Ak túžite vidieť Turínske plátno, nemusíte čakať, kým vystavia originál v Turíne, čo sa deje raz za niekoľko rokov. Jeho presnú kópiu nájdeme aj na Slovensku.
17. novembra to bude už 20 rokov, čo veriaci aj turisti môžu obdivovať presnú kópiu Turínskeho plátna v gréckokatolíckej Katedrále sv. Jána Krstiteľa v Prešove.
Podľa tradície ide o plátno, do ktorého bolo podľa židovských zvyklostí zavinuté mŕtve Ježišovo telo po tom, ako ho sňali z kríža. Kópie Turínskeho plátna vznikali už v stredoveku a jedna vzácna z tohto obdobia sa nachádza aj v kláštore Broumov v Česku. Prešovská kópia je verná originálu a vznikla pomocou najmodernejších technológií. Svojho času to bola jedna zo štyroch verných kópií na celom svete.

Hovorca Prešovskej archieparchie kňaz Michal Pavlišinovič. Foto: Postoj/Tomáš Puškáš
Ako priblížil hovorca archieparchie kňaz Michal Pavlišinovič, kópia plátna sa do Prešova dostala vďaka spoločnosti AMCOR, čo je skratka z taliančiny pre Priateľov východných cirkví, ktorá sídli práve v Turíne.
„Keď bol gréckokatolícky bohoslovecký zbor v roku 2001 vystupovať v Turíne, nadviazali sa kontakty a došlo k tomu, že prešovskej katedrále podarovali kópiu Turínskeho plátna,“ priblížil Pavlišinovič okolnosti získania kópie tejto vzácnej relikvie.
Podľa neho v tom čase existovali len tri verné kópie plátna vrátane prešovskej. Ostatné boli v Jeruzaleme a vo Vilniuse. Kópia Turínskeho plátna sa nachádza na pravej strane lode prešovskej katedrály na stene vedľa biskupského trónu.
Podľa gréckokatolíckeho duchovného láka plátno do prešovskej katedrály nielen katolíkov či veriacich ľudí. Mnohí prichádzajú na toto miesto duchovne načerpať. „Máme svedectvá ľudí, podľa ktorých vidieť toto plátno bolo pre nich povzbudzujúce a posilnilo ich to vo viere. Mohli vidieť utrpenie, ktoré zobrazuje plátno v realite,“ hovorí Pavlišinovič.

Kópia Turínskeho plátna na stene prešovskej katedrály. Foto: Postoj/Tomáš Puškáš
Mnohých ľudí na tomto mieste, ako počujú k plátnu výklad, preniknú emócie a „tajomstvo Paschy, Ježišovho utrpenia, ich ešte viac dojíma“. Podľa hovorcu gréckokatolíckej archieparchie práve cez Veľkú noc si prichádzajú ľudia pozrieť kópiu tejto relikvie vo väčšom počte. Môžu pri ňom zapáliť aj sviecu.
Mimochodom, vo východných cirkvách je zvykom pred relikviami či ikonami zapaľovať sviece. „Svetlo zažatej sviece symbolizuje Krista, ktorý je svetlom pre každého človeka. Symbolizuje svetlo nádeje, útočište a maják pomoci, cez ktorý chce Kristus priviesť človeka k modlitbe a tým aj k záchrane svojej duše. Svieca, ktorá zhára, symbolizuje aj život človeka, ktorý tiež rýchlo ubieha, a človek si tak môže uvedomiť, že dnes tu som, zajtra tu byť nemusím,“ vysvetlil kňaz.
Mnohí pália sviečku a pritom sa modlia na úmysel, s ktorým prišli, alebo takto vzdávajú úctu svätým, ktorí sú na ikonách.

