Eternals „Večný“ problém marveloviek: Človek, mocipáni a Boh

„Večný“ problém marveloviek: Človek, mocipáni a Boh
Lauren Ridloff ako Makkari. Foto – TASR/AP
Eternals, ďalší príbeh z dielne Marvel Cinematic Universe, doťahuje kľúčovú tému všetkých marveloviek – skepsu voči autoritám – do dokonalosti a nevyhnutne pritom vyvoláva otázky nielen o tom, prečo na týchto veciach vôbec záleží, ale dokonca aj o tom, čo to znamená, keď na niečom „záleží“.
20 minút čítania 20 min
Vypočuť článok
Eternals / „Večný“ problém marveloviek: Človek, mocipáni a Boh
0:00
0:00
0:00 0:00
Steven D. Greydanus
Steven D. Greydanus
Filmový kritik, člen Newyorskej skupiny filmových kritikov, vysokoškolský učiteľ a stály diakon v arcidiecéze Newark. Jeho publicistiku je možné nájsť na DecentFilms.com, All Things SDG, písal pre National Catholic Register, Crux, Christianity Today či Catholic World Report.
Ďalšie autorove články:

Čo sa Tolkienovi na Dune nepáčilo Pán prsteňov je oslavou lojality a statočnosti, Duna opisuje svet, kde víťazí vôľa mať moc

Temný rytier

Občan Kane (1941)

Nemôžete sa donekonečna snažiť „vidieť cez“ veci. Zmyslom videnia cez niečo je vidieť niečo cez to. Je dobré, že okno je priehľadné, pretože ulica alebo záhrada za ním sú nepriehľadné. Čo keby ste videli aj cez záhradu? Nemá zmysel snažiť sa „vidieť cez“ počiatočné princípy. Ak vidíte cez všetko, potom je všetko priehľadné. Ale svet, ktorý je úplne priehľadný, je neviditeľný. „Vidieť cez“ všetky veci je to isté, ako nevidieť. (C. S. Lewis, Zničenie človeka)

Jedným z pretrvávajúcich problémov Marvel Cinematic Universe (ďalej len MCU) sú jeho zloduchovia. Za viac ako dvanásť rokov a v približne 25 filmoch s desiatkami superhrdinov predstavilo MCU len dvoch zapamätateľných a stálych záporákov: nepredvídateľného Lokiho, ktorého stvárnil Tom Hiddleston, a emo nihilistu Thanosa v podaní Josha Brolina.

Nechcem znevažovať skvostného Killmongera v podaní Michaela B. Jordana, ktorý patrí možno k jednému alebo dvom ďalším, ktorí vyčnievajú uprostred mora zabudnuteľných priemerných postavičiek, ako sú napríklad Malekith a Taskmaster – ale aj tí najlepší z ostatných boli doteraz len jednorazovými záporákmi.

Eternals je ďalší z radu príbehov o pôvode, ktorý obsiahne tisíce rokov ľudskej histórie, predstavuje rekordných desať nových kostýmových hrdinov naraz a množstvo nových zabudnuteľných antagonistov, predovšetkým tupé obludy nazývané Devianti. Minimálne jeden z antagonistov, ktorý nepatrí k Deviantom, je oficiálne spoiler, ale ak ste dávali pozor, toho druhého si pravdepodobne všimnete hneď na začiatku. Je vyvrcholením archetypu, ktorý sa tiahne marvelovskými filmami od začiatku – stelesnením najvýraznejšej, ak nie jedinej myšlienky MCU.

Tento archetyp možno všeobecne nazvať „Človek“ alebo „Mocipán“. Vždy ide o silnú patriarchálnu postavu, ako je napríklad Obadiah Stane, Nick Fury alebo Alexander Pierce (postava Roberta Redforda vo filme Captain America: Zimný vojak), Človek je často otcom hlavného hrdinu, ako napríklad Howard Stark alebo otec Čierneho pantera T'Chaka. Niekedy je Otcom doslova vyššia moc, bytosť s kvázi božským postavením, ako Odin z Asgardu, Ego Živá planéta (otec Star-Lorda) alebo nesmrteľný Wenwu (otec Shang-Chiho).

