Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
K Veci Svet kresťanstva
02. jún 2018

Pre Wendersa je František len bojovníkom za sociálnu spravodlivosť

Svetoznámy nemecký režisér nakrútil dokumentárny film o pápežovi Františkovi. Jeho náboženstvo ho však veľmi nezaujímalo.
Pre Wendersa je František len bojovníkom za sociálnu spravodlivosť

Wim Wenders s pápežom Františkom počas nakrúcania filmu. Foto: TASR/AP

V deň americkej premiéry dokumentu nemeckého režiséra Wima Wendersa Pápež František: Muž, čo drží slovo (18. mája) som šiel na prvé ranné premietanie v najbližšom multiplexe. Prišiel som asi o 20 minút skôr a usadil som sa. Začiatok predstavenia o 10.30 bol tu a ja som sedel v kine sám.

Wenders je slávny dokumentarista a režisér celovečerných filmov. Jeho romantická fantázia Nebo nad Berlínom (1988), dráma o strážnom anjelovi, ktorý sa zamiluje do akrobatky na hrazde, si získala veľké uznanie a jeho dokument Buena Vista Social Club z roku 1999 o kubánskych hudobníkoch získal nomináciu na Oscara – a opäť veľké uznanie.

Posledná Wendersova dráma Až na dno (2017), čosi ako špionážny thriller, bola umeleckou, kritickou a finančnou katastrofou. Pápež František je možno znakom, že tento režisér stratil grif.

Wendersa, ktorý bol vychovaný v katolíckej rodine, potom prešiel k protestantizmu a teraz o sebe nedbanlivo hovorí, že je „katolík a zároveň protestant“, vôbec nezaujíma pápežovo náboženstvo. Upútal ho jeho aktivizmus. Zdieľať

Nie je správne poctiť toto cvičenie v hagiografii slovom „dokument“. Podobá sa skôr na propagačné video, aké by sa dalo očakávať na politickom mítingu – ktoré nekriticky vychvaľuje úspechy straníckeho nominanta.

Wendersa, ktorý bol vychovaný v katolíckej rodine, potom prešiel k protestantizmu a teraz o sebe nedbanlivo hovorí, že je „katolík a zároveň protestant“, vôbec nezaujíma pápežovo náboženstvo. Upútal ho jeho aktivizmus a ten ho priviedol k rozhodnutiu prijať požiadavku Vatikánu spraviť tento film.

Režisér Neba nad Berlínom začína film Pápež František: Muž, čo drží slovo záberom na mesto Vatikán z pohľadu nebeského oka.

Wenders štruktúroval tento film viacerými často sa opakujúcimi prvkami: rozhovormi s pápežom (Svätý Otec je filmovaný v „polodetaile“ a hľadí priamo na diváka – v skutočnosti na červené svetielko nad objektívom kamery); spravodajskými zábermi pápeža, ktorý na cestách navštevuje chudobné štvrte, getá a favely po celom svete, a čudnými čiernobielymi medailónmi zobrazujúcimi život sv. Františka.

Pokiaľ ide o tento posledný prvok, Wenders zjavne zamýšľa, aby sme voľbu mena kardinála Bergoglia pri jeho zvolení za pápeža vnímali ako prorockú – a potvrdenú následnými pápežovými skutkami.

Tieto nemé čiernobiele segmenty, ktoré zobrazujú sv. Františka, sa natáčali s použitím kamery z 20. rokov 20. storočia, pričom takto vytvorený film je trochu zrnitý a má naznačovať čosi veľmi staré. Rozhodnutie použiť kameru zo začiatku 20. storočia si zjavne vynútila nedostupnosť kamier zo začiatku 13. storočia. Tieto segmenty sú hlúpe.

Wenders má zjavne v úmysle ukázať jednoduchého človeka, ktorý sa snaží spasiť svet, no ide o spásu takmer úplne v socio-politickej oblasti. Zdieľať

Pápež František: Muž, čo drží slovo je však totálnym nepodarkom práve preto, že sa odmieta zaoberať celým príbehom jeho pontifikátu. Kontroverzii sa venuje len jediná, nešpecifická zmienka (ku koncu filmu), napriek skutočnosti, že tento pontifikát objektívne spôsobuje najväčšie rozdelenie od posledného Mediciho (samozrejme z iných dôvodov).

Je to jediný dokument založený na rozhovoroch, aký som videl, ktorý sa rozpráva len s tým, o kom je. Lisy Rinzlerová používa pri záberoch na usmievajúceho sa pápeža mäkko kresliaci objektív, takže by sme si mohli predstaviť, že kameramanke nestojí pri pleci Wenders, ale Leni Riefenstahlová.

