Jeho aktuálnou „farnosťou“ je maďarské vysielanie Rádia Mária. Okrem toho vypomáha s pastoráciou v Komárne a okolitých obciach. V rozhovore pre Svet kresťanstva približuje nielen prácu v rádiu, ale aj stav náboženského života v regióne na južnom Slovensku. Kňaz Trnavskej arcidiecézy Lóránt Lépes.
Rádio Mária vzniklo v Taliansku, vysielať začalo v roku 1983 v Erbe blízko Milána. Vo svete je v súčasnosti 122 rádií Mária v približne sto krajinách sveta.
Nevysielame reklamu, nevenujeme sa straníckej politike, sme založení na báze dobrovoľníctva, teda väčšinu práce robia dobrovoľníci. Máme len úzky štáb spolupracovníkov, pre ktorých je to zamestnanie. Po ďalšie, žijeme prevažne z darov poslucháčov. A ako to je možné? Nevieme, je to Božia prozreteľnosť.
Áno, nemôžeme si predstavovať nejaké veľké dary, ale keď mnoho ľudí poskytne malé dary, hoci len jedno euro, tak to už nie je málo. Keď sme vznikali, hovorili sme talianskym kolegom, že možno to funguje v Taliansku, ale u nás to nepôjde. A to isté hovorili v Budapešti v roku 2006, keď tam vznikalo Rádio Mária.
Keď vznikalo slovenské vysielanie, tiež hovorili, že rádio na postavené na daroch a dobrovoľníctve nemôže fungovať. Vtedy som im povedal, že keď to funguje u nás v menšinovom rádiu, tak slovenské rádio v Bratislave nebude fungovať? A funguje to, hoci si to nevieme niekedy vysvetliť.
Ale nikdy nemáme istotu, koľko ľudí nás podporí nasledujúci mesiac. Vždy to však nejako ide, aj keď sú ťažkosti, teraz obzvlášť, keď zdraželi energie. Cítime to a aj ľudia sú obozretnejší.
Presne to neviem vyčísliť, ale ceny plynu vzrástli päť- až šesťkrát a ceny elektrickej energie tiež mnohonásobne.
Keď o tom hovoríme poslucháčom, tak cítia s nami a vo februári narástli ich dary.
Je tu iná mentalita ľudí, máme iné starosti a radosti, iné akcie a pútnické miesta. Niektoré veci sa prelínajú a máme aj spoločné programy a programy si navzájom preberáme. Sme však špecifickí.
Áno, mojou farnosťou je v súčasnosti Rádio Mária. Okrem toho vypomáham v Komárne a okolitých farnostiach, keďže máme v okolí Komárna veľa dedín, kam chodíme.
A čo sa týka rádia, veľmi sa podobá na klasickú pastoráciu. Tak isto ako vo farnosti, aj v rádiu máme spolupracovníkov, katechétov či spolupracovníkov v kancelárii. Tak ako vo farnosti sa konajú poučenia katechézy, máme ich aj v rádiu vo vysielaní. Vo farnosti je svätá omša, aj v rádiu máme omšu, buď v kaplnke, alebo preberáme omše z farností. Takže sa tam nachádzajú podobné prvky, aj keby sa dalo povedať, že rádio je elektronická alebo virtuálna farnosť. Ale podobá sa na farnosť viac, ako by si to niekto myslel.
... nechceme zastupovať farnosti ani nechceme ťahať ľudí z kostolov k rádiám. Ľudia, ktorí sú aktívni v rádiu, sú aktívni zväčša aj vo farnosti.
Máme vysielač v Rožňave, Leviciach a Nových Zámkoch. Naším cieľom je pokryť južné oblasti Slovenska, čo je logické. Je nás možné počúvať aj cez internet. Teraz sme získali aj frekvenciu v Rimavskej Sobote, tam zatiaľ ešte nevysielame, spustenie vysielača sa pripravuje.
Áno, aj prezident rádia je dobrovoľník.
Patrí k identite Rádia Mária, že skoro všetko robia dobrovoľníci. Dobrovoľník nikdy nie je profesionál, profesionála treba zaplatiť. My žijeme v prvom rade z darov poslucháčov, preto je logické, že máme dobrovoľníkov. V prípade Rádia Mária treba počítať, že sa vyskytnú aj nejaké chyby, ktorým sa, samozrejme, snažíme predísť. Ale vylúčiť sa to nedá.
Nemyslím si však, že robíme veľa chýb vo vysielaní a v technike. Napokon, chyby robia aj profesionálne médiá. Pozitívnou stránkou je, že dobrovoľníci robia svoju prácu u nás s radosťou a nielen z povinnosti. Vidno väčšie nadšenie a to je aj počuť vo vysielaní.
Negatívom je, keď sa dobrovoľník po niekoľkých rokoch u nás pekne všetko naučí a potom zmení hlavnú prácu, odsťahuje sa, ide študovať alebo si založí rodinu a už nemôže pokračovať a potom musíme zaúčať nového.

