Kontroverzia okolo apačského Krista Biskupova snaha odstrániť kostolný obraz pobúrila veriacich. Čudujú sa aj odborníci

Biskupova snaha odstrániť kostolný obraz pobúrila veriacich. Čudujú sa aj odborníci
Foto: TASR/AP/Andres Leighton
Umelecké podoby Ježiša Krista, ktorým viac ako o historickú presnosť ide o vyjadrenie vnímania miestnej kultúry, sú súčasťou dejín cirkvi od nepamäti.
5 minút čítania 5 min
Vypočuť článok
Kontroverzia okolo apačského Krista / Biskupova snaha odstrániť kostolný obraz pobúrila veriacich. Čudujú sa aj odborníci
0:00
0:00
0:00 0:00
Imrich Gazda
Imrich Gazda
Venuje sa náboženským témam, najmä aktuálnemu dianiu v kresťanských cirkvách. Vyštudoval dejepis a náboženskú výchovu, doktorandské štúdium absolvoval v odbore teória a dejiny žurnalistiky. V minulosti pôsobil na Katedre žurnalistiky Katolíckej univerzity v Ružomberku.
Ďalšie autorove články:

Kňaz Ján Buc Neraz balansujem na hrane

Za Dominikom Dukom Nemuseli ste s ním súhlasiť, no nemohli ste ho prehliadať

Duchovné spektrum Noví lídri na čele cirkví: žena u anglikánov, černoch u amerických luteránov a ďalší deväťdesiatnik u mormónov

Keď veriaci z Farnosti svätého Jozefa v americkom federálnom štáte Nové Mexiko prišli pred niekoľkými týždňami do kostola, ostali šokovaní.

V presbytériu chýbal vyše dvojmetrový obraz Ježiša Krista, ktorý tam visel posledných 35 rokov. Najprv si mysleli, že ho niekto ukradol, no zakrátko sa ukázalo, že dôvod bol iný – obraz dal odstrániť miestny kňaz na žiadosť tamojšieho biskupa.

Pobúrenie farníkov bolo také veľké, že si prípad všimla aj spravodajská agentúra AP a ďalšie médiá.

Na pochopenie citlivosti tejto kauzy je dôležité poznať širší kontext.

Falošná voľba

Historická farnosť sa nachádza na území apačského kmeňa Mescalero a v minulosti ju spravovali bratia františkáni. Začiatkom 20. storočia tu dali postaviť kamenný kostol a v roku 1989 sa jeden z nich, otec Robert Lentz, so súhlasom kmeňových staršinov rozhodol namaľovať obraz Ježiša Krista, ktorý by odrážal apačskú kultúru.

Postava v typickom indiánskom oblečení stojí na posvätnej hore Sierra Blanca, na ľavej dlani má zobrazený symbol slnka a v pravej ruke drží hrkálku z jelenieho kopyta. V dolnej časti obrazu je nápis Darca života v miestnom jazyku, v hornej časti sa nachádza grécky christogram IC XC odkazujúci na meno Ježiša Krista.

Nejde pritom o jediný odkaz na apačskú kultúru v kostole – na oltári je vyobrazená Posledná večera, ktorej účastníci majú indiánsku podobu, a nad zastaveniami krížovej cesty trónia typické čelenky gahe, ktoré nosia horskí tanečníci. 

Apačský Kristus a Posledná večera v kostole kmeňa Mescalero. Foto: TASR/AP/Andres Leighton

Farníčky z apačskej Farnosti sv. Jozefa. Foto: TASR/AP/Andres Leighton

Indiánski tanečníci s čelenkami „gahe“. Foto: TASR/AP/Andres Leighton

Dôvod, prečo si miestni obyvatelia obraz tak veľmi obľúbili, vysvetľuje jedna z indiánskych žien takto: „Ježiš vás stretáva tam, kde ste, a zjavuje sa vám spôsobom, ktorému rozumiete.“ Ďalšia k tomu so slzami v očiach dodáva, že nikdy nevnímala rozpor medzi príslušnosťou k apačskému kmeňu a ku Katolíckej cirkvi a o to viac ju bolí, čo sa stalo.

Podobne by zrejme reagovali aj veriaci ďalších 340 indiánskych farností, ktoré sa nachádzajú na území USA a v ktorých sa využívajú rôzne domorodé symboly a predmety.

„Medzi indiánskou a katolíckou spiritualitou nie je žiadny konflikt, iba súlad,“ vyhlásil diakon Steven Morello, ktorý je v Detroitskej arcidiecéze poverený pastoráciou tejto skupiny veriacich.

Konanie biskupa a kňaza, ktorým zjavne išlo o potlačenie pohanských prvkov, je podľa odborníkov v rozpore s koncilovým konceptom inkulturácie, úsilím pápeža Františka o zmierenie s pôvodným obyvateľstvom, čoho najvýraznejším prejavom bola kajúca návšteva Kanady v roku 2022, s jeho encyklikou Laudato si‘, ale aj čerstvým dokumentom Konferencie katolíckych biskupov USA o pastorácii domorodých katolíkov, v ktorom odmietli „falošnú voľbu“ medzi etnickou a náboženskou príslušnosťou.

„Ako katolícki biskupi Spojených štátov vás ubezpečujeme, že nemusíte byť jedným alebo druhým. Vy ste obojím,“ píše sa v texte.

A hoci biskup diecézy Las Cruces, do ktorej kmeň Mescalero patrí, napokon ustúpil, obraz dal vrátiť na pôvodné miesto, osobne sa stretol s veriacimi a do farnosti poslal iného kňaza, pachuť zo zbytočného napätia ostala.

Obrazy Krista vždy odrážali vnímanie komunity

Umelecké podoby Krista, ktorým viac ako o historickú presnosť ide o vyjadrenie vnímania miestnej kultúry, sú pritom súčasťou dejín cirkvi od prvých kresťanských storočí.

V článku na portáli The Conversation na to upozornila emeritná profesorka jezuitského Kolégia Svätého kríža v americkom Worcesteri Virginia Raguinová.

Aj keď v čase prenasledovania kresťanov v Rímskej ríši prevažovali symboly alebo monogramy (napr. grécke písmená X a P na vyjadrenie mena Christos), počnúc 4. storočím sa dominantnými stávajú figurálne zobrazenia.

Mozaika Krista Pantokratora v chráme Hagia Sofia v Istanbule. Zdroj: Wikipedia

Jedným z najznámejších je mozaika Krista Pantokratora v bývalej katedrále (dnes mešite) Hagia Sofia v Konštantínopole (Istanbule). Rozdielne polovice tváre a odevu Ježiša Krista mali vyjadrovať jeho dve prirodzenosti – božskú a ľudskú.

Ešte netradičnejším je zobrazenie do neba vystupujúceho Krista, kráľa neba i zeme, ako dieťaťa v etiópskom evanjeliári z prelomu 14. a 15. storočia.

Nehovoriac o 20. storočí, keď sa so „šokujúcimi“ obrazmi Ježiša Krista akoby bolo vrece roztrhlo. Vrátane apačského Krista.

Ale ako napísala profesorka Raguinová, umenie, podobne ako Kristus, je vždy zakorenené hlboko v čase – ale aj mimo neho.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Cirkev vo svete Katolícka cirkev Spojené štáty americké Nové Mexiko
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť