Pravoslávni veriaci začínajú sláviť Vianoce

Predpoludním sa koná v pravoslávnych chrámoch svätá liturgia. Podvečer bývajú bohoslužby známe ako Veľké povečerie.
5 minút čítania 5 min
Vypočuť článok
Pravoslávni veriaci začínajú sláviť Vianoce
0:00
0:00
0:00 0:00
TASR
TASR
Ďalšie autorove články:

Biela vrana Ocenenie získali odbojár Otto Šimko, psychológ Anton Heretik a tri bývalé zamestnankyne SNG

Robert Fico požiadal šéfa NATO Marka Rutteho o posilnenie protivzdušnej obrany Slovenska

Dodávateľ vody v Gaze pozastavil svoje služby po zadržaní zamestnanca Hamasom

V pravoslávnej cirkvi na Slovensku vrcholí v týchto dňoch 40-dňové obdobie pôstu pred vianočnými sviatkami. Veriaci počas neho dodržiavajú zdržanlivosť od mäsa i mliečnych výrobkov.

Veriaci tejto cirkvi, ktorá sa riadi podľa juliánskeho kalendára, začínajú sláviť Vianoce v sobotu 6. januára, keď sa predpoludním koná v pravoslávnych chrámoch svätá liturgia. Podvečer bývajú bohoslužby známe ako Veľké povečerie.

Štedrá večera pravoslávnych veriacich pozostáva z pôstnych jedál, ako sú kapustnica bez klobásy, fazuľa či pirohy. Na stole nechýbajú chlieb, med a cesnak.

V nasledujúci deň 7. januára je v pravoslávnej cirkvi veľký sviatok Narodenia Isusa Christosa (Ježiša Krista). Predpoludním sa v chrámoch koná slávnostná svätá liturgia.

Po tomto sviatku v cirkvi nasleduje 8. januára sviatok presvätej Bohorodičky a 9. januára si pravoslávni pripomenú prvomučeníka sv. Štefana.

Pravoslávni v Česku a na Slovensku (s výnimkou niektorých obcí na východnom Slovensku) sa riadia juliánskym kalendárom, podobne ako napríklad pravoslávna cirkev v Jeruzaleme, Rusku, na Ukrajine, v Poľsku, Srbsku, Gruzínsku a iných krajinách.

Špecifiká vianočných sviatkov podľa juliánskeho kalendára

Štedrý, nazývaný aj Svätý večer bol v minulosti spojený s mnohými úkonmi.

„Gazdiná, keď piekla chlieb – kračún, tak vodu, v ktorej si umývala ruky, vylievala k ovocným stromom, aby počas roka rodili. Dievčatá si išli česať vlasy pod vŕbu, aby ich mali také dlhé ako konáre vŕby. Slamu, ktorú mali ľudia pod stolom počas večere, dávali k sliepkam, aby dobre znášali vajíčka alebo ňou kŕmili zvieratá. Rovnako sa z nej robili vrkoče, ktorými sa obväzovali ovocné stromy, aby rodili,“ priblížila kultúrno-propagačná manažérka Slovenského národného múzea – Múzea ukrajinskej kultúry (SNM – MUK) vo Svidníku Ľudmila Ražina.

Obdobie vianočných sviatkov bolo zaujímavé pre dievčatá, ktoré sa chceli vydať a mať rodinu. „Počas varenia tradičných jedál brali lyžicu s jedlom a utekali do chlieva, kde klopali na ohradu. Keď ošípaná odpovedala krochkaním, znamenalo to, že sa dievča vydá v tom roku. Ak nie, klopala druhýkrát, a tak zistila, o koľko rokov sa vydá,“ povedala Ražina a doplnila, že sviatočné obdobie bolo obdobím ticha, keď sa ľudia nehádali a snažili sa žiť v pokoji a pokore.

Pred večerou sa celá rodina umývala v potoku, brali si so sebou drobné mince, aby počas celého roka mali peniaze. Po zotmení gazda zapálil na stole sviečku. Pomodlil sa Otčenáš, postojačky. V niektorých obciach pri stole kľačali.

„Väčšinou mali ľudia na stole deväť jedál, v niektorých obciach ich bolo aj 12. Hlavným symbolom bol spomenutý chlieb – kračún, ktorý bol na stole, ale jedli ho až na Nový rok. Mali však i ďalšie chleby. Ďalej to bol cesnak, med, soľ, opekance s makom, pirohy s kapustou, hubová máčanka, hrach, fazuľa, zemiaky s kapustou, slivková polievka – slivčanka, sušené ovocie a orechy,“ vymenovala Ražina a doplnila, že v mnohých rodinách na východe Slovenska sa tieto jedlá pripravujú dodnes.

Vo sviatočné dni sa nemalo nikam chodiť, zvlášť ženy a dievčatá mali byť doma, lebo to nebolo dobrým zvykom. „Napríklad aj koledníci boli väčšinou chlapci alebo malé deti. Najlepšie bolo, keď išli z nižného konca dediny na vyšný, nie opačne. Hovorilo sa, že vtedy bude nárast gazdovstva,“ dodala Ražina.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Cirkev Slovensko Vianoce
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Krátke správy

17. november 2025

O 18.00 h sa v Katedrále sv. Martina v Bratislave uskutoční omša za obete neslobody a pokoj v spoločnosti. Hlavným celebrantom bude bratislavský pomocný biskup Jozef Haľko. O 19.00 h bude na Rudnayovom námestí (pod katedrálou) nasledovať občianske zhromaždenie za slobodu a spravodlivú demokraciu. Vystúpia Beáta Katrebová Blehová, historička z ÚPN, Branislav Borovský, podpredseda Konfederácie politických väzňov Slovenska, Ján Szőllős, podpredseda Ekumenickej rady cirkví v SR, Vladimír Palko, publicista a bývalý politik, a ďalšie osobnosti.

O 18.00 h sa v Katedrále sv. Martina v Bratislave uskutoční omša za obete neslobody a pokoj v spoločnosti
16. november 2025

„Ja som sa dokonca s vyšetrovateľom pri nejakej príležitosti stretol. No hnev by nebol cestou. Sme veriaci ľudia a tieto veci chápeme úplne ináč. Neočakávam, že sa tu bude niekto biť v prsia, čo zlé urobil, ale že reálne povie, mrzí ma to, musel som vtedy tak konať, bol som v takej pozícii. Ale nič také neprišlo,“ vraví bývalý politický väzeň Branislav Borovský, ktorý bol odsúdený s dvoma kamarátmi za pašovanie náboženskej literatúry.

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť