a pozdravil účastníkov,“ dodal.
Na otázku, aký je postoj ECAV k umelému ukončeniu tehotenstva, Eľko priznáva, že ich cirkvi chýba systematické spracovanie a oficiálne potvrdenie učenia v tejto oblasti, preto nemôže ani citovať oficiálny postoj evanjelikov. On osobne sa však stotožňuje s myšlienkami Národného pochodu za život.
„Sme schopní sa radikálne zasadzovať za práva rozličného druhu, často bizarné. Zničenie hniezda vtáka sme schopní považovať za brutálnejší zločin ako umelé ukončenie života človeka, ktorý má podobu ľudského plodu.
V tradícii našej cirkvi v nedávnej minulosti býval prítomný odkaz teológa a lekára Alberta Schweitzera, ktorý z evanjelia vyťažil a vo svojom verejnom pôsobení prízvukoval nevyhnutnosť radikálnej úcty k životu.
Toto by mohol byť jeden z prirodzených zdrojov evanjelických postojov k tejto téme, ktorý by sme dnes mohli oprášiť a dať mu nové vyznenie v nových súvislostiach. Radikálna úcta k ľudskému životu; od momentu jeho počatia po moment prirodzenej smrti,“ uzatvára biskup Eľko.
S myšlienkou Národného pochodu za život sa stotožňuje Pravoslávna cirkev na Slovensku, ku ktorej sa hlási asi 85-tisíc veriacich.
Cirkvi sme položili rovnaké otázky ako ECAV. Tajomník Tlačového odboru Úradu metropolitnej rady Pravoslávnej cirkvi na Slovensku Vasyľ Kuzmyk nám poslal krátku odpoveď, kde hovorí, že „Pravoslávna cirkev na Slovensku chráni, ctí si a rešpektuje hodnotu ľudského života od počatia až po jeho prirodzené ukončenie“.
Podľa neho sa pravoslávni, rovnako ako v minulosti, pripoja k pochodu za život a predstavitelia cirkvi sú pozvaní organizátormi podujatia. Podľa tajomníka podporujú aj modlitbou úsilie o ochranu ľudského života a zdravia nenarodených detí.
„V nedeľu 22. septembra 2024 bude svätá liturgia v pravoslávnom katedrálnom Chráme Zosnutia Presvätej Bohorodičky v Košiciach zameraná na modlitby za ochranu ľudského života, ktorý je pre nás nedotknuteľný pred narodením aj po ňom,“ priblížil Kuzmyk.

S víziou a misiou pochodu za život sa stotožňuje aj Cirkev bratská, ktorá to deklarovala v stanoviskách k predchádzajúcim pochodom. S pozývaním na pochod je však zdržanlivejšia. Cirkev je presvedčená, že život je hodný ochrany od počatia po prirodzenú smrť.
„Ako kresťania jednotlivo, no aj ako cirkevné komunity chceme za týmito hodnotami stáť,“ odpísal na otázky Sveta kresťanstva Milan Mitana, ktorý je predsedom Rady Cirkvi bratskej.
Argumentuje, že kým v roku 2015 Rada Cirkvi bratskej vyzvala členov, aby sa oboznámili s manifestom a posolstvom pochodu a pozývala k účasti, v roku 2019 boli zdržanlivejší.
„Naša reakcia bola zdržanlivejšia kvôli zostrenému diskurzu pri príprave pochodu. Boli sme opatrní z obavy, aby naše verejné postoje neskompromitovali skupiny a ľudia, ktorí v týchto citlivých otázkach používajú útočnú rétoriku a spôsoby, ktoré nie sú v súlade s Kristovými evanjeliovými postojmi. Ako vieme, pochod samotný bol sprevádzaný a zneužitý fašistami, ktorí neboli ochotní stiahnuť ‚kotlebovské‘ vlajky,“ skonštatoval Mitana.
Podľa jeho slov k spolupráci alebo participácii na tohtoročnom pochode neboli prizvaní.
„Ak by sme prizvaní boli, poctivo by sme zvažovali, či sa k pochodu aj oficiálne pridáme. Museli by sme sa znovu pýtať organizátorov, kto všetko na pochode vystúpi a kto ho podporí. Nestáli by sme radi v dileme medzi vynikajúcou myšlienkou podujatia a ľuďmi, ktorí túto myšlienku poškodzujú a pretvárajú nenávistnými až militantnými prejavmi voči občanom s inými liberálnejšími životnými presvedčeniami alebo voči sexuálnym menšinám,“ vysvetlil Mitana.
Podľa predstaviteľa Cirkvi bratskej sa z vlastnej iniciatívy nepokúsia oficiálne ako cirkev na pochode zúčastniť, no jednotlivci, ktorí chcú víziu pochodu účasťou podporiť, tak môžu slobodne urobiť. K Cirkvi bratskej sa na Slovensku hlási asi tri a pol tisíc ľudí.
Naopak, Národný pochod za život a jeho myšlienky nepodporuje Ústredný zväz židovských náboženských obcí v Slovenskej republike, ktorý ani nebol prizvaný k participácii, ani nikdy na pochode za život neparticipoval a ani to neplánuje urobiť.
„Naši členovia, ktorí sú členmi židovských náboženských obcí, majú svoj vlastný prístup a prejavy viery. To znamená, že v judaizme sú hodnotové otázky ponechané na jednotlivca a na jeho vzťah k viere a k Bohu. To znamená, že my našim členom nedávame žiadne odporúčania a rady a nechávame ich si to vyriešiť medzi jednotlivcom, jeho svedomím a Bohom,“ odpovedal zväz židovských obcí, ktorý má asi dvetisíc veriacich.
Členmi židovskej obce sú mnoho ráz aj ateisti alebo nábožensky nepraktizujúci Židia. „Práve preto z našej strany ani nemôže dôjsť k zásahu do ich hodnotového rebríčka,“ dodáva zväz.
Otázky sme poslali aj predstaviteľom Kresťanských zborov, metodistom, kalvínom a Apoštolskej cirkvi, na otázky však neodpovedali.

Organizátorov Národného pochodu za život sme sa pýtali, či k účasti a spolupráci na pochode pozvali aj iné, nekatolícke cirkvi.
Hovorca pochodu Patrik Ďaniška hovorí, že na pochod pozvali ostatné cirkvi najmä prostredníctvom Ekumenického spoločenstva cirkví na území mesta Košice. Podľa Danišku pozvanie prijali a ich zástupca sa prihovorí z pódia. Okrem neho za cirkvi vystúpi už len predstaviteľ Konferencie biskupov Slovenska.
Daniška hovorí, že komunikovali aj s niektorými menšími cirkvami, niektoré sa však do spolupráce nezapojili aj z dôvodu, že majú napríklad malé zbory alebo na východe Slovenska nemajú veľa členov, a tak to nebolo možné z personálnych dôvodov.
Hovorca pochodu však vyzdvihol, že jedným z mediálnych partnerov Národného pochodu za život je aj kresťanská protestantská rozhlasová stanica Rádio 7.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.