V Eternals predstavuje Človek niečo ešte vznešenejšie – a to má nevyhnutné existenciálne a dramatické dôsledky.

Stvárnenia Človeka sa v jednotlivých filmoch MCU líšia v závislosti od toho, ako sa správa. Je však niekoľko vlastností, ktoré má vždy. Vždy má temné tajomstvá, skresľuje svoje skutočné zámery a nedá sa mu veriť, aspoň nie úplne. Aj keď je samotný Človek sympatický, inštitúcia, posolstvo, program alebo doména, ktorú reprezentuje, je od základu kompromitujúca alebo skorumpovaná.

„Uzavriem to tak, že vyššie dobro málokedy prevážilo nad mojimi vlastnými záujmami,“ priznal sa nakoniec Tonymu sám Howard Stark v dojemnom záverečnom stretnutí na hranici časopriestoru. Howard zanechal svojmu synovi posolstvo vojnovej ziskuchtivosti a spôsob, akým sa zbavil svojho bezcharakterného kolegu Antona Venka (ktorý pomohol vynájsť oblúkový reaktor, čo bol najväčší úspech Stark Industries), bol bezohľadný a mal vážne následky pre synov oboch mužov, najmä Venkovho. Toto pokrivené posolstvo posunul na novú úroveň Tonyho nevlastný otec Obadiah Stane, ktorý predával zbrane teroristom.


Richard Madden ako Ikaris. Foto – TASR/AP

Nick Fury mohol o programe superzbraní, ktorý zastrešoval S.H.I.E.L.D. (marvelovská multifunkčná organizácia, pozn. prekl.) klamať z rôznych dôvodov, ale samotný S.H.I.E.L.D. bol tajne prehnitý zvnútra, infiltrovaný a rozvrátený Hydrou, teroristickou tajnou spoločnosťou s väzbami na nacistov.

Odin a T'Chaka boli zväčša vykreslení ako láskaví vládcovia, ale ich režimy zakrývali nepriznané zločiny svojich vodcov – Odinove genocídy a vražedné dobývania, T'Chakovo krytie vraždy jeho zradikalizovaného brata N'Jobu a opustenie N'Jobovho malého syna, budúceho Killmongera. (Historický izolacionizmus Wakandy tvárou v tvár africkému utrpeniu a nepokojom je ďalšou škvrnou na jej posolstve.)

Ide o príbehové rozhodnutia s morálnym a tematickým potenciálom. Téma Zimného vojaka „Kto stráži strážcov?“ – záhadné vládne agentúry zhromažďujúce príliš veľkú moc nad životmi občanov – evokuje reálne politické problémy, ako napríklad excesy vlasteneckého zákona. Odhalenie hanebných okolností založenia Asgardu (názov oblasti, pozn. prekl.) nachádzajú aktuálnu odozvu aj v súčasnosti, keď sa apeluje na zodpovednosť občianskych a cirkevných autorít za svoju spoluúčasť na genocíde pôvodných obyvateľov Ameriky. (Príbeh Thor: Ragnarok považujem za morálne vyprázdnený, ale nie kvôli jeho antikoloniálnemu podtónu.)

Potenciálna morálna sila takýchto príbehov závisí od skutočnosti, že zlé činy predstaviteľov establišmentu, mocných a dokonca aj božských bytostí možno posudzovať podľa vyšších kritérií. Všetci otcovia majú povinnosti voči svojim deťom. Šéfovia korporácií sú viazaní zákonom, dokonca ani králi nie sú nad medzinárodným právom. Odin vo filme Thor: Temný svet výslovne priznáva, že Asgardiáni „nie sú bohovia“. Star-Lordova matka na smrteľnej posteli vyhlásila, že jeho otec je „anjel zložený z čistého svetla“, ale Celestial Ego (Celestiali sú najstaršou rasou v marvelovskom svete, pozn. prekl.) s úsmevom prijíma označenie boh s „malým b – aspoň keď sa cítim skromne“.

