Slovenskí biskupi: Liekom na morálne choroby ľudstva je pokánie

V katolíckych kostoloch sa na Nový rok čítal pastiersky list slovenských biskupov.

Prvý pastiersky list v roku 2017 biskupi venovali 100. výročiu zjavení Panny Márie vo Fatime. V liste pripomenuli, že 1. január je významovo bohatý deň. „Je to cirkevná slávnosť Panny Márie Bohorodičky, zároveň Svetový deň pokoja, občiansky Nový rok i Deň vzniku Slovenskej republiky,“ napísali biskupi.


Arcibiskup Stanislav Zvolenský celebruje pontifikálnu omšu na Nový rok v Dóme sv. Martina v Bratislave. Foto  TASR/Dano Veselský

Väčšinu listu venovali priblíženiu zjavení Panny Márie v portugalskej Fatime, ku ktorým došlo od 13. mája do 13. októbra 1917. „Panna Mária zároveň priblížila duchovné prostriedky, ktoré napomáhajú polepšenie človeka i sveta. Sú to najmä: svätá spoveď a sväté prijímanie počas prvých sobôt v mesiaci; modlitba posvätného ruženca a rozjímanie nad ružencovými tajomstvami – s úmyslom: odčiniť urážky, ktorými ľudia urážajú Pána Boha a Nepoškvrnené Srdce Panny Márie,“ zdôraznili biskupi.

„V situácii, keď sa svet vysmieva z diabla a z pekla, fatimské deti vidia peklo v celej jeho hrôze. Keď si ľudia myslia, že ich zloba (vojny, násilie, vydieranie, korupcia...) nemá žiadne dôsledky, vidíme utrpenie ako dôsledok morálneho úpadku ľudstva. Keď si na prahu nového roka vinšujeme zdravie a šťastie – mali by sme  prijať vekmi osvedčený liek na morálne choroby ľudstva – úprimné pokánie!“ vyzvali biskupi.

„Slávime Nový rok a vianočnú dobu, v ktorej sme dostali ďalšiu veľkú ponuku – cestou osobného pokánia môžeme prispieť k lepšiemu životu. Nebojme sa v nastávajúcom roku používať osvedčené duchovné prostriedky ponúkané Pannou Máriou,“ zakončili pastiersky list slovenskí biskupi.

Pôvod slávnosti Panny Márie Bohorodičky

Slávnosť Panny Márie Bohorodičky slávia katolícki veriaci 1. januára. Tento sviatok pripomína dôležitú úlohu Márie v dejinách spásy ako matky Božieho syna. 

Bohorodička (grécky Theotokos) je titul, ktorým prvotná cirkev poctila Pannu Máriu na konci 3. storočia. Vyjadruje sa ním skutočnosť, že Mária bola matkou Božieho syna nielen ako človeka, ale aj ako pravého Boha. V 5. storočí sa v cirkvi vyskytli pochybnosti o teologickej správnosti tohto titulu. Koncil v Efeze v roku 431 však vyhlásil dogmu, že Panne Márii ako matke Bohočloveka Ježiša Krista názov Bohorodička patrí právom.

Zdroj: TASR

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo