Ako bolo evanjelizované Írsko Pripravili egyptskí mnísi cestu svätému Patrikovi?

Pripravili egyptskí mnísi cestu svätému Patrikovi?
Socha svätého Patrika v katedrále v Dubline. Foto: unsplash.com (Tommy Bond)
Čo robil starodávny egyptský žaltár v rašelinisku v írskom grófstve Tipperary? Historička Connie Marshnerová tvrdí, že ho do Írska priniesli mnísi už vo štvrtom storočí, teda ešte pred sv. Patrikom.
7 minút čítania 7 min
Vypočuť článok
Ako bolo evanjelizované Írsko / Pripravili egyptskí mnísi cestu svätému Patrikovi?
0:00
0:00
0:00 0:00
Philip F. Lawler
Philip F. Lawler
Americký spisovateľ a novinár, založil agentúru Catholic World News, bol šéfredaktorom cirkevného periodika v arcidiecéze Massachusetts The Pilot.
Ďalšie autorove články:

Malé zamyslenie o svojvôli ázijskej mocnosti Zvláštny odkaz Číny kardinálom na konkláve

Požehnanie homopárom Vatikánsky dokument, ktorý podkopáva sám seba

Instrumentum laboris Pracovný dokument Synody nečelí problémom priamo, iba pozýva k dialógu

Príbeh sa začína tajomne: píše sa rok 2006 a írsky farmár kopajúci rašelinu si vo vedre všimne vec zvláštneho tvaru. Pozorne na to pozrie a zistí, že je to veľmi stará kniha.

Prinesie ju odborníkom, ktorí mu povedia, že je to viac než tisíc rokov starý žaltár písaný na papyruse a viazaný v koži. „Ak chceli konzervátori nájsť knihu vyrobenú rovnakým spôsobom, museli sa ísť pozrieť, ako sú viazané kódexy z Nag Haamadi v Egypte, čo sú gnostické evanjeliá zo štvrtého storočia, ktoré boli objavené v roku 1945.“

Čo robil starodávny egyptský žaltár v rašelinisku v Tipperary? Connie Marshnerová v knihe Monastery and High Cross: The Forgotten Eastern Roots of Irish Christianity (Kláštory a kamenné kríže: zabudnuté východné korene kresťanstva v Írsku) ponúka prekvapivú odpoveď: tento žaltár priniesli do Írska mnísi, ktorí sa tam usadili už vo štvrtom storočí, teda ešte pred sv. Patrikom.

Sv. Patrik, nepochybne jeden z najväčších evanjelizátorov v histórii Cirkvi, priniesol evanjeliové posolstvo do Írska v 5. storočí. Dôkaz o jeho úspechu pri tejto misii je ohromujúci; v priebehu niekoľkých generácií, zatiaľ čo kresťanstvo upadalo v období, ktoré sa bežne nazýva temný stredovek, bolo Írsko úžasnou baštou kresťanskej vzdelanosti, kde mnísi zachovávali poklady viery, zatiaľ čo väčšinu Európy pustošili barbari.

Podrobnosti o misii sv. Patrika sa v histórii stratili. Jeho Vyznania prezrádzajú veľa o jeho horlivosti a modlitbe, no neuvádzajú žiadne mená, dátumy ani miesta, ktoré by poskytovali jasný obraz.

Ďalšie správy o jeho živote sa získali až oveľa neskôr a boli, samozrejme, prikrášlené, takže mýty zastreli človeka. (Aby sme uviedli jeden populárny príklad, sv. Patrik nemohol vyhnať hadov z Írska, pretože tam nikdy žiadne hady neboli.)

Avšak niekoľko dostupných faktov podporuje Marshnerovej teóriu:

·         sv. Patrik nebol prvým kresťanským misionárom v Írsku. Popravde nebol ani prvým biskupom (pokiaľ „Paladius“, ktorého poslal pápež Celestín v roku 431, nie je tým istým človekom ako „Patrik“, ako to predpokladajú niektorí cirkevní historici),

·         Írsko bolo krajinou pohanov, ktorých vodcovia, druidi, vôbec neboli mierumilovní. A predsa sa proti šíreniu kresťanskej viery nerozmohol žiadny násilný odpor, ani v tých prvých rokoch neboli žiadni mučeníci,

·         viera sa zachovávala v írskych kláštoroch, a bolo ich tisíce. Cirkev v Írsku si celé stáročia zachovávala výrazne kláštorný (monastický) charakter, ktorý časom viedol ku konfliktom s diecéznymi štruktúrami prevládajúcimi v Ríme.

V tejto knihe Connie Marshnerová zhromažďuje ohromné množstvo nepriamych dôkazov, ktoré naznačujú, že veľkolepému šíreniu viery v Írsku – a, nakoniec, z Írska naspäť do kontinentálnej Európy a do celého sveta – napomáhala skoršia prítomnosť komunít mníchov, ktorí tam prišli z Egypta cez Stredozemné more ešte predtým.

Obálka knihy Connie Marshnerovej Monastery and High Cross: The Forgotten Eastern Roots of Irish Christianity (Kláštory a kamenné kríže: zabudnuté východné korene kresťanstva v Írsku), ktorá vyšla vo vydavateľstve Sophia Institute Press v roku 2024.

Po Chalcedónskom koncile, keď sa Koptská cirkev oddelila od Ríma, sa život pre kresťanov, ktorí si zachovali svoju vernosť k univerzálnej Cirkvi, stal ťažším. Niektorí egyptskí mnísi si našli cestu do Galie, kde založili živé spoločenstvo, a niektorí zrejme došli po obchodných cestách až do Írska. A títo si priniesli so sebou praktický kresťanský život nápadne odlišný od života v západnej Európe.

Kniha Monastery and High Cross zbiera dôkazy o tomto osobitnom dedičstve východného kresťanstva. Raná írska cirkev si osobitne uctievala svätých, ktorí boli populárni na Východe, no nie veľmi známi inde v Európe, ako napríklad sv. Anton Pustovník.

V najstarších írskych kostoloch sa nachádzajú ikony, nápisy a architektonické prvky poukazujúce na Východ vrátane ikonostasov, ktoré je stále možné nájsť vo východných kostoloch. Zdá sa, že dokonca aj dobre známy „írsky kríž“ pochádza z Východu, v tomto prípade z Arménska.

Všetky tieto prvky východného vplyvu prišli do Írska bez toho, aby zanechali nejaký významný vplyv v Európe. Preto sa zdá najpravdepodobnejšie, že prišli priamo cez Stredozemné more. Marshnerová uvádza:

Architektúra a umenie, ktoré definovali staroveké Írsko, ako sú malé kostolíky v skupinách po siedmich, niektoré so zdobenými múrmi určujúcimi svätostánok, cumdach alebo prepracované zdobené schránky (book shrines), kamenné dosky s nápismi chí-ró, vysoké kamenné kríže zdobené sýrsko-palestínskymi umeleckými znakmi, žiarivé rukopisy s dodatkami na konci textov (kolofóny), artefakty starovekej liturgickej praxe – tieto všetky majú pôvod, ktorý sa dá vysledovať na kresťanskom Východe. 

Ako inak sa pri absencii tlačených manuálov mohli tieto myšlienky a umenie preniesť, ak nie ľuďmi, ktorí cestovali do Írska?

O liturgii ranej Cirkvi vieme veľmi málo, avšak aj tam existujú jasné náznaky silného východného vplyvu:

Antifonálny spev (striedajúce sa verše spievané rôznymi skupinami ľudí) praktizovali už starovekí Hebreji a praktizoval sa na celom Východe, najmä v Egypte. Do galskej liturgie sa zaviedol až v siedmom storočí; a predsa sa spolu s inými charakteristickými prvkami Východu praktizoval v írskych kláštoroch už predtým.

Írsko sa pýši bohatou históriou mariánskej úcty. Ľudová zbožnosť k Panne je, samozrejme, taká stará ako Cirkev sama, avšak práve teológovia z Alexandrie presadzovali na Efezskom koncile formálne uznanie Márie ako Theotokos (Matky Božej) a napísali aj prvé známe cirkevné piesne o Panne. Írska zbožná úcta, ako hovorí Marshnerová, poukazuje na vplyv tejto tradície.

V jej knihe je veľa nezodpovedaných otázok a na niektorých miestach autorka uvádza oblasti, kde by mohol ďalší výskum priniesť ovocie. Marshnerovej práca však dostatočne poukazuje na to, ako dve navzájom sa dopĺňajúce kresťanské tradície, východná a západná, spolu podporili ohromný rast viery. „Na tom záleží,“ píše, „pretože ako kresťania katolíci potrebujeme všetci pohľad upretý do našej vlastnej ďalekej histórie.“

Autor je katolíckym novinárom, redigoval viacero katolíckych časopisov a napísal osem kníh, v českom Kartuziánskom nakladateľstve mu vyšli knihy Ztracený pastýř a Ztraceni. Kolaps katolické kultury. Je zakladateľom Catholic World News a v súčasnosti je riaditeľom spravodajstva a hlavným analytikom v CatholicCulture.org.

Pôvodný text: Did Egyptian monks pave the way for St. Patrick? Uverejnené so súhlasom autora, preložila Daniela Richards.

Zobraziť diskusiu
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť