Slovák na Váchovej omši Spôsob jeho odvolania bol unáhlený, omša bola pre mňa hlbokým duchovným zážitkom

Spôsob jeho odvolania bol unáhlený, omša bola pre mňa hlbokým duchovným zážitkom
Foto: súkromný archív Andreja Wintera
Rozhovor s Andrejom Winterom, ktorý bol na omši s Markom Orkom Váchom v rámci podujatia Hospodin v hospodě, pre ktorú ho prepustil pražský arcibiskup.
10 minút čítania 10 min
Vypočuť článok
Slovák na Váchovej omši / Spôsob jeho odvolania bol unáhlený, omša bola pre mňa hlbokým duchovným zážitkom
0:00
0:00
0:00 0:00
Pavol Hudák
Pavol Hudák
Vyštudoval žurnalistiku na Katolíckej univerzite v Ružomberku, absolvoval študijný pobyt na Univerzite kardinála Stefana Wyszyńského vo Varšave a stáž v Katolíckom týždenníku v Prahe. V minulosti pracoval ako bratislavský redaktor Rádia Lumen. Venuje sa témam zo života cirkvi, ktoré spracúva aj vo forme podcastov.
Ďalšie autorove články:

Pár poznámok ku Dňu odprosenia Cirkvi urobili silné gesto, no po slovách by mali nasledovať skutky

Deň odprosenia Cirkvi sa ospravedlňovali za arizáciu, fyzické a duchovné zneužívanie či kolaboráciu s nacizmom a komunizmom (+ foto)

Rozlúčka s kardinálom Dukom Nebál sa hovoriť s ľuďmi, ktorými iní pohŕdali, povedal arcibiskup Graubner, počas pohrebu prvykrát zaznel nový organ

Pražský arcibiskup Jan Graubner cez víkend odvolal z Akademickej farnosti v Prahe Marka Orka Váchu. Odvolanie súvisí s bohoslužbou v rámci akcie Hospodin v hospodě.

Kňaz Vácha počas akcie Hospodin v hospodě slúžil omšu v bývalej sýpke kláštora. Dnes je v nej infocentrum, vedľa ktorého je krčma. Udalosť organizátori propagovali ako ekumenickú bohoslužbu, ktorá mala prepájať „svätý a svetský svet“.

Akciu však kritizovala aj Liturgická komisia Českej biskupskej konferencie (ČBK), podľa ktorej bolo porušených viacero predpisov. Rozprávali sme sa Andrejom Winterom, ktorý na spomínanej bohoslužbe bol osobne. Hovorí, že pre neho to bol hlboký duchovný zážitok, a kritizuje arcibiskupa Graubnera za to, akým spôsobom Váchu odvolal.

Registrovali ste pred touto omšou Marka Orka Váchu?

Tvár mi bola povedomá, ale nepoznal som ho. 

Pôsobíte v Prahe, že ste išli na omšu v rámci akcie Hospodin v hospodě?

Nie, ale často tam pracovne cestujem. Mám tam dobrého priateľa, ktorý mi preposlal pozvánku na túto akciu s tým, že by sme tam mohli ísť.

Ako vyzerala omša v kláštornom hostinci z vášho pohľadu?

Prišiel som tam asi tri minúty pred začiatkom a priestor už bol plný. Vchádzal som cez malú krčmu, kde bol výčap, a odtiaľ viedli dvere do ďalšej miestnosti, starej kláštornej sýpky. Tam neskôr prebiehala omša, boli tam už rozložené stoly aj kamery, keďže omša sa prenášala v televízii.

Vpredu sedelo asi päťdesiat až šesťdesiat ľudí a asi rovnaký počet ešte stál. Mne sa podarilo postaviť tak, že som videl na omšu a videl som aj na ľudí, ktorí sedeli.

Napriek tomu, že sa považujem za konzervatívne zmýšľajúceho katolíka, spomínaná omša bola pre mňa veľmi pekná. Napadla mi myšlienka, či by niečo také bolo schodné na Slovensku. Videl som tam rozmer toho, že sme v inej krajine, kde sa hľadajú cesty, ako priblížiť vieru ateistickému publiku. Bol to pre mňa silný duchovný zážitok.

V čom?

Spoločne sme sa modlili. Nevnímal som žiadnu bariéru medi kňazom a nami veriacimi, kde si kňaz odslúži omšu a povie v kázni, čo chce. Pozvané boli aj známe osobnosti. Títo ľudia čítali čítania, po nich sa podelili o svoje duchovné zamyslenia. Vystriedali sa traja rečníci. Boli to veľmi hlboké a pritom krátke myšlienky. Celú omšu sme prežívali spoločne, čo bolo cítiť pri prosbách. Tie trvali asi päť minút, keď ľudia spontánne hovorili svoje prosby a spoločne sme sa modlili na tieto úmysly.

V televízii bolo vidieť – a to bolo aj kritizované –, že ľudia mali v pohároch počas omše naliate pivo a víno.

Akcia bola koncipovaná tak, že to bola zároveň aj spomienka na jednu zosnulú paniu, a cieľom bolo, aby prišli aj neveriaci a cítili sa fajn a na druhej strane aby sa aj veriaci mohli pomodliť. Tak som to mal v sebe usporiadané, že ak tam niekto má v pohári pivo alebo víno, tak je to ateista, ktorý sa neprišiel modliť, ale uctiť si jej pamiatku.

Napriek tomu tam počas omše neštrngali žiadne poháre, nevidel som, že by bol niekto počas omše popíjal alebo dvíhal pohár k ústam. Chápem, že fotka z omše, kde majú ľudia pred sebou pivo, vyvolá reakciu. No ľudia, ktorí tam neboli prítomní, ťažšie pochopia, aké to bolo všetko dôstojné.

Spomenuli ste, že počas omše mali príhovory viacerí ľudia. To bola aj jedna z výčitiek Liturgickej komisie Českej biskupskej konferencie, že počas omše môže evanjelium čítať iba kňaz alebo diakon, rovnako počas omše môže kázať len kňaz alebo diakon.

Bol som mentálne nastavený, že idem na ekumenickú omšu, a očakával som, že tam vystúpia aj zástupcovia iných denominácií. Nevyrušilo ma to, neočakával som katolícku omšu.

Lenže je rozdiel medzi omšou a ekumenickou bohoslužbou. Pri katolíckej omši je aj premenenie, teda eucharistická obeta, kým pri ekumenickej bohoslužbe sa neuskutočňuje eucharistia obety. Vedeli ste teda, že idete na riadnu omšu s premenením a so svätým prijímaním, alebo ste čakali ekumenickú bohoslužbu s nejakými spoločnými modlitbami spoločne s členmi iných cirkví?

Maturoval som síce z náboženstva, ale nikdy sme nerozoberali, aké sú rozdiely medzi omšou a ekumenickou bohoslužbou. Nevedel som, či tam bude prijímanie alebo nie. Vedel som, že sa ideme pomodliť. Ja som tam išiel na stretnutie s Bohom.

Marek Orko Vácha slúžil omšu v priestore, vedľa ktorého je kostol. Nestačilo sa len presunúť pár krokov vedľa a omša by bola bývala v chráme a nie v priestore vedľa krčmy, kde ľudia mali v pohároch víno a pivo?

Nechcem to hodnotiť, možno by bolo stačilo, možno nie. Vnímal som to ako dôstojné. Nevšimol si nikoho, kto by bol popíjal. Vnímal som, že je to pre české publikum, ktoré je iné ako slovenské. Názov bol Hospodin v hospodě, čo bol marketingový ťah. Omša nebola priamo v krčme, ale v priestore, ktorý sa nachádza vedľa a bol od krčmy oddelený zatvorenými dverami.
 

Foto: Andrej Winter

Nikto Markovi Orkovi Váchovi nevyčíta, že sa ľudia spoločne modlili. Problém, ktorý pomenovali aj biskupi, bol v tom, že sa tam slúžila svätá omša. 

Nechcem oponovať biskupom. Môžem znova povedať len to, ako to vnímam – bol odvolaný kňaz a som z toho prekvapený. Pretože keď si znova premietnem svätú omšu, mám pocit, že na tom mieste boli ľudia, ktorí sa modlili srdcom a spoznávali Boha.

Nemohlo to teda byť podľa vás len modlitbové stretnutie spojené s čítaním Božieho slova? Kritici tejto akcie poukazujú na to, že Marek Orko Vácha mal vedieť, že takto by nemal slúžiť omšu.

Som ďaleko od toho, aby som hodnotil, čo mal alebo nemal vedieť. Odvolaniu mal určite predchádzať ľudský rozmer – biskup sa mal najskôr s kňazom porozprávať, prípadne si zistiť svedectvá ľudí, ktorí tam boli. Zbytočne konal unáhlene. Takto z toho vznikla zbytočná hádka, ktorá aký obraz vytvára o Katolíckej cirkvi pre neveriacich?

Ukazuje to, že aha, vy katolíci sa hádate a ste bigotní, namiesto toho, aby ste ukazovali, ako prijímate a vťahujete ľudí do svojej cirkvi, hádate sa o omši.

Áno, ale mnohí katolíci, nielen bigotní, majú pocit, že omša, ktorá je pre nich to najposvätnejšie, nemala byť v takomto priestore, kde ľudia mali na stole pivo a víno. Navyše pár metrov odtiaľ bol kostol, kam sa mohli presunúť.

Myslím si, že si to mali biskupi vyriešiť s Markom Orkom Váchom osobne a ľudia o tom nemuseli ani vedieť. Pre bežných ľudí to je zbytočné, nestretávame sa s omšami na nevhodných miestach. 

Rešpektujem, že kňazi majú autoritu, aby určovali, ako má prebiehať nejaký obrad. Ja tu nie som nato, že ak sa ocitnem na nejakej omši, aby som dvíhal ruku a pýtal sa, či to je v poriadku, a podroboval to skúmaniu.

Nemali by nejaké pravidlá poznať aj veriaci laici a v prípade problémov upozorniť kňaza alebo jeho biskupa? Lebo nájdu sa aj kňazi, ktorí skúšajú rôzne excesy, aby to potom nedopadlo ako napríklad v Rakúsku, kde kňazi z nedeľnej omše vynechávajú mnohé veci.

Neviem posúdiť, či omša je v súlade s pravidlami a predpismi. Mám spomienku na detstvo, keď sme pri svätej omši hrali na bubnoch a elektrických gitarách. Niektorých ľudí to vtedy nesmierne pohoršovalo, ich predstava bola, že tam môže hrať len organ. 

Myslím si, že by sme sa mali sústrediť na to, ako sme sa spojili v modlitbe, ako sme sa priblížili k Bohu. Nemali by sme sa zameriavať na pozemské prejavy, aj keď, samozrejme, niekto ich má strážiť a je to potrebné. 

Ale nemyslím si, že bežných ľudí majú s tým biskupi a kňazi zaťažovať, aby sme všetkému rozumeli do detailov. Kto chce, nech sa v tom vzdeláva, ale každý veriaci má v živote dosť starostí a bojov s poznávaním seba a Boha. Nepotrebuje ešte polená pod nohami, aby sme poznali, či je všetko v súlade s liturgickými predpismi.

Veriaci nemôžu mať teraz zlý pocit, že boli na takejto omši. Niekto sa nad tým bude pohoršovať, niekto bude hovoriť, že je to super. Zbytočne vznikajú tábory. Nestalo sa však, že by sa bol na tej omši niekto zdvihol a odišiel, pretože by ho to bolo pohoršilo. Bolo tam cítiť veľkú jednotu.

V pozvánke na túto akciu, ak sa nemýlim, bola aj poznámka, že bude k dispozícii aj výčap. Vy ste vnímali, že by sa počas omše bolo čapovalo pivo alebo roznášalo jedlo?

Počas omše sa nič nečapovalo ani neroznášalo žiadne jedlo. Stál som pri dverách, ktoré oddeľovali krčmu a sýpku, kde prebiehala omša, a mal som odtiaľ výhľad na celý priestor. Dvere do sýpky boli zatvorené. Bolo to také plné, že sa ľudia ledva dostali na sväté prijímanie. Takže ak by aj niekto bol chcel niečo roznášať, tak by nebol mal žiadnu šancu.

Opäť sa teda vynára otázka, že ak bola miestnosť taká plná, či by nebolo bývalo lepšie, ak by sa omša bola konala v kostole.

Možno áno a možno nie. Neviem, či by boli prišli neveriaci alebo hľadajúci. Marketingovo to znelo dobre – Hospodin v hospodě. Hoci hospoda bola vo vedľajšej miestnosti. 

Venujem sa dátovej analytike, aby som to teda vedel posúdiť, musel by som urobiť prieskum, či by ľudia prišli v takom počte aj do chrámu. Avšak Boh často používa úplne inú matematiku, ako máme my tú našu ľudskú. Ja som mal pocit, že tam prišli tí správni ľudia v správny čas a spojili sa v modlitbe. Som rád, že som zažil túto jednotu.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Marek Vácha Pražská arcidiecéza Praha
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť