Dikastérium pre náuku viery v utorok zverejnilo doktrinálnu nótu s názvom Mater populi fidelis (v preklade Matka verného ľudu), ktorá objasňuje používanie mariánskych titulov. Dokument, ktorý schválil pápež Lev XIV. ešte 23. júna, zdôrazňuje, že Panna Mária sa nemá označovať za spoluvykupiteľku sveta.
Dikastérium odporúča vyhýbať sa mariánskym titulom „spoluvykupiteľka“ a „prostredníčka milostí“. Tieto tituly totiž nie sú presné a sú v rozpore s Bibliou a Božím zjavením. „Používanie titulu spoluvykupiteľka na určenie spolupráce Panny Márie je vždy nevhodné,“ zdôrazňuje Vatikán.
Takéto titulovanie Panny Márie môže vyvolávať zmätok a oslabiť výlučné postavenie Ježiša ako jediného Vykupiteľa. Titul „prostredníčka milostí“ (Mediatrix) je podľa dokumentu prijateľný len v tom zmysle, ak vyjadruje Máriinu účasť na diele spásy prostredníctvom jej materstva, nepovažuje ju za sprostredkovateľku všetkých milostí.
Spomínané dikastérium pred nejakým časom tiež zverejnilo normy pri rozlišovaní údajných nadprirodzených javov. „Často sa v súvislosti s týmito javmi používajú určité tituly a výrazy vzťahujúce sa na Pannu Máriu. Tieto tituly, z ktorých niektoré sa objavovali už u cirkevných otcov, nie sú vždy používané presne, niekedy sa mení ich význam alebo sú nesprávne interpretované,“ píše sa v dokumente.
Podľa neho niektoré mariánske tituly okrem terminologických problémov vytvárajú vážne ťažkosti z hľadiska obsahu, pretože často z nich vyplýva nesprávne chápanie postavy Panny Márie, čo má vážne teologické dôsledky.
Dikastérium pre náuku viery vysvetľuje, že titul „spoluvykupiteľka“ sa objavuje už v 15. storočí ako oprava mariánskeho prívlastku „vykupiteľka“. Tento titul sa prvýkrát objavuje v anonymnom hymne z 15. storočia v Salzburgu a teologické výskumy v prvej polovici 20. storočia viedli k prehĺbeniu jeho chápania.
Dokument pripomína, že mariánsky titul „spoluvykupiteľka“ používali aj niektorí pápeži vrátane Jána Pavla II. bez toho, aby ho vysvetlili.

„Druhý vatikánsky koncil sa z doktrinálnych, pastoračných a ekumenických dôvodov vyhýbal použitiu titulu ‚spoluvykupiteľka‘. Svätý Ján Pavol II. ho použil prinajmenšom sedemkrát, spájajúc ho predovšetkým so spásonosnou hodnotou nášho utrpenia, obetovaného spolu s utrpením Krista, ku ktorému sa osobitným spôsobom pripája Panna Mária, najmä pod krížom,“ konštatuje vatikánsky dokument.
Ján Pavol II. termín spoluvykupiteľka podporoval, ale prestal ho verejne používať v polovici 90. rokov 20. storočia po tom, čo vatikánsky doktrinálny úrad začal vyjadrovať skepticizmus.
Dikastérium, ktoré stráži čistotu viery, ďalej pripomína, že už počas riadneho zasadania 21. februára 1996 vtedajší prefekt Kongregácie pre náuku viery kardinál Joseph Ratzinger na otázku o vyhlásení dogmy o Panne Márii ako „spoluvykupiteľke“ alebo „prostredníčke všetkých milostí“ odpovedal vo svojom osobnom stanovisku negatívne.
Proti používaniu týchto titulov sa verejne vyjadril aj v roku 2002. „‚Spoluvykupiteľka‘ sa silne odchyľuje od jazyka Biblie a cirkevných otcov, čím spôsobuje nedorozumenia. Panna Mária vďačí za všetko, čím je, práve Kristovi a vyjadrenie ‚spoluvykupiteľka‘ by tento zdroj zatienilo.“
Proti tomuto mariánskemu titulu sa jednoznačne vyjadril najmenej trikrát verejne aj pápež František, zdôrazňujúc, že Panna Mária „si nikdy nechcela ponechať nič pre seba z toho, čo patrí jej Synovi. Nikdy sa nepredstavila ako spoluvykupiteľka, ale ako učeníčka. Dielo vykúpenia bolo uskutočnené dokonalým spôsobom a nevyžaduje žiadne doplnenie“.
