Zdieľať
Tweetnuť
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Svet kresťanstva
03. 11. 2016, 10:47

Iracký protialkoholový zákon: kresťania sa obávajú islamizácie

Zákaz alkoholu ohrozuje krehké vzťahy medzi moslimami a kresťanmi. Na stranu kresťanov sa postavili Kurdi.
Iracký protialkoholový zákon: kresťania sa obávajú islamizácie

llustračná foto. Ethan Edwards/flickr.com

V tieni ofenzívy na oslobodenie Mosulu od teroristickej organizácie Islamský štát sa v Iraku odohráva dramatická výmena názorov okolo zákona schváleného 22. októbra 2016 irackým parlamentom, ktorým sa ukladá prísny zákaz dovozu, výroby a predaja alkoholických nápojov. Ako informovala nadácia Pro Oriente, protialkoholový zákon do balíka noriem týkajúcich sa obcí na poslednú chvíľu prepašoval konzervatívny šíitsky poslanec Mahmoud al-Hassan.

Názor proti názoru

Podľa kresťanského poslanca Yonadama Kannu, ktorý je lídrom Asýrskeho demokratického hnutia a členom parlamentnej komisie pre prácu a sociálne záležitosti, zákon „ide proti ústave, ktorá garantuje slobodu menšín“. Naopak, Ammar Toma zo strany Fadhila hlasoval za zákon, pretože je presvedčený, že už samotná iracká ústava postavila predaj, produkciu a import alkoholických nápojov mimo zákona. „Ústava hovorí, že nemôžete schváliť zákon, ktorý ide proti islamu,“ vysvetlil pre agentúru AFP.

Konzumáciu a predaj alkoholu zakazuje moslimom sunnitská i šíitska vetva islamu, ako aj všetky islamské právne školy. Avšak v Koráne, zjavenej knihe a primárnom prameni islamského práva, sa nachádzajú verše, ktoré povoľujú Mohamedovým moslimským súčasníkom konzumovať alkohol (Korán 16:67; 2:219). Až po vysťahovaní z Mekky do Mediny (622) bol Mohamedovi zjavený najskôr zákaz modliť sa v opitom stave (Korán 4:43) a napokon úplný zákaz konzumovať alkohol moslimami (Korán 5:90). V klasickej islamskej právnej vede sa udomácnilo presvedčenie, že v priebehu postupného zjavovania Koránu suverénny Boh zrušil niektoré svoje skoršie príkazy. Pri ustanoveniach, ktoré si protirečia, neskoršie ustanovenia rušia platnosť skorších ustanovení. Na tomto učení o abrogácii je založený súčasný konzervatívny výklad Koránu, pričom ho preferujú rôzne (radikálne) islamistické prúdy.

Keďže liberálni moslimovia odmietajú učenie o abrogácii, a preto aj zákaz konzumácie alkoholu, kresťanský poslanec Yonadam Kanna sa nedopustil žiadneho klamstva, keď schválenie protialkoholického zákona charakterizoval ako znamenie „islamizácie“ Iraku. Vládnuca politická trieda si kladie za cieľ vytvoriť „teokratický štát“, v ktorom bude islam „štátnym náboženstvom“, ale „my [kresťania] budeme tomu odporovať zo všetkých síl,“ vyhlásil Yonadam Kanna pre AsiaNews. Keďže takéto zákony odporujú modelu „laicistického štátu“ a „princípom potvrdeným ústavou“, kresťanskí poslanci podajú „žiadosť“ na federálnom súde o zrušenie zákona, ktorý ohrozuje živobytie mnohých kresťanských rodín prevádzkujúcich obchody či pohostinstvá. „Každé porušenie tohto zákona bude možné potrestať peňažnou pokutou vo výške od 10 až do 25 miliónov irackých dinárov (8 až 20-tisíc amerických dolárov),“ vysvetlil Yonadam Kanna pre AFP.

Kurdi na strane kresťanov a ostatných menšín

Ammar Toma svoje hlasovanie za zákon obhajoval tým, že „dosah alkoholu na spoločnosť je veľký a zahŕňa nemravnosť, terorizmus a sociálne problémy“. Avšak podľa webovej stránky Wasted worldwide, ktorá porovnáva konzumáciu alkoholu po celom svete, v Iraku sa vypije ročne len 0,5 litra čistého alkoholu na osobu (na Slovensku je to 13 litrov). 

V Iraku nie sú alkoholické nápoje veľmi rozšírené v reštauráciách a hoteloch. V hlavnom meste Bagdade sa predávajú v malých obchodoch a baroch, ktoré prevádzkujú príslušníci náboženských menšín. V Iraku sa nedodržiava zvlášť prísne koránový zákaz konzumácie alkoholu pre moslimov. Preto veľmi neprekvapuje, že protialkoholický zákon schválený štátnym parlamentom odmietli aj vysokí predstavitelia kurdskej regionálnej vlády v severnom Iraku, pričom argumentovali legislatívnou „autonómiou“ v tejto oblasti. Oficiálne miesta v Erbile sa vyjadrili, že rozhodnutie Bagdadu má za cieľ vyprovokovať „pobúrenie“ medzi menšinami a „vyhovieť“ islamským stranám a šíitskym radikálnym hnutiam. Zákon už kritizoval aj iracký štátny prezident Fuad Masum, ktorý je príslušníkom početnej kurdskej menšiny v Iraku.

Chaldejský katolícky patriarchát označil protialkoholový zákon za „normu potláčajúcu slobodu“. V „tomto kritickom období“, keď prebieha ofenzíva proti Islamskému štátu, tento zákon „škodí všetkým, predovšetkým jednote štátu“. Podľa najpočetnejšej cirkvi v Iraku ide o „pochabý zákon“, porovnateľný s minuloročným zákonom o občianskych preukazoch, ktorý automaticky považoval za moslimov maloleté deti, ktorých jeden z rodičov konvertoval na islam. Chaldejská cirkev v Iraku vtedy úspešne vyvíjala tlak na jeho novelizáciu (téme sme sa podrobne venovali tu).

Prvá obeť protialkoholového zákona?

Výmena názorov v irackom parlamente sa ešte vyostrila, keď v irackom veľkomeste Basra došlo k vražednému útoku, ktorý mnohí vysvetľovali ako dôsledok protialkoholového zákona. V stredu 26. októbra 2016 maskovaní ozbrojenci na motorke zastrelili 47-ročného kresťana pred obchodom s potravinami. Nazar Elias Al-Qas Putrus, veriaci Sýrskej katolíckej cirkvi, pochádzal z Karakoša, ktorý sa nachádza na Ninivskej planine. Keď v roku 2014 teroristi Islamského štátu obsadili toto mesto, utiekol aj s manželkou a piatimi deťmi do Basry, kde si čoskoro otvoril obchod, v ktorom predával aj alkoholické nápoje.

Aj v bagdadskej mestskej časti Qarrade už došlo k bombovému útoku na obchodík, ktorý ponúkal pivo a víno. Práve v Bagdade sa dá kúpiť alkohol v mnohých malých obchodoch a baroch, ktoré prevádzkujú kresťania, mandejci a príslušníci ďalších irackých menšín. Od pádu Saddáma Huseina v roku 2003 dochádza v Bagdade a ďalších irackých mestách opakovane k násilným útokom  radikálnych islamistov na obchody a pohostinstvá, v ktorých je v ponuke alkohol.

Odporúčame

Katolíci a Halloween

Katolíci a Halloween

Halloween nie je pohanským sviatkom, ale staroanglickou verziou nášho sviatku Všetkých svätých. Kto nám ho ukradol a ako ho môžeme dnes sláviť?