Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Východné cirkvi Svet kresťanstva
14. november 2022

Svet východného kresťanstva

Autokefálni ukrajinskí pravoslávni smú sláviť Vianoce 25. decembra

Alexandrijský patriarcha navštívil Rwandu. Pravoslávna cirkev Ukrajiny má problémy pri pastorácii v zahraničí. 

Autokefálni ukrajinskí pravoslávni smú sláviť Vianoce 25. decembra

Ilustračné foto: TASR/AP

Cirkevné obce autokefálnej Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny smú v tomto roku sláviť Vianoce už 25. decembra. Posvätný synod biskupov tejto cirkvi rozhodol, že ak „existujú pastoračné okolnosti“ a veriaci si to želajú, slobodno „výnimočne“ preložiť slávenie Kristovho narodenia zo 7. januára na 25. december.

Posvätný synod autokefálnej Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny vyhlásil, že pre vojnu s Ruskom sa zintenzívnil spor o cirkevný kalendár. Týmto krokom sa má zistiť, aká veľká je túžba autokefálnych ukrajinských pravoslávnych po skorej zmene kalendára.

Cirkevné obce, ktoré oslávia narodenie Ježiša Krista 25. decembra, musia oznámiť cirkevnému vedeniu, koľko veriacich sa zúčastnilo na týchto vianočných bohoslužbách. Už koncom roku 2021 sa kyjevský metropolita Epifanij (Dumenko), hlava autokefálnej Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny, vyslovil za postupný prechod na novo-juliánsky kalendár. Epifanij vtedy predpovedal, že o desať rokov bude väčšina Ukrajincov sláviť Vianoce 25. decembra.

V otázke cirkevného kalendára ide aj o vymedzenie sa voči Ruskej pravoslávnej cirkvi, ktorá Vianoce slávi podľa juliánskeho kalendára. Od rímskej reformy kalendára v roku 1582 juliánsky kalendár medzičasom 13 dní zaostáva za v tej dobe zavedeným západným gregoriánskym kalendárom.

Presunom na 25. decembra by Pravoslávna cirkev Ukrajiny nasledovala Konštantínopolský ekumenický, Alexandrijský a Antiochijský patriarchát, ako aj pravoslávne cirkvi Grécka, Rumunska, Bulharska a Cypru. Tieto cirkvi už viac ako jedno storočie slávia Vianoce v rovnaký deň ako rímskokatolícki a protestantskí kresťania. Naopak, cirkvi Ruska, Srbska a Gruzínska sa držia 7. januára.

Asi tri štvrtiny Ukrajincov, ktorí sa hlásia k pravoslávnej alebo gréckokatolíckej cirkvi, dosiaľ slávili Vianoce až v januári, pretože sa doteraz riadili juliánskym kalendárom. Podľa prieskumu v roku 2020 až 77 percent Ukrajincov oslavovalo narodenie Ježiša 7. januára. V roku 2017 ukrajinský parlament vyhlásil za deň pracovného pokoja popri 7. januári aj 25. december.

Na Ukrajine sú dve pravoslávne cirkvi: Ukrajinská pravoslávna cirkev, ktorá sa v lete tohto roka vyhlásila za nezávislú od Moskovského patriarchátu, a autokefálna Pravoslávna cirkev Ukrajiny. Medzi týmito cirkvami opakovane dochádza k otvoreným konfliktom a nepriateľským akciám.

Alexandrijský grécko-pravoslávny patriarcha navštívil Rwandu

Alexandrijský grécko-pravoslávny patriarcha Teodor II. koncom októbra prvý raz navštívil Rwandu. Cieľom jeho návštevy v tejto východoafrickej krajine bolo predovšetkým posilniť miestnu pravoslávnu cirkev. Teodor II. slávnostne posvätil novopostavený pravoslávny chrám v regióne Rouamangana. A po božskej liturgii položil základný kameň novej školy a kliniky.

„Pravoslávna cirkev zahŕňa všetkých ľudí bez ohľadu na ich národnosť. Alexandrijská cirkev sa stará o trpiacich a zanedbávaných ľudí afrického kontinentu, najmä o deti, ktoré sú najkrajšími Božími stvoreniami,“ povedal patriarcha pri položení základného kameňa.

Patriarcha sa stretol s rwandským premiérom Edouardom Enziradom a poinformoval ho o pastoračnej, sociálnej a humanitárnej činnosti pravoslávnej cirkvi v Rwande a celej Afrike.

Alexandrijský grécko-pravoslávny patriarchát má v jurisdikcii celú Afriku. V uplynulých desaťročiach sa tento patriarchát intenzívne venoval misijnej činnosti.

Len pred niekoľkými týždňami Theodor II. navštívil Madagaskar. Ponavštevoval miestne cirkevné obce a stretol sa s tamojším prezidentom Abdrym Nirinom Tajoelinom a moslimskými hodnostármi.

Cesty alexandrijského grécko-pravoslávneho patriarchu po Afrike treba vnímať v súvislosti s tým, že Ruská pravoslávna cirkev na prelome rokov 2021/22 začala vytvárať paralelnú, resp. konkurenčnú cirkevnú štruktúru v Afrike. Alexandria vníma príslušnú aktivitu Moskvy ako pomstu za uznanie novej Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny. 

Pravoslávna cirkev Ukrajiny sa sťažuje na problémy pri pastorácii v zahraničí

Kyjevský Metropolita Epifanij (Dumenko) poprosil ekumenického patriarchu o podporu pri pastoračnej starostlivosti o ukrajinských utečencov v zahraničí. Vo svojom liste z 18. októbra sa hlava autokefálnej Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny posťažovala na nepriateľský postoj Moskovského patriarchátu a rovnako zmýšľajúcich miestnych pravoslávnych cirkví.

Okrem iných ani Poľská pravoslávna autokefálna cirkev neuznáva ani klérus, ani veriacich Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny.

Metropolita Epifanij poprosil patriarchu Bartolomeja najmä o podporu pri organizovaní bohoslužieb v rodnom jazyku a o prijatie duchovných Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny „do prechodnej misie“, aby sa mohli starať o veriacich v zahraničí. Ekumenický patriarchát pri udelení autokefálie Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny v roku 2019 jej nedovolil zakladať cirkevné obce v zahraničí.

Veľký počet Ukrajincov utiekol pred ruskou útočnou vojnou do Poľska. Už koncom septembra poslal metropolita Epifanij list metropolitovi Poľskej pravoslávnej autokefálnej cirkvi Sawovi (Hrycuniakovi) s prosbou, aby uznal Pravoslávnu cirkev Ukrajiny ako autokefálnu cirkev, aby umožnil predovšetkým duchovnú starostlivosť o početných ukrajinských utečencov v Poľsku: „Sú nám známe početné príklady, v ktorých hierarchovia a duchovní Poľskej pravoslávnej autokefálnej cirkvi nielenže odmietajú sláviť bohoslužby s kňazmi Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny, ale im dokonca aj upierajú sväté prijímanie a označujú ich za nekresťanov.“

Synod biskupov Poľskej pravoslávnej autokefálnej cirkvi 25. októbra vyjadril poľutovanie nad stavom rozštiepeného ukrajinského pravoslávia, ale vo veci „deštruktívnych aktivít takzvaného ‚metropolitu‘ Epifanija trvá na už zverejnených stanoviskách“.

Biskupi vyzvali veriacich, aby sa modlili za mier, za ukončenie vojny a prekonanie rozkolu v ukrajinskom pravosláví, a zároveň požiadali ekumenického patriarchu Bartolomeja, aby inicioval zhromaždenie (synaxis) hláv všetkých autokefálnych pravoslávnych cirkví.

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.