Dokument dodáva, že jediný Vykupiteľ je Kristus a neexistujú spoluvykupitelia.
Používanie titulu spoluvykupiteľka na určenie spolupráce Panny Márie je vždy nevhodné. Tento titul totiž hrozí zatienením jediného spásonosného sprostredkovania Krista a môže viesť k zmätku a narušeniu harmónie právd kresťanskej viery, pretože „v nikom inom niet spásy, lebo niet pod nebom iného mena daného ľuďom, v ktorom by sme mali byť spasení“ (Sk 4, 12).
Dokument tiež uvádza, že Ján Pavol II. tento titul spájal predovšetkým so spásonosnou hodnotou nášho utrpenia, ktoré je obetované spolu s utrpením Krista. Ján Pavol II. zdôrazňoval, že Panna Mária sa k tomuto utrpeniu pripája osobitným spôsobom, najmä pod krížom.
Dikastérium tiež neodporúča používať titul „prostredníčka všetkých milostí“, aj keď pripúšťa materinské sprostredkovanie Božích milostí.
Dokument sa odvoláva na kardinála Ratzingera, ktorý ako prefekt Kongregácie pre náuku viery vysvetlil, že tento titul nie je jasne založený na Božom zjavení. V roku 1996 niekdajší pápež Benedikt XVI. tiež vyjadril názor, že presný význam tohto titulu nie je jasný a náuka v ňom obsiahnutá nie je ešte zrelá.
Ďalšou výhradou je, že Panna Mária ako prvá odkúpená nemohla byť prostredníčkou milosti, ktorú sama prijala, pretože dar milosti ju predchádza a pochádza z bezplatnej iniciatívy Svätej Trojice. Všetka milosť prúdi z nadbytku Kristových zásluh.
„Celkovo je potrebné sa vyhýbať titulom a výrazom, ktoré by Máriu predstavovali ako všeobjímajúceho darcu milosti alebo ktoré naznačujú viacstupňový tok milosti (akoby Mária bola nástrojom či sekundárnou príčinou uisťujúcou prenos milosti).
Správne chápané materské sprostredkovanie Márii (Matka milosti) sa obmedzuje na príhovor a materskú blízkosť, ktorou Mária vyprosuje aktuálne milosti (pomoc Ducha Svätého na otvorenie sŕdc), ale nemôže zasiahnuť do priameho a bezprostredného udeľovania posväcujúcej milosti, ktoré patrí výlučne Bohu,“ píše Dikastérium pre náuku viery.
Text, podpísaný prefektom kardinálom Víctorom Manuelom Fernándezom a sekretárom doktrinálnej sekcie Armandom Matteom, odporúča tituly ako „Matka veriacich“, „duchovná Matka“ či „Matka veriaceho ľudu“.
Kardinál Fernández vo svojej prezentácii ocenil ľudovú zbožnosť, ale zároveň varoval pred skupinami veriacich a publikáciami, ktoré propagujú špecifické dogmatické trendy a podnecujú neistotu medzi veriacimi, a to aj prostredníctvom sociálnych médií.
Katolíci veria, že Ježiš vykúpil ľudstvo svojím ukrižovaním a smrťou. Cirkevní učenci už stáročia diskutujú o tom, či Mária, ktorú katolíci a mnohí iní kresťania nazývajú Matkou Božou, pomohla Ježišovi spasiť svet, objasnil Reuters.
Nové vatikánske pokyny zdôrazňujú úlohu Márie ako sprostredkovateľky medzi Bohom a ľudstvom. Narodením Ježiša „otvorila brány vykúpenia, na ktoré čakalo celé ľudstvo“, uvádza sa v dokumente Vatikánu.
Podľa Biblie bola Máriina odpoveď archanjelovi Gabrielovi, ktorý jej zvestoval, že počne a porodí Božieho Syna: „Nech sa mi stane podľa tvojho slova.“
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.