V Eternals sa dozvedáme viac o bytostiach nazývaných Celestiali. Úvodné riadky priamo odkazujú na prvú kapitolu knihy Genezis, ktorá sa začína slovami „Na počiatku...“. Tento mýtus o stvorení Marvelu pokračuje takto: „Pred úsvitom stvorenia prišli Celestiali.“

„Prvotný Celestial“, ktorého spoznáme ako Arishema, priniesol „svetlo do vesmíru“. Okrem iných svetov a diel stvoril Arishem aj Zem a ľudí. Potom, po spočiatku nevysvetlenom objavení sa Deviantov, opísaných ako „neprirodzený druh predátorov“, stvoril Arishem rasu Eternálov – prvých superhrdinov –, aby „obnovili poriadok“.


Zľava Kumail Nanjiani ako Kingo, Gemma Chanová ako Sersi a Lia McHugh ako Sprite. Foto – TASR/AP

V tomto zdanlivo dualistickom mýte je Arishem niečo ako Boh a Eternáli a Devianti sú ako anjeli a démoni – až na to, že Devianti nie sú padlí Eternáli, ale zjavne sa objavili z ničoho nič a Eternáli boli Arishemovou reakciou na to. (Komiksová legenda Jack Kirby, ktorý vytvoril Celestialov a Eternálov, bol žid, a možno nie je náhoda, že meno Arishem tak trochu pripomína slovo Hashem, čo je hebrejský výraz označujúci Boha, ktorý doslova znamená „Meno“. Napriek tomu Kirbyho „Arishem sudca“ nie je v komiksoch ani zďaleka takou prvotnou postavou stvoriteľa ako filmový Arishem. Očividnejšie je, že židovská modlitba nazývaná Šema, z hebrejského slova znamenajúceho „počuť“ alebo „počúvať“, sa odráža v mene ďalšieho Celestiala, Ashema Počúvajúci.)

Dozvedáme sa, že Eternáli nasledujú Arishemovu vôľu s neochvejnou vierou – čo je, samozrejme, len iný spôsob, ako povedať, že na konci bude táto viera prinajmenšom otrasená, ak nie zničená. To sa stane, keď dôverujete Človeku.

Keď je v stávke toho toľko ako teraz, spochybňovanie Človeka znamená podrobiť Veľký plán krížovému výsluchu, čo je motív, ktorý sme už videli v seriáli Loki od Disney, len v menšom. Loki sa začal premisou, že integritu časopriestoru monitoruje a reguluje byrokratická organizácia s názvom Úrad pre časové odchýlky (TVA). Agenti TVA sa považujú za ochrancov „posvätnej časovej osi“, niečo ako náboženskej viery, ktorú priniesli údajne božské bytosti nazývané Strážcovia času.

Potenciálna morálna sila takýchto príbehov závisí od skutočnosti, že zlé činy predstaviteľov establišmentu, mocných a dokonca aj božských bytostí možno posudzovať podľa vyšších kritérií.Zdieľať

Nakoniec sa ukáže, že to všetko je lož: Strážcovia času sú len androidové figúrky a žiadna časová línia nie je „posvätnejšia“ ako iné. Hlavný strojca tejto lži, smrteľník menom Ten, kto zostáva, je len preživší časovú vojnu medzi alternatívnymi svetmi a v záujme zachovania časového mieru sa rozhodol zredukovať časové línie. (Na konci poslednej epizódy je Ten, kto zostáva, zabitý, čo vyvolá výbušnú časovú multifurkáciu /rozdelenie do viacerých divízií, pozn. prekl./ a pravdepodobne tak svetu hrozia nové časové vojny.)

Ak tomu Eternáli rozumejú dobre, Veľký plán ich vyzýva, aby bojovali proti Deviantom a umožnili ľudstvu prosperovať alebo sa zapojili do vojny, dobývania a genocídy. Eternáli, podobne ako Federácia so svojou Základnou smernicou v Star Treku, nemajú zasahovať do záležitostí primitívnych bytostí. To je pravidlo, ktoré tak kapitán Kirk (fiktívna postava zo sci-fi sveta Star treku, pozn. prekl.), ako ani Eternáli veľmi nedodržiavajú, od ich príchodu do Mezopotámie okolo roku 5 000 pred n. l. cez vznik Babylonskej ríše až po Cortésovo vyvraždenie Aztékov v Tenochtitláne.