Foto: Postoj/Tomáš Puškáš
Pri prvom pohľade na Turínske plátno nám väčšinou udrú do oči stopy po požiari a záplaty, ktorými opravovali škody napáchané ohňom. Až keď sa človek lepšie pozrie, vidí otlačené Ježišovo telo.
V ľavej časti plátna je vidieť Ježišovo telo spredu a napravo badáme Ježišove obrysy zozadu.
„Čo najviac dominuje, sú krvavé stopy. V prednej časti vidno jeho prebodnutý bok, stopy po klincoch na rukách, na hlave stopy po tŕňovej korune a kvapky krvi. Tiež je vidieť stopy po bičovaní, ktoré bolo veľmi kruté a zasiahlo nielen chrbát, ale aj hruď, ruky a nohy,“ vysvetľuje Michal Pavlišinovič a ukazuje nám detaily na plátne, ktoré je za ochranným sklom.
Gréckokatolícky kňaz pripomína film Umučenie Krista z roku 2004 od Mela Gibsona. „Niektorí ľudia sa na tento film ani nedokázali pozerať, pretože je drastický. Ale Ježiš skutočne toto všetko podstúpil, aby ukázal bezhraničnú lásku ku každému.“
A práve keď sa pozeráme na Turínske plátno, tiež môžeme vnímať, aké bolo Ježišovo mučenie kruté. „Mnohých sa toto dotkne, keď si v hĺbke srdca uvedomia, čo Ježiš urobil pre spásu človeka, pre každého človeka, nielen veriaceho. A tu to môžeme vidieť v realite, kam bol až ochotný zájsť, aby bol človek spasený,“ poukazuje duchovný na význam tejto vzácnej relikvie.
Pri Turínskom plátne v chráme môže podľa kňaza každý položiť Ježišovi svoje starosti, kríže a problémy. „To je podstata návštevy našej katedrály. Nielen obdivovať plátno, ale načerpať z Ježišovho umučenia do svojho života.“

Michal Pavlišinovič ukazuje na plátne stopy po vode. Foto: Postoj/Tomáš Puškáš
V prešovskej katedrále hneď nad plátnom nájdeme ďalšiu vzácnu relikviu, a to svätého kríža. Tá je uložená v relikviári v tvare kríža a obklopujú ju ďalšie relikvie. Tam, kde sa ramená stretajú, sú uložené čiastočky dreva z Kristovho kríža.
„Je v tom symbolika, keďže Ježišov hrob bol blízko Kalvárie. Ježišov kríž, ktorý dominoval nad Jeruzalemom, má dominovať každému nášmu trápeniu, ťažkostiam, ale aj radostiam a všetkému, čo zažívame vo svojom živote,“ dodáva hovorca.
V gréckokatolíckej katedrále nájdeme aj ďalšie relikvie. Najzaujímavejšie sú relikvie hieromučeníkov blahoslaveného biskupa Petra Pavla Gojdiča a Vasiľa Hopka.
V pravej kaplnke pod oltárom je uložená relikvia biskupa Gojdiča vo voskovej figuríne, ktorá znázorňuje jeho telo. Naľavo je zasa v kaplnke takto uložená relikvia biskupa Hopka.
Prešovský apoštolský administrátor vladyka Peter Rusnák slúži každý mesiac v 11. deň svätú liturgiu nad ostatkami Vasiľa Hopka a 17. deň v mesiaci nad ostatkami Petra Pavla Gojdiča.

Vosková figurína blahoslaveného Vasiľa Hopka. Foto: Postoj/Tomáš Puškáš

Vosková figurína blahoslaveného biskupa Petra Pavla Gojdiča. Foto: Postoj/Tomáš Puškáš
Podľa Pavlišinoviča sa veriaci aj takto modlia k týmto dvom blahoslaveným a prosia o zázrak, ktorý je potrebný na svätorečenie. V súčasnosti sa už niektoré údajné zázračné uzdravenia na príhovor týchto mučeníkov skúmajú.
Veriaci môžu prísť do gréckokatolíckej katedrály každý deň. Zadná časť chrámu je otvorená počas celého dňa, kým celý chrám je prístupný verejnosti asi hodinu pred svätými liturgiami.
Pre niektoré nepríjemné incidenty z minulosti nemôže byť katedrála voľne prístupná celý deň, no záujemcovia sa môžu dopredu obrátiť na farský úrad, ktorý im chrám sprístupní, a kňaz im povie ku katedrále a plátnu výklad.
Na titulnej snímke Michal Pavlišinovič pri kópii Turínskeho plátna v Prešove. Foto: Postoj/Tomáš Puškáš
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.