Wenders v rozhovore povedal, že voľba pápežského mena u kardinála Bergoglia znamená „radikálne stotožnenie sa a solidaritu s chudobnými a odvrhnutými, je synonymom hlbokej starosti o prírodu a 'Matku Zem' a o obnovené úsilie podnecovať mier medzi [sic] náboženstvami“.

Takisto povedal, že nemá záujem o to, čo iní dokumentaristi nazývajú „kritický odstup“ filmára od jeho predmetu, čo je dôvodom, že tento dokument je len o trochu viac než propagandistickým videom. Zdá sa, že Wenders, ktorý je počas celého filmu rozprávačom, verí, že pápeža obhajuje, no žiadna obhajoba nikdy nemôže byť úspešná, ak ignoruje opačné dôkazy: dokonca aj keď má prísť na konci oslobodenie.

Inzercia

Trailer k filmu Pápež František: Muž, čo drží slovo.

Wenders je zvlášť nadšený pápežovou environmentálnou encyklikou Laudato sí, ktorá je rozmazaná po celom dokumente. Režisér uvádza scény plné chudoby a špiny a teší sa z toho, ako pápež hromží na chamtivosť. František je presvedčený, že evanjeliá sú akousi príručkou proti chudobe, nadáva na uzavreté štvrte (gated communities), objíma sa s Evom Moralesom a akoby si slastne neuvedomoval (a 81-ročný sa to už asi ani nenaučí), že jasne dokázanou odpoveďou na zmiernenie chudoby je rozvoj slobodného trhu. Na človeka z ľudu má elitistické sympatie pre príkazovú ekonomiku zhora nadol.

V závere filmu pápež vraví, že sa každý deň snaží robiť dve veci: usmievať sa a smiať. Vo filme Pápež František: Muž, čo drží slovo, sa usmieva hojne, no Wendersov dokument je bez humoru a v konečnom dôsledku aj bez radosti, najmä preto, že tento pápež má sklon skôr otravovať než inšpirovať a film je ťaživo slávnostný.

V jednej chvíli pápež vraví, že Cirkev nie je mimovládka (ako Greenpeace či Lekári bez hraníc), no to, na čo sa Wenders zameriava, o nej vytvára práve tento dojem. Zdieľať

Wenders má zjavne v úmysle ukázať jednoduchého človeka, ktorý sa snaží spasiť svet, no ide o spásu takmer úplne v socio-politickej oblasti, čo je dôvod, že sa dokument sústredí na globálne politické problémy a predstavuje pápeža ako význačného planetárneho bojovníka za sociálnu spravodlivosť.

Niežeby to bolo podľa mňa nepochopením pápeža Františka. Možno nie je. V jednej chvíli pápež vraví, že Cirkev nie je mimovládka (ako Greenpeace či Lekári bez hraníc), no to, na čo sa Wenders zameriava, o nej vytvára práve tento dojem.

Pápež František: Muž, čo drží slovo, je predovšetkým nudný. Možno to hovorím preto, že rozpráva príbeh, ktorý ja a zdá sa mi, že i čitatelia tohto článku, už poznáme. Pôsobilo to na mňa ako rekapitulácia na začiatku mnohých seriálov: „V minulom diele ste videli...“ Akurát že táto rekapitulácia trvá jeden a pol hodiny. Rád by som vedel, koho mal Wenders na mysli, keď robil svoj dokument. Padnutých katolíkov? Zvedavých protestantov? Katolíckych školákov?

Asi po 45 minútach z tohto len 96-minútového filmu som uvažoval, že odídem, no nemohol som to spraviť a potom napísať túto recenziu.

Brad Miner
Autor je zástupcom šéfredaktora The Catholic Thing, vedúcim členom Faith and Reason Institute (Inštitút pre vieru a rozum) a sekretárom správnej rady Aid to the Church in Need USA (Pomoc trpiacej Cirkvi). Býval literárnym redaktorom v National Review. Jeho nová kniha Synovia sv. Patrika, ktorú napísal spolu s Georgom J. Marlinom, je v súčasnosti v predaji.

 

Pôvodný text: Social Justice Warrior: A Review of “Pope Francis”.

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha. Článok nie je vyjadrením názoru Kolégia Antona Neuwirtha.


Keďže ste náš pravidelný čitateľ, tak už viete, že články na Postoji nie sú spoplatnené. Vznikajú len vďaka ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. 

Budeme si veľmi vážiť, ak sa k nim pridáte. Aby sme sa my mohli naplno venovať tvorbe obsahu.

Ďakujeme!

 

Odporúčame

O pravom priateľstve

O pravom priateľstve

Pred mnohými rokmi sme sedeli traja vysokoškoláci v školskom bufete, pili sme kávu a rozprávali sa o čomkoľvek, o čom sa rozprávali vysokoškoláci v dňoch pred rokom 1968.