Foto: Postoj/Pavol Rábara
Komárno určite nepatrí medzi najsilnejšie oblasti, čo sa týka náboženského života a viery. Skôr naopak. To sa netýka len Komárna, ale aj okolitých farností. V malých dedinách je ešte viac vidieť a cítiť menší záujem o duchovné veci aj o návštevu bohoslužieb.
Najviac to cítime posledné roky. Keď som pôsobil v minulosti v Komjaticiach či vo Veľkom Kýre, bolo to tam lepšie. Dnes hovoria, že už ani tam to nie je to, čo bolo pred 20 rokmi. Cítiť to asi všade. V okrese Komárno bol náboženský život všeobecne slabší. Myslím, že aj korona urobila svoje. Je tu však aj ďalší problém.
Nie sú obsadené všetky farnosti. Do niektorých chodíme z Komárna. Odslúžime tam sväté omše, ideme pochovať, vyslúžime sviatosti, ale skutočnosť, že tam nežijeme priamo medzi ľuďmi, to asi pre farníkov nie je najlepšie. Pre kňazov je však zasa lepšie, keď nie sú na farách sami, ale keď viacerí žijú v komunite, vedia sa podržať a podobne.
Aj jedno, aj druhé. Jednak farnosť by sama neutiahla budovu fary a vo všeobecnosti sa dá povedať, že maďarsky hovoriacich kňazov je väčší nedostatok ako slovenských. V seminároch je málo bohoslovcov maďarskej národnosti. Aj keď to v slovenských farnostiach zatiaľ necítia, o niekoľko rokov to budú určite cítiť aj tam.
Nechcem byť pesimista, ale väčšinou to tak býva. Čo vidíme teraz na Západe, tu bude o desať rokov. A to, čo bolo pred desiatimi a dvadsiatimi rokmi na Západe, vidíme teraz u nás.
Sú to asi dve tretiny farností v dekanáte Komárno. Tieto farnosti sú spravované ex currendo, takže tam dochádzame z Komárna.
Pôvodne sme chodili raz tam, raz inde. Potom sme sa dohodli, že asi bude lepšie, ak si to podelíme a bude do dediny chodiť pravidelne jeden kňaz.

Dom Lászlóa Batthyányho je jediný v Maďarsku pre zrakovo postihnutých s chorobami pohybového ústrojenstva. Ako to tam vyzerá?
Vždy niekto príde, ale niekedy sa stane, že je nás na omši len pár ľudí, s kostolníkom, miništrantom a kňazom ich môžem spočítať na prstoch jednej ruky. Samozrejme, sú aj silnejšie farnosti. Teraz hovorím o dedinách, nie o Komárne. Tu sa nájdu ľudia, máme slovenské aj maďarské omše.
V Komárne aj v okolitých dedinách je dosť kalvínov, no nie sú vo väčšine. Na papieri je viac katolíkov. Na druhej strane, ak treba, veriaci sa vedia podržať, vedia sa zomknúť. Pre Žitný ostrov je typické, že ľudia síce až tak veľa v kostole nie sú, ale keď sú oslovení, pomôžu, dá sa na nich spoľahnúť.
Záleží na dedine, ale od dvadsať do päťdesiat ľudí, čo na nedeľu tiež nie je veľa.

Foto: Postoj/Pavol Rábara
Tých ľudí možno v kostole nie je veľa, ale tí, čo prídu, myslím, že to berú vážne, nie sú tam zo zvyku. Tu v Komárne nepríde birmovanec kvôli starej mame. Príde, keď sám chce.
V Komárne máme každý rok katechumenov, teda dospelých, ktorí sa pripravujú na krst. Niekto sa chce pokrstiť pred sobášom alebo po sobáši alebo sa dostane k viere cez kamaráta alebo cez knihu, životnú udalosť. V nejakom okamihu života sa ľudia zamyslia, čo je hodnotné v živote, a prídu. A je to pomerne časté.
Áno, každý rok. Alebo prídu pokrstení a chcú si doplniť ďalšie sviatosti. Každý rok ich je okolo pätnásť.
Väčšinou áno. Teraz pán dekan spomínal, že keď krstil na Veľkú noc, videl ľudí, ktorých pokrstil minulé roky. Určite potom majú nejaký vzťah k farnosti a mnohí chodia na svätú omšu každú nedeľu.
Máme slovenské aj maďarské omše. V meste má každý možnosť si vybrať omšu vo svojom jazyku. Na dedinách je to rôzne, niekde sú len maďarské omše, niekde oboje.
Je to asi približne pol na pol.
Slovenskí veriaci sa mi zdajú otvorenejší. Ale to je moja skúsenosť, nemusí to tak byť. Keď sa maďarskí otvoria viere, sú vytrvalí.
Každý má pastoráciu vo svojom jazyku. Všade sa nájdu aj ľudia, ktorí sa separujú a nechcú mať s druhými nič spoločné. Máme aj omše, ktoré sú spoločné. Napríklad na Slávnosť Božieho tela a potom sa koná aj spoločná procesia, kde sú niektoré modlitby v slovenčine a iné v maďarčine.

