Pri stvorení sveta Boh oddelil vody, ktoré boli pod oblohou, od vôd, ktoré boli nad oblohou. Za čias Noema pohltili vody potopy skazené ľudstvo. Vo vodách mora našlo záhubu aj egyptské vojsko. Ježiš bol pokrstený vo vodách Jordánu a so svojimi učeníkmi sa plavil po vodách Genezaretského jazera.
Biblia je plná vody, nezastupiteľné miesto má aj pri vysluhovaní kresťanských sviatostí. Jednoducho, voda a viera akosi patria k sebe.
Úplne nový a nečakaný význam však dal tomuto prepojeniu portugalský surfista brazílskeho pôvodu a baptistický kazateľ Samuel Cianelli, ktorý sa rozhodol v Porte založiť Surfistickú cirkev.
„Keď čakáte na tú správnu vlnu, je to ako ticho pred búrkou. Tento pokojný okamih niekedy trvá sekundy, inokedy minúty. A práve táto chvíľa je pre mňa najhlbším spojením s Bohom,“ hovorí mladý pastor, ktorý sa rozhodol privádzať ľudí k viere takýmto nezvyčajným spôsobom.

Pastor Surfistickej cirkvi Samuel Cianelli vyráža na vlny. Foto: TASR/AP/Luis Andres Henao
Heslo „Milujeme vlny, milujeme Ježiša“ počas necelých desiatich rokov oslovilo niekoľko desiatok prevažne mladých ľudí z vyše dvanástich národností. Patrí medzi nich aj 17-ročná ukrajinská utečenka Juliana Jarova, ktorej surfovanie na vlnách pripomína, ako ju Boh v živote drží nad hladinou.
A hoci duchovným zážitkom je pre nich už samotné surfovanie, neostávajú len pri tom. Schádzajú sa aj bez surfov a neoprénových oblekov, aby sa spoločne modlili a chválili Boha.
Surfovaniu tak neplánovane vracajú jeho pôvodný náboženský význam, ktorý malo kedysi dávno na mieste svojho zrodu, na Havaji, ešte pred príchodom európskych misionárov, ktorí toto „pohanské divadlo“ zakázali. (AP)
A pri vode ešte ostaneme. V niektorých kruhoch českej spoločnosti sa totiž rozvírila búrlivá polemika okolo detského klubu Plaváček. Plavkyňa Blanka Kolářová Sudíková, ktorá ho založila pred takmer štvrťstoročím, v ňom ponúka matkám kurzy potápania sa so svojimi bábätkami, špecifikom je aj technika „lietania“ detí.
„Za dvadsaťtri rokov našimi kurzmi ,preplávalo‘ okolo 60-tisíc detí,“ povedala Kolářová Sudíková v rozhovore s religionistom Zdeňkom Vojtíškom. „Sú to magické chvíle, keď sa ponoríte a pozeráte sa svojmu dieťaťu do očí, v tej chvíli sa zastaví celý svet a máte tu Presah.“
Tento stav sa podľa Kolářovej Sudíkovej nedá vyjadriť slovami, dá sa len prežiť: „Sú to chvíle, keď vidíte maminku, ktorá sa už celé týždne nevyspala ani poriadne nejedla, ako po lekcii plávania drží v náručí svoje spiace bábätko. A cíti, že voda je ich cesta spojenia. Za tieto chvíle som nesmierne vďačná.“

Ináč to však vidí televízia Prima, ale takisto aj youtubový kanál Děti jsou taky lidi, ktoré praktiky Kolářovej Sudíkovej dlhodobo podrobujú tvrdej kritike, hovoria o utrpení detí a klub Plaváček dokonca označujú za sektu.
Zdeněk Vojtíšek, ktorý pôsobí na Katedre religionistiky Husitskej teologickej fakulty Univerzity Karlovej v Prahe, sa však s touto nálepkou nestotožňuje.
„,Sekta‘ je pojem, ktorý pre svoju pejoratívnosť stratil miesto v odbornom religionistickom, ale napríklad aj právnom jazyku. Všeobecne je skôr používaný ako nadávka (ako vyjadrenie nesúhlasu a dištancu), ktorá asociuje oblasť náboženstva. Preto, že je predovšetkým nadávkou, je potrebné ho odmietnuť aj v konkrétnom prípade Plaváčka,“ konštatuje český religionista, ktorý v súvislosti s týmto fenoménom hovorí o „implicitnom náboženstve“.
Svoj názor zdôvodňuje piatimi zisteniami, z ktorých jeden znie, že „idey Plaváčka nie sú ďaleko od náboženskej tradície západného ezoterizmu, ktorá sa v 90. rokoch prejavila ako hnutie Nového veku (New Age) a ktorá sa v súčasnosti často označuje ako tzv. nenáboženská spiritualita“. (Náboženský infoservis)
Kolegyňa Zuzana Hanusová sa pred niekoľkými týždňami pozrela na fenomén takzvaných tradwives, tradičných manželiek, ktoré ovládli sociálne siete.
Hannah Neelemanovú (a. k. a. Ballerina Farm), Naru Azizu Smithovú či Sheau McGeeovú s vlastným dokuseriálom na Netflixe okrem dokonalého vzhľadu, milujúcej rodiny, bezchybnej domácnosti a miliónov sledovateľov na YouTube, Instagrame či TikToku spája aj to, že patria k Cirkvi Ježiša Krista Svätých posledných dní, ktorá je známejšia pod označením mormóni.
.jpg)
Ako si však všimla spisovateľka Jana Riessová, ktorá sa k mormónom tiež hlási, Američanom sa síce páči životný štýl spomenutých influenceriek, ale ani zďaleka tak ich vierovyznanie.
Prieskumná agentúra Pew Research Center v roku 2023 zistila, že Cirkev Ježiša Krista Svätých posledných dní je v USA najmenej obľúbenou náboženskou skupinou – sympatie k nej prechovávalo len 15 percent oslovených. Vyššie sa umiestnili moslimovia aj ateisti.
To, čo publikum na Ballerine Farm a spol. zaujíma, teda nie je ich cirkevná príslušnosť, ale len dokonale namiešaná zmes tradičnosti a modernosti.
Ktovie, čo na tieto svoje ovečky hovorí prorok Russell M. Nelson, najvyšší predstaviteľ Cirkvi Ježiša Krista Svätých posledných dní, ktorý v septembri oslávil už 100. narodeniny. (Religion News Service)

Procesia pravoslávnych veriacich pri príležitosti 300. výročia založenia kláštora Alexandra Nevského v Petrohrade. Foto: TASR/AP/Dmitri Lovetsky
„Náboženstvá sú cestou, ako hľadať Boha, sú – prirovnal by som ich – k rôznym jazykom, k rôznym nárečiam. Ale Boh je Boh pre každého. A keďže Boh je Bohom všetkých, všetci sme Božími deťmi. (...) Je len jeden Boh a my sme rôzni ako nárečia, cesty, jazyky, všetci sa chcú dostať k Bohu. Niektorí sú sikhovia, niektorí moslimovia, niektorí hinduisti, iní kresťania, ale sú akoby rôznymi cestami. Rozumiete?“
Pápež František v príhovore počas medzináboženského stretnutia s mladými ľuďmi v Singapure (Vatican News)
„Spomínam si, ako v neprítomnosti nejakého staršieho chalana začala komunita rozoberať jeho hriechy, teda údajné sexuálne myšlienky. Toto bol asi jeden z najväčších strašiakov. Všetky tie reči o tom, ako sexualitu treba potlačiť, utlmiť, využívať maximálne tak na plodenie detí, boli šialené. Hlavnou myšlienkou bolo, že ak má niekto sex pre potešenie, koná proti Bohu. Nemorálny a hriešny bol dokonca aj nevinný pohľad muža na ženu a naopak.“
Stand-up komik Dano Čistý opisuje, ako ho poznačilo detstvo v náboženskom hnutí Modrý kríž (Denník N)
„Je jasné, že vzťah medzi vývojármi umelej inteligencie a ich výtvormi nie je úplne rovnaký ako medzi Bohom a ľuďmi. Ako profesori filozofie a informatiky však vidíme zaujímavé paralely. Staršie myšlienky (stredovekých kresťanských teológov, ako boli Tomáš Akvinský, Duns Scotus alebo William Ockhamský, pozn.) nám dnes môžu pomôcť premýšľať o tom, ako sa systém umelej inteligencie a jeho tvorcovia môžu podieľať na morálnej zodpovednosti.“
Profesori David Danks a Mike Kirby o nečakaných súvislostiach medzi stredovekou teológiou a umelou inteligenciou (The Conversation)
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.