Nakoniec sú Arishemove temné tajomstvá odhalené – ukázalo sa, že aj Deviantov stvorili Celestiali so zámerom, aby pomohli rozvoju inteligentného života tým, že zlikvidujú nebezpečných predátorov – ale keď sa sami stali nekontrolovateľnými predátormi, Eternáli boli stvorení na to, aby to napravili. Ukázalo sa tiež, že Eternáli nie sú živé organizmy, ale stroje s falošnými spomienkami, ktoré sa pred každou novou úlohou rutinne resetujú.

Veľkým zvratom však je, že Celestiali nemajú altruistický záujem o inteligentný život kvôli nemu samému. Vytvárajú a podporujú obývané svety, ako je Zem, aby mali priestor na... zrod nových Celestialov. Taká planéta je v podstate obrovské vajce so zárodočným Celestialom vo svojom jadre – a to, čo ho inkubuje, je kolektívna životná sila inteligentných druhov, ako je ten náš. Takže keď inteligentná populácia sveta dosiahne určitú úroveň, dôjde k apokalyptickému liahnutiu a jediné, čo po ňom zostane, je zničený mŕtvy svet. A prirodzene, takáto chvíľa nastala práve teraz.

Aspoň na chvíľu odložte absurdné, jemne maltuziánske rezonancie (maltuziánstvo je populačná teória, podľa ktorej je ľudstvo odsúdené na vymretie, pozn. prekl.) tejto domýšľavosti. (Toto je film, ktorý tvrdí, že globálne otepľovanie pochádza z jadra planéty v dôsledku urýchlenia života Celestialov, nie je to film s uceleným environmentálnym pohľadom.) 

Zamyslite sa radšej nad tým, ako na tieto odhalenia reagujú Eternáli (alebo väčšina z nich). Keď si uvedomia, že celý ich svetonázor bola lož a že ľudia, na ktorých im záleží a ktorých obdivujú, sú odsúdení na zánik, prídu s odvážnym plánom prerušiť liahnutie Celestialov, aby zachránili Zem a ľudstvo. (Odložte aj myšlienku potratov Celestialov, aby sa zachránili všetky životy na Zemi – a tiež, keď už sme pri odkladaní vecí, odložte bokom aj hrdinu žijúceho v homosexuálnom vzťahu a bozk osôb rovnakého pohlavia. Sú tu aj zásadnejšie otázky.)

Morálne dôsledky problému Eternálov sa posudzujú z viacerých hľadísk. Po prvé, tak ako každá vyliahnutá sliepka znamená viac vajec, tak viac Celestialov znamená viac svetov podobných Zemi – takže ak sa Zem zachráni, koľko obývaných svetov, ktoré mohli existovať, už nikdy nevznikne? Nikto sa nepýta, prečo by sme sa mali starať o takéto svety, ktoré sú tiež určené na zánik, keď sa dostatočne zaľudnia.

Liahnutie nových Celestialov je v podstate to, na čo bol celý systém – Zem, ľudské bytosti a Eternáli – stvorený, na čo je určený. Eternáli sú doslova stroje určené na boj s Deviantmi. Zem a pozemský život sú zložitejším druhom stroja. Patria sem aj ľudské bytosti, ktoré ich stvoriteľ stvoril nie na svoj obraz alebo z lásky, ale ako nahraditeľné súčasti planetárnej liahne.


Režisérka Chloe Zhao a herečka Angelina Jolie počas londýnskej premiéry Eternals koncom októbra. Foto – TASR/AP

Kto sú ľudia a Eternáli, že označujú tento systém za nesprávny alebo nespravodlivý? Podľa akého štandardu? „Vari povie výtvor tomu, kto ho vytvoril: ,Prečo si ma takto urobil‘?“ (Rimanom 9, 20). Desaťročia science fiction nás vycvičili, aby sme predpokladali, že bytostiam, dokonca aj strojom, ako je Dat v seriáli Star Trek: Nová generácia, ktoré si uvedomujú samy seba, sa musí uznať morálna dôstojnosť a osobná hodnota. To však predpokladá, že dôstojnosť a hodnotu má aj samotná osobnosť – a s týmto predpokladom Arishem zjavne nesúhlasí. Máme nejaké práva, ktoré je povinný uznať? Aké právo alebo hodnotový systém ho zaväzuje?