Rozrastajúce sa obce a mestá v okolí Bratislavy prinášajú výzvy aj pre tunajšie farnosti. Ako im čelia?
Na Veľký piatok bola v meste spoločná krížová cesta a zastavenia boli v slovenčine aj maďarčine. Myslím, že sa nedá povedať, že by spolužitie maďarských a slovenských veriacich bol nejaký problém. Dalo by sa hovoriť o ojedinelých prípadoch.
Nie je to o tom, či rozumiem jazyku, ale každý sa chce, prirodzene, modliť v materinskom jazyku. Nejde teda o to, že nerozumiem slovenčine, rozumiem. Keď ide o menšinu, je to prirodzené a treba bojovať za to, aby sa to nestratilo. Samozrejme, asimilácia je prítomná a nedá sa zastaviť, ale keď sa dá niečo urobiť pre to, aby sa to spomalilo, tak to treba určite urobiť. Pestrosť nemusí byť na škodu veci, ľudia rôznych kultúr a jazykov sa môžu obohacovať.
Treba jasne povedať, že Maďari sú na Slovensku doma rovnako ako Slováci. Predtým tu bolo Uhorsko a žili tu Maďari. Keby teraz potiahli hranicu a Bratislava by zrazu bola súčasťou Rakúska, tak asi nepoviete, že už nie ste Slovák, ale Rakúšan.
Keď sa zmenila južná hranica, mnohí sa z jedného dňa na druhý ocitli v cudzom štáte. Koľkí starí ľudia povedali, že sa nepohli z miesta a boli občanmi piatich štátov? Mnohí tejto téme nerozumejú – v dobrom to hovorím –, že ten človek tu je doma a, samozrejme, chce mať svoje. A to nie je namierené proti druhému, len si chce zachovať svoje a druhý by to mal chápať.

Foto: Postoj/Pavol Rábara
Myslím, že v posledných desaťročiach sa to zlepšilo. Občas sa zjavili nejaké hlášky, ktoré sa nemali objaviť, ale posledných dvadsať rokov už to nie je cítiť. Ak sa niečo vyskytne, tak ojedinele.
Myslím, že Maďarsko a Slovensko majú k sebe blízko, a to aj hodnotovo. Myslím, že V4 tiež nevznikla náhodou. Každý má rozdielnu kultúru, ale sme blízko seba a je dôležité, aby sa susedné krajiny podporovali a navzájom držali.
Svätý Otec tu bol aj na Medzinárodnom eucharistickom kongrese v septembri 2021, hoci pár hodín. Samozrejme, chystáme sa odtiaľto. Pravdepodobne už bližšie Svätý Otec od Komárna nebude, je to hodina autom, takže je to blízko. Ľudia očakávajú návštevu. Viacerí boli aj na spomínanom eucharistickom kongrese.
To som nepočul, žeby sa niekto sťažoval, že sem pápež chodí často. (Úsmev.) Myslím, že je to radostné a aj zo Slovenska pôjdu viacerí veriaci.
Presne aj ja som to tak pociťoval. Eucharistický kongres sa pripravoval roky, potom bol pre pandémiu o rok preložený, nakoniec sa konal, prišiel aj pápež a bol tam len niekoľko hodín. Naozaj to v Maďarsku tak vnímali, že prišiel nakrátko.
Ale zase bolo to logické, kongresu predchádzala naozaj veľká príprava, bol to vyše týždňa intenzívny program na mnohých miestach. A aj návšteva pápeža je náročná na prípravu, tak ich podľa mňa Svätý Otec nechcel ešte viac zaťažovať.
Mnohí si to vtedy možno aj zle vysvetľovali, že mal problém s maďarskou politikou, ale myslím, že to neboli opodstatnené špekulácie. Bolo to vtedy logické.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.