Povolil pápež pri víruse Zika antikoncepciu?

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Povolil pápež pri víruse Zika antikoncepciu?

Pápež počas cesty lietadlom odpovedá na otázky novinárov. Foto: TASR/AP

Potom, čo pápež František odpovedal na otázku novinárky o „vyhnutí sa tehotenstvu“ zoči-voči vírusu Zika, strhla sa vášnivá diskusia.

Následné poznámky pápežovho hovorcu zmätok len zväčšili. Skutočné vyjadrenia, odhliadnuc od ich hodnoty, nepredstavujú zmenu v rozhodnom odmietaní antikoncepcie zo strany Cirkvi v rámci manželstva, dokonca ani s cieľom vyhnúť sa vrodenému poškodeniu či chorobe. Nemenia ani súčasné posudzovanie antikoncepcie v prípade znásilnenia či hodnotenie pápeža Benedikta, že kondómy nie sú vlastný spôsob riešenia problému choroby.

Novinárka sa spýtala: „[v súvislosti s vírusom Zika] niektorí predstavitelia navrhovali ísť na potrat alebo sa vyhnúť tehotenstvu. Pokiaľ ide o vyhnutie sa tehotenstvu, v tomto prípade: môže Cirkev vziať do úvahy koncept „menšieho zla“?“

František odpovedal: „Potrat nie je 'menšie zlo'... Je to zločin, absolútne zlo... Čo sa týka 'menšieho zla' – vyhnúť sa tehotenstvu je taký prípad – keď hovoríme v termínoch konfliktu medzi piatym a šiestym prikázaním. Pavol VI. – veľký! – v ťažkej situácii, v Afrike, dovolil rehoľným sestrám použiť antikoncepčné prostriedky pre prípad znásilnenia. Netreba si pliesť zlo vyhýbania sa tehotenstvu, samotné, s potratom. Vyhnúť sa tehotenstvu nie je absolútne zlo.“

Cirkev uznáva, že existujú vážne morálne dôvody vyhnúť sa tehotenstvu. Páry, ktoré z vážneho dôvodu zachovávajú zdržanlivosť či používajú prirodzené metódy plánovania rodičovstva, nepáchajú vôbec žiadne zlo. Zdieľať

František v súlade s katolíckym učením vyhlásil, že vyhnúť sa tehotenstvu nie je na rozdiel od potratu absolútne zlo. Cirkev skutočne zakazuje potrat v akomkoľvek prípade. Uznáva však, že existujú vážne morálne dôvody vyhnúť sa tehotenstvu. V týchto prípadoch môže byť vyhnutie sa tehotenstvu morálnou povinnosťou a nikdy sa nechápe ako „menšie zlo“. Preto páry, ktoré z vážneho dôvodu zachovávajú zdržanlivosť či používajú prirodzené metódy plánovania rodičovstva, nepáchajú vôbec žiadne zlo.

Pápežovu stručnú úvahu treba vnímať v kontexte definitívnej náuky Učiteľského úradu Cirkvi, podľa ktorej existuje Bohom dané „nerozlučné spojenie dvojakého významu manželského aktu: významu spojivého a plodivého.“ (Humanae vitae 12). Preto nikdy „nemožno na schválenie takých manželských úkonov, ktoré sú úmyselne zbavené plodnosti, uvádzať ako platné dôvody, že treba voliť to zlo, ktoré sa zdá menšie,“ dokonca ani úmysel „brániť alebo napomáhať dobrá jednotlivcov, rodín alebo ľudskej spoločnosti.“ (HV 14)

To znamená, že vyhnúť sa tehotenstvu síce nie je absolútne zlo, no používanie antikoncepcie v rámci manželstva je vždy zlé. Preto manželia nemôžu ospravedlňovať antikoncepciu argumentom, že sa nesnažia predísť tehotenstvu, ale vrodeným poškodeniam či chorobe.

Pápežove slová o antikoncepcii v prípade znásilnenia sa týkajú problému, ktorý Učiteľský úrad Cirkvi výslovne nedefinoval, no nepredstavuje v rámci katolíckej morálky žiadnu novinku. Mnohí biskupi schválili nemocničné protokoly umožňujúce antikoncepciu v prípade znásilnenia, za predpokladu, že nespôsobuje potrat. Nejde tu však o výnimku z definitívneho učenia či odvolávanie sa na „menšie zlo”, ale o tvrdú realitu, že znásilnenie je násilný čin, nie manželský akt, ktorého plodnosti nikdy nemožno prekážať.

Pápežovo odvolávanie sa na – nepodložený – prípad Pavla VI. a sestier v Afrike neosvetľuje veľmi použitie antikoncepcie v prípade znásilnenia, lebo o žiadnom takomto rozhodnutí neexistuje verejný záznam. Niektorí odborníci preto tvrdia, že Pavol VI. v skutočnosti toto povolenie nikdy nedal, kým podľa iných ho dal mlčky.

Mnohí biskupi schválili nemocničné protokoly umožňujúce antikoncepciu v prípade znásilnenia, za predpokladu, že nespôsobuje potrat. Znásilnenie je násilný čin, nie manželský akt. Zdieľať

Pápež nevysvetľuje, čo má na mysli, keď hovorí o vyhnutí sa tehotenstvu ako o „menšom zle“ pri „konflikte“ medzi piatym prikázaním (vražda) a šiestym (čistota). Podobné záhadné vyhlásenie vyslovil 30. novembra, keď sa ho istý novinár pýtal na použitie kondómov pri prevencii proti infekcii HIV. Tieto slová však určite nemožno oprávnene interpretovať tak, akoby naznačovali, že porušenie šiesteho prikázania (vrátane používania antikoncepcie v rámci manželstva) je niečo iné než hriech.

Následné vyjadrenia pápežovho hovorcu, žiaľ, nevniesli do veci jasno, skôr len ďalší zmätok, a to zvlášť v dvoch zásadných veciach. Po prvé hovoril o „vážnom rozlíšení vo svedomí“ pri používaní antikoncepcie a kondómov v závažných situáciách. Nepovedal však, že takéto rozlíšenie si vyžaduje objektívne morálne kritériá, okrem iného šieste prikázanie a povahu manželského aktu. Mimo manželstva teda nemôže byť ich používanie výsledkom vážneho rozlíšenia, lebo svedomie by sexuálnu aktivitu úplne zamietlo, a v rámci manželstva sú zakázané dokonca i za vážnych okolností. Existuje vlastne len jeden prípad, kedy bola antikoncepcia odobrená: znásilnenie.

Po druhé spomenul, že Benedikt XVI. „hovoril na tému používania kondómu v situáciách s rizikom nakazenia“, vynechal však Benediktovu morálnu analýzu: „Toto nie je vlastný spôsob na riešenie infekcie HIV.“

Čo to pre nás znamená v prípade vírusu Zika? Ak tento vírus naozaj spôsobuje mikrocefáliu, predstavuje jedno z mnohých nebezpečenstiev, ktoré hrozia nenarodenému dieťaťu či jeho matke. V padnutom svete postihujú skutočné tragédie každého jedného z nás. Kresťania sú povolaní niesť svoj kríž v jednote s ukrižovaným a vzkrieseným Kristom a „nenechať sa premôcť zlu, ale dobrom premáhať zlo,“ lebo viera ich učí, že „tým, čo milujú Boha, všetko slúži na dobré.“

V prípade manželstva to znamená, že pre dobro jednotlivcov, rodín alebo ľudskej spoločnosti sa pár možno bude musieť zdržať manželského spojenia, možno i na dlhší čas. Mnohí katolíci každodenne prežívajú túto realitu s láskou a odvahou. Zaslúžia si za to od nás obdiv a podporu.

Boh nám zjavil tieto pravdy vo svojom milosrdenstve, aby sme aj uprostred utrpenia mali veľkú radosť. A bude nás posilňovať žiť evanjelium i napriek nášmu strachu či našim zlyhaniam a hriechom. Toto je trvalé učenie Cirkvi a jediný platný kontext pre postoj ku kresťanskému životu – ako aj pre pochopenie vyjadrení pápežov, biskupov a vatikánskych hovorcov.

P. Timothy V. Vaverek STD
Autor je kňazom austinskej diecézy od roku 1985 a v súčasnosti farárom v Gatesville a Hamiltone, USA. Je držiteľom doktorátu z dogmatiky so zvláštnym dôrazom na ekumenizmus.

Pôvodný text: Francis, Contraception, and the Zika Virus, medzititulky redakcia, ilustračné foto: flickr.com (CC BY 2.0).

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha.

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Novinka z vydavateľstva

Na pleciach obrov

Veľké pravdy viery, ako o nich meditovali a ako ich žili cir...

Na sklade. Odosielame ihneď.

O knihe
Cena u nás: 9,27 €

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo