„Nálepkovanie Mariána Kuffu, že je fašista a podobne, je urážlivé, lacné a nepravdivé,“ hovorí biskup František Trstenský, ktorý v októbri 2023 prevzal vedenie Spišskej diecézy.
V rozhovore pre denník Postoj vysvetľuje, ako sa snaží známeho farára zo Žakoviec sprevádzať a nenechať napospas. „Naše rozhovory nie sú o zákazoch a príkazoch, skôr sú o vzájomnom načúvaní a hľadaní pravdy. Nejde o moje dobro, ale na prvom mieste je dobro cirkvi, nie mienka médií,“ konštatuje biskup Trstenský.
Zároveň však zdôrazňuje, že snaha porozumieť Kuffovi neznamená súhlas so všetkými jeho názormi. „Morálne sa mu nedá nič vytknúť. Nie je to kňaz, ktorý by bol bludár a hlásal niečo v rozpore s učením cirkvi. Ale áno, beriem do úvahy, že sa k veciam vyjadruje spôsobom, ktorý by som ja formuloval inak,“ konštatuje Trstenský s tým, že hoci sa Kuffovi snaží dohovárať, doteraz „neurobil žiadne kroky, pre ktoré by som mal dôvod niečo mu zakazovať“.
So spišským biskupom sme sa rozprávali aj o tom, akým výzvam čelí jeho diecéza, s akými výhradami sa stretá, za čo sa na cintoríne ospravedlňuje svojim predchodcom Sečkovi a Tondrovi, prečo si do pracovne umiestnil fotku biskupa Vojtaššáka, ale aj o kauze problematických investícií, ktorú v lete otvoril denník Postoj.
Vnímam ako výhodu, že som biskupom v diecéze, kde som sa narodil, vyrastal a dlhé roky pôsobil ako kňaz. Nemusím sa s ňou zoznamovať, jednotlivých kňazov poznám po mene. Veci, ktoré ma čakali na stole, som sčasti predpokladal.
Keď som bol kňaz, niekoľko rokov sme hovorili, že diecéza nemá pastoračnú radu. Už ju máme. Tvoria ju predovšetkým laici z rôznych hnutí, spoločenstiev, regiónov, sú tam mladí, manželia aj seniori.
Máme novú ekonomickú radu, ktorej členmi sú štyria laici a jeden kňaz. Diecézny ekonóm už nie je jej členom, pretože on je tým, kto návrhy predkladá, a bolo by zvláštne, keby za ne potom aj sám hlasoval. Chcem, aby sa veci robili jasne a transparentne.
Vymenovali sme novú kňazskú radu, ktorá má tridsať členov. Sú v nej nielen menovaní, ale aj volení zástupcovia, aby to bol hlas kňazov zdola. Z nich som si vybral nateraz siedmich, ktorí tvoria zbor konzultorov.
Všetci sú menovaní na päť rokov. Chcem ísť podľa vzoru pápeža František, ktorý v rámci Rímskej kúrie zaviedol v mnohých úradoch funkčné obdobia. Chcem ich aj ja dodržiavať.
Vytvorili sme nový Diecézny úrad pre evanjelizáciu a apoštolát, ktorý koordinuje prácu troch centier pre mládež, rodiny a Rómov, v pláne je aj zriadenie Diecézneho liturgického úradu a takto by som mohol pokračovať ďalej.
Nemyslím si, že by som to prepaľoval. Áno, na Facebooku či Instagrame sa môže zdať, že stále niekde som, ale to je len jeden rozmer mojej činnosti.
Môj pracovný deň sa začína ráno o siedmej svätou omšou, o ôsmej či štvrť na deväť som už v úrade a riešim, čo treba. Každodennú agendu však nedávam na sociálne siete. Nebudem predsa zverejňovať, že som sa osobne stretol s nejakým kňazom, aby som sa ho popýtal, čo sa deje v jeho farnosti. Pracovný program končím okolo štvrtej-piatej popoludní.
Keďže sa takmer cez celú diecézu tiahne diaľnica, nemám problém vybehnúť do niektorej farnosti na svätú omšu alebo prijať pozvanie na nejaké večerné podujatie. A z týchto verejných aktivít potom vznikajú aj príspevky na sociálne siete.
V minulosti som si myslel, že bude náročné bývať na Spišskej Kapitule, lebo je trochu bokom. Teraz však zisťujem, že to má svoje výhody a čaro.
Prídem večer domov a som mimo mestského ruchu. Mám čas na stíšenie a modlitbu. Prejdem sa na opačnú stranu Kapituly, kde sú pochovaní moji predchodcovia, biskupi František Tondra a Štefan Sečka, a prežijem pekné chvíle rozjímania. S úsmevom poviem, že môžem s nimi odkonzultovať nejaké veci, nájsť pri nich inšpiráciu.

Biskup Trstenský v pozadí s fotografiou biskupa Jána Vojtaššáka. Foto: Postoj/Tomáš Puškáš
Nie, dal som si ju sem ja sám. Bol to veľký muž, ktorý je taktiež pre mňa inšpiráciou. Ľudia sa pýtajú, či sa niečo deje v prípade jeho blahorečenia. Deje sa, len sú to možno nenápadné kroky. V tomto roku som bol trikrát v Ríme a vždy som zašiel aj na Dikastérium pre kauzy svätých.
Pýtal som sa, ako ďalej, a dostal som povzbudenie, aby sme i naďalej skúmali medzi veriacimi jeho povesť svätosti. A tá tu je, medzi obyčajnými ľuďmi je povesť svätosti Vojtaššáka veľmi živá a silná.
Áno, aj keď netvrdím, že to bude zajtra alebo o pár mesiacov, ale i trpezlivá vernosť je dôležitá.
Hovorím si, že ani Pán Boh nestvoril svet za jeden deň. Trpezlivosť. Ale máte pravdu v tom, že uvažujeme aj o ďalších adeptoch blahorečenia, napríklad o biskupovi Štefanovi Barnášovi, kňazovi Štefanovi Šmálikovi, ale aj o niektorých laikoch.
.jpg)
Niekedy áno. Ale nie preto, aby som vystrašil pána farára či farníkov. Inšpiruje ma k tomu pápež František, ktorý hovorí o nenalíčenom kresťanstve.
Viete, keď prídem niekde, kde sa na to pripravovali niekoľko týždňov, tak ma čakajú s kyticou. No keď prídem neohlásene, pán farár si len vzdychne, že dnes nemá miništrantov alebo organistu.
Ale veď taká je cirkev. Ani ja, keď som bol farárom v Kežmarku, som nemal vždy miništrantov či organistu. Nie som predsa kontrolór, ale biskup. Nechcem, aby kňazom, keď sa im ozvem, ako prvé napadlo: Čo som urobil, že mi volá biskup?
Nie, nebudem, a preto som aktívny teraz, kým vládzem. Viem, že raz príde čas, keď nebudem vládať. Možno príde choroba. Som v Božích rukách. Nechcem si potom vyčítať, že som nepracoval, keď som vládal.
Aj ku mne sa dostal tento pohľad, preto som naň verejne reagoval na rekolekciách. Áno, okolo seba mám aj mladších, výkonných kňazov, ale rovnako dôležitým okruhom je pre mňa takzvaná D14, teda dekani štrnástich dekanátov, do ktorých je rozdelená naša diecéza. Viacerí z nich sú päťdesiatnici, šesťdesiatnici a nemajú problém povedať mi veci na rovinu. Dávam si pozor, aby som nežil v kuriálnej bubline.
A, samozrejme, musím spomenúť aj pomocného biskupa Jána Kuboša, ktorého som menoval za generálneho vikára a je starší odo mňa, a emeritného pomocného biskupa Andreja Imricha, ktorý mi napriek dôchodkovému veku s mnohými vecami pomáha. S oboma som v dennom kontakte.

Foto: Postoj/Tomáš Puškáš
Je to zložitá otázka. Z niektorých malých obcí, pri ktorých sa v nedávnej minulosti zdalo, že čoskoro vymrú, sú dnes vďaka individuálnej bytovej výstavbe zaujímavé prímestské centrá. Z iných vznikajú chatové oblasti.
Nedávno som navštívil farnosť Dedinky, kde mi pán farár povedal: „Sme malá komunita, ale keď sa cez víkend nahrnú chatári, tak tu máme rušno.“ Aj to ilustruje situáciu, že predtým, ako sa prijme nejaké rozhodnutie, treba spoznať reálny stav a uvažovať aj nad budúcimi perspektívami.
Aby sme dnes neurobili rozhodnutie, ktoré by sme zajtra mohli ľutovať. V tomto chcem postupovať systematicky, nie pocitovo. Na jednej strane si ako biskup uvedomujem, čo znamená osobná prítomnosť kňaza medzi veriacimi. Na druhej strane viem, že možno budeme čeliť poklesu povolaní, kňazi budú starnúť a spájanie farností bude reálnou výzvou.
Odhaduje sa, že na území našej diecézy žije asi 85-tisíc Rómov a ich počet rastie. Ak chceme byť v tejto oblasti úspešní, sme odkázaní na spoluprácu so samosprávou a štátom. No cirkev tu dokáže ponúknuť aj čosi navyše. Pretože keď dôjdu peniaze z nejakého projektu, tak rôzne združenia či inštitúcie sa zbalia a odídu. Ale kňaz nezavrie faru a neodíde preč.
Potrebujeme pripravovať kňazov na pastoráciu Rómov, no rovnako ako pri iných typoch špeciálnej pastorácie, napríklad v školách, nemocniciach či vo väzeniach, tu hrozí vyhorenie. Takže musíme myslieť aj na oddych a psychohygienu.
Nielen pri tejto, ale aj pri ďalších výzvach musíme ísť do úzkej spolupráce s laikmi, čo najviac ich zapájať. Takisto to platí aj o zasvätených pannách či trvalých diakonoch, čo sú stavy, ktoré sú v posledných rokoch na vzostupe.
S úsmevom odpoviem, že toto nie je téma dňa. Potrebujeme rozbehnúť mnohé pastoračné veci, nie riešiť sídlo diecézy. Potrebujem oživiť svedectvo a odovzdávanie viery.
Nevylučujem to, ale ani to nie je téma dňa. Niektoré aktivity úmyselne prenášam nielen do Popradu, ale aj do iných väčších či menších miest, aby sme boli čo najbližšie k ľuďom. To považujem za najdôležitejšie. Pastier má byť uprostred svojho ľudu.
Asi najnáročnejšie sú vzťahové veci, či už ide o kňazov, ale aj laických bratov a sestry – vo farnostiach, na pracoviskách, ktoré sú pod pôsobnosťou diecézy...
Spätne si uvedomujem, že ako farár som to mal ľahšie. Mohol som kritizovať, ale neniesol som zodpovednosť. Aj preto chodím na cintorín k diecéznym biskupom Štefanovi a Františkovi, aby som sa im ospravedlnil, že som mal niekedy pri hodnotení ich rozhodnutí zúžený pohľad. Hovorím to s pokorou.
Sám som už zažil stretnutia, kde som musel prítomným povedať, že je mi ľúto, ale niektoré veci vám nemôžem povedať. Potom ma niektorí obviňovali, že niečo zatajujem. Snažil som sa im vysvetliť, že existuje služobné tajomstvo, ktoré viaže nielen lekára či advokáta, ale aj biskupa. Jednoducho, vedel som, že konám správne a ako biskup musím niesť aj toto bremeno nepochopenia.

Foto: Postoj/Tomáš Puškáš
... nielen dvakrát, ale viackrát. Nie všetko však bolo zachytené v médiách či na sociálnych sieťach.
Je to rôzne. Niekedy ho kontaktujem ja, niekedy sa chce porozprávať on, niekedy aj so svojimi spolupracovníkmi. Sú to však veci, ktoré sú len medzi nami.
V prvom rade by som chcel zdôrazniť toto: nálepkovanie Mariána Kuffu, že je fašista a podobne, je urážlivé, lacné a nepravdivé.
Vychádzam z toho, že biskup má byť pastierom a otcom. Maroš je naďalej mojím kňazským spolubratom, ale zároveň som sa po biskupskej vysviacke stal jeho otcom a on mojím synom. A ako otec mám byť blízko všetkým svojim kňazom, mám ich poznať, vedieť ich vypočuť, porozumieť im.
Maroš nie je osoba, ktorá by tu bola rok, ako kňaz pôsobí vyše tridsať rokov, prešiel si svojimi útrapami a genézou. Ujíma sa opustených, ktorých často nechcú ani štátne inštitúcie či vlastná rodina. Všetci na ňom oceňujú, ako sa venuje sociálnym veciam, no mnohí dodávajú to „ale“...
Otec má rád svojich synov aj s tým „ale“. No keď hovorím, že sa snažím Marošovi porozumieť, neznamená to, že s ním vo všetkom súhlasím. Poznám jeho povahové črty, niekedy je priamočiary, avšak niet v ňom falše. Chcieť teraz, aby bol z neho zrazu iný človek, je naivné.
Keď sa pozerám na jeho kňazský život, tak je to človek bez ľsti a pretvárky, nehovorí niečo iné, ako si myslí, morálne sa mu nedá nič vytknúť. Nie je to kňaz, ktorý by bol bludár a hlásal niečo v rozpore s učením cirkvi. Ale áno, beriem do úvahy, že sa k veciam vyjadruje spôsobom, ktorý by som ja formuloval inak.
Sprevádzanie spočíva v tom, že ako biskup – otec mám rovnako rád všetky svoje deti. Niektoré z nich možno môžu mať pocit, že jednému dovolím viac a inému menej, ale ja mám naozaj rád všetkých rovnako.
Zároveň však prihliadam na špecifiká a charakter každého z nich. Neznamená to, že s tým súhlasím, ale nikoho nenechám napospas. Nikomu nepoviem, že už nie je mojím synom.
Myslím, že tomu dobre rozumie aj Maroš, sám mi povedal: „Ale veď ty si môj biskup, ja nie som pre teba cudzí.“ Chcem mať o neho záujem, záleží mi na ňom, záleží mi na práci, ktorú robí a robí ju zodpovedne. Nechcem, aby hodnotenie jeho osoby bolo jednostranné.
... to áno, ale nemusí to robiť pred pohľadmi susedov. Obsahom mojich rozhovorov s Marošom sú aj vami spomenuté skutočnosti. Ponúkam mu svoj pohľad. No niektorí by radi videli len trestajúcu pravicu – zakáž, potrestaj... Neurobil žiadne kroky, pre ktoré by som mal dôvod niečo mu zakazovať.
Nikdy som týmto spôsobom neuvažoval.
Lebo to je Marián.
Toto je pravda. Vždy.
Som tu rok, uvidíme, čo bude. Ale naše rozhovory nie sú o zákazoch a príkazoch, skôr sú o vzájomnom načúvaní a hľadaní pravdy. Nejde o moje dobro, ale na prvom mieste je dobro cirkvi, nie mienka médií.
Určite áno. On vždy zdôrazňuje, že ma bude rešpektovať. A snaží sa mi aj vysvetľovať svoje pohľady, motívy svojich slov a skutkov. Niekedy sám prizná, že niečo si mal lepšie overiť. Hovorím mu, Maroš, ale už si to vyriekol a nevrátiš to späť.
Áno, určite.
Je to tak. Hovoríte to veľmi otvorene, ale ja som Marošovi vďačný, že sa týchto kňazov ujíma. Nemusí hneď ísť o problémy, neraz sú to len ťažkosti, ktoré daný kňaz musí prekonať, pričom potrebuje istý typ ľudskej blízkosti a sprevádzania.
Nie, nikdy nič také ani len slovom nenaznačil. V tom je jeho poctivosť. Ani ja by som nič také nepripustil, lebo to by bolo vydieranie. Opakujem však, že Maroš je v tomto absolútne korektný.

Foto: Postoj/Tomáš Puškáš
Vediem s ním neformálny ľudský dialóg. Lebo mojou úlohou nie je riešiť všetko hneď formálne, dávať to na hlavičkový papier. Občas sa s ním stretnem, občas mu napíšem, povzbudím ho, aby veci zvažoval vo všetkej múdrosti a poslušnosti biskupom.
Štefan Mordel je statočný kňaz, ktorý nikdy nešiel mimo učenia cirkvi. Nevyrušuje ma ani tak to, čo hovorí, ale skôr v spoločnosti koho to hovorí. Potrebné je vidieť aj širší kontext. Teší ma, že v diecéze máme viac ako 350 kňazov a my sa tu bavíme o výhradách k jednému či dvom.
Citlivé kroky robím bez medializácie. V jednom z našich osobných rozhovorov som ho poprosil, aby zvážil, či toto je cesta, ktorou ísť.
Uvidíme. Vyhlásenie biskupov zaznelo len nedávno a bolo veľmi jednoznačné. Verím v jeho kňazskú poslušnosť.

Veci z minulosti, keď som ešte nebol v úrade, zmeniť nedokážem, ale môžem zmeniť prítomnosť a budúcnosť. A to aj konkrétne robím. Počas uplynulých týždňov som sa stretol so všetkými kompetentnými osobami zo spomenutých subjektov a požiadal som ich, aby v rámci stanov boli prijaté opatrenia a kontrolné mechanizmy, aby sa podobné veci nestávali.
Počas rekolekcií som všetkých kňazov otvorene oboznámil so situáciou, ale zároveň som zdôraznil, že činnosť Unitasu aj nadácie kňazského seminára považujem za užitočnú a potrebnú. Preto som ich požiadal o dôveru.
Potrebné je jasne povedať, že pri spomenutých investíciách neboli použité žiadne peniaze zo zbierok veriacich. Tie idú vždy priamo na účet kňazského seminára, a nie na účet nadácie.
Na základe toho, čo som v tejto veci zistil, môžem povedať, že to možno bolo neuvážené a neprezieravé, ale u nikoho nemožno hovoriť o zlom úmysle.
Ako ste si však mohli všimnúť, došlo už k zmene v charaktere diecéznej ekonomickej rady a jej stanov. Predsedovi správnej rady Unitasu som navrhol, aby zvážil zvolanie valnej hromady, ktorá by mohla hlasovať o dôvere a prípadných personálnych zmenách v správnej rade.
Priznám sa, že až do minulého roka som sa s arcibiskupom Bezákom nikdy osobne nestretol. Stalo sa tak až krátko po mojom menovaní. Arcibiskup Bezák mi vtedy veľmi pekne osobne zablahoželal, krátko sme sa spolu porozprávali.
Druhýkrát som sa s ním stretol práve po spomenutej návšteve ad limina, v Bratislave som mu odovzdal pozdrav od pápeža.
Medzičasom mu zomrela mama. Keďže už ani ja nemám dlhší čas rodičov, tak som s ním prežíval vnútornú blízkosť a empatiu. Uvidíme, čo bude ďalej. Je to na zvážení Vatikánu a aj jeho postoji. Ale chcem k nemu hľadať cestu, veď je to náš spolubrat.

Foto: Postoj/Tomáš Puškáš
Predovšetkým je to veľká príležitosť pre tých, ktorí sa vzdialili od Boha, je to príležitosť na návrat k nemu. Cirkev chce ohlásiť Pánovu milosrdnú tvár, ktorá je tvárou odpustenia, návratu a pokánia. Pre veriacich je to zasa príležitosť prehĺbiť svoju vieru.
Oslovila ma myšlienka z románu Citadela od Exupéryho, ktorý hovorí, že ak chceš rozprávať o stavbe lode, tak nehovor ľuďom o úlohách, ktoré ich čakajú, ale najprv im povedz o kráse a nekonečnosti mora.
Preto ak chceme ľudí nadchnúť pre Jubilejný rok, nemôžeme im v prvom rade hovoriť o povinnostiach, ale o kráse a nekonečnosti Božieho milosrdenstva. Vyplávajme na more Božieho milosrdenstva.
Advent je pre mnohých hektickým časom nakupovania, reklám a hluku. Cirkev nám však ponúka čosi iné: stíšenie sa, čas pre Boha, pre jeho slovo, pre seba samého. Je mojou veľkou túžbou, aby Vianoce neboli 24-hodinovou jednorazovkou v deň Božieho narodenia, ale aby boli skutočným stretnutím s Ježišom Kristom.
To sa odohráva práve cez modlitbu, stíšenie, cez čas, ktorý je určený pre Boha. Môžeme si dať konkrétne predsavzatie, modlitbu, sebazápor či skutok milosrdenstva, ktorý nám pomôže lepšie precítiť spoločenstvo s ním.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.