Ikonografia sprevádzajúca záverečné titulky, ktorá posilňuje predstavu Arishema ako biblického Boha, stotožňuje Eternálov s inými legendárnymi a náboženskými postavami – vrátane svätého archanjela Michala.Zdieľať

„Rešpektujem váš veľkolepý projekt,“ odváži sa povedať Ajak (Salma Hayeková), vodkyňa Eternálov, Arishemovi a potom dodá, že „na tejto planéte je niečo zvláštne“. Arishem ju však varuje, aby sa neupla na ľudí. Neskôr Sersi (Gemma Chanová) poznamená, ak si dobre spomínam, že zvrat v deji, keď Thanos svojím genocídnym lusknutím zabije polovicu všetkých bytostí vo vesmíre (Avengers: Endgame), svedčí o výnimočnosti Zeme. Kto rozhoduje o tom, že na takejto „výnimočnosti“ záleží? Na konci sa objaví Arishem a oznámi, že zhodnotí činy svojich rebelujúcich Eternálov, a to tak, že posúdi, či si ľudstvo zaslúži ďalej žiť. Aké kritériá tu vôbec platia?

Arishem síce nie je celkom klasický teistický Boh, ale film Eternals sa implicitne prikláňa k domnienke, že Arishem je skutočnosťou, ktorá sa skrýva za abrahámovskou koncepciou Boha. (Kto to bol, kto „na počiatku“ priniesol do vesmíru svetlo?) V Eternals napokon vystupujú hrdinovia, ktorí sú považovaní za základ bohov a hrdinov antickej mytológie: Gilgameš (Don Lee), ktorého menovec je hrdinom mezopotámskeho Eposu o Gilgamešovi, Thena (Angelina Jolie), t. j., Aténa, grécka bohyňa múdrosti a vojny, Sersi alebo Circe, Ikaris alebo Ikarus (Richard Madden) atď. (Zaujímavé je, že zárodok Celestiala sa volá Tiamut, a nemyslím si, že je náhoda, že starodávna morská bohyňa starovekých Babylončanov sa volala Tiamat.)

Ikonografia sprevádzajúca záverečné titulky, ktorá posilňuje predstavu Arishema ako biblického Boha, stotožňuje Eternálov s inými legendárnymi a náboženskými postavami – vrátane svätého archanjela Michala. Takáto hrubá dekonštrukcia kresťanskej viery je pre Marvel, ktorý sa doteraz snažil demytologizovať svoje vlastné posolstvo, aby sa vyhol náboženským komplikáciám, nápadným odklonom. (Doctor Strange napríklad vysvetľoval čarodejníctvo ako techniku analogickú počítačovému programovaniu.)

Wonder Woman z dielne DC Comics naznačila, že Zeus (a nie Ambrahámov Boh) stvoril ľudstvo na svoj obraz, čo mi pripadalo výrazne odlišné od opatrného prístupu Marvelu. V Eternals sa táto opatrnosť neprejavuje.

C. S. Lewis v knihe Zničenie človeka cituje starý vtip o mužovi, ktorý keď sa dozvedel, že nové kachle znížia jeho účet za kurivo na polovicu, usúdil, že s dvoma takýmito kachľami môže svoj dom vykurovať úplne bez kuriva. Sú veci, ktoré sa dajú robiť na polovicu, ale nie vcelku.

V Eternals je toho veľa, čo by sa dalo kritizovať – a niektoré iné veci by som možno aj pochválil, v inom príbehu odohrávajúcom sa v inom vesmíre – ale nie som si istý, či by nejaký príbeh odohrávajúci sa v tomto vesmíre mohol ponúknuť niečo, na čom by človeku záležalo.

© 2021 EWTN News, Inc. Reprinted with permission from the National Catholic Register – www.ncregister.com. Preložila Terézia Sedláková.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
film Film
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť