Zatiaľ čo by sme možno márne hľadali iniciatívu prezidenta Trumpa, ktorá nenapĺňa progresívny stroj na rozhorčenie, kresťania každého politického presvedčenia by si mohli všimnúť niečo, čo v nedávnom rozhovore povedal Trumpov hlavný poradca Elon Musk.
Pri obhajobe škrtov v rôznych vládnych programoch a humanitárnych úsiliach Musk Joeovi Roganovi povedal, že „základnou slabinou západnej civilizácie je empatia“.
Vyhlásila Trumpova administratíva skutočne vojnu najvýznamnejšiemu prínosu kresťanstva do západnej kultúry? Neuvedomuje si, že empatia je jednou z najväčších predností západnej civilizácie? Bude nejaký kresťanský podporovateľ Trumpovej administratívy verejne kritizovať takéto nezmyselné tvrdenie?
Zdá sa, že Musk a Trump nechápu, že v modernom svete neexistuje väčšia hnacia sila konania dobra, než je tisícročia trvajúci kresťanský záväzok k empatii. Byť empatický znamená predstaviť si seba samého v situácii niekoho druhého. Byť empatický znamená cítiť utrpenie druhých. Byť empatický znamená reagovať na toto utrpenie konkrétnou činnosťou.
Od príchodu kresťanstva je empatia motiváciou na pozoruhodné inovácie a sociálny pokrok. Kresťanská empatia viedla k vytvoreniu prvých nemocníc na svete. Kresťanská empatia (nakoniec) viedla k zrušeniu otroctva. Kresťanská empatia viedla k vytvoreniu inštitúcií, ktoré sa starajú o starých ľudí a siroty.
Tento vývoj nevznikol z ničoho nič – bol praktickou aplikáciou kresťanského teologického presvedčenia, že všetci ľudia sú stvorení na Boží obraz. Ten istý kresťanský teologický princíp poskytol prastaré semeno, ktoré v modernej dobe vzklíčilo v podobe Všeobecnej deklarácie ľudských práv, hnutia za občianske práva a mobilizácie za rodovú rovnosť.
Prečo kresťania vždy chápali empatiu ako čnosť? Pretože Kristus bol vzorom dokonalej empatie. Doktrína vtelenia – Boh sa stal človekom v Ježišovi pre našu spásu – predstavuje vrcholný akt empatie.
Neplatí to však len pre Ježiša. Ježiš vyžaduje aj od svojich nasledovníkov, aby boli empatickí. V 22. kapitole Matúšovho evanjelia Ježiš vyhlasuje, že prikázanie lásky k blížnemu nasleduje hneď za prikázaním lásky k Bohu. A v 10. kapitole Lukášovho evanjelia Ježiš ponúka podobenstvo o milosrdnom Samaritánovi ako paradigmu služby blížnemu (hrdina tohto príbehu sa snaží uspokojiť potreby náboženského a kultúrneho nepriateľa).
Z kresťanského hľadiska je slabinou západnej civilizácie skôr jej egocentrizmus, materializmus a individualizmus.
Kresťania vždy chápali empatiu skôr ako znak veľkej sily než ako znak slabosti. Od čias cisára Konštantína Veľkého († 337) iniciatívy založené na empatii posilňovali západnú civilizáciu. Okrem vytvorenia vládou podporovaných záchranných sietí mali neskorostaroveké, stredoveké a ranonovoveké kresťanské spoločnosti prospech z empatickej legislatívy aj iným spôsobom.
Empatia totiž vytvára putá záväzkov a vzájomnej starostlivosti, ktoré tvoria základ silných spoločností. Empatia vytvára vzájomný rešpekt, ktorý je základom spravodlivosti, pokroku a ľudského rozkvetu.
Z kresťanského hľadiska je slabinou západnej civilizácie skôr jej egocentrizmus, materializmus a individualizmus – všetky tieto aspekty odrážajú absenciu empatie. Tam, kde chýba empatia, prekvitá vykorisťovanie, rozdelenie a dehumanizácia. Civilizácia založená výlučne na vlastnom záujme nebude mať morálny základ potrebný na udržateľnosť a skutočný pokrok.
Prečo pán Musk a (zrejme) prezident Trump nevidia prirodzenú dobrotu v kresťanskej čnosti empatie? Je to preto, lebo empatiu nemožno replikovať strojmi alebo algoritmami?
S rozvojom technológií bude empatia ešte cennejšia práve preto, že sa nedá umelo replikovať. Naša schopnosť skutočne sa chápať a starať sa jeden o druhého môže byť tým, čo uchová našu ľudskosť. Možno je empatia tým, čo nás najviac vyznačuje ako existujúcich na Boží obraz.
Rozumní Američania môžu a mali by viesť živú diskusiu o tom, aká pomoc a humanitárne programy sú najefektívnejším využitím peňazí z daní. No je teologicky aj empiricky nesprávne tvrdiť, že empatia je slabosť.
Je v našom spoločnom záujme presadzovať politiky založené na čnosti empatie. A žiaden kresťan by sa nemal dať nahovoriť na opak.
Pôvodne publikované na publicorthodoxy.org. Preložil o. Ján Krupa.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.